גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל החברה שהמנייה שלה זינקה ב-300% בשנה מגלה את סוד הקסם

קורנית דיגיטל צמחה בשנת הקורונה באחוזים מטורפים ● המנכ"ל רונן סמואל אומר כי "בשלושה חודשי סגר עשינו שינוי של 10 שנים" ● עוד הוא מספר על עסקת הענק עם אמזון ועל איך הם עוזרים לנייקי למכור יותר אייר ג׳ורדן ● מתוך הפודקאסט "חצי שעה של השראה עם ערן גפן"

רונן סמואל, מנכ"ל קורונית דיגיטל / צילום: כפיר זיו
רונן סמואל, מנכ"ל קורונית דיגיטל / צילום: כפיר זיו

Eran Gefen | חצי שעה של השראה עם ערן גפן · רונן סמואל | מנכ"ל קורנית: איך צומחים 370% בזכות חדשנות וכיף

 

כשרונן סמואל נכנס לתפקיד מנכ"ל קורנית דיגיטל בשנת 2018, הוא החליט לאתגר את היעדים השמרניים והציב יעדי צמיחה שאפתניים, עד שאפילו בהנהלה חשבו שהוא "מטורף". מאז הכנסות החברה הוכפלו והמניה שלה בנאסד"ק מתפוצצת: רק בשנה האחרונה עלתה מניית קורנית דיגיטל  בכ-300% לשווי שוק של מעל 4 מיליארד דולר. כשמרימים את מכסה המנוע, סמואל מייחס חלק גדול מההצלחה דווקא ליכולות ניהול רכות כמו אמונה בחלום, כיף ואפילו אנרגיות.

למי שלא מכיר, מה זה קורנית דיגיטל?
״קורנית נוסדה ב-2002. אנחנו חברה טכנולוגית שמאפשרת לעשות הדפסה דיגיטלית על טקסטיל. לאופנה, לדברים לבית. עד היום היו מייצרים או צובעים טקסטיל בטכנולוגיות מאוד ישנות ומזהמות, ואנחנו מייצרים טכנולוגיה שבעצם מדפיסה על טקסטיל בצורה ירוקה, לא מזהמת ומאפשרת אינספור עיצובים ללא מגבלה״.

טקסטיל נשמע תחום יבש, אבל אתם יושבים על הצומת שבין עולם הדיגיטל לבין עולם האופנה. איזה מותגי אופנה משתמשים בשירותים שלכם?
״נכון, טקסטיל נשמע כמו משהו ישן, אבל כשמסתכלים על ישראל, טקסטיל לפני 30 שנה היה תעשייה מאוד גדולה, כמו גוטקס למשל, והיו חברות אחרות. אז אנחנו מאוד שמחים לעורר את התעשייה הזו. זו תעשייה מאוד מתקדמת בעולם, בין הלקוחות שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו היום נמצאים כל המותגים הגדולים - לקוחות כמו אדידס, נייקי ואמזון.אמזון הוא הלקוח הכי גדול של קורנית, הם משתמשים במאות מכונות של קורנית וכשאתה מזמין מאמזון חולצה או מכנסיים, זה לא נמצא על המדף. אתה בוחר את העיצוב של החולצה וזה מיוצר לפי דרישה ונשלח אליך הביתה. אם אתה בארצות הברית זה יכול להישלח אליך תוך שעתיים הביתה, וסביב העולם בתוך 24-48 שעות״.

החברה הזו מתפוצצת בשנה האחרונה גם מבחינת המניה וגם מבחינת הפוקוס שהיא מקבלת. מהן הסיבות החיצוניות שגורמות לחברת לצמוח?
״כשמסתכלים אחורה, בחמש השנים האחרונות צמחנו ב-25% מדי שנה. נכנסנו ל-2020 בצמיחה מואצת ואז נעצר העולם. הלקוחות שלנו רובם דפסים, אנשים שמייצרים דפוס על טקסטיל, והם היו חייבים לסגור את האתרים, הפסיקו הזמנות, ביקשו שלא נשלח אליהם את המכונות ואת הדיו, והיינו חייבים לדווח על פספוס הכנסות של הרבעון הראשון״.

פחד אלוהים, לא? מה הרגשת באותו רגע?
״זה תפס אותנו בהפתעה, אף אחד לא ציפה לזה. כבר בינואר הבנו שיש בעיות בסין, אבל לא חשבנו שזה יגיע לאירופה ולארצות הברית ושיהיה לזה כזה אפקט. התיישבנו ישר חברי ההנהלה ביחד להבין את המשמעות, עם הדירקטוריון, והיינו צריכים לקבל החלטה אם לעצור את הפעילות, לצמצם ולשלוח אנשים לחל"ת ולהיות הגנתיים, או בעצם לנצל את ההזדמנות שנוצרה בשוק ולצפות את הגידול. אנחנו האמנו שבעצם הקורונה תאיץ את כל התהליכים שדיברנו עליהם הרבה מאוד שנים, וזה באמת מה שקרה. חודש לאחר מכן, כבר באפריל, הלקוחות שלנו התחילו להתקשר אלינו ואמרו שיש הזמנות מטורפות מהלקוחות הסופיים״.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

בזמן שקיבלת את ההחלטה, לא ידעת שככה זה יתגלגל. איך שכנעת את הדירקטוריון לקבל החלטה ללחוץ על הגז ולהגביר סיכון?
״זו נקודה טובה. הסתכלנו לטווח ארוך ושאלנו את עצמנו איך זה ישפיע על קורנית ועל התעשייה. הבנו שיש כאן נקודת מפנה לתעשייה, כי עולם הריטייל גם ככה היה בדעיכה ועולם האונליין צובר תאוצה. כבר 10 שנים שעולם האונליין גדל במהירות מאוד גבוהה, ומה שקרה בקורונה זה שבשלושת החודשים הראשונים עולם האונליין צמח כמו שהוא צמח לפני זה ב-10 שנים. לא צפינו שזה מה שיקרה בדיוק, אבל ידענו שלטווח ארוך זה ישפיע לחיוב על התעשייה.

״התעשייה הזו תצטרך להעביר ייצור ממקומות כמו סרי לנקה וסין למקומות קרובים יותר ללקוח הסופי, בגלל האונליין. אנחנו רואים מעבר ייצור לארצות הברית ולאירופה. ההחלטה שלנו הייתה קודם כל לשמר כוח אדם, לא לשחרר אף אחד מהעובדים ולהפך, השקענו יותר בפיתוח. הבנו שזו הזדמנות שלנו לפתוח פערים מול המתחרים שלנו בשוק, שזו הזדמנות לגייס אנשים ששוחררו ממקומות אחרים ולהביא אותם לקורנית, וזה התברר מהר מאוד כהצלחה אדירה, כי בעצם השוק שלנו התעורר בעוצמה גדולה והיינו מוכנים לקלוט את זה״.

"25% מהמוצרים שמיוצרים לא נמכרים, וזה יוצר זיהום סביבתי אדיר"

למה עולם הדפוס הדיגיטלי בעולם האופנה כל כך קשור לעולם הדיגיטל והוא כל כך מצליח בגללו?
״משהו השתנה בעולם בשנים האחרונות. הסושיאל מדיה השפיעה מאוד על אנשים והיום כולם רוצים להיות, להראות ולהביע את עצמם. אנשים רוצים להיות ייחודיים, אף אחד היום לא רוצה ללכת לחדר כושר ולראות מישהו לידו לובש את אותה חולצה. השינוי הזה השפיע על הרגלי הייצור של השחקנים גדולים. הם הבינו שהם כבר לא יכולים לתכנן וליצור את הצורך והביקוש כמו שהם חושבים, כי מי שיוצר את הביקוש זה הצרכן. הוא רוצה על ידי לחיצה באינסטגרם להזמין את המוצר.

״נייקי ואחרים חייבים לשנות את שרשרת האספקה שלהם כדי להגיב לצרכים של הלקוח הסופי. המעבר לעולמות דיגיטליים וייצור על ידי מכונות של קורנית מאפשר לקבל את ההזמנה אונליין, לשלוח למכונה, להדפיס ולשלוח ללקוח תוך 24 שעות. מה שלקח בעבר 18 חודשים לוקח היום 24 שעות, וזה שינה את כל המודל העסקי״.

זה גם מייתר את הצורך להחזיק מלאי גדול?
״נכון מאוד. אנחנו רואים חברות כמו h&m, שלפני מספר שנים מחקו 4.3 מיליארד דולר של סחורה שלא נמכרה. 25% מהמוצרים שמיוצרים אף פעם לא נמכרים, וזה יוצר זיהום סביבתי אדיר".

אבל כמו בתחום המוזיקה, בסוף יש להיטים במכירות. אולי אותם שווה לא לייצר באופן דיגיטלי?
״אתה צודק. תחתוני הוגו בוס לדוגמה ייצרו תמיד בסין כי זה נמכר במיליוני עותקים ואין סיבה לעבור לעולם דיגיטלי. העולם הדיגיטלי נכנס כשהצרכן רוצה דברים ייחודיים. נייקי יכולים לתת לך קטלוג של כל החולצות שיוצרו אי פעם של מייקל ג׳ורדן. תוכל לבחור חולצה מלפני 20 שנה ולקבל אותה הביתה בתוך 24 שעות. יש לזה ערך עצום למותג״.

"אמזון מאמינים שכשהם בוחרים ספק, הם בעצם משביחים אותו"

מה למדת מאמזון כחברה?
״זו חברה אגרסיבית עם יעדים ברורים. הם מודדים כל דבר אפשרי, מה שחייב אותנו כנותני שירות להיות הרבה יותר טובים. אנחנו התחלנו עם אמזון כשהיינו יחסית חברה קטנה, די סטארט-אפ, וזאת היתה בשבילנו הזדמנות אדירה. הם עובדים צמוד איתנו בתהליכי פיתוח, יש לנו ברמה החודשית שיחות איתם על התפקוד״.

מהו היקף העסקה עם אמזון?
״העסקה הראשונה שהיא פומבית נחתמה לפני כחמש שנים והייתה עד גובה של 150 מיליון דולר, ורוב העסקה הזאת כבר בוצעה. לפני שנה חתמנו על עסקה שניה עם פוטנציאל רכישות של עד 400 מיליון דולר״.

מה הכוונה פוטנציאל?
״יש סוג עסקה שנקרא warrants, שבה לאמזון יש זכות לקנות מוצרים בעד 400 מיליון דולר. כשהם ממשים את זה, הזכויות הופכות להיות vested (מניות בחברה), ומקסימום הבעלות שיש להם בקורנית זה עד 6% משווי החברה״.

זו פרקטיקה שאמזון עושה עם עוד חברות?
״אנחנו היינו כשהם התחילו את הפרקטיקה הזאת, כמעט חברת המודל שלהם. זה הצליח להם בצורה אדירה, הם מאוד מרוצים מהתהליך והיום הם עושים את זה עם הרבה מאוד חברות״.

מה שהם עושים בעצם זה ממנפים את הכוח שלהם. הם אומרים שבגלל שעסקה איתם תרים את החברה כי ״אמזון עובדת איתה״, אז היא קונה ממך מוצרים ובתמורה מקבלת גם אפשרות למניות.
״הם מאמינים שכשהם בוחרים ספק או פרטנר לעבוד איתו, הם בעצם משביחים את הנכס. אם אמזון בחרו לעבוד עם מישהו, הרבה חברות אחרות ירצו לעבוד איתו, ולכן הם רוצים להשקיע באקוויטי כי הם מאמינים שלאורך זמן האקוויטי יעלה״.

יכול להיות שהם עושים את זה כדי לבדוק אם המוצר עובד, ואם כן - לשתות את כל החברה ולהפוך את היכולת לאינהאוס?
״אין להם כיסא בדירקטוריון או יכולת השפעה, ואני לא חושב שיש להם כוונות לרכוש את קורנית למרות שאני לא יודע מה קורה בדירקטוריון שלהם. הם נהנים עם הטכנולוגיה שלנו, הם רוצים להשפיע, ולקורנית זו עסקה אדירה גם מבחינת הכנסות וגם מבחינת ההובלה של השוק. בעולם האופנה אמזון הם רק בתחילת הדרך, והם כבר היום הריטייל הכי גדול בארצות הברית״.

"הבנתי שאני כנראה לא יכול להיות הכי טוב בכל דבר"

איך קורנית עוזרת לאיכות הסביבה? כי נשמע שדווקא אם אני מדפיס הרבה פריטים ייחודיים בדיגיטלי זה מגדיל את כמות הבגדים שיש לי.
״יש 93 מיליון טון של סחורה שנזרקת כל שנה. הרוב זה כותנה. כדי לייצר חולצה אחת של כותנה צריך 20 אלף ליטר מים, מנקודת גידול הכותנה עד הייצור, השטיפה והצביעה של הבדים. יש בתהליך בזבוז מטורף. גם תהליכי הצביעה של הבגדים מאוד מזהמים ואפשר לראות נהרות שלמים בהודו ובסרי לנקה שצבועים בצבעים אקזוטיים״.

הצביעה הדיגיטלית לא מזהמת?
״הצביעה דיגיטלית לא מזהמת בכלל. אנחנו לא משתמשים במים, אין בכלל פסולת - אפס זיהום. הדיו שאנחנו משתמשים בו הוא דיו פיגמנטי מבוסס מים (אנחנו לא מוסיפים עוד מים בתהליך) שאפשר לשתות אותו, אין בו שום דבר רעיל, הוא מהטבע והוא בריא לסביבה״.

כשאתה נכנסת לתפקיד, מה היה האתגר הראשון שהיית צריך לטפל בו?
״זה תפקיד מנכ"לות ראשון שלי בחברה ציבורית, ולמרות שלפני זה ניהלתי ביזנס גדול ב-hp, זה לא היה כמנכ"ל וזה הבדל עצום. אני חייב להגיד שהיום בהסתכלות אחורה, לא בדיוק הבנתי את ההבדל. כשנכנסתי הייתה לי חפיפה מאוד צמודה עם המנכ"ל הקודם ואני זוכר שביום שהודענו לעובדים על ההחלפה, כבר טסנו בלילה לארצות הברית להיפגש עם משקיעים, עם לקוחות גדולים ועם העובדים שם. ורק אז ירד לי האסימון כי פתאום נפתחים לך עולמות של וול סטריט, משקיעים, אנליסטים, דיווחים רבעוניים, ואלו עולמות שאף פעם לא נגעתי בהם.

״מהר מאוד הבנתי שאני כנראה לא יכול להיות הכי טוב בכל דבר. הגעתי מתחום המכירות והשיווק ואני אף פעם לא אהיה הכי טוב בפיתוח או באופרציה. בשביל זה צריך צוות מנצח. אני משקיע המון בבניית הצוות כך שיהיו יותר טובים ממני, כל אחד בתחום שלו. אנחנו עובדים טוב ביחד וזה בעצם מה שלוקח את קורנית קדימה״.

מה היה לך קשה בכניסה לתפקיד? אני מניח שהיית צריך לעשות שינויים בצוות, במיוחד אם רצית לפצות על הדברים שאתה פחות חזק בהם. אני מדמיין שהם היו צוות אורגני, עובדים ותיקים, ופתאום מגיע מישהו מבחוץ, מנכ"ל חדש שנוחת עליהם.
״הכניסה כמנכ"ל לצוות קיים זה לא משהו טריוויאלי. כבר בתהליכי החפיפה ניסיתי להבין את הפוטנציאל של קורנית גם בצד הטכנולוגי אבל בעיקר נוכח מגמות השוק, מהי התחרות ולאן אנחנו לוקחים את החברה. נכנסתי מהר מאוד לעבודה צמודה עם צוות מצומצם בהנהלה על בניית תוכנית עסקית לחמש שנים קדימה. קורנית הייתה חברה שעד אז דיווחה כל פעם רבעון אחד קדימה״.

אם אני מתרגם את מה שאתה אומר נכון, היא הייתה קצת שמרנית בראיית הפוטנציאל.
״אני חושב שמנכ"ל חדש מביא חלומות חדשים. האמונה בחלום זה מה שבסופו של דבר מאיץ את כל החברה קדימה. שלושה חודשים אחרי שהצטרפתי לחברה, באנו למשקיעים שלנו ואמרנו להם שקורנית הולכת ל-500 מיליון דולר בשנת 2023״.

ואיך היה התהליך הפנימי? נכנסת כמנכ"ל חדש וקבעת שהולכים לקראת שינוי. אני מדמיין שיושבים המנהלים, חלק רוצים, חלק מגלגלים עיניים, חלק אפילו מתנגדים כי אולי הם היו רוצים להיות מקודמים מבפנים. איך התמודדת עם התהליך הזה?
״זה קשה, וזה גם לא תהליך של יום אחד. הדוגמה של לבוא להנהלה ולהגיד להם שאנחנו שמים יעד של 5 שנים, ואנחנו יוצאים איתו החוצה - היו כאלה שהסתכלו עליי ואמרו - מי זה המטורף הזה שנכנס? מה הוא לוקח כזה סיכון גדול?

״אני דמיינתי דבר אחד ואני מאמין בו מאוד. כשאתה שם יעד ואתה מאמין בו ואומר אותו בקול רם, יש לך את הסיכוי הכי טוב להגיע אליו. כשאתה שם יעד ושומר אותו אצלך בכיסים, הסיכוי שלך לפספס אותו מאוד גדול״.

כשנכנסת, היו כאלה שלא האמינו. בחרת לנהל את השינוי לאט, או שאמרת שאתה רץ קדימה ומי שמתאים לו מתאים לו, ומי שלא לא?
״היו שם אנשים וגם חברי הנהלה שמאוד התאימו להיות חברי הנהלה של חברה של 100 מיליון דולר או 150 מיליון דולר, אבל לא ראיתי אותם כחברי הנהלה של חברה של 500 מיליון דולר״.

ומתי הייתה הפרידה מהם?
״אני חושב שהפרידה הראשונה מחבר הנהלה הייתה פחות או יותר שישה עד שמונה חודשים מהיום שהצטרפתי. היו אנשים מצוינים, שלו אבל צריך איזושהי התאמה בתוך ההנהלה. צריך שאנשים יחלמו גבוה ושתהיה להם את היכולת לקחת את החברה לנקודה הבאה. אתה גם חייב לפרק מוקשים בתוך ההנהלה, עבודת הצוות היא מאוד חשובה. אני נכנסתי למקום שזיהיתי שיש בו דינמיקות שהן לא היו מה שציפיתי מחברי הנהלה - פתיחות, לשים דברים על השולחן ולדהור כצוות אחד קדימה. היו מקומות של ממש התנגחויות והייתי צריך לטפל בזה. היום ההנהלה במקום אחר לגמרי״.

אם אנחנו מסתכלים קדימה, מהו האתגר הכי גדול שלך?
״היכולת שלנו להמשיך ולגדול בקצב של 25% - זה דורש כמעט כל שנה לבנות חברה חדשה. מה שהכי קשה, וזה גם הדבר הכי חשוב בחברה, זה בניית צוות העובדים. לגייס את העובדים הנכונים ולבנות את האנרגיה שסוחפת גם מבפנים וגם מבחוץ מול הלקוחות״.

איך אתה מייצר אנרגיה כחלק מהתרבות בחברה?
״קודם כל זו דוגמה אישית, מרגישים אותך כמנכ"ל״.

אתה שם לב לאנרגיות של עצמך? באיזו אנרגיה אתה קם בבוקר?
״כן. אני יודע, וגם אומרים עליי, שיש לי אנרגיה גבוהה. אני קם בבוקר ב-5:20, ב-6:00 אני כבר בים או בבריכה. משם אני ממשיך את היום שלי ונופל לישון ב 22:00 בלילה. אני בדרך כלל בין הראשונים שמגיעים למשרד, ובין האחרונים שהולכים. ודוגמה אישית זה גם למשל להגיע בזמן לפגישות. אני מאוד משתדל לא לאחר, אני מרגיש מאוד לא נוח כשאני מאחר״.

ואיפה החלום פוגש את העובד? איך אתה רותם אותי כעובד בחברה כל כך גדולה?
״מה שדוחף אותי אישית זה הרצון לעשות משהו שמשפיע על העולם. קורנית מביאה לעולם את המהפכה של הקיימות, להפוך עולם מזהם לעולם נקי וירוק יותר, ויש לה יכולת להביא ערך ללקוח הסופי. אני עובד בשביל לתת ערך לעובדים. כשאני רואה אותם באים מלאי אנרגיה ועם כיף לבוא לעבודה, זה מה שנותן לי את הסיפוק הכי גדול״.

קשה למדוד אנרגיה וכיף במספרים. בסוף אתה מנהל חברה נאסד"קית ואלו הם פרמטרים שאי אפשר לדווח עליהם.
״אנחנו משתדלים לדווח, עושים סקרים של שביעות רצון העובדים. הדברים הרכים האלו בסופו של דבר משפיעים על התוצאות. עובדים מרוצים זה לקוחות מרוצים. כשלעובדים כיף לבוא לעבודה, רואים את התוצאות בשטח״.

עד עכשיו הכל מדהים. מה עם כשלונות? הייתה סיטואציה שבה חווית חוויה לא חיובית שהצריכה ממך, כמנהל, שינוי?
״אני כל הזמן מנסה לשים מראה ולקבל פידבקים מהצוות שלי. בעבר הייתי מאוד מיקרו מנג'ר. הייתי נכנס לפרטים, אחרת הייתי מרגיש שאני מאבד שליטה. זה דבר שאני היום מודע אליו, וברגע שאני מודע אליו, אני יכול לשים אותו בצד. היום אני יכול לסמוך על הצוות בלי לעשות מעבר ברמה השבועית על כל הפעילויות, אני במקום אחר שמשחרר. אני לומד שמהלך שאותו חבר צוות בחר הוא לפעמים יותר נכון. אני אומר בישיבות את הדעה שלי, אבל גם מאפשר למי שחושב אחרת לרוץ עם מחשבה שונה קדימה״.

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לצמוח. הוא בעל ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק וסודה סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה בשנה שעברה על ידי wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה״ ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה"

גילוי מלא: אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך. הכותב מחזיק בפועל ועשוי לרכוש ו/או למכור ניירות ערך הקשורים במישרין או בעקיפין לחברה הנסקרת.

עוד כתבות

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר־מעקב"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון מאיימת לבטל עסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רמי שבירו ואשתו רונית / צילום: אביב חופי

ב-30 מיליון שקל: הבית החדש של רונית ורמי שבירו

בני הזוג שבירו רכשו וילה חדשה בהרצליה פיתוח ב-30 מיליון שקל ● וגם: טופ גאם פתחה מפעל חדש בשדרות בהשקעה של 60 מיליון דולר – המפעל התעשייתי הראשון בעוטף מאז המתקפה ● אירועים ומינויים

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים