גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על עובדים טובים מתחמם – והמעסיקים משקיעים

בתחילת משבר הקורונה דיברו על כך שיחסי הכוחות בין מעסיקים לעובדים משתנים לטובת המעסיקים, אבל עכשיו חברות מתקשות לגייס טאלנטים ועובדים בכל הדרגים ● מקמפיין שלטי חוצות ועד שינוי הדגשים בהטבות לעובדים - ארגונים מעדכנים את מיתוג המעסיק ● ניהול וקריירה

מיתוג מעסיק בעידן פוסט משבר / צילום: Shutterstock
מיתוג מעסיק בעידן פוסט משבר / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

לפני כשנה, כשפרצה מגפת הקורונה, היה נדמה שיחסי הכוחות בין עובדים למעסיקים עומדים להשתנות: אחרי שנים שבהן היינו עדים ל"שוק של עובדים", שבו מעסיקים צריכים לעבוד קשה כדי למשוך אליהם טאלנטים, היה נראה שהמשבר הכלכלי שנלווה למשבר הבריאותי יהפוך את שוק העבודה ל"שוק של מעסיקים". אלא שמקץ שנה של סגרים, חוסר ודאות, עבודה מרחוק ושיעורי אבטלה גבוהים, באורח פלא חברות רבות מדברות על קשיים בגיוס עובדים ועל השקעות חסרות תקדים במיתוג המעסיק שלהן. 

לפי נתוני רשות החדשנות, לפני המשבר, ב-2019, לענף ההייטק היו חסרים כ-18 אלף עובדים (לעומת 15 אלף שלוש שנים קודם לכן), במיוחד בתחום התוכנה. עם היציאה מהמשבר, אומרים בשוק, המחסור אף חמור יותר. 

העובדים מדרגים ברשתות

חברות מתקשות לא רק בגיוס עובדים חדשים, אלא גם בשימור אלה הקיימים, בעיקר בחברות שלא "הוכיחו את עצמן" בזמן המשבר.

"ארגונים שלא ניהלו תקשורת קבועה עם העובדים בתקופת הקורונה, לא ביצעו את ההתאמות הנדרשות ולא ניהלו את חוויית העובד שלהם גם מרחוק - ואין כוונתי רק במעטפת רווחה וחבילות שנשלחו לעובדים, אלא ראייה עמוקה יותר של צורכי העובד, החששות שלו ומה יכולתו בתקופה כזו - מתחילים היום 'לשלם' את המחיר בדמות עובדים שעוזבים או עובדים שאינם נאמנים למקום העבודה", אומרת מיכל פייגנבוים, יועצת ומנהלת מיתוג מעסיק. "יש עובדים המדרגים נמוך את מקום העבודה שלהם ברשתות על ההתנהלות שלו בזמן הקורונה - ובכך מותג המעסיק נפגע".

זה עובד גם הפוך, כמובן. "עובדים יודעים להוקיר ארגונים שבאו לקראתם בתקופת המשבר, שראו את הקושי ואת הצורך, שאפשרו גמישות מרבית, שלא פיטרו, לא הוציאו לחל"ת, ארגונים שדאגו לשמור על קשר שוטף עם העובדים גם מרחוק, וגם אם נאלצו להוציא לחל"ת זכרו לשמור על קשר ולהראות מחויבות. ארגונים אלו מקבלים היום דירוג גבוה והתייחסות חיובית מצד העובדים. מותג המעסיק שלהם מתחזק וכמובן מחוברות העובדים גבוהה", מוסיפה פייגנבוים.

כך, לדוגמה, אפשר למצוא בגלאסדור 686 חוות דעת על ארגון גדול שלפיהן החברה "עשתה עבודה מצוינת" בתמיכה בעובדים בתקופת הקורונה באמצעות שעות עבודה גמישות והנהלה תומכת.

קמפיין גיוס בשלטי חוצות 

הקושי לגייס עובדים הוא בכל הדרגות - במשרות כניסה ובקרב טאלנטים. במשרות כניסה, השכר הנמוך ביחס לדמי האבטלה שרבים מהמועמדים זכאים להם מקשים על הגיוס, ובקרב הטאלנטים יש סיבות אחרות. לצד העזיבה של חברות שלא הוכיחו את עצמן, עובדים רבים דווקא "נצמדים לכיסא" בציפייה לראות מה יילד יום בתקופה של חוסר ודאות ולא ממהרים להגיש מועמדות או להיענות להצעות בחברות אחרות. 

צביה קרן, אחראית מיתוג מעסיק ב-Just Eat Takeaway ישראל, מצביעה על קשיים נוספים בגיוס. "יש היצע גדול מאוד של משרות, כי המון חברות ריטייל עברו לדיגיטל מחוסר ברירה ומחפשות עובדי טכנולוגיה. הביקוש הוא עצום. העובדים מתקשים להתחיל במקום חדש גם בגלל שהילדים עדיין בבית וגם קשה להיקלט בחברה מרחוק בלי להכיר את האנשים ואת הפוליטיקות הארגוניות. בנוסף, הטאלנט הממוצע כבר לא שולח קורות חיים. אם הוא מחפש עבודה הוא מסמן את עצמו בלינקדאין. לפני הקורונה הוא היה מקבל 7-12 פניות והיום סביב 20-25, אז הוא יענה רק לאלה שנתפסות כחברות חזקות ומובילות. כך, השוק הפך לגמרי לשוק של עובדים. יש חברות ש'התפוצצו' בקורונה ומאוד צמחו, ונתקלו בצורך לגייס במאסות שלא נראו קודם, ומצד שני יש קיפאון בגיוסים כי קשה לגייס".

"כדי להצליח לגייס ולהזיז את הטאלנטים שאנחנו רוצים מהכיסאות שלהם אנחנו חייבים להיות בולטים, מיוחדים, ולספר את הסיפור שלנו, ופה נכנס כמובן מיתוג המעסיק", אומרת פייגנבוים. "המאבק על טאלנטים מטורף. חברות מנסות לצאת מהקופסה ועושות ניסיונות 'לצוד' אנשים. קמפיינים בספוטיפיי, טיקטוק שקפץ בטירוף, חברות שנותנות מענקי הצטרפות".

צביה קרן / צילום: מלי ארואסטי

לפני הבחירות כוסה אזור גוש דן בשלטי חוצות, אבל לא של מועמדים לכנסת אלא של חברות שניסו לגייס עובדים. מדובר בשיטת גיוס לא קונבנציונלית ויקרה עבור מחלקות משאבי אנוש, שהייתה שמורה עד עכשיו למחלקות השיווק בחברות. שלטי החוצות לא פורסמו רק בתל אביב אלא גם בפריפריה. בשדרות פרסמה חברת אלמנטור שלטי חוצות וברחבי הצפון הוצבו שלטי חוצות הקוראים להצטרף לארטליסט, שהמטה שלה שוכן במבנה ששימש בעבר חדר האוכל של קיבוץ אפיקים שליד הכנרת.

"שלטי חוצות זה המון המון כסף. זה מראה את הקפיצה של ההשקעה במיתוג מעסיק. הכסף הגדול בארגונים לא ישב ב-HR וכשעושים מהלך כזה גדול זה סוג של אמירה שהכסף הגדול צריך להיות אצל העובדים", אומרת פייגנבוים.

בארטליסט מנסים לגייס למטה הצפוני כ-150 עובדים והשקיעו כ-40 אלף שקל בשלטי חוצות. לדברי איציק אלבז, מייסד ומנכ״ל משותף, "הגיוס בצפון הוא ממש קשה. כולם מפוזרים בקיבוצים וברדיוסים גדולים והשלטים מעבירים את המסר בכל המרחב וקוראים לכולם להגיש קורות חיים, גם מתכנתים, אבל גם אנליסטים. הצפון פחות מפותח מהמרכז בנושאי גיוס, חברות השמה כמעט לא עובדות בצפון. אנחנו מפרסמים במועצות האזוריות, במכללות, הרמנו כל אבן. לא כולם בצפון נמצאים בלינקדאין. שלטי החוצות מראים שזה נמצא פה, זה לוקאלי".

חברות החלו למתג לא רק את חוויית העבודה בהן, אלא גם  את המוצר שלהן. "חשוב לנו להעביר את מי שאנחנו באמת ולא להציג למועמדים תמונה שגויה", אומרת קרן. אנחנו מרגישים שיש לנו פיץ' חזק למועמדים. לכן אנחנו עובדים הרבה סביב תוכן שמראה את הטכנולוגיות שלנו מבפנים. זה שיווק שמביא ערך אמיתי לקהל שלנו ולאו דווקא קורא לו להגיש קורות חיים. אנחנו מגיעים אליהם דרך פודקאסטים, בלוג טכנולוגי גדל מאוד וכמובן גם וובינרים שמתפרסמים בערוץ היוטיוב שלנו וברשתות החברתיות".

 

ההטבות לעובדים מתעדכנות 

בניסיון למשוך עובדים, חברות חושבות מחדש גם על ההטבות שהן מציעות. לפי סקר שערכה Just Eat Takeaway ישראל בחודש דצמבר האחרון בקרב טאלנטים בתחום הטכנולוגיה, 30% אמרו שחשיבותם של "תנאים מפנקים" ירדה בעיניהם, והשיקול שחשיבותו ירדה הכי הרבה הוא "קרבה גיאוגרפית למקום העבודה". הסקר נערך בתקופה שבין הסגרים, וייתכן שאם היה נערך כעת התוצאות היו מעט שונות, אבל לא מעט חברות אכן מדגישות את המודל ההיברידי שהן מציעות ופחות את המשרדים המעוצבים והמפנקים. ארגונים שלא הטמיעו את האפשרות לעבוד גם מהבית יקרצו פחות לעובדים.

דלית אידי, סורסינג ומיתוג מעסיק בשטראוס מים, מספרת שהחברה יצאה בתקשור ברשתות החברתיות של המודל ההיברידי שלה עבור עובדי המטה, לעובדים שרוצים בכך. עובדים שרוצים להגיע למשרד מדי יום יכולים לעשות זאת ואחרים יכולים לעבוד עד שלושה ימים מהבית.

"אחרי שתקשרנו את השינוי פנים-ארגונית, יצאנו עם זה ברשתות החברתיות וזה מאוד עוזר לנו במיתוג מעסיק, וגם בפרסומים של המשרות עצמן אנחנו מציינים את זה", אומרת אידי. בתחילת המשבר קיבלו כל העובדים תקציב לעמדה העבודה הביתית.

קרן מספרת שבמהלך הקורונה קיבלו העובדים מענק חד פעמי של אלפי שקלים לרכישת ציוד משרדי ובנוסף הם מקבלים מענק חודשי להוצאות עבודה מהבית - חשמל, אינטרנט וקפה, בנוסף לכל ההטבות שהיו לעובדים לפני הקורונה. החברה עוד לא החליטה על מדיניות של עבודה היברידית, "אבל מה שהתחדד אצלנו הוא שהמשרד משמש אותנו לעבודה צוות, שיתוף פעולה והפריה הדדית, ולאו דווקא המקום שאתה מגיע אליו לעשות את עבודת המחשב עם עצמך".

עוד כתבות

בית בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד / צילום: טל וולינסקי

עם נוף לשדות: בכמה נמכר בית עם 5 חדרים בקיבוץ אשדות יעקב?

מחיר הנכס גבוה בזכות המיקום והנוף, אך לא מדובר בעסקה היקרה ביותר בקיבוץ ● הקונה הוא תושב טבריה, שרכש אותו כדי לשנות אווירת מגורים ועל מנת שילדיו ייהנו ממוסדות החינוך האזוריים

עדי קיסר. גם בשירה וגם בספרות ילדים, אי אפשר לרמות את קהל / צילום: גנדי שקולניק

גלעד כהנא בשלושה סיפורים בועטים ועדי קיסר משכיבה לישון: המלצות קריאה לסופ"ש

ארבעה ספרים עבריים חדשים מביטים על הפצע הישראלי מזוויות שונות ● רון דהן המתמודד עם טראומה צבאית ב"אחרי הנעורים" ● גיבורת "סיום מדומה" של נועה סוזנה מורג - רווקה המחפשת משמעות בעולם של סרטונים מוזרים ● גלעד כהנא, סולן הג'ירפות, מציג שלושה סיפורים פרועים ובהם שחזור שיחה עם אביו רגע לפני מותו ● עדי קיסר חותמת בספר ילדים עדין על שיחה אינטימית בין אם לבתה רגע לפני השינה

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

משגר רקטות של חברת אלביט בתערוכת נשק ביוון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Louiza Vradi

וול סטריט ג'ורנל: מדינות שהטילו סנקציות על ישראל - רוכשות ממנה נשק כעת

משלחות אירופאיות, אמריקאיות ואסיאתיות הגיעו לכנס במימון משרד הביטחון ● מערכות שנוסו בלבנון, עזה ואיראן הוצגו לבכירים, שהתרועעו לצד גנרלים ישראלים במדים והצטלמו ליד "קרן הברזל" ● זאת, על אף הביקורת הרבה נגד ישראל במהלך המלחמה עצמה ואמברגו הנשק

כריסטיאן נולטינג עם דורון אברבוך, מנכ''ל דויטשה בנק ישראל / צילום: יח''צ

מנהל ההשקעות של דויטשה בנק ביקר בישראל. זה מה שהוא חושב

מנהל ההשקעות של דויטש בנק הציג בפני לקוחות מובילים את תחזית שוקי ההון של הבנק לשנת 2026 ● בנק מרכנתיל משיק כרטיס אשראי שמעניק 10% ברשתות מזון נבחרות ● מנהלי התעשיות הביטחוניות ויזמי טכנולוגיה נפגשו בכנס הגילדה השנתי ● וזה הצעד השיווקי החדש של פרטנר tv+ ● אירועים ומינויים

המייסדים: יונתן פסס, נדב שץ, יהלי סער, תום להט וגל שלזינגר / צילום: MNG

הם פרשו מהלימודים והקימו אתר שביקש לחולל מהפכה. זה הפך אותם למכונת מזומנים

טיילור ברנדס סיפקה לעסקים קטנים פתרונות מיתוג, וחלקה את השוק עם ענקיות כמו וויקס ופייבר ● שינוי כיוון כשברקע מהפכת ה-AI הביא אותה לתחום ביורוקרטי בארה"ב - שמייצר לה בשנה 100 מיליון דולר בהכנסות ו-40% צמיחה במכירות ● המנכ"ל יהלי סער: "הצלנו את העצמאים משעמום"

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

הטלוויזיות החדשות של סלקום ופרטנר / צילום: צילום מסך

פרטנר וסלקום השיקו טלוויזיות חדשות. האם יש בהן בשורה?

בשבועות האחרונים השיקו שתי חברות הסלולר אפליקציות וממשקי טלוויזיה חדשים ● בעוד סלקום מציעה עיצוב מלוטש וחווית משתמש מעולה, בפרטנר מציעים כלים רבים יותר בשליטה על התוכן בעת צפייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התוכניות שגפני תקע וחוק הגיוס: הדרך לתקציב המדינה עדיין ארוכה

תקציב המדינה אמנם אושר בסוף השבוע האחרון, אך לא מעט שאלות נשארו פתוחות ● על הפרק: המאבק של המפלגות החרדיות נגד חוק הגיוס, תוכניות כלכליות שכבר נתקעו בעבר והמס החדש על הבנקים ● גם אם התקציב יעבור לבסוף, בכלל לא ברור כמה מהרפורמות ישרדו את הדיונים

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

מימין: תומר וינגרטן, נדב צפריר, חגי אלון / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, צילום מסך יוטיוב

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של עד 2 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

מטוס של לופטהנזה קרגו בפרנקפורט / צילום: Shutterstock, SHutterstock

דווקא כשהקנצלר בארץ, לופטהנזה קרגו הטילה אמברגו נשק על ישראל

זרוע המטען של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מטילה אמברגו מיידי על הובלת ציוד צבאי לישראל - ומסבירה כי היא כפופה להגבלות יצוא וסנקציות בריטיות ● בקבוצה מדגישים: "פועלים למצוא פתרון למשלוחים אינדיבידואליים"

אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר / צילום: משק ויילר

העסקה עם שטראוס הסתיימה בקנס. הרכישה החדשה תשנה בעיניו את פני השוק: "זה מתבקש"

"נסעתי בחולצת כפתורים למשרד היפה בתל אביב, אבל המשכורת לא הספיקה, אז קניתי קו חלב. כשכל החלבנים עבדו עם עיפרון מאחורי האוזן, אני אפיינתי תוכנת חלוקה" ● שיחה קצרה עם אילן ספריאל, בעלים משותף של יצרנית הטופו משק ויילר

מודעת גיוס בסנט פטרסבורג / צילום: ap, Dmitri Lovetsky

נשים ברוסיה מתחתנות עם גברים שהן בקושי מכירות. מה עומד מאחורי הטרנד?

במאמץ לגייס לוחמים מבטיחה רוסיה מענק של 200 אלף דולר למשפחות נופלים ● אלא שיש מי שרקמו מזה משימה זדונית במיוחד: נשים שנישאות להם - במטרה להרוויח ממותם ● ברשתות קמו עשרות קבוצות שמסייעות להן בחיפוש אחר גברים משרתים, והרשויות מדווחות על מעורבות של כנופיות פשע

מה משמעות שם הסדרה Pluribus? / צילום: צילום מסך

מה משמעות שם הסדרה Pluribus?

באיזה מדינה מלבד גרמניה נבחר פוליטיקאי בשם אדולף היטלר, באיזו סדרת ספרים נוהגים ללכת אל "פונדק שלושת המטאטאים" ואיזה נהר מפריד בין מקסיקו לארצות הברית? ● הטריוויה השבועית

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הפתרון של טראמפ לסיום העימות עם ונצואלה: הגליית הנשיא מדורו מהמדינה

לצד הלחץ הצבאי הגובר באזור הים הקריבי כחלק מהמאבק בהברחות סמים לשטח ארה"ב, נבחנים גם פתרונות דיפלומטיים ● בין השאר, עלתה על השולחן האפשרות להגליית הנשיא ניקולס מדורו לאחת ממדינות המפרץ ● בינתיים, האוכלוסייה בוונצואלה נערכת לקראת מצב חירום

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם בני סבטי / צילום: INSS

"בתוך שמונה חודשים צפויה עוד מערכה מול איראן, והיא תתמקד במשטר"

שיחה עם בני סבטי, מומחה לאיראן ב-INSS ● על התחזית להתפרקות משטר האייתוללות בתוך כשנתיים, מדוע אסטרטגיית טבעת האש לא צפויה להשתנות ומה יקרה בחזית מול חיזבאללה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שנייה בסדרה