גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ויקטורי ופרשמרקט אאוט, יגאל דמרי אין: זה חבל ההצלה החדש של נחום ביתן

יגאל דמרי וקרן שקד יעמידו ליינות ביתן מימון של 300 מיליון שקל, מחציתו כהלוואה ומחציתו כנגד אג"ח • מדובר בחוב להמרה שבמימוש מלא יגיע ל–46% ממניות החברה • המהלך יאפשר לנחום ביתן לפרוע את החוב לבנקים ולדחות את מכירת הסניפים למתחרות ויקטורי ופרשמרקט

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

ימים אחרונים להכרעה: האם נחום ביתן מצא סוף סוף את החבל שייחלץ אותו מהפלונטר הפיננסי אליו נקלע כשרשת קמעונאות המזון יינות ביתן שבבעלותו רכשה שתי רשתות מתחרות - מגה וכמעט חינם - בתוך פחות מעשור?

ביתן קיבל אור ירוק מהבנקים פועלים ומזרחי לפרוע את החוב של יינות ביתן-מגה, ולהעביר להם תשלום של כ-240 מיליון שקל במזומן כבר ביום שלישי הקרוב, ובכך להשתחרר מעסקת הפניקס. על פי ההסכמה הזו, יידרש ביתן לפרוע את חובו לבנקים בלבד.

המהלך הזה יתאפשר עתה הודות להלוואה כוללת של 300 מיליון שקל שיספקו יגאל דמרי, בעלי השליטה בחברת הבנייה והנדל"ן המניב י.ח דמרי, באופן פרטי וקרן שקד של רוני בירם וגיל דויטש, בחלוקה של מעל לשני שליש לדמרי, ופחות משליש לקרן.

ההלוואה הזו - בהיקף כפול משתוכנן בתחילה - מאפשרת לדחות, לפחות בנקודה הנוכחית של פירעון החוב לבנקים, את השלמת מכירת הסניפים למתחרות ויקטורי ופרשמרקט בתמורה ל-285 מיליון שקל.

לגלובס נודע כי ביינות ביתן הוחלט להשהות את העסקאות הללו בשלב הזה. זאת ככל הנראה על מנת להימנע מהצורך לקבל אישור לעסקה בשלב הנוכחי גם מחברות ביטוחי האשראי וגם מצד הנאמנים עד לפריעת החוב מול הבנקים. ההערכה היא כי ביתן יקווה למכור סניפים פחות חזקים ורווחיים מאשר אלה שדובר עליהם במסגרת שתי העסקאות האחרונות, או לפחות לדחות המכירה הנוכחית שתפגע לו בהכנסות ובתזרים.

לאור העובדה שהחובות הנוספים לנאמנים (של כ-86 מיליון שקל) לא ייפרעו במסגרת העסקה הנוכחית, הביטחונות שיקבל דמרי בעסקה יהיו רק הביטחונות של יינות ביתן, ולא של רשת מגה שעדיין משועבדים לנאמנים. מולם ביתן יצטרך להגיע להבנות בהמשך, כמו גם לפרוע את ההלוואה בהיקף של 35 מיליון שקל לחברת לב.

הלוואה כפולה ויעדים להנפקה

בתוכנית הראשונית ביתן אמור היה לקבל מדמרי הלוואה של 150 מיליון שקל בלבד. אך במתווה הנוכחי מדובר על הלוואה בסכום כפול, יחד עם הלוואת גישור מצד קרן שקד. זאת בניגוד להזרמה של הון שהפניקס אמורה הייתה להעביר.

במסגרת ההסכמות שהתגבשו, דמרי וקרן שקד יעמידו לחברה מימון בהיקף של 300 מיליון שקל באמצעות חוב להמרה לפי שווי חברה של 350 מיליון שקל "לפני הכסף". 150 מיליון שקל מהסכום האמור יינתנו לחברה כהלוואה מידית עד למועד ההנפקה, כאשר 150 מיליון השקלים הנותרים יועמדו לחברה כנגד אג"ח סדרה ב', כאשר בשני המקרים מדובר בחוב להמרה למניות החברה. עוד נציין כי אם ביתן לא ימצא מקור מימון אחר, הוא רשאי להפוך את החוב החדש להון מניות.

יגאל דמרי, בעלים י.ח. דמרי / צילום: איל יצהר, גלובס

במסגרת המתווה הוצבו שתי נקודות יעד להנפקה - האחת הנפקה בתוך חצי שנה, כשהאג"ח יהפכו להון, בכפוף לכך שהחברה תונפק בסכום של מעל 650 מיליון שקל. ככל שייקח להנפקה יותר זמן להבשיל, היעד השני הוא תוך שנה וחצי, בכפוף להנפקה לפי שווי של מעל מיליארד שקל, ובמקרה כזה, הסכום כולו ייכנס כהון החל מהיום הראשון. בתרחיש של מימוש כל המניות הללו להון, דמרי וקרן שקד עשויים להחזיק עד 46% ממניות החברה, כשביתן יוכל לשמור בידיו את השליטה עם 54%.

עדיין לא ברור מה יקרה עם האופציות למניות שמחזיקים הבנקים ויו"ר יינות ביתן שלמה רודב, כשהצדדים מקיימים ניסיונות להגיע להבנות בנושא. לעומת זאת, מיכאל לובושיץ, מנכ"ל החברה ומי שהוביל בשנה האחרונה את צעדי ההתייעלות בה, צפוי להישאר עם האופציות שהוענקו לו למניות החברה. ככל הידוע, מתוך קווי אשראי של 150 מיליון שקל הועמדו עד כה לקבוצה רק 100 מיליון שקל, כשחלק מהחובות לבנקים כבר נפרעו באמצעות מכירת הסניפים שכבר התרחשה.

ככל שיושלם מהלך שכזה ללא מכירה של חנויות למתחרים, הוא ישאיר לביתן נתח גדול של המניות ברשת עם מחזור של 3.5 מיליארד, ולא ידרוש ממנו לאבד את השליטה בחברה כפי שהתחייב מעסקת הפניקס.

הדדליין הקרוב של עסקת הפניקס

מזה חודשים שביתן פועל כדי למצוא חלופה שתאפשר לו לדחות את עסקת המכירה לקבוצת המשקיעים שכוללת את הפניקס, קבוצת ארקין וקרן כלירמרק - 66% מהמניות בתמורה ל-300 מיליון שקל ולפי שווי של 150 מיליון שקל, "לפני הכסף". הבהילות להכרעה על עסקה שתחליף את עסקת הפניקס נובעת מכך שהקבוצה הציבה דדליין לרכישת הרשת. לביתן נותר עד יום חמישי הקרוב לקבל אותה, או להגיש הצעה נגדית גבוהה יותר.

בשבוע שעבר, לאחר מכירה של עשרות סניפים למתחרות, וניסיונות ומגעים עם שורה של גופים, ביניהם קרן אייפקס ועדי צים, וחברת אלקטרה צריכה, שלא הבשילו לכדי הצעה נגדית לעסקת הפניקס, פנה ביתן למכור את הסניפים הרווחיים ביותר שלו לרשתות מתחרות. ביתן שם על המדף למכירה 31 סניפים רווחיים, והעביר רשימה למתחרות שלו כדי שיוכלו לבחור מתוכם מה לרכוש. השתיים הראשונות שהביעו נכונות לרכוש סניפים היו ויקטורי ופרשמרקט, כשגם יוחננוף ומחסני השוק בחנו אפשרות לרכוש מידיו חנויות. לבסוף חתם ביתן על מכירה של 16 חנויות למתחרות ויקטורי ופרשמרקט בתמורה ל-285 מיליון שקל.

עם הסכום שיקבל ממכירת הסניפים הללו, ועם הלוואה בסדר גודל נמוך יותר, של כ-150 מיליון שקל, התכוון ביתן לפרוע את חובו לבנקים ולצאת לדרך חדשה. אלא שעתה הוא משהה את מכירת הסניפים למתחרות, מה שימנע לפחות בשלב זה פגיעה בתזרים של הרשת וירידה של סכום מהותי מההכנסות, הקטנה ניכרת באשראי ספקים, פגיעה בהתייעלות ברכש, קיצוץ במטה, ולהביא לירידה בכוח הקנייה של הרשת. ואולם, כאמור, עתה משהוסכם מתווה שאינו כולל מכירה של סניפים, מסתמן כי כל אלה יידחו למועד אחר.

מרחב תמרון ואוויר לנשימה

כך מקווה ביתן להשתחרר מהחובות ולצאת לדרך חדשה. האופטימיות סביב צעד כזה גם נתמכת בהנהלה החדשה שמינה ביתן לרשת לפני כשנה בראשות מיכאל לובושיץ, שביצעה תוכנית התייעלות שכללה פיטורים של עובדים וסגירה של המרכז הלוגיסטי של החברה בהיקף של עשרות רבות של מיליוני שקלים, ושדרוג של הנראות בחלק מהסניפים לצד פתיחות של חנויות בפורמט חדש.

כמו כן, התקופה הקרובה צפויה גם להיות נוחה מבחינת התזרים של הרשת, כשעונת החגים בפתח וכשמשבר הקורונה ממשיך לתמוך בעלייה חודשית במכירות שוק המזון של 8%-10%. כל אלה יאפשרו תזרים מזומנים נוח לרשת לפחות בחודשים הקרובים ויאפשרו לביתן מרחב תמרון ואוויר לנשימה.

יינות ביתן-מגה מונה כיום 148 חנויות, עם מחזור של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל בשנה. אחרי כל זאת, בתרחיש שבזו העסקה הזו תתפוצץ השבוע, מסיבה כזו או אחרת, ביתן עשוי לפנות לבית המשםפט בניסיון לבלום את עסקת הפניקס.

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%