גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שערורייה בקליק: כך עבדה מכונת ההפצה של תומכי נתניהו ביום הבחירות

פוסטים ביום הבחירות המריצו ליכודניקים להצביע באמצעות ידיעה על כך שמפכ"ל לשעבר אמר בקלפי דברים מחרידים על נתניהו ● תחקירני "פייק ריפורטר" מיפו את מקור השמועה: תלונה לא בדוקה שהגישה פעילת ליכוד והופצה תוך שעות למאות אלפי אנשים ● כך פעל מערך ההפצה, דקה אחר דקה

מטה הליכוד בבנייני האומה / צילום: יוסי זמיר
מטה הליכוד בבנייני האומה / צילום: יוסי זמיר

"מי יעצור את מפכ"ל המשטרה לשעבר?" - שאלה בצוהרי יום הבחירות משתמשת טוויטר בשם "ימנית מלידה", וענתה: "המדינה לא שלהם, צאו להצביע!". לציוץ צורף דיווח על "אמירה מזעזעת" שאסף חפץ, כביכול, השמיע בבוקר על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. המסר הזה כבש אחר הצהריים את הרשתות החברתיות והשתכפל בקבוצות הנכונות בוואטסאפ. העובדה שאין שום הוכחה משכנעת לסיפור שהרגיז את תומכי הליכוד - לא עיכבה את התפשטותו.

תחקירני "פייק ריפורטר", שעוקבים אחרי הפצה של דיסאינפורמציה ברשת, מיפו בדייקנות את מסלול ההפצה של הידיעה הזאת. התחקיר ממחיש איך מנגנון הפצה משומן מסוגל להעביר שמועה לא-בדוקה, בתוך שעות ספורות, למאות אלפי עיניים אם לא מיליונים. הנה הממצאים, דקה אחרי דקה.

14:10

באתר החדשות הפופולרי 0404, מיסודו של איש ערוץ 20 בעז גולן, מתפרסמת כותרת מרעישה. "פרסום ראשון: תלונה הוגשה נגד אסף חפץ בחשד שטען כי היה 'יורה בביבי בראשו'". הידיעה הבלתי חתומה כוללת רק שני משפטים: "לפני זמן קצר (שלישי) הוגשה תלונה במשטרה נגד אסף חפץ, שכיהן כמפכ"ל ה-12 של משטרת ישראל, בחשד שאיים היום בכניסה לאחת הקלפיות כי היה יורה בראש הממשלה בנימין נתניהו בראשו. לדברי העדים, כאשר נאמר לו ע"י אישה ששמעה את דבריו שתתלונן במשטרה - הוא התנצל במקום, ככל הנראה מתוך חשש שאכן תוגש התלונה בגין דברי ההסתה".

לידיעה צורף צילום עם אישור קבלת התלונה, בתחנת זיכרון יעקב. המסמך עצמו לא כולל את תוכן הדיווח, אם כי מצוין שהאירוע קרה ב"קיסריה, רוטשילד" בשעה תשע בבוקר. פרטי מגיש או מגישת התלונה טושטשו, אך כל פרטיו האישיים של השוטר שרשם את התלונה מופיעים בבירור לצד חתימתו.

פרט נוסף במסמך הוא מועד ההגשה: 13:43, פחות מחצי שעה לפני פרסום הידיעה.

14:12

קישור לידיעה עם תמונתו של חפץ עולה לדף 0404 בפייסבוק, שלו יותר מ-600 אלף עוקבים, ולחשבון הטוויטר של האתר, עם יותר מ-25 אלף עוקבים.

14:19 והלאה

שיתופים של הידיעה מתחילים לזרום לרשת המסועפת של קבוצות ליכודיות בפייסבוק. קודם קבוצת "תומכי הליכוד", אחריה "חברים שאוהבים את בנימין נתניהו", בהמשך וריאציות על השם זה - "אוהבים את כנרת בראשי שלנו", "את יעקב ברדוגו" וכן הלאה. בחצי השעה הראשונה הידיעה מודבקת ב-23 קבוצות כאלה. עד סגירת הקלפיות היא תגיע ל-167 קבוצות, ובסופו של דבר לכ-200. המופעים בקבוצות האלה מניבים אלפי שיתופים. בטוויטר הידיעה מגיעה בין השאר לחשבון ערוץ 20, עם הפניה לשידור של בעז גולן, וכן לאתר רוטר.

במקביל לידיעה עצמה מתחילים להתפרסם בכל הרשתות החברתיות פוסטים שמנצלים את הזעם על חפץ כדי להמריץ בוחרי ליכוד. "הוגשה תלונה על איום ברצח", כותב מישהו בקבוצת הפייסבוק "ביביסטים", וממשיך: "אבל ידוע איך זה ייגמר: צאו להצביע ליכוד/סמוטריץ'". וכך הלאה והלאה.

16:00

"אנחנו רוצים לפתוח עם סיפור גדול מאוד" - פותח שי גולדן את תוכניתו ברדיו גלי ישראל, שמשודרת גם בשידור וידאו בפייסבוק. "היום בבוקר בקיסריה, בקלפי, מגיעה אזרחית תושבת המקום בשם נעמה, ובמי היא נתקלת? במר אסף חפץ". גולדן (גילוי מלא: עד לא מכבר עורך בגלובס) מזכיר לשותפתו לתוכנית עו"ד כנרת בראשי שאותו חפץ היה לא פחות ממפכ"ל וגם לוחם ימ"מ מהולל. "ומר חפץ - תיכף נשוחח עם נעמה ונשמע את עדותה המלאה - אומר לראש מטה הליכוד בקיסריה 'אני בסוף לא תהיה לי ברירה, אני אצטרך לרצוח את ביבי! והוא עושה תנועה של 'פיו פיו'". וגולדן מדגים בכף ידו מעין ירייה כפולה באקדח.

בשיחה המפורטת עם המתלוננת מתברר ששמה נעמה אדלר, והיא שכנה של נתניהו בקיסריה וגם פעילה בהפגנות התמיכה בו. אדלר פותחת ואומרת שאולי היה מדובר בכלל ב"אסף חפץ אחר", אבל גולדן מרגיע: שוחחנו עם חפץ והוא "לא הכחיש שהוא היה שם ודיבר", אם כי "לא אמר בבירור מה הוא אמר".

אחרי השיחה מעלים לשידור את חפץ עצמו. גולדן: "אומרת לנו נעמה אדלר שהיא רואה אותך שם ושומעת אותך אומר לראש מטה הליכוד שם 'בסוף לא תהיה לי ברירה, אני אצטרך לרצוח את נתניהו, אני פשוט לא סובל את האיש'. האם אמרת את הדברים האלה?" חפץ: "לא". גולדן: "אז מה אמרת?" חפץ: "פרץ שם ויכוח על רקע שאמרתי 'חבר'ה, איכשהו צריך לחסל את העניין הזה'. אין שום כוונה מאחורי זה".

 

16:16

ערוץ גלי ישראל מצטט בטוויטר את ההכחשה הברורה של חפץ, אבל הידיעה המקורית ממשיכה להתפשט במהירות.

16:38 והלאה

קישור לראיון של אדלר בגלי ישראל מופץ לא רק באינטרנט אלא גם ברשת של קבוצות וואטסאפ, ובהן קבוצות "מלשינכוד" בערים שונות. אחת המפיצות העיקריות היא המתלוננת אדלר עצמה. מעניין שבניגוד לצילום בידיעה בחדשות 0404, בגרסאות של אישור התלונה שמופצות בוואטסאפ מופיע שם המתלוננת בבירור: נעמה אדלר בלו. מכאן אפשר להסיק שחלק מההפצה נעשתה מהמקור עצמו, לא מהכתבה.

22:00

הקלפיות נסגרות. מנתוני מערכת הניטור "קראוד טנגל" אפשר להסיק כי גרסאות של הסיפור על חפץ הספיקו להניב, בקבוצות ליכוד בלבד, כ-4,000 שיתופים. לקבוצות האלה יש ביחד יותר מ-3 מיליון עוקבים, אבל קשה מאוד להעריך את היקף החשיפה האמיתי כי לעתים קרובות אותו אדם עוקב אחרי כמה קבוצות.

אפילוג

מה באמת אמר חפץ על נתניהו? אנחנו לא יודעים. בראיון עם חפץ, בראשי התעקשה שישנה הקלטה שבה חפץ מודה מפורשות בקריאה "לרצוח את ראש הממשלה". חפץ הכחיש חד-משמעית. ביקשנו מבראשי את ההקלטה.

"ההקלטה היא לא שלי, היא של התחקירן", אמרה בראשי. היא הפנתה אותנו למנכ"לית גלי ישראל עדנה מאור (גם היא אשת גלובס בעברה). מאור הבטיחה לשלוח הקלטה תוך שעה, וכעבור שש שעות שלחה קישור.

הקישור הוביל בחזרה לראיון המשודר עם חפץ. שאלנו את מאור מה עם ההקלטה הנוספת. היא ענתה שיש "שיחה של העורך עם חפץ" והבטיחה לברר. אחרי כמה דקות כתבה שוב ואמרה שבעצם הדברים נמצאים בראיון עצמו, "שבו עולה התובעת ועורך הדין שלה", וביקשה שנקשיב עד הסוף. הקשבנו ולא מצאנו.

היא התעקשה: "על הקו היו שלושה, חפץ, נעמה פעילת הליכוד ועורכת הדין. שורות תחתונות יש בראיון; לא מעניין תביעה או עדות. הוא [חפץ] לא רק אמר 'בסוף לא תהיה בררה אצטרך לירות בו', הוא גם עשה תנועת אקדח". הקשבנו שוב, ונתנו גם לתחקירן של "פייק ריפורטר" להקשיב. עדיין לא מצאנו.

בהיעדר הוכחות ישירות לכאן או לכאן, כל מה שיש הוא ראיות נסיבתיות. נעמה אדלר בלו היא לא סתם פעילת ליכוד, אלא חתומה על שורה של פרובוקציות. ב-2006 היא ניסתה לשווק "יוזמה מדינית" שבה רבע מיליון ערבים בשנה יעזבו את ישראל תמורת תשלום.

בשנה החולפת היא נמנתה עם תושבי קיסריה שביקשו למנוע את ההפגנות נגד ראש הממשלה. במקביל היא הייתה שותפה להפצה של רבות מתיאוריות הקונספירציה הבולטות: מזייפים את הבחירות; אהוד ברק "חבר של פדופיל"; בנה של תובעת ראש הממשלה ליאת בן ארי תקף שוטר. כשבן ארי ישבה שבעה על אחותה שנפטרה, אדלר הייתה מאלה שתהו אם בכלל יש לה אחות. כשהתארגנה הפגנה נגד משפחת פרקש בקיסריה, אדלר התייצבה.

* הפרק האחרון בכתבה עודכן אחרי קבלת התגובות מבראשי ומגלי ישראל.

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"