גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה של פעם בדור: התוכנית שנתנה לוול סטריט מכה מתחת לחגורה ומה ההשפעה על ישראל?

נשיא ארה"ב הציג לראשונה את תוכנית תשתיות ובמרכזה השקעה של 2.25 טריליון דולר עם דגש משמעותי על אנרגיה מתחדשת ומאבק במשבר האקלים ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשלכות על אמריקה ועל ישראל

נשיא ארה"ב ביידן. הקצה מיליארדים / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה"ב ביידן. הקצה מיליארדים / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הציג לראשונה את תוכנית התשתיות הגדולה של ממשלו, ובמרכזה השקעה של 2.25 טריליון דולר בתשתיות ברחבי המדינה ב-8 השנים הקרובות ובהיקף של כ-1% מהתמ"ג של אמריקה בשנה, עם דגש משמעותי על אנרגיה מתחדשת ומאבק במשבר האקלימי. בין היתר, מתמקדת התוכנית בהקמת חצי מיליון עמדות טעינה לרכבים חשמליים ולהסבת רשת החשמל לשימוש באנרגיה מתחדשת.

"זו השקעה של פעם בדור באמריקה, שלא דומה לשום דבר שראינו או עשינו מאז שהקמנו את מערכת הכבישים המהירים בין מדינות ומירוץ החלל לפני עשרות שנים", אמר ביידן בנאומו בפנסלבניה, כשהוא מציג תוכנית השואפת לבנות מחדש את התשתיות במדינות המרכיבות את ארה"ב, בעלות של 621 מיליארד דולר. בין היתר, ישופצו כבישים באורך של 32 אלף ק"מ, וישוקמו עשרת הגשרים בעלי החשיבות הכלכלית הגדולה ביותר ועוד אלפי קטנים יותר. לפי ביידן, זוהי "ההשקעה האמריקאית הגדולה ביותר ביצירת משרות מאז מלחמת העולם השנייה".

תוכניתו של נשיא ארה"ב שמה דגש מרכזי על תעסוקה, שכן המעבר מכלכלה עתירת פחמן לכלכלה מאופסת פחמנית, דורשת מציאת פתרונות עבור עובדים רבים הממלאים כיום משרות בתעשיות הדלקים המאובנים - משדות הנפט והגז, לתחנות הכוח ומכרות הפחם. לצורך כך, יוקצו מיליארדים להכשרת עובדים. הצד החברתי בתוכנית של ביידן בא לידי ביטוי גם בהשקעה בתשתיות; 111 מיליארד דולר, יושקע בהחלפת צינורות העופרת ובשדרוג מערכות ביוב, זאת בזמן שבאזורים מוחלשים בארה"ב, מי השתייה כיום אינם עומדים בתקני בריאות.

התוכנית של ביידן "מחזירה" למרכז הבמה את המדינה - ושואפת להצמיח את הכלכלה באמצעות השקעה בתשתיות חברתיות ופיזיות, שמימונן יגיע בין היתר מהגדלת מיסים וצמצום האי שוויון החברתי בארה"ב. היא מונחת על השולחן זמן קצר לאחר שהצליח הנשיא הנכנס לאשר בצנרת הפוליטית חבילת תמריצי הקורונה בשווי 1.9 טריליון דולר, אך בניגוד לתוכנית הקורונה, תוכנית התשתיות מסתכלת לטווח הרחוק - עשרות שנים קדימה, מתוך שאיפה 'לתקן' את המדינה עבור הדורות הבאים - ואת פירותיה כלל לא יגזור ביידן בזמן שלטונו.

כיצד תמומן התוכנית? בעיקר באמצעות העלאת מיסי חברות וביטול הקלות מס על דלקים מאובנים, למשך 15 השנים הבאות. 12% מהמימון יבוא מהעלאת מס הכנסה לבעלי הכנסות גבוהות, 14% יבוא מהעלאת מיסים על רווחי הון ודיבידנדים של בעלי הכנסות גבוהות, 17% ממס על רווחים בחו"ל של חברות אמריקאיות, 28% מקורם בהעלאת מס החברות, ו- 29% מהעלאת ה payroll tax לבעלי הכנסות גבוהות.

"סין הייתה שמחה אם ביידן לא היה עושה זאת"

התוכנית של ביידן כוללת השקעות בסביבה, מדע, טכנולוגיה ותשתיות, ויש מי שמכנה אותה 'הקאמבק' של אמריקה. ארה"ב תחת ביידן, שואפת לקחת עמדה מובילה בחוד החנית העולמי בכל הנוגע לחדשנות וכך גם הון הנובע מאותה חדשנות, ולא להותיר את הזירה לסין.

"ביידן רוצה להחזיר את ארה"ב להיות מעצמה תעשייתית. ארה"ב, לא עמדה בתחרות מול סין לאורך השנים האחרונות, וביידן רוצה להחזיר את העוצמה הזו בין היתר על ידי הכשרות מקצועיות לעובדים, עידוד לטכנולוגיות וכסף למחקר ופיתוח", אומר פרופ' ליאו ליידרמן, מומחה למאקרו כלכלה מאוניברסיטת תל אביב, והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים. "במרץ היה המפגש השנתי של המפלגה הקומוניסטית, והממשל הסיני פרסם תוכנית חמש שנתית. יש שם ראייה קדימה, למשך 15 שנה. הם שמים דגש על טכנולוגיה ומחקר ופיתוח. סין מנסה להפוך לארה"ב החדשה, למרכז עולמי שמושך השקעות. עכשיו, ארה"ב תהיה במצב של שיפור הבסיס המבני שלה, כדי להיות מתחרה טובה, דינמית וגמישה יותר מול סין. אם ארה"ב לא הייתה נוקטת בצעדים האלו, סין הייתה שמחה מאוד. זה משפר מאוד את המצב של ארה"ב כעת במשחק העולמי".

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: יח"צ

התוכנית של ביידן אכן מסתכלת שנים קדימה, אך גם בטווח הקצר, למרות שבבסיסה העלאות מיסים והשקעות אקלימיות שיובילו לירידה בצריכה של דלקים מאובנים מזהמים, ובניגוד לחששות של אנליסטים מסוימים שחשבו שהמילים 'העלאת מיסים' היא איום עצום על וול סטריט, השווקים דווקא קיבלו את התוכנית כשהם צובעים את מסכי וול סטריט בירוק. כך למשל, מדד ה-S&P 500 חצה את 4,000 הנקודות, ונמצא ברמת שיא של כל הזמנים.

"אפשר להעלות מסים, כל עוד זה לא הולך לכספים קואליציוניים"

"מס החברות אצל אובמה היה 35%, וטראמפ הוריד אותו ל-21%. כאן, ביידן מעלה אותו ל-28%. כלומר, ארה"ב ידעה לחיות עם מסי חברות גבוהים יותר. זה מאוד מעניין שאתמול, עוד לפני הנאום כשהבית הלבן פרסם את התוכנית, וול סטריט עלתה וחלק מהמדדים עלו לשיאים חדשים", אומר ליידרמן. "כשמעלים מיסים ועושים את זה בפריסה לאורך השנים והכספים לא הולכים לכספים קואליציוניים אלא למטרות שיועילו לכלכלה, לפיריון ולצמיחה, אנשי עסקים מבינים את זה. זה פרויקט שהוא לטובת כולם. תשתיות זה נושא שמעורר קונצנזוס".

לא בכדי, הנאום של ביידן אף היה מכה קלה מתחת לחגורה עבור וול סטריט. תוכניתו הוצגה בפנסלבניה, כשהוא נואם במרכז הכשרות וקורץ לאיגודי העובדים. את המבט הוא הישיר לאנשי הצווארון הכחול, ולא לאנשי ההון. "הגיע הזמן לבנות את הכלכלה שלנו מלמטה למעלה ומהאמצע החוצה", אמר ביידן והדגיש את הצורך בעבודות טובות יותר בתשלום ובאיגודים. "וול סטריט לא בנתה את המדינה הזאת; אתה, המעמד הבינוני, בנית את המדינה הזו. ואיגודים בנו את מעמד הביניים".

תוכניתו אף כוללת השקעות של 300 מיליארד דולר לחיזוק היצור, ומיליארד דולר לדיור בר השגה. לפי ממשל ביידן, החייאת התשתיות האמריקאיות תייצר מיליוני משרות בעלי שכר טוב, תפחית את פליטות הפחמן מדינה, ותסייע כאמור לארה"ב להתחרות בזירה העולמית - בעיקר מול סין.

האם התוכנית הזו טובה לעסקים באמריקה? לפי ליידרמן, "בארה"ב המגזר הציבורי יצא מסיפור התשתיות בשנים האחרונות. יש קונצנזוס בין כלכלנים: ממשלות לא משקיעות מספיק בתשתיות, כולל מערכת החינוך. אופק התכנון של מקבלי ההחלטות הלך והתקצר עם השנים. ממשלות מקצצות קודם כל בתשתיות, וזה בא על חשבון הדורות הבאים. אף אחד לא מרגיש את הנזק באופן מיידי. פתאום ביידן מחזיר את החשיבות של המגזר הציבורי, בדיוק למקומות שהמגזר העסקי לא יכול לפעול בהם לבד. היוזמות האלו יעזרו למגזר העסקי להתפתח, והצמיחה תגיע ממנו בהמשך לכך. זה נשיא שבא ואומר: אני רוצה להשקיע בעתיד של אמריקה, וזו תוכנית מאוזנת מבחינה תקציבית".

ומה עם ישראל? "מאבדים יתרון תחרותי בכל מיני תחומים"

מה כדאי לישראל ללמוד מהתוכנית של ביידן? לפי ליידרמן, "בישראל, אופק התכנון הוא מהבחירות האחרונות עד הבחירות הקרובות. כמה זמן עבר מאז הפעם האחרונה שבישראל הייתה ממשלה שיצאה עם אסטרטגיה כלכלית רבת שנים, עשור או שניים קדימה, כאשר נושא התשתיות והגנת הסביבה הוא במוקד התוכנית? תמיד בדיוני תקציב היה חוק הסדרים, והמטרה שלו הייתה להאיץ רפורמות כלכליות כמקשה אחת. נעשו כאן רפורמות חשובות, אבל מצד שני נוצר כאן פיגור של הרבה שנים מבחינת התשתיות הציבוריות של ישראל. זה מופיע בדוחות ה-OECD והבנק העולמי.

"כדי שממשלה תשב ותסכים על נושאים של מדיניות כלכלית, אנחנו צריכים קודם כל יציבות פוליטית, כך שלכל הפחות אופק התכנון של הממשלה יהיה ארבע שנים. אחרת, אנחנו רק נתדרדר. אנחנו נראה את סין וארה"ב מניחות תוכניות אטסרטגיות שנים קדימה, בזמן שאנחנו עוסקים במועדים לסבבי בחירות. ישראל מאבדת יתרון תחרותי בכל מני תחומים, ובוודאי בתחום הטכנולוגי, שם מדינות אחרות משקיעות כסף".

תוכנית התשתיות היא תוכנית אקלים

תוכנית התשתית בשווי 2 טריליון דולר של הנשיא ביידן מייצגת מאמץ משמעותי ורחב היקף להגן על האמריקנים מפני שינויי אקלים, לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב. ביידן נכנס לבית הלבן 'חמוש' בצוות אקלימי גדול, והציב את נושא משבר האקלים כאחד הנושאים שיובילו את הקדנציה שלו. הוא החזיר את ארה"ב להסכם פריז ביומו הראשון בתפקיד, וכעת מניח תוכנית שמסמנת כיוון לעולם. מחד, הוא מכריז - ארה"ב לא תשאר מאחור, ומאידך, הוא דוחף קדימה מדינות שלא התייחסו מספיק ברצינות לנושא בשנים האחרונות.

כעת, בצד האקלימי, יוקצו בין היתר 100 מיליארד דולר לעדכון ושדרוג רשת החשמל - שתחובר לתשתיות סולריות ו-46 מיליארד יוקצו לתשתיות אנרגיה מתחדשת, הסוכנויות הפדרליות יעברו לרכבים חשמליים, וגם המדע חוזר לתמונה; 35 מיליארד דולר יוקצו לפיתוח טכנולוגיות בתחום האקלים. 50 מיליארד דולר יוקצו להכנת תשתיות להתמודדות עם אסונות ושינויים להם גורם המשבר.

ביידן זכה לתמיכה כמעט מקיר אל קיר מצד אנשי הסביבה במרוץ לנשיאות, גם אם לא היה מדובר בהתגשמות של חלום עבור הארגונים שקיוו ל'גרין ניו דיל' שאפתני ומסיבי משמעותית. כעת, נראה שהתוכנית שהניח ביידן נתקלת אצל חלקם בקבלת פנים צוננת. מחד, מדובר בתוכנית היסטורית בקנה מידה שאי אפשר להתעלם ממנו, אך מאידך, יש מי שטוען כי דרוש הרבה יותר ממנה כדי לבלום את השפעותיו ההרסניות של משבר האקלים ולהאט את עליית הטמפרטורה, ומנגד לבצע הליכי מיטיגציה של המדינה לעידן של משבר אקלים, בו גובה פני הים עולה ואירועי מזג אוויר קיצוניים הופכים עניין שבשגרה. 

פרופ' ניר בקר, ראש החוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל חי, אומר כי בהיבט האקלימי, "התכנית היא מאוד אמביציוזית. יש כאן מטרה שאפתנית של מעבר חד לכלכלה ללא השפעות גלובליות עד 2035. חלק מהמדענים יגידו ש-2035 זה כבר מאוחר מדי וצריך להקדים את הדד ליין אבל הרבה יאמרו שזה שינוי דרמטי ביחס למה קרה עד כה. מצד שני, לא צריך למהר לשמוח. יש כאן יעדים. יש אפילו מקור מימון. אבל לא ברור בדיוק איך יגיעו ליעדים והאם בתי המחוקקים יסכימו לצעדים האלו. מדובר בהעלאת מיסי חברות והם ישיבו מלחמה כולל גיוס באיומי פיטורים וכו'".

מנגד, בקר מדגיש כי תעסוקה ירוקה איננה תועלת, אלא עלות שצריכה בשלב זה להיות מנוכה מהתועלת האמיתית של תוכניות סביבתיות, שהן הפחתה בתחלואה, פגיעה במערכות אקולוגיות ועוד. לדבריו, "התכנית מציבה יעדים שאפתניים אבל ניתן להגיע ליעדים הללו גם בלי גם מחיר תקציבי כפי שנראה שהממשל מתכוון לעשות. בארה"ב יש מחיר לשווה ערך של טון פחמן שמשמש ככדור בדולח בכל הרשויות הממשלתיות. הוא עמד על 42 דולר לטון עד שממשל טראמפ הוריד אותו ל-4 דולר לטון. ההבדלים הגדולים נוסעים משער ההיוון שכל אחד מחליט להשתמש בו. ממשל טראמפ השתמש בשער היוון גבוה מדי מה שקיצץ את התועלת של דורות עתידיים באופן משמעותי.

"הממשל הנוכחי מתכוון ממש בקרוב לקבוע מחיר של 52 דולר לטון. יש כאלו שטוענים שגם המחיר הזה נמוך מדי והוא צריך להיות יותר מכפליים (בסביבות 125 דולר לטון). מחירים כאלו משנים החלטות של פירמות ומתמרצות אותן לעבור לטכנולוגיות נקיות יותר. זה למעשה הפטיש שאיתו מתכוונים לחצוב את הדרך עד ל-2035. השאלה אם הפטיש הזה מספיק או לא זה כבר עניין מדעי שייתכן שיגרום לשינוי נוסף במחיר בקרוב".

עוד לפי בקר, למרות שהתוכנית היא שינוי דרסטי ביחס למה שהתרחש בזירה האקלימית בארה"ב עד כה, "רוב הכלכלנים מעדיפים מיסוי פחמן מכיוון שהוא יוצר דיווידנד כפול. גם משנה התנהגות וגם מגייס מיסים בבחינת "המזהם משלם" (מה שמאפשר להוריד מיסים אחרים). אבל קופסה תקציבית כפי שככל הנראה הממשל מתכוון לנצל, מצביעה על כך שהוא מתכוון לסבסד אנרגיות נקיות במקום למסות אנרגיות מזהמות. זה אומנם אמור להביא לאותה תוצאה סופית, אבל בעלות גבוהה יותר".

מה ניתן ללמוד מתוכנית ביידן בזירה הישראלית?
"האמת היא שבישראל לא מוכנים עדיין להקרבה שכזאת. יש מוכנות להפחתת פליטות לנפש אבל גידול האוכלוסייה מנטרל את האפקט הזה כמעט לחלוטין ואפילו מציב אותנו עם גידול כולל בפליטות. בלי שיפול האסימון שצריך להשקיע כסף, הרבה כסף ושאנחנו לא נראה מזה כמעט שום תועלת, הדברים לא יתקדמו בקצב שארה"ב הציבה כיעד. בישראל אגב יש מחיר למזהמים השונים שהמשרד להגנת הסביבה מפרסם. זה כולל גם שווי ערך פחמן. נכון לתחילת 2021 המחר נקבע על 167 שקלים לטון פחמן. במידה והמשרד והממשלה כולה יחליטו שאכן זה המחיר שצריך ללוות כל פליטה, אנחנו נהיה במצב הרבה יותר טוב מאשר כעת".

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת מסירת פצצות מדויקות כדי להעביר מסר לישראל

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה