גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוב גדול והפסד כבד פוגעים בחלל תקשורת ומקשים על מכירת השליטה

הפסד של 35 מיליון דולר ועומס חוב של כמיליארד שקל מהווים משוכה גבוהה בדרך למימוש מוצלח של חלל תקשורת, ששוויה צנח ב-65% בשלוש השנים האחרונות • בינתיים היא מנסה להתמקד באתגרים: הגדלת הכנסות, הרחבת סל השירותים וטיפול עמוק בחוב

לוויין עמוס-8, חלל תקשורת / צילום: יח"צ
לוויין עמוס-8, חלל תקשורת / צילום: יח"צ

שבוע לאחר שפרסמה את דוחותיה הכספיים לסיכום שנת 2020, הכוללים הפסד כבד, שחררה חברת חלל-תקשורת מצגת למשקיעים, ובה פירוט האסטרטגיה החדשה שמובילה ההנהלה, בראשות המנכ"ל דן זיצ'ק. חלל תקשורת , שעוסקת באספקת שירותי תקשורת באמצעות לווייני עמוס שבבעלותה, מבקשת כעת להרחיב את סל השירותים ללקוחות גם לתחום התחנות הקרקעיות ותחנות הקצה, דרך שיתופי פעולה עם שחקנים קיימים.

בעבר סיפקה חלל רק את המקטע הלווייני ללקוחותיה (ממשלות מפעילות תקשורת, חברות טלוויזיה רב-ערוצית ועוד). במסגרת האסטרטגיה החדשה, מבקשת החברה להתקדם על שרשרת הערך. במילים אחרות, היא תנסה להציע למפעילות התקשורת שירות מקצה לקצה ופתרון תקשורת כולל. משמעות הדבר היא לאפיין ללקוח את הצורך, לרכוש את הציוד ולהתקין אותו, ולספק לו את שירות התקשורת הלווייני.

בשרשרת הערך של התקשורת הלוויינית נמצאות כיום חברות ישראליות נוספות, ובהן גילת רשתות לוויין, שמתמחה בפיתוח ושיווק של תחנות זעירות לשידור וקליטה, וכן סאטקום מערכות, שמספקת את שירותי הקרקע. באופן כללי מבינות החברות הפועלות בענף שכדי לצמוח הן צריכות להרחיב את סל השירותים ללקוח.

זיצ'ק השלים בשבוע שעבר את שנתו הראשונה כמנכ"ל חלל, שאליה הגיע לאחר שכיהן במשך שמונה שנים בתפקיד מנכ"ל סאטקום. את חלק מהרעיונות לאסטרטגיה החדשה הוא הביא מתפקידו הקודם, ומינויו למנכ"ל חלל אף הוליד בשנה האחרונה שיתופי פעולה בין החברות.

לא רק המנכ"ל שעבר מסאטקום לחלל מחבר בין שתי החברות. למעשה, השתיים היו בעבר חברות אחיות כאשר נשלטו שתיהן בידי קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ'. לפני כשלוש שנים ניתן צו פירוק ליורוקום, ובעקבותיו מונו לחברה ולנכסיה מפרקים וכונסים. תחת ניהול המפרקים מכרה יורוקום בפברואר האחרון את מלוא החזקתה בסאטקום (41%) לגופים מוסדיים, תמורת 25.4 מיליון שקל. 

את ההחזקה בחלל (47%), שמשועבדת לבנקים, טרם מכרו כונסי הנכסים שמונו לה. זאת לאחר שבשלוש השנים האחרונות איבדו מניות חלל כ-65% משוויין בבורסה, על רקע הקשיים שבהם נתקלת החברה, והחוב הגדול שעדיין מעיק עליה, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-120 מיליון שקל (נמוך בכ-90% מהשווי בשיא, לפני פחות מחמש שנים).

מדובר אם כן בשתי חברות לא גדולות, המספקות כאמור שירותים משלימים ובעלות שת"פ נרחב, כך שמיזוג ביניהן עשוי לכאורה להוביל להרחבת הסינרגיה, לצמצום העליות ולהגדלת הרווחיות לבעלי המניות.

לדברי זיצ'ק, "יש היגיון בחיבור בין שתי החברות, אבל בינתיים הדברים נעשים בשיתוף פעולה". ככל הידוע, כל אחת מהחברות כבר שקלה את נושא המיזוג עם שותפתה, אולם בסאטקום החליטו לפי שעה שלא להתקדם בתהליך, בשל עומס החוב על חלל, שמהווה מכשול מרכזי באפשרות לממש את ההחזקה בפרמיה על מחיר השוק.

דן זיצ'ק, מנכל חלל תקשורת / צילום: יח"צ

פועלת לארגון מחדש של החובות

נכון לסוף 2020 הציגה חלל חוב פיננסי נטו של 298 מיליון דולר (990 מיליון שקל) ויחס מינוף פיננסי גבוה של כ-77%. חלל גם הציגה ב-2020 הפסד כולל של 35.4 מיליון דולר (לעומת הפסד של 8.6 מיליון דולר ב-2019), שכיווץ את ההון העצמי שלה תוך שנה ב-28%, כך שכל הפסד נוסף יגדיל עוד יותר את שיעור המינוף.

במהלך הרבעון הראשון של 2021 הספיקה חלל להשתמש בחלק מהמזומנים שברשותה לצורך פדיון מוקדם של מלוא סדרת אג"ח ו', בהיקף של כ-136 מיליון שקל. כעת נותרה החברה עם שלוש סדרות אג"ח (ט"ז, י"ז ו-י"ח) - חוב בהיקף של 1.28 מיליארד שקל.

סדרה ט"ז היא הגדולה מבין השלוש, עם חוב בהיקף נוכחי של 864 מיליון שקל במונחי פארי (ערך התחייבותי מתואם). סדרה זו מובטחת בשעבוד על התקבולים והזכויות של לווייני עמוס-3 ועמוס-17, הנאמדים יחדיו בשווי של 256 מיליון דולר (850 מיליון שקל).

בזכות הבטוחות הללו, נסחרת אג"ח ט"ז לפי תשואה שנתית לפדיון של 9% בלבד, וזאת בהשוואה לאג"ח י"ז שהונפקה ללא ביטחונות ולכן נסחרת כיום לפי תשואה לפדיון של 16%. סדרה י"ז היא אג"ח להמרה בהיקף של 219 מיליון שקל (במונחי פארי), שעתידה להיפרע בתשלום אחד בסוף 2023, אם לא תומר קודם לכן למניות.

הסדרה הקטנה מבין השלוש היא אג"ח י"ח, בהיקף של 196 מיליון שקל (במונחי פארי), שמובטחת בשעבוד על התקבולים והזכויות של לוויין עמוס-4, בשווי מוערך של 60 מיליון דולר (198 מיליון שקל), ונסחרת בתשואה הנמוכה ביותר מבין השלוש - 3.3%.

לפי גורם בשוק, חלל עובדת כיום על מהלך גדול לארגון מחדש של חובותיה, שעשוי לכלול גם שחלוף החוב. אם מהלך כזה אכן יצליח, הוא ייצור לחלל "שקט תעשייתי" של כמה שנים מול מחזיקי האג"ח שלה, ויהפוך אותה אטרקטיבית יותר למיזוג בעיניהם של בעלי מניות סאטקום. עד אז, ימשיכו שתי החברות ביחסים של שיתוף פעולה הדוק, במטרה לספק כמה שיותר שירותים לכל לקוח.

בד בבד ממתינה חלל להשלמתה של עסקה גדולה, שעליה חתמה בחודש אוגוסט עם לקוח ממדינה באפריקה. מדובר על עסקה למתן שירותי תקשורת באמצעות לוויין עמוס-17 ולאספקת ציוד תקשורת ושירותים נלווים נוספים, למשך עשר שנים ובהיקף הכנסות מוערך של כ-92 מיליון דולר במצטבר. כניסתו של ההסכם לתוקף מותנה בכך שהלקוח יודיע לחברה כי נחתם הסכם למימון העסקה.

עמוס-17, שמכסה את יבשת אפריקה, הוא לוויין העתיד של חלל. הוא החל לפעול במחצית השנייה של 2019, ונכון להיום מציג קצב הכנסות שנתי של 13.9 מיליון דולר. על פי מלוא הקיבולת הקיימת בלוויין, יכול עמוס-17 בתיאוריה להניב הכנסות מקסימליות של כ-70 מיליון דולר בשנה. עם זאת, בפועל לא נהוג למכור 100% מקיבולת הלוויין, בגלל היקף הלקוחות הרחב, ולכן לפי ההערכות יוכלו ההכנסות מהלוויין לצמוח עד לקצב של 50 מיליון דולר בשנה.

 

הפחתה בשווי לוויין עמוס-17

בינתיים, התפרצות מגפת הקורונה בעולם הובילה לעיכוב בחתימת עסקאות למכירת מקטעי שידור בלוויין, ועקב כך נרשמה ב-2020 הפחתה של 8.3 מיליון דולר בשוויו של עמוס-17, שמתוכנן לפעול עד שנת 2042. שני הלוויינים הוותיקים יותר של החברה, עמוס-3 ועמוס-4, עתידים לפעול עד 2026 ו-2028, בהתאמה, בעוד שהסכם החכירה של עמוס-7 יסתיים בפברואר 2022, והוא יפסיק לשרת את חלל ולקוחותיה.

עמוס-3 ועמוס-7, שפועלים בנקודת שמים 4 מעלות מערב, הניבו ב-2020 הכנסות של 60 מיליון דולר, ואילו עמוס-4, שפועל בנקודת שמים 65 מעלות מזרח, הניב הכנסות של 18.4 מיליון דולר. לדברי החברה, השלושה פועלים בתפוסה גבוהה.

בסך הכול הציגה חלל ב-2020 צמיחה של 6.6% בהכנסות ל-87.8 מיליון דולר, בזכות הרחבת הפעילות של עמוס-17, שפועל מנקודת שמים 17 מעלות מזרח. נוסף על כך, נרשמה עלייה של 3% ב-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) ל-64 מיליון דולר.

עם זאת, הוצאות המימון זינקו ב-24% ל-31.5 מיליון דולר, כך שבשורה התחתונה נרשם כאמור הפסד ניכר, אשר נבע בעיקר מעלויות ביטוח, תפעול, הוצאות פחת ומימון בגין עמוס-17.

צבר ההזמנות של החברה הסתכם ב-342 מיליון דולר, והוא כולל הזמנות ב-50 מיליון דולר לשירותים על גבי עמוס-17. שני הלקוחות המרכזיים של חלל כיום הם ממשלת ישראל וחברת yes, שהחוזים עימן הניבו ב-2020 הכנסות של 28.7 מיליון דולר ו-21.9 מיליון דולר, בהתאמה. החוזה עם yes אמור להימשך עד תום חיי עמוס-3, על רקע המעבר ההדרגתי שלה לשידור דרך האינטרנט, אולם סיום מוקדם יותר מהווה סיכון לחלל.

סיכון נוסף ורחוק יותר נשקף גם מאפשרות של ירידה בנפח החוזים עם ממשלת ישראל, וזאת במקרה שבו תשלים התעשייה האווירית את בנייתו של לוויין דרור-1. הלוויין, שאמור לשהות גם הוא בנקודת שמים 4 מעלות מערב, לא אמור לפגוע בחוזים הקיימים של חלל עם הממשלה, אבל עלול לאחר השקתו לצמצם את היקף ההתקשרות העתידית בין הצדדים.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון