גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאות הכיכר: לוקיישן מרוחק ששווה את הנסיעה

נאות הכיכר ועין תמר - שני מושבים סמוכים בנקודה קצת סמויה מהעין, אבל כזאת ששווה לגלות ● למשפחות, רוכבי אופניים, נהגי שטח ואנשים שאוהבים את הטיולים שלהם קצת אחרת

נוף מקומי אופייני בדרך הגישה אל המושבים / צילום: אורלי גנוסר
נוף מקומי אופייני בדרך הגישה אל המושבים / צילום: אורלי גנוסר

לפעמים נסיעה ארוכה ליעד היא הזדמנות לעשות הפרדה בין הבית והשגרה המוכרת, לנקות טרדות ולהתמלא באנרגיות מתחדשות. ככה הרגשתי בנסיעה שהיא כמעט אל סוף העולם שמאלה (אבל בקטע טוב), בואכה כיכר סדום.

נאות הכיכר ועין תמר - שני מושבים סמוכים, הנחשבים גם כיישובים הנמוכים בעולם - ממוקמים בנקודה קצת סמויה מהעין, אבל כשמכירים אותם מבפנים, קשה שלא להתאהב באזור המאתגר הזה (בעיקר אקלימית) ובאנשים שחיים בו. בין היתר גם בזכות מסלולי טיולים מאתגרים ומרתקים שמושכים משפחות, רוכבי אופניים, נהגי שטח ואחרים.

האביב הוא הזדמנות כמעט אחרונה לטייל באזור, אף שיש לו גם חיסרון: ריבוי הזבובים בעונות המעבר. החדשות הטובות הן שזה לא פוגע בהנאה. מתרגלים.

לקראת פסח אמורה להיפתח לקהל אטרקציה תיירותית חדשה, "פתחת נחל אמציהו". זהו מעין פארק פתוח שיש בו מצד אחד שולחנות פיקניק, עצי צל, שירותים ואלמנט של מים שייפתח בשלב מאוחר יותר, אבל גם תחנת מידע, שאמנם אינה מאוישת אך יש בה מידע בסיסי למטיילים וכן מקום כינוס מוצל להדרכות ולאירועים, שאט-אט חוזרים לחיינו.

נאות הכיכר. מטעי התמרים / צילום: אורלי גנוסר

תפיסת התיירות האזורית מעניינת. כאן מנסים לפתח "שגרירי דרך", נותני שירותי תיירות (מורי דרך, בשלנים, אמנים ועוד) שבעזרתם אפשר לתכנן טיול של 24 שעות או יותר, על פי התוכן המועדף על המטיילים. יש שיתופי פעולה פוריים והמטרה היא, כך מגדירים, "לייצר תודעת יעד".

נדמה שדווקא הניתוק הגיאוגרפי יוצר קסם שמושך אנשים לגור במקום. קחו למשל את ירון ניטקה נקש, המכונה "אי"ש טיולים" (ראשי תיבות של שמות ילדיו) שמדריך טיולי ג'יפים בנהיגה עצמית. הוא הגיע לאזור לפני כמה שנים, ומצא את עצמו מחדש. ביד אחת הוא לוקח קבוצות קטנות לטיולים במרחב, ביד שניה הוא מכין ליקרים משוגעים ובשלישית מפתח משחקי ניווט שמתאימים לקפסולות.

ירון לקח אותנו להכיר את הסביבה הקרובה. התחלנו בסכר נחל ערבה, המשכנו לאורך נחל ערבה בדרך שהמשכה היא דרך השלום המובילה למושב עידן, עצרנו במאגר מים שכמעט קרס ונהנינו מנופים דרמטיים לקראת שקיעה, ואפילו טעמנו ליקרים מעשה ידיו.

מבחינת ניטקה נקש הג'יפ הוא אמצעי לראות דברים שאחרת אי אפשר לראות, וכמובן ללמוד ולהכיר. עצרנו לתצפיות, נסענו בשולי מטעי התמרים, הגענו עד לנקודת המפגש עם בריכות ים המלח, שמענו סיפורים והסברים לרוב ואפילו חיפשנו תחמסים, עופות שיודעים דבר או שניים על הסוואה, ללא הצלחה. הטיול נע בין 2-4 שעות, ואפשר לבנות טיול בהתאמה אישית עם התוכן המבוקש (700 שקל לשעה, מינימום 4 משתתפים. 050־7630644).

חקלאות היא עיקר פרנסתם של התושבים, ומעידים על כך מטעי התמרים שמעטרים את המרחב לצד בתי רשת וחממות. רונן שושני, תושב "חדש" במקום (רק 14 שנים) וחקלאי, הפך את המקצוע לסיור מרתק. אחרי סקירה גיאוגרפית ודמוגרפית עברנו דרך החלקות והגידולים. בחורף קל לגדל כאן עשבי תבלין, עגבניות, קישואים ועוד, ושושני דואג לטעימות של ירקות ותבלינים אצל החקלאים השונים.

סיורי חקלאות מקומית בערבה / צילום: אורלי גנוסר

בדרך עברנו ליד ה"סבחה", מלחת סדום, בית גידול טבעי שמרביתו הוסבה לחקלאות למעט 15% שנותרו טבעיים, וחלק מהשטח הוא שמורת טבע בתהליך הכרזה. המאפיין של בית הגידול הוא הקרקע המליחה, צמחי האשל והאוכם ובסבך חיים בעלי חיים רבים שחוסים בצלו. מי התהום גבוהים ולפני שמכשירים שטח לחקלאות יש עבודת הכנה רבה.

היתרון הוא שיש המון מעיינות. לא כולם נגישים, אבל יש מחשבה לייצר ציר מעיינות עם נקודות שכשוך טבעיות. לא ויתרנו על ביקור בגלריה של ג'וג'ו, אמן בינלאומי שעבודותיו הססגוניות עומדות בניגוד למדבר המונוכרומטי שבחוץ, ושובות את הלב.

לשושני מטע תמרים, שם הוא מדבר על נושא המים ועל התמרים, ואפילו על החישובים המדויקים שצריך כדי להגיע לפרי גדול במשקל של 21 גרם (!). במטע שלו הוא מארח פרויקט מחקרי ניסיוני מיוחד של חברת הייטק. אם תרצו ניתן להוסיף ארוחה קלה המבוססת על החקלאות המקומית ("סדום ועמורה - סיורים חקלאיים", 100-120 שקל למשפחה, 1.5-2 שעות, 052-8744475).

לאירוח יש הרבה פנים. כשהגענו לרוויה ושוקי נאור, הבנתי שיש מקומות שאין להם הגדרה, אין מסגרת וגם אין כללים, ובכל זאת השארתי אצלם את לבי. השניים הגיעו לנאות הכיכר לפני שנים אחדות, ויש להם שני חדרי אירוח עם חצר קסומה וג'קוזי.
הם מנסים להעניק חוויה רוחנית שמחברת אל הלב ופתוחה לכולם. רוויה היא כמו פיה, נעה בקלילות ומפזרת אור, קולה רך ומזמין. קל לזרום איתה. היא פתחה שני סוגי קלפים, ונוצר שיח מרגש והזרות התפוגגה.

לדבריה ים המלח נחשב לרחם של העולם, לכן היכולת לברוא וליצור כאן גדולה יותר. בעבר הם עסקו בטיפול ועדיין נותרו אלמנטים טיפוליים באירוח שלהם, שמציע מפגשים משפחתיים כמו במסע אנרגטי. אפשר להתארח בצימר, לטבול בג'קוזי, להזמין ארוחת ערב - מה שבוחרים (050-2890988).

עוד מקום מומלץ להניח בו את הראש הוא חאן שקדי, שהקים גיל שקדי והפך לאייקון מדברי. במתחם חדרים פשוטים לזוג ועד קבוצה ולצדם שולחן פיקניק ומנגל. המתקנים בשטח עשויים מחומרים ממוחזרים שבנו שקדי והצוות במו ידיהם ופוסלו ביד אמן, וביניהם פזורים ערסלים לרוב. יש אזור ישיבה זרוק לרביצה הגונה, בר, פינת מדורה, מטבח משותף מאובזר ועוד. המקום מתמלא בסופי שבוע ולילדים זה לא פחות מלונה פארק.

חאן שקדי. אייקון מדברי / צילום: אורלי גנוסר

בעקבות הוספת קטע לשביל ישראל גם שביליסטים לנים כאן. שקדי שמח לסייע ולעזור ויציע מסלולים ליום ואפילו ללילה כי המוטו שלו זה "תניעו!" (לינה החל מ-400 שקל לזוג ועד 2,100 לקבוצה, 052-2317371).

שירותי הסעדה יכולים להיות מוקש במקומות שכאלה, אבל לא בכיכר סדום, שיש בה לא מעט בשלנים. כשביקרנו במקום נהנינו מארוחות שהכינה מיכל לוזון מ"אוכל שבא מאהבה". ארוחות הבוקר שלה מדוגמות ועשירות, יש לה גם ארוחות קלות חלביות או עם דגים ועוף. היתרון הוא שמיכל מגיעה אליכם עם האוכל, בחאן, בצימר או בשטח, מה שתבקשו, והיא עושה זאת בנועם ובחיוך מרחיב לב (050-2890988). 

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: "רוצים להגיע להסכם, לא בכל מחיר"

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים