גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיבותה של רלוונטיות: השורה שאסור להשמיט מהבריף

משבר הקורונה הזכיר למותגים את אחת המטרות החשובות בבריף הפרסומי, אך גם אחת הנשכחות • למרות השבתתה, חברת התיירות אקספדיה לא הפסיקה לפרסם, וכך הכינה את עצמה ליום שאחרי ● אורחים מנתחים מהלכים שיווקיים מעבר לים

קמפיין אקספדיה עם הזוג ש"נופש" בסלון הבית. מכרו רק אופטימיות והבנה / צילום: יוטיוב
קמפיין אקספדיה עם הזוג ש"נופש" בסלון הבית. מכרו רק אופטימיות והבנה / צילום: יוטיוב

בגלובס מכים את המומחים עם מדור "ניתוח קמפיין" - במסגרתו בכירי עולם השיווק והפרסום יבחרו, יכתבו וינתחו מהלכים מעוררי השראה בענף. מרביתם מחו"ל, אבל גם כאלה שהבריקו במיוחד בארץ

אנשי ונשות השיווק והפרסום מכירים את שורות הבריף הללו. אלו שחוזרות על עצמן, והן כמעט מנטרה שאנחנו מחזיקים בארגז הכלים שלנו. אנחנו מבקשים "שהמותג ירגש", "שיהיה חיבור לצורך אמיתי של הצרכן", "אנחנו רוצים שהמותג ייתפס חדשני", "תצעירו את המותג", "רוצים שהמותג ישקף מקצוענות" ועוד. כל המטרות הללו נכונות. הבעיה איתן היא שהן מאפילות על מטרה ושורת בריף חשובה לא פחות, ואולי אפילו יותר, שכמעט ואינה נדרשת מאנשי הפרסום - רלוונטיות המותג. רלוונטיות המותג הייתה בעיני, מאז ומעולם, המטרה הכי חשובה של עבודת הפרסום התדמיתית. אני מופתע בכל פעם מחדש לגלות כמה מעט מבקשים אותה. 

בבסיס ההתנהגות האנושית קיים צורך להישאר רלוונטיים. יש שיקראו לזה טרנדיים, יש שיגידו צעירים. כולם צודקים ומאחורי התיאורים הללו מסתתרת מוטיבציה אנושית התנהגותית מובנית שנובעת מהרצון להתחדש, פחד להישאר מאחור ולקמול. זהו חלק ממעגל החיים שבבסיסו אנרגיה של תנועה המייצרת, גדילה התפתחות ושיפור שאם הם אינם מתקיימים אזי אנחנו כנראה במצב של גסיסה ודעיכה. אחת הדרכים הנפוצות להשיג רלוונטיות היא להתחבר למותגים שנתפסים כאלה. המותגים הללו משליכים עליהם ועוזרים להם להרגיש בעלי ערך ייחודי. זו כל הלוגיקה ההתנהגותית מאחורי המושג מותג או ערך מותג. 

כשנטפליקס המציאה את הבינג' היא הפכה באמצעותו מהר מאד לסמל של חיים מעודכנים בעידן שבו הטלוויזיה הלינארית שמורה לאלה שנשארו מאחור. מכיוון שאף אחד לא רוצה להישאר מאחור הצרכנים אימצו את נטפליקס בחום.

ניתן להשיג רלוונטיות גם דרך מחיר נמוך אם הוא מייצג דרך חיים יותר נכונה ועדכנית. כשחברות הלואו קוסט המציאו מודל תמחור נמוך, דרך שינוי במוצר התעופה שלא השתנה עשורים, הם גרמו לאנשים להעדיף אותם כלכלית. מהר מאד הפכו את עצמן לרלוונטיות כאשר בכל שיחת סלון סיפר הזוג התורן איך הוא היכה את השיטה וטס לחו"ל במחיר דו סיפרתי. האחרים, שלא רצו להרגיש אנכרוניסטים ומיושנים אימצו בחום את מותגי הלואו קוסט ולא רק בגלל החיסכון הכספי, אלא ובעיקר בגלל שזה נחשב הדבר הנכון לעשות בעת ההיא וכל מי שלא נוהג כך נתפס מיושן.

ויש עוד דרך להפוך מותג לרלוונטי - דרך הפרסום. כשמותג לוקח פרזנטור טרנדי, הוא לא רק מקצר דרך לזכירות ואהדה. הוא גם יכול להפוך אותו לטרנדי בזכות שפה פרסומית אהובה שמשליכה על המותג כולו. 

אקספדיה: להישאר בתודעה במשבר

ענקית התיירות האינטרנטית אקספדיה (Expedia) נפגעה בשיאו של משבר הקורונה מהסגירה של עסקי התיירות בכל העולם ובפועל הפסיקה לפעול כמעט לחלוטין. למרות זאת, החברה לא הפסיקה לפרסם ויצרה קמפיין רלוונטי מאד לתקופה. בקליפ רואים זוג בסביבה הביתית, מדמיין שהוא בחופשה ועושה זאת דרך שימוש באקססוריז הביתיים תוך שהוא הופך את הבית לזירת משחקים דמיונית שעושה לו סימולציה של חופשה חלומית.

למה אקספדיה עשתה את זה? היא לא מכרה כלום. אנשים לא יוצאים מהבית. למה לבזבז כסף על פרסום? אבל אקספדיה ניצלה את המצב כדי להישאר בתודעה בצורה הכי רלוונטית שיש והכינה את הקרקע להסתערות של היום שאחרי הקורונה על עסקי התיירות. בפרסומות היא שידרה שהיא מותג שחי את השעה. שמחובר למה שקורה. מותג שמציע לנו לפוגג את דיכאון ה-"אי-אפשר לטוס לחופשה בזמן קורונה" ולהיות אופטימיים ולעשות דברים חווייתיים גם במגבלות. לא לוותר לעצמנו על חוויית החופש למרות הכול. כמובן שגם השימוש הוויזואלי בטכניקה קלילה וטרנדית מסייעת לתחושת הרלוונטיות.

את הפרסומת חותמת אקספדיה במשפט: "דמיינו את המקומות אליהם נגיע יחד". רימיינדר שנועד לשתול אווירה אופטימית שקוראת לנו לדמיין, לתכנן ולחלום יחד איתה על החופשה הבאה.

האם זה עושה את העבודה? שימו את כל מותגי התיירות שאתם מכירים והשתתקו בזמן המשבר. שימו לידם את אקספדיה שבחרה לא להתעלם והמשיכה לשוחח עם הצרכנים שלה בקמפיין שמציג אותה רלוונטית. מחוברת לבעיות ולרצונות שלהם. מבינה את מה שעובר עליהם. מחוברת לטרנד הבית שנכפה על האנושות. כזו שממציאה את "התיירות הביתית" בזמן המשבר מחדש. ועכשיו תענו על שאלות המחקר הבאות:

האם אקספדיה היא מותג שמבין אותי? האם אקספדיה היא מותג שמחובר למציאות ומיטיב לבטא אותה? האם אקספדיה היא מותג צעיר? האם אקספדיה רלוונטית כשהיא מדברת איתי, גם בתקופה שאין לה מה למכור לי?

אם התשובה לכל השאלות הללו היא כן אזי אקספדיה עשתה עבודה מצוינת. היא הרוויחה נקודות של רלוונטיות, בתקופה של שקט תקשורתי נדיר וחד פעמי מצד המתחרים. דרך הפרסומת היא מציגה מותג רלוונטי שכנראה מתאים לרוב הצרכנים שהיא פוגשת, כי מה שמשותף לכולם זה שהם רוצים להצמד למה שרלוונטי ומייצג את ההיום ולא את האתמול. 

בן אנד ג'ריס: התאמה לאורח החיים החדש

דוגמה נוספת לשני מותגים שביצעו מהלך רלוונטיות מוצלח ואפקטיבי ניתן למצוא בהשקת גלידת בן אנד ג'ריס בגרסת נטפליקס. הצלחה מדהימה שיוצקת הררי תוכן לשני המותגים.

לכאורה, מדובר בעוד מהלך עסקים רגיל של בן אנד ג'ריס. חברה שבונה רלוונטיות דרך חדשנות מוצרית יוצאת דופן מידי שנה. אבל החיבור לנטפליקס מייצר משהו חדש. לא עוד השקת מוצר בטעמים חדשים אלא השקת מוצר שמתחבר לעולמות תוכן חדשים של חוויית טלוויזיה וקולנוע. מוצר שמעבר לטעם ולסנסוריות שלו מביא הבטחה של התאמה לאורח החיים החדש שהביאה נטפליקס. השקה שאומרת באנדרסטייטמנט "בן אנד ג'ריס מחוברת לאורח החיים שלכם ומתאימה את עצמה לכל מה שנחשב טרנדי ורלוונטי".

גם לנטפליקס החיבור עושה טוב ומרחיב את תפיסת הרלוונטיות של המותג שהוא מוצר וירטואלי, לחוויה פיזית, סנסורית ומעוררת חושים. נטפליקס אומרת לצרכן "הרלוונטיות שלנו לא נגמרת רק בתוכן, בממשק ובחוויית הצפייה אלא מתרחבת גם למה שאתה מרגיש בחוש הטעם". זהו בדיוק מסוג המהלכים שלא בטוח שיתרמו למכירות של בן אנד ג'ריס למוצר הספציפי, אבל בראייה כוללת יקפיצו אותם מדרגה במדד הרלוונטיות, מה שיתבטא במדדי העדפה שלהם ויביא לגידול כולל במכירות.

בפעם הבאה שאנחנו כותבים בריף, בואו לא נשכח את המדד הנשכח והכל-כך חשוב הזה. מדד רלוונטיות המותג.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA

עוד כתבות

ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ''ש / צילום: אייל טואג

עו"ד ארז קמיניץ: "המדינה חייבת לעשות מסלול ירוק להיתרים"

על רקע הפגיעות בעורף, קמיניץ מציע מודל של שולחן עגול, בלי רפורמות חדשות, שנוטות להתעכב ואינן מתאימות למצב חירום ● "שיתוף פעולה בין מינהל התכנון, רשות המסים, רמ"י, משרד הפנים, משרד המשפטים וגופים נוספים הוא הכרחי. אין טעם להניע תהליכים ללא גיבוי ממשלתי רחב", אמר קמיניץ

אילוסטרציה: Shutterstock

רשות המסים מגדירה מחדש: מי נחשב תושב ישראל לצורכי מס?

תזכיר חוק חדש מבקש לעגן את הקריטריונים שעל פיהם יקבע אם יחיד הוא תושב ישראל או תושב חוץ בעיקר בהתבסס על מספר ימי שהותו בישראל, ללא צורך בבחינת מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה בבורסה: מדד ת"א 35 לראשונה מעל 3,000 נקודות; מדד הבנקים זינק במעל 2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.9%, חצה לראשונה את רף ה-3,000 נקודות ● השקל נסחר ביציבות, הפניקס: השקל החזק יפוגג את הלחץ על האינפלציה ● שוק האג"ח המקומי מתמחר: הסתברות של קרוב ל–100% לשתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך

קיבוץ ניר עם, 2021 / צילום: אייל פישר

עם טכנולוגיה גרמנית: מפעל מחזור סוללות הרכב הגדול בישראל ייפתח בקיבוץ ניר עם

בהשקעה של 50 מיליון שקל: חברת BRI, יחד עם קבוצת סמלת, קבוצת דן תחבורה, קבוצת מאיר, קרן מוביליטק קפיטל ומשפחת נוסבאום החלו להקים בקיבוץ ניר עם מפעל למחזור סוללות של רכבים ואוטובוסים חשמליים ● המפעל נבנה בטכנולוגיה גרמנית, ועובדים מגרמניה הוזמנו כדי להשתתף בבניה

המיזוגים החדשים מצטרפים למגמת ההתאוששות הניכרת בחודשים האחרונים / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר מתמזג עם משרד שלמה כהן המייצג קיבוצים

נשיץ ברנדס אמיר, המדורג בעשיריית המשרדים הגדולים בישראל, ימזג גם את משרדה של עו"ד ענבל דהן-שרון המתמחה בדיפנס-טק ובפיקוח על היצוא, וימנה בסה"כ 312 עורכי דין

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דד־ליין המכסים של טראמפ מתקרב, אך הסכמי הסחר שהובטחו לא נראים באופק

התקופה שהגדיר נשיא ארה"ב טראמפ למשא ומתן על הסכמי סחר מתקרבת לסיומה ללא תוצאות, והאיומים במכסים כבדים על שותפות כמו יפן והאיחוד האירופי מתחדשים ● בכירים בממשל מנסים לרכך את הדד־ליין שנקבע, ה־9 ביולי ● בינתיים, השווקים לא מתרגשים מהבאות

כוחות צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

1 מכל 3 צעירים סובל מהתמכרות: חיילים בסדיר ומילואימניקים צעירים בסיכון מוגבר

נתוני המרכז הישראלי להתמכרויות ולבריאות הנפש מגלים שמאז 2018 קפץ מספר המדווחים על בעיית התמכרות בכ־150% ● ובקרב בני 18־26 התופעה רחבה עוד יותר ● מנהלי המרכז מסבירים כיצד רצף המשברים בארץ מרחיב את מעגל ההתמכרויות ואיזה טיפול יחולל שינוי אמיתי

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ סוחט ניצחון דחוק: הסנאט אישר את "החוק הגדול היפה" שלו במחיר כבד

החקיקה שמוביל הנשיא פוערת גירעון ענק בתקציב האמריקאי: עד 5 טריליון דולר בעשור הקרוב ● במרכזה עומדים קיצוצי מסים, לצד הקצאות למניעת הגירה והוצאות ביטחון ● הפוליטיקאים ממשיכים מסורת של 40 שנה, ומשתמטים מטיפול במשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז ומעולם

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המהפכה בדיני החוזים יוצאת לדרך: כך היא תעבוד

ועדת החוקה אישרה את הצעת החוק שהוביל היו"ר רוטמן, לביטול הפסיקה המאפשרת לבתי משפט לפרש חוזים בהתאם לכוונת הצדדים ● במקומה, הצדדים לחוזה הם שיקבעו כיצד לפרשו זולת מספר החרגות ● בענף חלוקים לגבי ההשלכות ונערכים לשינוי דרמטי

רמפייג / צילום: אלביט מערכות

הידידה הקרובה של ישראל רוצה לקנות מאיתנו טילים חדשים

כהפקת לקחים מהמלחמה עם פקיסטן, ההודים מפנימים כי הם צריכים טילי אוויר־קרקע מדוייקים לטווחים רחוקים ● אייר לורה, שפיתחו במפעל מל"מ של התע"א ייעודי לפגיעה באתרי טילים, בסיסים צבאיים ומערכות הגנה אווירית, מבלי לסכן את הטייסים והמטוסים

נשיא טורקיה ארדואן עם עמיתו הסורי, אחמד אל–שרע / צילום: ap, Francisco Seco

טראמפ שם על השולחן: נשק לטורקיה בתמורה להסכם בין ישראל לסוריה

האמריקאים שואפים לצרף את סוריה להסכמי אברהם בעסקת חבילה: האיסור על מכירת F-35 לטורקיה יבוטל - בתמורה לנרמול יחסים עם ישראל ● החשש: היתרון האווירי של ישראל ייפגע

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

השקל חותך את התשואות של הישראלים בשווקים חו"ל. האם כדאי להתמגן מפניו?

התחזקות השקל מול הדולר פוגעת משמעותית בתשואה של משקיעים המחזיקים בנכסים ומניות מעבר לים ● ובכל זאת, אריאל כהן מבנק לאומי ממליץ לא לשכוח שלתנודתיות של המט"ח יש גם יתרונות

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

שבוע לפני שנסגר: האוצר מבקש לעצור מכרז בקציר המיועד רק למילואימניקים

המכרז כולל 306 יחידות דיור שישווקו במתכונת "הרשמה והגרלה" – לנכי צה"ל ולחיילי מילואים פעילים בלבד ● באוצר טוענים כי שיווק של 100% מהדירות למילואימניקים ולנכי צה"ל אינו בסמכותה של רמ"י

רונית רפאל / צילום: עידו לביא

רונית רפאל מחפשת שוכרים חדשים בבזל

אחרי 17 שנים של פ עילות, רשת ארקפה תפנה ב־1 בספטמבר את הסניף ברחוב בזל בתל אביב - אחד המיקומים הבולטים בעיר ● מדובר בנכס שבבעלות אשת העסקים רונית רפאל, והוא כולל שטח מסחרי של 65 מ"ר נטו, בתוספת חלל אחסון של 10 מ"ר ● אירועים ומינויים

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: ap, Bernat Armangue

"אין כוח בעולם שיעצור עכשיו פרויקט תמ"א": בוועדות התכנון משנים גישה במתן היתרי בנייה

ההרס הרב שגרמו הטילים מאיראן העלה את הצורך בפתרונות מיגון מיידיים ● משיחות עם גורמים ובעלי תפקידים ברשויות ניכר כי לנגד עיניהם עומד הצורך בהפחתת הבירוקרטיה בוועדות, לצד פתרונות כמו היתרים מהירים להריסה, או מכירת דירות שנפגעו למדינה ● כמו כן, מורגשת ירידה בסרבנות לפרויקטים מצד דיירים ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

לחיזבאללה יש דרישות מישראל בתמורה להתפרקות מנשקו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הפרשן שמסביר איך פוטין הרוויח מהמלחמה באיראן; "בגידה"- בכירים באיראן כועסים על רוסיה; איראן מסרבת לשתף פעולה עם האו"ם בנושא הגרעין;  וגם: הדרישות של חיזבאללה כדי שיתפרק מנשקו • כותרות העיתונים בעולם

סמל יניב מיכלוביץ ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמל יניב מיכלוביץ, בן 19 מרחובות, לוחם שריון בחטיבה 7 נפל בקרב בצפון רצועת עזה

שורת תקריות ברצועה: 2 לוחמים נפצעו קשה באירועים שונים ● ב-AP מדווחים כי ארגון הטרור "לא השיב בחיוב", אך טרם מסר תגובה רשמית ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● הרמטכ"ל זמיר: החמאס ארגון מת, עכשיו צריך לשחרר חטופים ● פעילות חריגה בדרום סוריה: צה"ל עצר חוליית מחבלים איראנית ● 50 חטופים - 635 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

אלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי. פרש מצה''ל ב-2018 / צילום: דובר צה''ל

קטאר-גייט: האלוף במיל' יואב (פולי) מרדכי נחקר באזהרה

מרדכי - שפרש מצה"ל ב-2018, אחרי ששימש, בין היתר, כמתאם פעולות הממשלה בשטחים - הוא בעליה של חברה החשודה כי העבירה מאות אלפי שקלים ליונתן אוריך, יועצו הקרוב של רה"מ נתניהו, במהלך 2024 ● זאת, לכאורה, לטובת קמפיין לטובת קטאר ● מטעמו של מרדכי נמסר: "פולי מרדכי שרת ומשרת את מדינת ישראל מזה עשרות שנים, ולא דבק רבב בפעילותו"