גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הענישה בתיק קרטל הספרים מסמנת את המגמה להטיל עונשי מאסר כברירת מחדל"

הפרשה שבמסגרתה ביצעו חברות תיאומי מחירים במכרזים לפרויקט השאלת ספרי לימוד ושהסתיימה בעונשי מאסר בפועל, מלמדת כי גזרי הדין בעבירות דיני תחרות הולכים ומחמירים באופן קונסיסטנטי ● מומחי משפט מנתחים את השפעת מגמה זו על ההתנהלות העסקית

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום
עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות / צילום: יונתן בלום

"אם המסר שרצו להעביר היה שעם עבירות הגבלים עסקיים לא מתעסקים, אז המסר הועבר בצורה ברורה למשק. היום כשאנשים חושבים על הפרות של הגבלים עסקיים הם חוששים מהמשמעויות הפליליות" כך אומר עו"ד גולן קנטי, שותף ומנהל מחלקת הגבלים עסקיים ורגולציה במשרד נשיץ-ברנדס-אמיר.

עם זאת, מוסיף עו"ד קנטי כי "החברות נזהרות זהירות יתר באופן המכביד והפוגע לעיתים ביעילות המשק בגלל המשמעות האדירה של ההרתעה הפלילית".

 

עו"ד קנטי מתייחס לפרשת קרטל הספרים שהסתיימה בשבוע שעבר בעונשי מאסר - החל מ- 75 ימים ועד 9 חודשים, בין היתר לבעלי חברת "ספר לכל" בן ה-86 שנידון לשני חודשי מאסר בפועל ושני חודשי עבודות שירות. העונש החמור ביותר בפרשה הוטל בשנת 2016 על איתמר קרלינסקי בעלי חברת "לוני כהן" מראשי הקרטל, שנדון במסגרת הסדר לתשעה חודשי מאסר בפועל. על אריה מן דעלי שניהל את חברת "דוד רכגולד" נגזרו במסגרת הסדר טיעון 8 חודשי מאסר.

במרכז הפרשה שהחלה בשנת 2013 תיאומים שביצעו חברות בהתמודדות על מכרזי משרד החינוך והרשויות המקומיות לפרויקט השאלת ספרי לימוד שנועד לכל בתי הספר בארץ. התיאומים נמשכו על פני חמש שנים, שבמסגרתן מנהלי החברות ונושאי משרה בהן, הציעו הצעות מחיר לטובת רווחיהם על חשבון הציבור וכך פגעו בתחרות ובפרויקט בכללותו.

הטלת עונשי מאסר בעבירות של תיאום מחירים אינו תקדימי. בשנים האחרונות מובילה רשות התחרות, בראשותה של עו"ד מיכל הלפרין, מדיניות של אפס סובלנות כלפי קרטלים והסדרים כובלים, שבמסגרתה היא דורשת הטלת עונשי מאסר כבדים על עברייני הגבלים. מטרת העל של הרשות היא הגברת ההרתעה. עמדותיה של הרשות לא תמיד מתקבלות בבתי המשפט - וגם אם הן מתקבלות במחוזי, ניתן לראות כי בית המשפט העליון מפחית מהעונשים ומבהיר כי אין מקום להחמרה משמעותית בענישה.

החמרה הדרגתית

לצד זאת, ב-2018 קבע העליון בפרשת קרטל מדי המים את ברירת המחדל בענישת תיאום מחירים והעמידו אותה על מאסר מאחורי סורג ובריח. "עבירות אלה הן עבירות שפוגעות בחיי הכלכלה, ולכן גם בכל אחד ואחת מבני ובנות החברה. הן פוגעות בנשמת אפה של הכלכלה החופשית וברווחתם של יחידים כאחד", קבעו השופטים.

החלטה זו הגיעה לאחר ששנה קודם התערב העליון בענישה המחמירה ביותר שנגזרה בעבירות תיאום מחירים במסגרת פרשת קרטל הלחם. הפרשה עסקה בתיאומי מחירים שעשו ראשי המאפיות המרכזיות בישראל על מנת להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות.

עונש תקדימי של שנת מאסר שהוטל על יהודה שניידרמן מנכ"ל מאפיית ברמן וישעיהו דווידוביץ מנכ"ל מאפיית דווידוביץ - הופחת לשלושה חודשי מאסר לצד עבודות שירות. העליון צינן את ההתלהבות של רשות התחרות והבהיר כי "על ההחמרה בענישה על עבירות כלכליות להיעשות בהדרגתיות".

במאי 2020 אישר העליון עונש של 11 חודשי מאסר בפרשת קרטל הגיזום, על מי ששימש כמנהל בכיר בחברה שעסקה בשירותי גיזום. שני הצדדים ערערו על העונש, והעליון ציין כי העונש מקל אך לא התערב בו בשל מצבו הרפואי של הנאשם.
גזרי הדין בקרטל הספרים מסמנים את ביסוס ההלכה לענישה של מאסרים בפועל עם מגמת החמרה הדרגתית ואיטית. התיק צפוי להגיע לעליון בערעורים מצד שני הצדדים.

"גיים צ’יינג’ר"

מי שצריכים להיות מודאגים מהמגמה של החמרה הענישה, הם המעורבים בתיקים התלויים ועומדים בבתי המשפט - לאחרונה הוגש כתב אישום בפרשת קרטל המעליות נגד בכירי חברות המעליות בישראל; קרטל חברות הנסיעות לפולין המתנהל בימים אלו; וקרטל הגיימינג שבמסגרתו הואשמו חנויות מרכזיות באתר זאפ בתיאום מחירים שצפוי להגיע להכרעה בחודש הבא.

ראשי מחלקות בתחום דיני התחרות מתייחסים לענישה הרווחת על תיאומי מחירים ולהשפעת גזרי הדין בפרשת קרטל הספרים ומדיניות הענישה בעבירות של דיני תחרות על המשק.

עו"ד מיכל רוטשילד, ראש מחלקת הגבלים עסקיים ותחרות במשרד ארדינסט-בן נתן-טולידאנו, אומרת כי רשות התחרות שואפת לעונשים כבדים יותר, אבל העונשים שנגזרו בפרשת קרטל הספרים הם משמעותיים בעבירות דיני תחרות. לדבריה, "העונשים אבסולוטית לא ארוכים, אבל כשמדובר באנשים נורמטיביים זה אירוע קשה, גם לחברה וגם לאדם. צריך לזכור שכל מי שניהל הליך ונידון למאסר נמצא אחרי הליך משפטי ארוך יקר ומייגע". מצד שני מוסיפה רוטשילד כי קרטל הספרים עסק בנושא רגיש, ובעבירות שבוצעו במשך חמש שנים ובאופן שיטתי.

"ההחלטה בקרטל הספרים מסמנת את המגמה להטיל עונשי מאסר כברירת מחדל. בית המשפט נענה להנחיה של העליון", אומרת רוטשילד ומוסיפה כי "מאסרים הם ‘גיים צ’יינגר’. עונשי מאסר לאנשים שהם נורמטיביים הם בפירוש אירוע שמשנה את כל צורת ההסתכלות של החברות". 

עו"ד מיכל רוטשילד ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו / צילום: אייל טואג

"ענישת יתר"

עו"ד גולן קנטי אומר כי "אבסולוטית רואים את הענישה הולכת ועולה באופן קונסיסטנטי. בית המשפט הבהיר בעבר שיש לו כוונה להחמיר, בחלק מהמקרים בית המשפט העליון מרסן ומנסה למתן את הענישה של בתי המשפט המחוזיים".

אולם עו"ד קנטי תוהה אם רף הענישה הגיע לענישת יתר. "העבירה נחשבת לעבירה מתוחכמת והרעיון היה שצריך להעביר מסר מרתיע, אבל יש נקודה בזמן שהמסר חוטא לנאשם הספציפי", הוא אומר.

"לקחת אנשים נורמטיביים ולהכניס אותם לכלא זה דבר לא פשוט. אנחנו לא צריכים להיות חברה נקמנית. הנקודה שבה אנחנו לא מאזנים ראוי בין הנאשם הספציפי לבין ההרתעה עלולה להביא לנקמנות. המטוטלת צריכה להתמתן ולהיעצר. כל עונש מאסר הוא עונש מאוד חמור, ולו בשל הכתם של ההרשעה. גם עונש של שישה חודשי מאסר שמרוצה בעבודות שירות הוא עונש חמור". 

ו"ד גולן קנטי ממשרד נשיץ ברנדס אמיר / צילום: אייל פרידמן

"הליך ממושך מדי"

עו"ד מתן מרידור, ראש מחלקת תחרות במשרד עוה"ד אגמון ושות’ רוזנברג הכהן ושות’, שייצג את אחד הנאשמים בפרשת קרטל הספרים, אומר כי "לביהמ"ש חשוב התג החברתי והמוסרי, מכיוון שמדובר בעבירות חמורות, וגם יום אחד בכלא נושא סטיגמה חברתית".

בנוגע לעונשים בקרטל הספרים הוא אומר כי הם נמצאים בתוך המנעד הקיים של הענישה ונמוכים ממה שרשות התחרות הייתה רוצה. "העונשים מבססים את רמת הענישה הקיימת, לא מחמירים ולא מקלים. לא נראה שפסה"ד ישנה את הענישה הקיימת", הוא טוען.

לצד זאת עו"ד מרידור מתייחס לזמן הממושך שתיקי הגבלים מתנהלים בביהמ"ש. לדבריו, "התיק בפרשת קרטל הספרים הוגש לפני חמש שנים וחצי. מוקדש זמן ציבורי רב להליך, הגובה מחירים כלכליים. קיים חוסר פרופורציה בין משך ניהול ההליך, משך הזמן והמשאבים שמושקעים בו לבין אופן סיום התיקים". 

עו"ד מתן מרידור משרד אגמון ושות רוזנברג ושות / צילום: יורם רשף

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"