גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק ההון מתגמל רכישות": נתי אברהמי פורש מטלדור ומספר על מאחורי הקלעים של המיזוגים הגדולים

נתי אברהמי, שהיה מנכ"ל טלדור במשך יותר מ-5 שנים, פרש לאחר רכישתה בנובמבר תמורת 250 מיליון שקל על ידי וואן טכנולוגיות, שנהפכה לחברת ה-IT השנייה בגודלה בישראל ● "אני חושב שלמיזוג הזה יש פוטנציאל גבוה מאוד להצליח"

נתי אברהמי / צילום: איל יצהר
נתי אברהמי / צילום: איל יצהר

אחרי תקופה של ריבוי מיזוגים ורכישות בתחום שירותי ה-IT בישראל, הגיעה בנובמבר האחרון אחת העסקות הגדולות בתחום, שמיזגה שתי חברות ציבוריות: וואן טכנולוגיות רכשה את טלדור תמורת 250 מיליון שקל.

נתי אברהמי, מי שהיה מנכ"ל טלדור במשך יותר מחמש שנים, פרש לאחר הרכישה - ואילו עדי אייל, מנכ"ל ובעל השליטה בוואן, נותר המנכ"ל של החברה הממוזגת, שנהפכה לחברת ה-IT השנייה בגודלה בישראל (אחרי מטריקס).

לפני מינויו למנכ"ל טלדור, כיהן אברהמי במשך 16.5 שנה כמנכ"ל קבוצת יעל, גם היא מתחום ה-IT. כעת, בראיון לגלובס, הוא מספר: "אני לוקח קצת זמן לנוח, ומחכה לפרק ג'".

בעלת השליטה בטלדור הייתה חברת ההשקעות DBSI של יוסי בן שלום וברק דותן, שאמנם מוכרת כחברה שאינה ממהרת לבצע אקזיטים, אבל ככל חברת השקעות צריכה להגיע בסוף גם למכירה.

כשהצטרפת לטלדור, זה היה חלק מהדרישה, להוביל למכירת החברה?
"זה לא היה חלק מהגדרת התפקיד. מי שטיפל בנושא הזה היו DBSI, אבל כשהתקבלה ההחלטה התעסקתי בזה, והיו אלמנטים שעבדנו בהם יחד. אבל זו לא הוגדרה מראש כאחת המשימות".

בעבר, וואן ניסתה פעמיים לרכוש את טלדור. מה קרה שהפעם זה כן הצליח?
"זו שאלה לבעלי המניות. הפעם, הם החליטו להיענות, ואני כמנכ"ל ביצעתי את זה, ובאסיפה לאישור העסקה קיבלנו תמיכה של מעל 99% - מה שמצביע על אמונה מלאה של בעלי המניות בעסקה. אותי לימדו שתפקידו של מנכ"ל לפעול לטובת בעלי המניות".

איך אתה מסכם את התקופה בטלדור?
"הייתה תקופה מרתקת. אני מאוד גאה במה שהיה ואיך שהסיפור הסתיים. בניתי חברה עם ארבעה בסיסים יציבים מאוד: עולם ה-BPO, מיקו-חוץ של תהליכים עסקיים, שכולל פרויקטים מול משרדי החינוך והתחבורה; זרוע תשתיות חזקה, סיסטם וטלפוניה; חברת שירות שהיא אולי הגדולה בישראל, במגוון רחב של אתרים בפריסה ארצית; ובית התוכנה שעוסק גם ברובוטיקה, והוא גדול וחזק.

"בכל אחת מארבע היחידות שמנו דגש על חדשנות. אני תמיד אומר שבעולם ההייטק, מי שלא הולך קדימה - הולך אחורה. התאמנו את עצמנו לתקופת הקורונה, ולדוגמה, היינו אחראים על מבחני הסמכה מתוקשבים ליותר מ-2,000 רופאים".

"חייבים רכישות כדי לייצר מאסה נגד הענקים" 

"אני בהחלט מסכם את התקופה בהרבה גאווה", אומר אברהמי. "היו מהמורות בדרך, אבל ברבעון השלישי של 2020 הרווח שפרסמנו היה גבוה מכל הרווח של שנת 2019, אפילו שבדרך הייתה קורונה. אני מעביר את החברה למנכ"ל וואן עם צוות עובדים מצוין, ואין שום סיבה שלא ימשיכו לעשות חיל".

אומרים שרוב המיזוגים לא מצליחים. איך אתה מעריך את סיכויי ההצלחה של וואן וטלדור?
"אני חושב שלמיזוג הזה יש פוטנציאל גבוה מאוד להצליח. שתי החברות פעילות באותו ענף, אבל משלימות בהרבה מאוד נושאים. כמות הנושאים החופפים קטנה יחסית. לוואן יש, למשל, פעילויות שלנו אין, כמו עבודה מול הרשויות המקומיות, ERP לעסקים קטנים ובינוניים, ולנו יש BPO ופעילויות נוספות. זה יכול לייצר יחד קבוצה גדולה, שכבר עכשיו היא מספר שתיים בשוק".

הייתה בשנים האחרונות קדחת של מיזוגים ורכישות בתעשייה.
"אכן, הייתה תקופה של הרבה מיזוגים ורכישות, ואגב זה יצר בעיה קטנה בשוק: השוק הישראלי מאופיין בכמה קבוצות גדולות, ויחסית מעט חברות בינוניות, וזו תופעה מוזרה, כי בדרך כלל אמורות להיות מעט חברות גדולות ויותר בינוניות. יש הרבה חברות מתמחות, ויש כמה וכמה ענפים, אז החברות חייבות לעשות רכישות כדי לייצר מאסה נגד הענקים.

"אני מעריך שנראה המשך של תופעת המיזוגים והרכישות, אבל יותר רכישות של חברות קטנות ומתמחות בכל מיני נישות כדי לקצר טווחים לשוק. צריך לזכור ששוק ההון גם מאוד מתגמל רכישות - יש מקרים שבהם אתה קונה חברה במכפיל 7-8, וביום שאחרי היא משקפת ערך של פי 15.

"יש גם ציפייה לגידול אורגני, וזה לא קל. כיום הגידול הוא ברובו ממיזוגים ורכישות. יש הרבה תחרות, ובענפים שהיו בעבר רווחיים מאוד, כמו נושא היועצים שהיה עם רווח גולמי של 20%-30%, הרווח התכווץ דרמטית. אני חושב שהחברות צריכות לצאת לחו"ל, כי השוק הוא קטן, וזה באמת אחד הכיוונים כיום".

העובדה שחברות IT הישראליות רוכשות חברות בחו"ל, היא כי השוק הישראלי רווי?
"השוק כיום הוא שוק של לקוחות, למעט תחומי התמחות כאלה ואחרים, שמצליחים לייצר רווח גדול, וזה אחד הקרבות הגדולים לחפש את התחומים האלה. אבל אם מסתכלים על מכרזים, ואנחנו השתתפנו וזכינו בלא מעט מכרזים גדולים - השוק רווי.

"אני חושב שקשה לקבל ממנו מקדמי רווח גבוהים, ולכן מסתכלים החוצה. העובדה שאין תקציב מדינה, פוגעת בחברות. בטלדור יש מכרזים שזכינו בהם, ואנחנו מחכים חודשים רבים להזמנות. אני מקווה, בלי קשר לדעות פוליטיות, שלאחר הבחירות תקום ממשלה יציבה שתעביר תקציב.

"לענף ה-IT, שהוא מוטה-ממשלה, זה חשוב מאוד. אם המדינה תיגרר למערכת בחירות חמישית, זה יהיה רע מאוד לכלכלה, בלי שנזכיר היבטים אחרים. עוד תקופה בלי תקציב זה קיפאון".

הבלגן החשבונאי מ-2014 ליווה את טלדור שנים

לפני כניסתו של אברהמי לתפקיד מנכ"ל טלדור, נקלעה החברה לשערורייה חשבונאית: בדוחות הכספיים נמצאו אי-התאמות בהיקף של 49 מיליון שקל, שגרמו למחיקה של 30% מההון העצמי שלה.

לאחר נפילת המניה, היא התאוששה בהמשך, אבל נסחרה בשנים האחרונות בטווח מחירים מצומצם יחסית והניבה תשואה צנועה בשנים שבהן המניות של החברות האחרות בענף טסו.

הבלגן החשבונאי מ-2014 ליווה את טלדור שנים לאחר מכן: רק ב-2019 נסגר הליך האכיפה של רשות ניירות ערך, כשהחברה הודתה חלקית בעובדות ושילמה עיצום כספי.

עד כמה הסיפור השפיע על תקופת כהונתו של אברהמי בחברה? "היה אירוע חשבונאי, ולפני תקופתי בחברה, כבר עשו בה עבודה מקיפה כדי לוודא שדבר כזה לא יחזור", הוא אומר. "זה השפיע במידה מסוימת, כי נעשתה עבודה מאוד יסודית לתקן ולבנות מנגנונים; מי שנכווה ברותחין - נזהר בצוננין, אז מנגנוני הבקרה הרבה יותר מוקפדים. גם תמיד זוכרים לנו את הסיפור הזה".

איך זה התבטא ביומיום?
"זה כאילו היה לי כרטיס צהוב ברקע - לא לי אישית, כי לא הייתי בחברה באותה תקופה, אבל ההרגשה הייתה שאוי ואבוי אם תהיה עוד עבירה. לכן, ידענו כל הזמן שאנחנו צריכים להקפיד הקפדה יתרה. בשנה שעברה הייתה אצלנו ביקורת גדולה של רשות ני"ע בלי קשר, ולמעט בקשה קטנה, לא הערה אפילו, עברנו הכל בצורה מלאה לשביעות רצונם".

לפני טלדור, אברהמי ניהל את קבוצת יעל - חברה פרטית מהתחום. "באתי מהעולם הפרטי לעולם הציבורי, ולמדתי הרבה על ההבדלים. אולי אגרום למנכ"לים מהעולם הפרטי לחשוב פעמיים לפני שהם עוברים לציבורי", הוא צוחק.

"בחברה ציבורית, חלק לא קטן מזמנם של נושאי המשרה והמנכ"ל מוקדש לעבודה על פי כללים, יותר מוסדרת, דיווחים, זה עולה יותר כסף, זה נושא ש'אוכל' את כל הזמן. אני כמובן לא מבקר את זה, אבל זו עובדה. גם בחברה פרטית צריך לעבוד יעיל ומוסדר, אבל להנהלה יש יותר זמן לפעילות עסקית, ופחות אלמנטים של מנהל. שוב, אני לא מותח על זה ביקורת, אתה מנהל כספים עבור הציבור הרחב - אז זה נדרש, אבל בחברה פרטית אין את זה".

"פרויקטים הופסקו, אבל השתדלנו לא לפטר"

בעלת השליטה בטלדור מ-2003 הייתה חברת ההשקעות הפרטית DBSI של יוסי בן-שלום וברק דותן, שכיהן כיו"ר טלדור. אברהמי מלא תשבוחות עליהם: "הם אנשים מרשימים ואיכותיים, ברק כיו"ר היה איש עם יכולות אינטלקטואליות גבוהות מאוד, שמכיר היטב את העסק, והסתדרנו מצוין בגבולות הגזרה של כל אחד מאיתנו. החווייה לעבוד איתם הייתה טובה, ואני בטוח שבחברות שיירכשו בעתיד על ידי DBSI, המנהלים ייהנו מהדרך".

איך היה לנהל עסק בתקופת הקורונה?
"הגדרנו לעצמנו מטרה לשמור על בריאות העובדים ולשמור על בריאות העסק. הקפדנו קלה כבחמורה על הוראות משרד הבריאות. במרץ 2020 הרחבנו מסגרות בבנקים, כי הייתה תחושה של פאניקה וחשש שאולי חברות לא ישלמו. לשמחתי, זה היה מיותר. בסופו של דבר, לפי הדוחות שלנו, המצב טוב יותר משנים קודמות.

"עוד דבר שדרש התאמות, היו מוצרים שנדרשו יותר - וכאלה שפחות. היה צורך בדיגיטל, או מוצרים שתומכים בעבודה מהבית, מכרנו גם מדי-חום. הייתה הבנה שיש צורך להיות גמישים יותר, השוק פחות מוכן לקבל המתנה של שנתיים לפיתוח מוצר במעבדה. היו פרויקטים של BPO שהופסקו, אבל השתדלנו לא לפטר. המדינה רשמה הרבה מאוד צ'קים, וזה מטריד, כי בשנים הבאות אנחנו, האזרחים, נצטרך להחזיר את זה, אבל זה ביום שאחרי - ואנחנו עוד לא שם".

ברמה האישית, מה התוכניות שלך לעתיד?
"אני לוקח זמן לנוח. בינתיים היו לי המון פגישות, אז עוד לא הספקתי לנוח הרבה. אני גם עוזר קצת במיזוג, אני בקשר שוטף עם עדי אייל. לגבי האפשרויות, נראה מה יתפתח. אולי פרק ג' בחברות מסוג שירותי ה-IT, שבהן הייתי כל חיי. אני לא פוסל גם אפשרויות של קרנות הון סיכון או סטארט-אפים, וגם לא פוסל 'לעבור לצד השני' לעולם הלקוחות, החל מתפקיד מנכ"ל של חברה ועד לאחראי מערכות מידע. אני פתוח להצעות", הוא אומר וצוחק: "תכתבי: 'מנכ"ל מחפש תפקיד חדש".

קדחת רכישות: ארבע ענקיות ה-IT מת"א שוות 13 מיליארד שקל

בשנים האחרונות הפכו חברות שירותי המחשוב (IT) בבורסה בת"א לתחום השקעה תוסס, שהניב למשקיעים תשואות דו ותלת ספרתיות . כפועל יוצא, שוויין המצרפי של ארבע מובילות הענף שנסחרות בבורסה מגיע לכ-13 מיליארד שקל. 

העלייה החדה במניותיהן של חברות המחשוב, התרחשה על רקע הצמיחה שרשמו הללו בעסקיהן  - גם אורגנית וגם באמצעות גל רכישות חס תקדים בענף - בין היתר בעקבות פרויקטי תשתיות ומעבר מואץ לענן ולדיגיטל בקרב הלקוחות.

כל חברות הענף הנסחרות בבורסה היו מעורבות בשנים האחרונות במיזוגים ורכישות בהיקפים שונים. חלק מהעסקאות היו בתחומי ה-IT המסורתיים השונים, וחלקן הכניסו את החברות הרוכשות לתחומים חדשים.

עסקת וואן טכנולוגיות-טלדור מיזגה בין שתיים מהחברות הציבוריות ויצרה למעשה את החברה השנייה בגודלה בשוק הישראלי בהיקפי הפעילות שלה (אחרי מטריקס). אם כי במונחי שווי שוק חילן עדיין גדולה יותר מוואן - 3.5 מיליארד שקל לחילן לעומת 3.1 מיליארד שקל לוואן.

בהודעה על רכישת טלדור בנובמבר האחרון, כתבה וואן כי "עם מחזור שנתי מצרפי של כ-2.5 מיליארד שקל וכ-6,500 עובדים, תהווה הקבוצה הממוזגת את אחד משני הגופים הגדולים והמובילים בתחום שירותי טכנולוגיות המידע בישראל, עם המגוון הרחב ביותר של טכנולוגיות, פתרונות תוכנה ותשתיות".

לפני רכישת טלדור (שהושלמה בפברואר), וואן דיווחה כי סיימה את שנת 2020 עם הכנסות של 1.9 מיליארד שקל ורווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 94 מיליון שקל. לשם השוואה, מטריקס, שפרסמה השבוע את הדוחות ל-2020, דיווחה על הכנסות של כ-3.8 מיליארד שקל ורווח נקי המיוחס לבעלי המניות בגובה כ-173 מיליון שקל.

הרכישה של טלדור הייתה הגדולה ביותר בתחום ה-IT בשנים האחרונות - אך החזיקה בתואר רק לתקופה קצרה. בסוף ינואר הודיעה קרן פימי על רכישת השליטה בחברת א.מ.ת מחשוב. הקרן בראשותו של ישי דוידי רוכשת את מניות השליטה בחברה בתמורה ל-450 מיליון שקל, ולפי שווי של 720 מיליון שקל לחברה כולה. הדיווח אודות הרכישה, כיאה ל"פרמיית פימי" שמעניק השוק,  הוביל לזינוק במניית א.מ.ת הנסחרת כבר לפי שווי גבוה בהרבה של 976 מיליון שקל.

ההערכות הן שפימי סבורה שבתחום ה-IT ה"קלאסי" יש לחברה הנרכשת עוד לאן להתפתח, אם כי דווקא חלקים אחרים בפעילותה מעניינים יותר את הקרן - תחום ה-OEM, שבמסגרתו מערכות של א.מ.ת מחשוב משולבות במוצרי לקוחות החברה בהתאמה אישית.

 

שתי רכישות בשבוע האחרון

חגיגת המיזוגים והרכישות נמשכת גם כיום, ורק בשבוע האחרון דווח על רכישה קטנה שמבצעת וואן - אינספייר שנרכשה תמורת מיליוני שקלים בודדים - ועל רכישת הירולו על-ידי אברא (לשעבר חברת בבילון, ששינתה אסטרטגיה ונכנסה לשוק ה-IT בשנה שעברה) תמורת 31 מיליון שקל.

בין הרכישות הבולטות מהשנים האחרונות ניתן להזכיר את מידעטק, דנה הנדסה וגסטטנרטק שביצעה מטריקס (בסכום כולל של 187 מיליון שקל); חילן רכשה חברה בארה"ב, שהרחיבה את פעילותה אל מחוץ לגבולות ישראל, בתמורה ל-70 מיליון שקל, וזאת מספר שנים לאחר שרכשה את נס בעסקה גדולה יחסית של 145 מיליון שקל; ומלם תים רכשה בקיץ האחרון את אדיוסיסטמס בתמורה ל-39 מיליון שקל.

נתי אברהמי

גיל: 55 ● השכלה: תואר שני במנהל עסקים ● ניסיון: בוגר מסלול ממר"מ (השתחרר מהצבא בדרגת רס"ן), ניהל את קבוצת יעל במשך 16.5 שנים ואחר כך את טלדור במשך כ-5 שנים ● מצב משפחתי: נשוי לגליה, עו"ד בבנק לאומי. אבא ל-3 בנות: שני, עתודאית לרפואה באוניברסיטה העברית, לילך בקורס חובשים בצבא, וענבר בכיתה ט' ● מקום מגורים: הרצליה ● תחביבים: אוהב מאוד לקרוא, ספורט, חובב כלבים ומקפיד לאסוף אותם מעמותות ולתת להם בית חם

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין