גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על עובדים טובים מתחמם – והמעסיקים משקיעים

בתחילת משבר הקורונה דיברו על כך שיחסי הכוחות בין מעסיקים לעובדים משתנים לטובת המעסיקים, אבל עכשיו חברות מתקשות לגייס טאלנטים ועובדים בכל הדרגים ● מקמפיין שלטי חוצות ועד שינוי הדגשים בהטבות לעובדים - ארגונים מעדכנים את מיתוג המעסיק ● ניהול וקריירה

מיתוג מעסיק בעידן פוסט משבר / צילום: Shutterstock
מיתוג מעסיק בעידן פוסט משבר / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

לפני כשנה, כשפרצה מגפת הקורונה, היה נדמה שיחסי הכוחות בין עובדים למעסיקים עומדים להשתנות: אחרי שנים שבהן היינו עדים ל"שוק של עובדים", שבו מעסיקים צריכים לעבוד קשה כדי למשוך אליהם טאלנטים, היה נראה שהמשבר הכלכלי שנלווה למשבר הבריאותי יהפוך את שוק העבודה ל"שוק של מעסיקים". אלא שמקץ שנה של סגרים, חוסר ודאות, עבודה מרחוק ושיעורי אבטלה גבוהים, באורח פלא חברות רבות מדברות על קשיים בגיוס עובדים ועל השקעות חסרות תקדים במיתוג המעסיק שלהן. 

לפי נתוני רשות החדשנות, לפני המשבר, ב-2019, לענף ההייטק היו חסרים כ-18 אלף עובדים (לעומת 15 אלף שלוש שנים קודם לכן), במיוחד בתחום התוכנה. עם היציאה מהמשבר, אומרים בשוק, המחסור אף חמור יותר. 

העובדים מדרגים ברשתות

חברות מתקשות לא רק בגיוס עובדים חדשים, אלא גם בשימור אלה הקיימים, בעיקר בחברות שלא "הוכיחו את עצמן" בזמן המשבר.

"ארגונים שלא ניהלו תקשורת קבועה עם העובדים בתקופת הקורונה, לא ביצעו את ההתאמות הנדרשות ולא ניהלו את חוויית העובד שלהם גם מרחוק - ואין כוונתי רק במעטפת רווחה וחבילות שנשלחו לעובדים, אלא ראייה עמוקה יותר של צורכי העובד, החששות שלו ומה יכולתו בתקופה כזו - מתחילים היום 'לשלם' את המחיר בדמות עובדים שעוזבים או עובדים שאינם נאמנים למקום העבודה", אומרת מיכל פייגנבוים, יועצת ומנהלת מיתוג מעסיק. "יש עובדים המדרגים נמוך את מקום העבודה שלהם ברשתות על ההתנהלות שלו בזמן הקורונה - ובכך מותג המעסיק נפגע".

זה עובד גם הפוך, כמובן. "עובדים יודעים להוקיר ארגונים שבאו לקראתם בתקופת המשבר, שראו את הקושי ואת הצורך, שאפשרו גמישות מרבית, שלא פיטרו, לא הוציאו לחל"ת, ארגונים שדאגו לשמור על קשר שוטף עם העובדים גם מרחוק, וגם אם נאלצו להוציא לחל"ת זכרו לשמור על קשר ולהראות מחויבות. ארגונים אלו מקבלים היום דירוג גבוה והתייחסות חיובית מצד העובדים. מותג המעסיק שלהם מתחזק וכמובן מחוברות העובדים גבוהה", מוסיפה פייגנבוים.

כך, לדוגמה, אפשר למצוא בגלאסדור 686 חוות דעת על ארגון גדול שלפיהן החברה "עשתה עבודה מצוינת" בתמיכה בעובדים בתקופת הקורונה באמצעות שעות עבודה גמישות והנהלה תומכת.

קמפיין גיוס בשלטי חוצות 

הקושי לגייס עובדים הוא בכל הדרגות - במשרות כניסה ובקרב טאלנטים. במשרות כניסה, השכר הנמוך ביחס לדמי האבטלה שרבים מהמועמדים זכאים להם מקשים על הגיוס, ובקרב הטאלנטים יש סיבות אחרות. לצד העזיבה של חברות שלא הוכיחו את עצמן, עובדים רבים דווקא "נצמדים לכיסא" בציפייה לראות מה יילד יום בתקופה של חוסר ודאות ולא ממהרים להגיש מועמדות או להיענות להצעות בחברות אחרות. 

צביה קרן, אחראית מיתוג מעסיק ב-Just Eat Takeaway ישראל, מצביעה על קשיים נוספים בגיוס. "יש היצע גדול מאוד של משרות, כי המון חברות ריטייל עברו לדיגיטל מחוסר ברירה ומחפשות עובדי טכנולוגיה. הביקוש הוא עצום. העובדים מתקשים להתחיל במקום חדש גם בגלל שהילדים עדיין בבית וגם קשה להיקלט בחברה מרחוק בלי להכיר את האנשים ואת הפוליטיקות הארגוניות. בנוסף, הטאלנט הממוצע כבר לא שולח קורות חיים. אם הוא מחפש עבודה הוא מסמן את עצמו בלינקדאין. לפני הקורונה הוא היה מקבל 7-12 פניות והיום סביב 20-25, אז הוא יענה רק לאלה שנתפסות כחברות חזקות ומובילות. כך, השוק הפך לגמרי לשוק של עובדים. יש חברות ש'התפוצצו' בקורונה ומאוד צמחו, ונתקלו בצורך לגייס במאסות שלא נראו קודם, ומצד שני יש קיפאון בגיוסים כי קשה לגייס".

"כדי להצליח לגייס ולהזיז את הטאלנטים שאנחנו רוצים מהכיסאות שלהם אנחנו חייבים להיות בולטים, מיוחדים, ולספר את הסיפור שלנו, ופה נכנס כמובן מיתוג המעסיק", אומרת פייגנבוים. "המאבק על טאלנטים מטורף. חברות מנסות לצאת מהקופסה ועושות ניסיונות 'לצוד' אנשים. קמפיינים בספוטיפיי, טיקטוק שקפץ בטירוף, חברות שנותנות מענקי הצטרפות".

צביה קרן / צילום: מלי ארואסטי

לפני הבחירות כוסה אזור גוש דן בשלטי חוצות, אבל לא של מועמדים לכנסת אלא של חברות שניסו לגייס עובדים. מדובר בשיטת גיוס לא קונבנציונלית ויקרה עבור מחלקות משאבי אנוש, שהייתה שמורה עד עכשיו למחלקות השיווק בחברות. שלטי החוצות לא פורסמו רק בתל אביב אלא גם בפריפריה. בשדרות פרסמה חברת אלמנטור שלטי חוצות וברחבי הצפון הוצבו שלטי חוצות הקוראים להצטרף לארטליסט, שהמטה שלה שוכן במבנה ששימש בעבר חדר האוכל של קיבוץ אפיקים שליד הכנרת.

"שלטי חוצות זה המון המון כסף. זה מראה את הקפיצה של ההשקעה במיתוג מעסיק. הכסף הגדול בארגונים לא ישב ב-HR וכשעושים מהלך כזה גדול זה סוג של אמירה שהכסף הגדול צריך להיות אצל העובדים", אומרת פייגנבוים.

בארטליסט מנסים לגייס למטה הצפוני כ-150 עובדים והשקיעו כ-40 אלף שקל בשלטי חוצות. לדברי איציק אלבז, מייסד ומנכ״ל משותף, "הגיוס בצפון הוא ממש קשה. כולם מפוזרים בקיבוצים וברדיוסים גדולים והשלטים מעבירים את המסר בכל המרחב וקוראים לכולם להגיש קורות חיים, גם מתכנתים, אבל גם אנליסטים. הצפון פחות מפותח מהמרכז בנושאי גיוס, חברות השמה כמעט לא עובדות בצפון. אנחנו מפרסמים במועצות האזוריות, במכללות, הרמנו כל אבן. לא כולם בצפון נמצאים בלינקדאין. שלטי החוצות מראים שזה נמצא פה, זה לוקאלי".

חברות החלו למתג לא רק את חוויית העבודה בהן, אלא גם  את המוצר שלהן. "חשוב לנו להעביר את מי שאנחנו באמת ולא להציג למועמדים תמונה שגויה", אומרת קרן. אנחנו מרגישים שיש לנו פיץ' חזק למועמדים. לכן אנחנו עובדים הרבה סביב תוכן שמראה את הטכנולוגיות שלנו מבפנים. זה שיווק שמביא ערך אמיתי לקהל שלנו ולאו דווקא קורא לו להגיש קורות חיים. אנחנו מגיעים אליהם דרך פודקאסטים, בלוג טכנולוגי גדל מאוד וכמובן גם וובינרים שמתפרסמים בערוץ היוטיוב שלנו וברשתות החברתיות".

 

ההטבות לעובדים מתעדכנות 

בניסיון למשוך עובדים, חברות חושבות מחדש גם על ההטבות שהן מציעות. לפי סקר שערכה Just Eat Takeaway ישראל בחודש דצמבר האחרון בקרב טאלנטים בתחום הטכנולוגיה, 30% אמרו שחשיבותם של "תנאים מפנקים" ירדה בעיניהם, והשיקול שחשיבותו ירדה הכי הרבה הוא "קרבה גיאוגרפית למקום העבודה". הסקר נערך בתקופה שבין הסגרים, וייתכן שאם היה נערך כעת התוצאות היו מעט שונות, אבל לא מעט חברות אכן מדגישות את המודל ההיברידי שהן מציעות ופחות את המשרדים המעוצבים והמפנקים. ארגונים שלא הטמיעו את האפשרות לעבוד גם מהבית יקרצו פחות לעובדים.

דלית אידי, סורסינג ומיתוג מעסיק בשטראוס מים, מספרת שהחברה יצאה בתקשור ברשתות החברתיות של המודל ההיברידי שלה עבור עובדי המטה, לעובדים שרוצים בכך. עובדים שרוצים להגיע למשרד מדי יום יכולים לעשות זאת ואחרים יכולים לעבוד עד שלושה ימים מהבית.

"אחרי שתקשרנו את השינוי פנים-ארגונית, יצאנו עם זה ברשתות החברתיות וזה מאוד עוזר לנו במיתוג מעסיק, וגם בפרסומים של המשרות עצמן אנחנו מציינים את זה", אומרת אידי. בתחילת המשבר קיבלו כל העובדים תקציב לעמדה העבודה הביתית.

קרן מספרת שבמהלך הקורונה קיבלו העובדים מענק חד פעמי של אלפי שקלים לרכישת ציוד משרדי ובנוסף הם מקבלים מענק חודשי להוצאות עבודה מהבית - חשמל, אינטרנט וקפה, בנוסף לכל ההטבות שהיו לעובדים לפני הקורונה. החברה עוד לא החליטה על מדיניות של עבודה היברידית, "אבל מה שהתחדד אצלנו הוא שהמשרד משמש אותנו לעבודה צוות, שיתוף פעולה והפריה הדדית, ולאו דווקא המקום שאתה מגיע אליו לעשות את עבודת המחשב עם עצמך".

עוד כתבות

בנקים בישראל

הבנקים חילקו דיבידנד של 5 מיליארד שקל לציבור – אז מדוע בשוק לא מתלהבים?

הרווח של הבנקים צמח, התשואה על ההון רשמה נתונים מרשימים, וגם בחלוקת הדיבידנדים חלה עלייה חדה ● אך למרות זאת, בשוק מתריעים משינוי המגמה: "יש להיות ערים לשחיקה באיכות הנכסים ולתוצאות חלשות יותר בהמשך" ● ואיך דווקא דעיכת המלחמה עלולה לייצר קשיים כלכליים לבנקים?

דירה במגדל המלך דוד בתל אביב / צילום: ניר וייס־ודררו

בכמה נמכרה דירה עם 7 חדרים במגדל המלך דוד בתל אביב?

הדירה במגדל המלך דוד בתל אביב, בת 7 חדרים, נמכרה במחיר נמוך מהמקובל בשוק ● מגדל המלך דוד צמוד למלון דן, ושייך למשפחת מגדלי יוקרה ראשונים שהוקמו בעיר - ביניהם גם גן העיר ובזל ● בעבר נרשמו במגדל עסקאות במחירים של 100 אלף שקל למ"ר ויותר

מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר: "הצריכה בישראל חזקה, אבל אין מספיק שטחי מסחר"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, כי הוא קרא לקובעי המדיניות להאיץ פיתוח אזורי - בפרט בצפון ● "הצעתי להפוך את קריית שמונה לשלוש שנים ל'עיר ללא מע"מ', כמו אילת. זה היה מצית את המסחר ומחזיר חיים לאזור. בינתיים זה לא מתקדם"

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הקרב על הצעירים: הפועלים יממן את המסחר בניירות ערך לגילאי 35 ומטה

בנק הפועלים משיק חבילת הטבות לצעירים ולסטודנטים, והוא יממן להם החזר מלא של עמלות המסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל ● כמו כן, לקוחות אלו שיצטרפו לבנק הפועלים, ייהנו מהחזר מלא של עמלות מסוף נובמבר 2025 עד לסוף חודש יוני 2026

הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' עירן הלפרין / צילום: פרטי

חוקר השנאה שמצהיר: "אנחנו נוסעים ב-300 קמ"ש לעבר הקצנה"

שיחה עם פרופ' עירן הלפרין, ראש המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ● על הקיטוב שהפך לנורמה, הסיבות לכך ומה ישראל צריכה לעשות כדי לעצור את הדהירה

פרופ' רוני גמזו, יו''ר מגדל אחזקות, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: שלומי יוסף

פרופ' רוני גמזו: "תמיד ארגיש החמצה שלא הייתי מנכ"ל הכללית"

יו"ר מגדל אחזקות, מנכ"ל בית החולים איכילוב בעבר, אמר עוד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "הפער בין שיבא לאיכילוב הוא רק בכותרות; ברמת הרופאים והרפואה לא רק שאין פער - איכילוב מוביל"

יונתן לבנדר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"האמנות האמיתית היא AI, וזה ישנה את עולם הבריאות"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, הציג סגן השותף המנהל וראש מערך הייעוץ של KPMG, את האופן שבו הטכנולוגיות החדשות, ובעיקר ה-AI, משנים ועתידים לשנות את חוקי המשחק ● לדבריו, ישראל מובילה באימוץ אך מעוכבת בידי רגולציה

קורנליוס קורנליו בוועידת ישראל לעסקים / צילום: כדיה לוי

שגריר קפריסין: "הביקורת על ישראל עצומה, אבל רק כאן מבינים את המציאות של המדינה"

שגריר קפריסין בישראל, קורנליוס קורנליו, אומר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי היחסים הכלכליים בין המדינות רחוקים ממיצוי - לא רק תיירות ונדל"ן אלא גם הייטק ואנרגיה ● עוד אמר: "אל תשכחו שיש לכם חברים באיחוד האירופי, חשוב לא לסגור דלת לאיחוד"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

הצהרת רה"מ נתניהו על חיסול רמטכ"ל חיזבאללה: "לא נאפשר לחיזבאללה להוות איום על מדינת ישראל"

צה"ל תקף מהאוויר את המחבל עלי טבטבאי, רמטכ"ל חיזבאללה בפועל • לשכת רה"מ: "ישראל נחושה לפעול להשגת מטרותיה בכל מקום ובכל זמן" ● האחריות למחדל 7 באוקטובר: ראש אמ"ן שלומי בינדר יסיים את תפקידו לבקשתו, ובנוסף, האלופים עודד בסיוק, אהרון חליוה וירון פינקלמן הודחו • גם מפקד 8200 לשעבר יוסי שריאל וקמ"ן אוגדת עזה במלחמה סא"ל א' יודחו ● עדכונים שוטפים

מימין: חזי שטרנליכט, חגי שרייבר, עמי בם / צילום: שלומי יוסף

מנהל ההשקעות הראשי בהפניקס: "בועות לא מתפוצצות כשהתקשורת מבשרת על כך"

בפאנל בהנחיית חזי שטרנליכט בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שוחחו חגי שרייבר, משנה למנכ"ל קבוצת הפניקס ומנהל ההשקעות הראשי, ועמי בם, יו"ר בריינסוויי ויו"ר גילת רשתות לווין, על נורות האזהרה בשוק ההון, על אסטרטגיות השקעות ועל אסטרטגיות ניהול ● ומהו הפרמטר החמקמק שלא תמיד נכנס למודלים האסטרטגיים?

מנכ''ל הבורסה איתי בן זאב בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

האם לשוק יש עוד לאן לעלות? התשובה של מנכ"ל הבורסה בת"א

למרות השיאים והתשואות החזקות בבורסה המקומית, איתי בן זאב, סבור שהיא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל העתידי, ובטוח שמפולת במדדים לא על הפרק ● כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "ירידות חדות מגיעות בדרך כלל בתקופה של בועה וזה לא המצב כרגע"

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן, בוועידת ישראל לעסקים 2025

מנכ"ל שיכון ובינוי: "אסור להכניס חברות בבעלות ממשלה זרה לפרויקטי תשתית אסטרטגיים"

עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, הזהיר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אנחנו ב-6 באוקטובר של השתלטות מדינות זרות על התשתיות הלאומיות האסטרטגיות של המדינה. אסור לתת לזה לקרות"

הישראליות בוול סטריט / צילום: באדיבות נאייקס, אלן צצקין, נאבן

הישראלית שצנחה במעל 20% בעקבות הדוחות, וזו שהתאוששה מהשפל

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● פלטפורמת בניית האתרים Wix נפלה בכ-24% מאז שפרסמה את דוחותיה, על רקע ירידה שנרשמה בשולי הרווח ● מנגד, נאייקס קפצה בשיעור דו־ספרתי לאחר הדוחות ● נאבן התאוששה מעט, לאחר שנפלה במעל 40% מאז הנפקתה בחודש שעבר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

בג״ץ ללוין: נמק מדוע לא יבוטל מינוי בן-חמו לחקירת הפצ״רית

השופטים קבעו כי החלטתו של שר המשפטים למנות את השופט המחוזי בדימוס למפקח על החקירה תעוכב עד להחלטה אחרת ● לשכת עוה״ד שעתרה לבג״ץ: המינוי הוא התערבות פוליטית שנועד להדיח את היועמ״שית

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

מנכ''ל קבוצת חיפה, מוטי לוין, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מוטי לוין: "ביטחון תזונתי הוא עניין קיומי, זה האיום שמבפנים"

מנכ"ל קבוצת חיפה אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "אפשר להגיע למצב של ביטחון מזון ברוב הגידולים; הרבה מהמצוקות יכולות להיפתר ע"י יישום מסקנות הוועדה של משרד החקלאות וביטחון המזון, דרך מענקים, הקצאות מים ורגולציה"

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"

ינון קרייז, מנכ''ל ויו''ר ענקית הצעצועים מאטל, בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל ענקית הצעצועים מאטל: "התחלנו להסתכל על אנשים שקונים את המוצרים שלנו כמעריצים ולא כצרכנים"

ינון קרייז, מנכ"ל ויו"ר ענקית הצעצועים מאטל, השתתף בערב הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס ● הוא התייחס להצטרפותו לחברה ב-2018, לאחר שהתחלפו 3 מנכ"לים ברציפות, דיבר על השינוי האסטרטגי שהביא לחברה ועל הצלחת הסרט "ברבי" ● "מאטל מתוארת בתסריט כחברה הכי גרועה בקורפורייט האמריקאי, והתפקיד שלי כמנכ"ל החברה מגולם כשוביניסט - וזה עבד"

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"