גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיבותה של רלוונטיות: השורה שאסור להשמיט מהבריף

משבר הקורונה הזכיר למותגים את אחת המטרות החשובות בבריף הפרסומי, אך גם אחת הנשכחות • למרות השבתתה, חברת התיירות אקספדיה לא הפסיקה לפרסם, וכך הכינה את עצמה ליום שאחרי ● אורחים מנתחים מהלכים שיווקיים מעבר לים

קמפיין אקספדיה עם הזוג ש"נופש" בסלון הבית. מכרו רק אופטימיות והבנה / צילום: יוטיוב
קמפיין אקספדיה עם הזוג ש"נופש" בסלון הבית. מכרו רק אופטימיות והבנה / צילום: יוטיוב

בגלובס מכים את המומחים עם מדור "ניתוח קמפיין" - במסגרתו בכירי עולם השיווק והפרסום יבחרו, יכתבו וינתחו מהלכים מעוררי השראה בענף. מרביתם מחו"ל, אבל גם כאלה שהבריקו במיוחד בארץ

אנשי ונשות השיווק והפרסום מכירים את שורות הבריף הללו. אלו שחוזרות על עצמן, והן כמעט מנטרה שאנחנו מחזיקים בארגז הכלים שלנו. אנחנו מבקשים "שהמותג ירגש", "שיהיה חיבור לצורך אמיתי של הצרכן", "אנחנו רוצים שהמותג ייתפס חדשני", "תצעירו את המותג", "רוצים שהמותג ישקף מקצוענות" ועוד. כל המטרות הללו נכונות. הבעיה איתן היא שהן מאפילות על מטרה ושורת בריף חשובה לא פחות, ואולי אפילו יותר, שכמעט ואינה נדרשת מאנשי הפרסום - רלוונטיות המותג. רלוונטיות המותג הייתה בעיני, מאז ומעולם, המטרה הכי חשובה של עבודת הפרסום התדמיתית. אני מופתע בכל פעם מחדש לגלות כמה מעט מבקשים אותה. 

בבסיס ההתנהגות האנושית קיים צורך להישאר רלוונטיים. יש שיקראו לזה טרנדיים, יש שיגידו צעירים. כולם צודקים ומאחורי התיאורים הללו מסתתרת מוטיבציה אנושית התנהגותית מובנית שנובעת מהרצון להתחדש, פחד להישאר מאחור ולקמול. זהו חלק ממעגל החיים שבבסיסו אנרגיה של תנועה המייצרת, גדילה התפתחות ושיפור שאם הם אינם מתקיימים אזי אנחנו כנראה במצב של גסיסה ודעיכה. אחת הדרכים הנפוצות להשיג רלוונטיות היא להתחבר למותגים שנתפסים כאלה. המותגים הללו משליכים עליהם ועוזרים להם להרגיש בעלי ערך ייחודי. זו כל הלוגיקה ההתנהגותית מאחורי המושג מותג או ערך מותג. 

כשנטפליקס המציאה את הבינג' היא הפכה באמצעותו מהר מאד לסמל של חיים מעודכנים בעידן שבו הטלוויזיה הלינארית שמורה לאלה שנשארו מאחור. מכיוון שאף אחד לא רוצה להישאר מאחור הצרכנים אימצו את נטפליקס בחום.

ניתן להשיג רלוונטיות גם דרך מחיר נמוך אם הוא מייצג דרך חיים יותר נכונה ועדכנית. כשחברות הלואו קוסט המציאו מודל תמחור נמוך, דרך שינוי במוצר התעופה שלא השתנה עשורים, הם גרמו לאנשים להעדיף אותם כלכלית. מהר מאד הפכו את עצמן לרלוונטיות כאשר בכל שיחת סלון סיפר הזוג התורן איך הוא היכה את השיטה וטס לחו"ל במחיר דו סיפרתי. האחרים, שלא רצו להרגיש אנכרוניסטים ומיושנים אימצו בחום את מותגי הלואו קוסט ולא רק בגלל החיסכון הכספי, אלא ובעיקר בגלל שזה נחשב הדבר הנכון לעשות בעת ההיא וכל מי שלא נוהג כך נתפס מיושן.

ויש עוד דרך להפוך מותג לרלוונטי - דרך הפרסום. כשמותג לוקח פרזנטור טרנדי, הוא לא רק מקצר דרך לזכירות ואהדה. הוא גם יכול להפוך אותו לטרנדי בזכות שפה פרסומית אהובה שמשליכה על המותג כולו. 

אקספדיה: להישאר בתודעה במשבר

ענקית התיירות האינטרנטית אקספדיה (Expedia) נפגעה בשיאו של משבר הקורונה מהסגירה של עסקי התיירות בכל העולם ובפועל הפסיקה לפעול כמעט לחלוטין. למרות זאת, החברה לא הפסיקה לפרסם ויצרה קמפיין רלוונטי מאד לתקופה. בקליפ רואים זוג בסביבה הביתית, מדמיין שהוא בחופשה ועושה זאת דרך שימוש באקססוריז הביתיים תוך שהוא הופך את הבית לזירת משחקים דמיונית שעושה לו סימולציה של חופשה חלומית.

למה אקספדיה עשתה את זה? היא לא מכרה כלום. אנשים לא יוצאים מהבית. למה לבזבז כסף על פרסום? אבל אקספדיה ניצלה את המצב כדי להישאר בתודעה בצורה הכי רלוונטית שיש והכינה את הקרקע להסתערות של היום שאחרי הקורונה על עסקי התיירות. בפרסומות היא שידרה שהיא מותג שחי את השעה. שמחובר למה שקורה. מותג שמציע לנו לפוגג את דיכאון ה-"אי-אפשר לטוס לחופשה בזמן קורונה" ולהיות אופטימיים ולעשות דברים חווייתיים גם במגבלות. לא לוותר לעצמנו על חוויית החופש למרות הכול. כמובן שגם השימוש הוויזואלי בטכניקה קלילה וטרנדית מסייעת לתחושת הרלוונטיות.

את הפרסומת חותמת אקספדיה במשפט: "דמיינו את המקומות אליהם נגיע יחד". רימיינדר שנועד לשתול אווירה אופטימית שקוראת לנו לדמיין, לתכנן ולחלום יחד איתה על החופשה הבאה.

האם זה עושה את העבודה? שימו את כל מותגי התיירות שאתם מכירים והשתתקו בזמן המשבר. שימו לידם את אקספדיה שבחרה לא להתעלם והמשיכה לשוחח עם הצרכנים שלה בקמפיין שמציג אותה רלוונטית. מחוברת לבעיות ולרצונות שלהם. מבינה את מה שעובר עליהם. מחוברת לטרנד הבית שנכפה על האנושות. כזו שממציאה את "התיירות הביתית" בזמן המשבר מחדש. ועכשיו תענו על שאלות המחקר הבאות:

האם אקספדיה היא מותג שמבין אותי? האם אקספדיה היא מותג שמחובר למציאות ומיטיב לבטא אותה? האם אקספדיה היא מותג צעיר? האם אקספדיה רלוונטית כשהיא מדברת איתי, גם בתקופה שאין לה מה למכור לי?

אם התשובה לכל השאלות הללו היא כן אזי אקספדיה עשתה עבודה מצוינת. היא הרוויחה נקודות של רלוונטיות, בתקופה של שקט תקשורתי נדיר וחד פעמי מצד המתחרים. דרך הפרסומת היא מציגה מותג רלוונטי שכנראה מתאים לרוב הצרכנים שהיא פוגשת, כי מה שמשותף לכולם זה שהם רוצים להצמד למה שרלוונטי ומייצג את ההיום ולא את האתמול. 

בן אנד ג'ריס: התאמה לאורח החיים החדש

דוגמה נוספת לשני מותגים שביצעו מהלך רלוונטיות מוצלח ואפקטיבי ניתן למצוא בהשקת גלידת בן אנד ג'ריס בגרסת נטפליקס. הצלחה מדהימה שיוצקת הררי תוכן לשני המותגים.

לכאורה, מדובר בעוד מהלך עסקים רגיל של בן אנד ג'ריס. חברה שבונה רלוונטיות דרך חדשנות מוצרית יוצאת דופן מידי שנה. אבל החיבור לנטפליקס מייצר משהו חדש. לא עוד השקת מוצר בטעמים חדשים אלא השקת מוצר שמתחבר לעולמות תוכן חדשים של חוויית טלוויזיה וקולנוע. מוצר שמעבר לטעם ולסנסוריות שלו מביא הבטחה של התאמה לאורח החיים החדש שהביאה נטפליקס. השקה שאומרת באנדרסטייטמנט "בן אנד ג'ריס מחוברת לאורח החיים שלכם ומתאימה את עצמה לכל מה שנחשב טרנדי ורלוונטי".

גם לנטפליקס החיבור עושה טוב ומרחיב את תפיסת הרלוונטיות של המותג שהוא מוצר וירטואלי, לחוויה פיזית, סנסורית ומעוררת חושים. נטפליקס אומרת לצרכן "הרלוונטיות שלנו לא נגמרת רק בתוכן, בממשק ובחוויית הצפייה אלא מתרחבת גם למה שאתה מרגיש בחוש הטעם". זהו בדיוק מסוג המהלכים שלא בטוח שיתרמו למכירות של בן אנד ג'ריס למוצר הספציפי, אבל בראייה כוללת יקפיצו אותם מדרגה במדד הרלוונטיות, מה שיתבטא במדדי העדפה שלהם ויביא לגידול כולל במכירות.

בפעם הבאה שאנחנו כותבים בריף, בואו לא נשכח את המדד הנשכח והכל-כך חשוב הזה. מדד רלוונטיות המותג.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA

עוד כתבות

חן גולן, יו''ר נקסט ויז'ן / צילום: שלומי יוסף

בתזמון מושלם: החברה הביטחונית שגייסה אתמול 400 מיליון דולר

חברת המצלמות לרחפנים ולמל"טים נקסט ויז'ן הודיעה על הגיוס המשמעותי בצל דבריו של ראש הממשלה נתניהו על מעמדה של ישראל בעולם ועל כך ש"תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם" ● המניה טסה ב-272% בשנה האחרונה

שי סנדלר, מנכ''ל Vega Security (משמאל) ואלי רוזן / צילום: Ohad Kab

שנה מההקמה: סטארט־אפ הסייבר מגייס 65 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר

כיום מועסקים בחברת הסייבר הישראלית ווגה סקיוריטי כ־60 עובדים בתל אביב ובניו יורק, ובחברה מציינים כי המוצר נמצא כבר בשימוש בארגוני פרוצ׳ן 500 ● החברה מפתחת מערכת שמאפשרת לארגונים לזהות ולחקור מתקפות סייבר באופן מיידי, ברגע שהן מתרחשות

אינפלציה ישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קצב האינפלציה באוגוסט מתחת ל-3% - לראשונה זה שנה; מחירי הדירות ממשיכים לרדת

האינפלציה עלתה בחודש אוגוסט ב-0.7%, בהתאם לצפי ● הסעיפים שבלטו בעליות: תרבות ובידור, תחבורה ותקשורת וירקות טריים ● בחודשים יוני-יולי 2025 מחירי הדירות ירדו ב-0.2%, ומחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%, בהשוואה למחירים במאי-יוני

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

אילוסטרציה: Shutterstock

עונשי מאסר ממושכים לאחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים

עונשי מאסר ממושכים נגזרו על שני אחים שהורשעו בהעלמת הכנסות והלבנת הון במאות מיליונים מספסור כרטיסים לאירועי ספורט ומוזיקה בעולם ● במסגרת הטיעונים לעונש הדגישה הפרקליטות את התחכום, השיטתיות, פרק הזמן הארוך שבו ניתנו דיווחי שקר, ריבוי הגורמים הפיננסיים שנוצלו, ואת הנזק המשמעותי לקופת המדינה

ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי. חברי פורום העסקים / צילום: ענבל מרמרי, דימה טליאנסקי, איל יצהר

"צועדים אל תהום מדיני וכלכלי": פורום העסקים מגיב לנאום ספרטה של נתניהו

לדברי פורום העסקים, "מדיניות הממשלה בראשות בנימין נתניהו מובילה את מדינת ישראל לשפל כלכלי ומדיני מסוכן וחסר תקדים. כאן זה לא ספרטה. החזון כפי שהוצג יקשה עלינו לשרוד בעולם גלובלי מתפתח" ● יו"ר ההסתדרות אמר כי "רוצה לראות את ההנהגה שלנו יודעת לאן היא לוקחת את מדינת ישראל" ● ממטה ההייטק נמסר "הבידוד הוא תוצאה של מדיניות כושלת ויכול להישבר על ידי מדיניות שונה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל, באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את הניו יורק טיימס בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

קארן שווק - מייסדת ומנכלית לוסיד פמילי אופיס / צילום: יריב פיין

מנהלת ההשקעות שבטוחה: זה התיק שתישנו איתו בשקט

קארן שווק, מייסדת ומנהלת השקעות ראשית בלוסיד השקעות, חברת פמילי אופיס המנהלת כ־1.5 מיליארד שקל, מעריכה כי העליות בשוקי המניות יימשכו, גם אחרי רצף של שיאים ● מה מדאיג אותה בשוק הישראלי, ואיזה פתרון היא מציעה לריכוזיות הגבוהה במדד S&P 500

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

מרוויחים יותר, גם משוק ההון: הבנקים רק התחזקו מאז רפורמת בכר

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים אחר כך כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם, שמרו על ההגמוניה לאורך השנים

צילום: מסך מיוטיוב קמפיין BUYME

באיזה ענף קיבלו את הסכום הכי גבוה לחג, ומה המצב בהייטק?

שיא חדש לקראת חגי תשרי, עם היקף של יותר מחצי מיליון מתנות לעובדים ● קרן דלק מקבוצת דלק ו-NewMed Energy, שבשליטת יצחק תשובה, מחלקים מענק של 10 מיליון שקל ל-160 משפחות שאיבדו את יקיריהן במלחמה ● אירועים ומינויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: ״היתה אי הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם״

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: השקל חזק, הבורסה חזקה ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל, כמו כן הבהיר כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך העצמאות בסקטור הביטחוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים; גוגל זינקה לשווי של מעל 3 טריליון דולר

הנאסד"ק עלה בכ-0.9% ● הסנטימנט החיובי בוול סטריט בא בעקבות דבריו של טראמפ על כך שהמו"מ מול סין מתקדם היטב ● טסלה קפצה בכ-3.5%, לאחר דיווח לפיו המנכ"ל אילון מאסק רכש מחדש מניות של החברה ● הזהב בשיא כל הזמנים ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו הפך את "כפסע מניצחון" לתחזית מבהילה

בימים שבהם מנכ"ל אנבידיה מתלבט איפה בדיוק בצפון הארץ הוא יקים את מטה הפיתוח הענק שלו, מתייצב ראש ממשלת ישראל ומדבר על בידוד עולמי ועל משק אוטרקי ● מי שדיבר שוב ושוב על "כפסע מניצחון", בחר לפתע להציג תחזית מבהילה ● ושלא יהיה ספק - אתונה וסופר ספרטה? אין באמת חיה כזו

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נתניהו קרא להסתגל לאוטרקיה. מה זה אומר?

אחרי שבמשך מאות שנים הכלכלה העולמית נפתחה למסחר בינלאומי, רה"מ נתניהו אמר שישראל תצטרך לשנות מגמה ● מה משמעות המונח "אוטרקיה", כיצד מתייחס אליה המחקר הכלכלי, ואיפה זה נוסה בעולם? ● המשרוקית של גלובס

מיכה קאופמן, מנכ''ל פייבר / צילום: באדיבות Fiverr

250 עובדים ו-16 אזכורים למילה אחת: מה עומד מאחורי פיטורי הענק בפייבר

מיום הופעתו של ChatGPT, היה ברור שפלטפורמות הפרילנסרים - כמו פייבר ומתחרתה Upwork - יצטרכו להשתנות ● בפוסט שכתב אמש מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן, בו הכריז על פיטורי כרבע מהעובדים, הוא ציין את המילה "AI" לפחות 16 פעמים. אבל האם החברה אכן מנצחת ב-AI? ● וגם: מה חושבים על פייבר בבית ההשקעות אופנהיימר?