גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי להצטופף: מסלולי מדבר מיוחדים שמתאימים למזג האוויר ומתחמקים מההמון

תחילת האביב היא התקופה היפה ביותר לטייל במדבר, לפני שנעשה חם מדי וכשיש עדיין פריחה ומים בגבים ● יותם יעקבסון, כתב הטיולים של G, ממליץ על מסלולים מיוחדים: שדה של כדורי אבן, ציורי סלע עתיקים, פריחה קצרת מועד ונופים מרחיבי נפש

 

הר מסור / צילום: יותם יעקבסון
הר מסור / צילום: יותם יעקבסון

הקורונה הביאה איתה גם טוב. ישראלים שמרבים לנסוע לחו"ל ורואים במדינתם ארץ  קטנה ואפרורית, גילו בצוק העתים את יופיה של ישראל ואת אוצרותיה. בתקופות שבהן הותרו הדרכות, קרה שהדרכתי ישראלים באתרים שנמצאו במרחק מאות מטרים בלבד מביתם ואותם הם לא הכירו. כמורה דרך אני שב ונתקל באמירות כגון "איך לא היכרנו?", "איך אף פעם לא באנו לכאן?".

 

כזה הוא גם המדבר, שבימי הסגרים היו לא מעט שבחרו לעבור אליו לתקופה מסוימת וזכו להתאהב בו. פסח זה זמן המדבר: לא חם מידי, הרבה מהגבים מלאים ופריחה עונתית מקשטת את הנוף. חג יציאת מצריים הוא הזמן לצאת אל המדבר - לנדוד.

הר ההר, שדה של כדורי אבן

שדה הבולבוסים שלמרגלות הר צין נראה כמו תופעה מוזרה, סיינס-פיקנשנית כמעט: שדה של כדורי אבן, שמזכירים תפוחי אדמה גדולים (ומכאן השם). אין בישראל עוד ריכוז כזה. הבדואים מספרים שכאן אירע סיפור סדום ועמורה. לפי הגרסה שלהם אללה קילל את יושבי העיר שברום ההר, החריב את בתיהם, הרג אותם והפך את ראשיהם לאבן - למען יראו וייראו.

שדה הבולבוסים למרגלות הר צין / צילום: ויקיפדיה

בולבוס הוא כדור אבן פחוס שקוטרו עשוי להגיע ליותר ממטר. בבסיסו שריד אורגני (שלד דג, למשל) ששקע בבוצה שבקרקעית הים ולא התפרק בשל מיעוט החמצן. כך הפך לגרעין התגבשות של קלציט, שהלך והתגבש סביבו. במקרים רבים הקלציט אף פירק אותו או החליף את החומר האורגני המקורי והפך אותו למאובן. הלחץ הכבד על הכדור הוא שגורם לצורה הפחוסה.

הר צין, המתנשא מעל שדה האבן מזוהה כהור ההר, המקום שבו נקבר אהרון אחי משה, שהלך לעולמו בזמן שבני ישראל נאלצו להקיף את הארץ ממזרח. אין כאן מסלול הליכה מסודר, כך שאפשר לפסוע בנחת בין האבנים העגולות.

המחפשים הרפתקאות נוספות יכולים לטפס הלוך ושוב אל מרומי הר צין. שביל מסומן ירוק (ובהמשך כחול) יוצא מפינתו הצפון־מערבית של שדה הבולבוסים. לאחר שמתגברים על 140 מטרים של הפרשי גבהים תלולים למדי אפשר לצפות על הסביבה כולה ממרומי ההר.

הגעה מצומת עין חצבה: נוסעים מערבה בכביש מס' 227 לעבר מעלה עקרבים. כעבור כ-14 ק"מ פונים שמאלה בכביש מסומן שחור. נוסעים בו 8 ק"מ עד צומת T, פונים בו ימינה ושוב שמאלה בדרך מסומנת כחול ובהמשך ירוק. מקיפים את ההר ממערב ומדום ומגיעים לשדה.

אזהרה: ברשת דרכי העפר סביב מפעלי צין שועטות משאיות. חשוב לנהוג לאט, בזהירות ולחצות כל צומת רק לאחר שבדקנו היטב שאף משאית דורסנית לא אורבת לנו מעבר לפינה.

תושבי המדבר וציורי סלע

סאלם, הבעלים של מאהל יהאלה ("ברוכים הבאים" בדיאלקט ערבי בדואי), הוא דמות צבעונית: הוא בדואי בנשמתו, אך התגלגל גם לחיות בתל אביב. בפיו עברית צחה. יש כאן אוהל ציבורי ואוהלים משפחתיים, מקלחות חמות ושירותים "אשכנזיים", כפי שסאלם מכנה אותם) ואפשר גם ללון באוהלים או תחת כיפת השמיים בלב המדבר.

אפשר להעביר יום עם רועת צאן, לרכוש מיומנויות בסיסיות בבישול במדבר, להתנסות בסדנת גששות, באריגה וברקמה בדואית, לערוך תצפית כוכבים בעזרת טלסקופ ענק, לטייל ברגל, עם חמורים.

סאלם הוא בן דור שני בכפר הלא מוכר הזה, שאת שמו העניק לו יצחק רבין בעקבות ההחלטה שלא לפנות מכאן את התושבים בשנית. במקור חיו בשטח שהיום הוא בסיס חיל האוויר רמון. כיום זהו כפר בלתי חוקי. מעל צריפיו ואוהליו חולף קו מתח גבוה, אך תושביו משתמשים בגנרטורים.

(ציורי סלע (חרוטות / צילום: יותם יעקבסון

בימים אלו מתחולל במקום מאבק. בעוד המינהלת לענייני הבדואים מתכננת להקים כאן ישוב קבע, תושבי הכפרם דורשים שלב ביניים. "קודם תן לילדים שלנו חינוך כמו שצריך ושירותי רפואה כמו במקומות אחרים, לפני שזורקים אותנו בעיירה שבה אנחנו מנותקים מהמרעה וצריכים להתמודד עם תשלומים שהמשכורות שלנו לא יכולות לכסות. צריך לשנות את הראש לפני שמשנים את הבית, לא?", הוא אומר.

המדרון מעל הכפר משופע בכתובות ובציורי סלע (חרוטות) מעניינות ומסתוריות מתקופות שונות. אל חרוטות הסלע ניתן להגיע גם מבלי לבקר בכפר הרועים. ניתן להעפיל ברכב אל מצפור ליפא ולרדת ממנו במורד המדרון. החרוטות נמצאות בעיקר על הסלעים הכהים.

ממש מול הפניה המשולטת מכביש 40 מזרחה אל החניון העליון של עין עבדת וחאן שיירות ישנה פניה לא ברורה, מערבה, על הכפר הבדואי עבדת. כאן נמצא המאהל. טל' 054-3510824).

תל ערד, ארכיאולוגיה ופריחה

ערד הקדומה, השוכנת על הגבול שבין ארץ המזרע לארץ הישימון, נשכחת בדרך כלל מהתודעה, אבל היא דווקא מקום מעניין. בתנ"ך היא מוזכרת כמקום הראשון שממנו ניסו בני ישראל שיצאו ממצריים להיכנס אל הארץ המובטחת, אבל נהדפו על ידי המלך המקומי. רק בשל התבוסה הקיפו בני ישראל את הארץ ונסעו ובאו עד יריחו, שאת חומותיה דווקא כן הצליחו להפיל.

בערד העתיקה נחפרה עיר כנענית בת כ-5,000 שנה. גולת הכותרת שבביקור היא ללא ספק המצודה התקופתית שחולשת על העיר, ובה האתר הפולחני החשוב ביותר מימי בית ראשון: מקדש שלם, הקדום לרפורמות ריכוז הפולחן בירושלים שהנהיג יאשיהו. המזבח שהתגלה במקום תואם את מידות המזבח ואופן בנייתו המתוארים בספר שמות.

הדבר המפליא ביותר הוא שבקודש הקודשים נמצאו שתי מצבות ושני מקטרים. מקובל שמצבות האבן, בדומה למקובל בעולם הקדום, סמלו אלוהיות וכי במקדש ישראלי קדום זה סגדו לשתי אלוהיות; אלוהים ואשתו האשרה, שאותה הוציא מבית המקדש ושרף בקדרון במקביל לביטול עבודת הבמות בממלכתו (מלכים, ב' פרק כ"ג, 6-10)

פריחה בתל ערד. גביעוניות לבנון שחומות / צילום: יותם יעקבסון

על הגבעה מדרום לתל פורח מידי אביב ריכוז נאה של אירוסים שחומים. כדי להגיע אליו ניתן לצעוד דרומה מה העיקול שבכביש הגישה לגן הלאומי. האירוסים, הפורחים בחום סגול, נמצאים בעיקר במדרון המזרחי של הגבעה, הפונה לכביש ערד-הר עמשא. כמה קילומטרים מצפון לתל ערד, בבקעת קריות, פורחות כעת גביעוניות לבנון שחומות (שזהו בית גידולן היחיד) וערטניות השדה צהובות.

* תל ערד נמצא באחריות רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים. הכניסה אליו מוגבלת לשעות הכניסה המותרות בגנים הלאומיים והיא כרוכה בתשלום.

הר מסור

המסלול המעגלי בהר מסור איננו מהמסלולים המתמסרים. ראשית - ההר נמצא בשטח אש ולרוב סגור לציבור. בסופי שבוע ובחול המועד פסח הוא בדרך כלל פתוח (טלפון לתיאומים: 08-9902926/7).

לאחר צליחת הביורוקרטיה הצבאית, המבחן הבא שבו יעמיד אותנו ההר כדי לעמוד על כנות כוונתנו להגיע אליו הוא דרך העפר הארוכה. היא אומנם טובה ועבירה לכל כלי הרכב, אבל לרוחבה גבשושיות קטנות, הגורמות לרכב לרעוד כהוגן. הפתרון הטוב ביותר הוא להאט מהירות, להתמסר לקצב המדברי ולהמשיך בניחותא. גדולים הסיכויים לצפות בצבאי מדבר.

בדרך חולפים על פני שברי מטוסים - מטרות ירי של חיל האוויר. אסור להתקרב אל המטרות ולגעת בעצם חשוד, שעלול להיות נפל שלא התפוצץ. מהחניה למרגלות ההר נמליץ להתחיל בעקבות הסימון הירוק, כלומר לפנות שמאלה במעלה הערוץ הרחב.

כעבור מאתיים מטר נפרד השביל מהערוץ ומתחיל לטפס על השלוחה השמאלית, במעלה הר מסור. השביל מטפס על שכבות הסלע הנטויות של ההר. בצידן המערבי נשברות השכבות הללו ומותירות קו חד ומשונן על רקע השמיים והוא שהעניק למקום את שמו.

הר מסור / צילום: יותם יעקבסון

קטע שביל זה מסוכן ויש להשגיח כאן היטב על הקטנים שבחבורה. גובה פסגת הר מסור הוא 180 מטר מעל פני הים, כ- 150 מטר מעל החניון. נשקפים ממנה נופים יפים במורד נחל מסור אל עבר הערבה, והלאה אל הרי אדום. זמן קצר לאחר תחילת הירידה מגיע השביל המסומן ירוק לסופו.

ממשיכים בשביל המסומן אדום - המפנה ימינה, לעבר ערוץ הנחל. בתחתית הירידה עץ שיטה נאה המספק לא מעט צל. הסימון האדום, מורה שמאלה, במעלה השלוחה. הוא עוקף גבעה נוספת ולגולש אל ערוץ משני של נחל מסור. כאן "ניסרו" המים את אבן הגיר הקשה ויצרו קניון קטן, צר, פתלתל ורב הפתעות. בעקבות שיטפונות - בגבים יש מים. בנקודה שבה הנקיק מסתיים והערוץ נפתח צומח עץ שיזף לתפארת. כברת דרך קצרה לפנים נמצא חניון הרכבים.

עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב, למעט ימים בהם קיימת סכנת שטפונות בערבה.
התאמה: לכל המשפחה.
קושי מסלול: בינוני. משפחות מיטיבות לכת.
אורך מסלול: כשניים וחצי קילומטר.
משך מסלול: כשלוש שעות.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 17, " מזרח הנגב" (מהדורה אחרונה ומעודכנת ביותר הודפסה בשנת 2018).

הגעה מצומת הערבה: נוסעים דרומה בכביש מס' 90. כעבור 28 ק"מ מגיעים לפנייה משולטת שמאלה לעבר מושב חצבה ובית ספר שדה חצבה. מיד אחרי תחנת האוטובוס שמימין לדרך, מול הפנייה, יוצאת דרך עפר משולטת, מסומנת ירוק, לעבר נחל מסור. הדרך טובה לכל כלי הרכב, אך קצה הנסיעה בה איטי. כעבור 2.5 ק"מ חוצים דרך עפר מסומנת שחור וממשיכים ישר, על פי הסימון הירוק. כעבור 12.5 ק"מ מגיעים לחניון שבתחילת המסלול. משך הנסיעה הוא כ- 45 דקות בכל כיוון.

* המסלול מעגלי, לא נדרשת בהקפצת רכבים.
* ציוד נדרש: נעלי הליכה, מים, כובע, מקל הליכה למתקשים בירידות.
* מומלץ לא להשאיר חפצים יקרי ערך ברכב מכיוון שלעיתים מתרחשות במקום פריצות לרכבים

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית