גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זאת לא תחושה: הפקקים חזרו, והם גדולים מבעבר

תחת השפעת הקורונה הציבור נצמד למכוניתו הפרטית ונמנע מתחבורה ציבורית ונסיעות משותפות ● התוצאה: פקקים ארוכים ● הפרויקטים שקודמו בימי הסגרים לא מספיקים כדי לסגור את הפער שנפתח בין התשתיות לבין 100 אלף המכוניות החדשות שעולות על כבישי ישראל מדי שנה

פקק תנועה השבוע בכביש 471 ליד פתח תקוה / צילום: גיא ליברמן
פקק תנועה השבוע בכביש 471 ליד פתח תקוה / צילום: גיא ליברמן

הנהגים שנוסעים מערבה בכל בוקר על כביש מכבית (471) כבר יודעים שבתכנון זמני הנסיעה, עליהם להביא בחשבון הזדחלות מייאשת בקטע שבין שתי היציאות המערביות של פתח תקווה, דרך גבעת שמואל ובר אילן ועד לכביש גהה (4). שם לשמחתם של אלה שפונים דרומה, הזחילה הופכת לרוב "רק" לעומס, כאשר הדרך צפונה ממשיכה לככב בדיווחי התנועה ברדיו.

כך הופך פקק בנמל ל-2,000 משאיות על הכבישים

ספק אם אותם הנהגים יימצאו נחמה בהודעה של משרד הפנים מלפני שבוע, לפיה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה להתחיל לתכנן תוכנית לשדרוג גהה בקטע העמוס במיוחד של מחלף גן רווה ועד למחלף מורשה. בתפריט: נתיבי תחבורה ציבוריים במרכז הכביש, שלא על חשבון נתיבים לכלי רכב פרטי, קישוריות טובה עם כבישי רוחב והדובדבן: "במקטע שמגנות ועד למורשה תתווסף מנהרת רכב עם שני נתיבים לכל כיוון על מנת לתת מענה לתנועה".

מה שלא נמסר הם לוחות הזמנים. לא צריך מומחיות מיוחדת כדי להבין שתקופת התכנון, האישור והביצוע של התוכנית תסתיים במקרה הטוב בתוך עשור, ועוד לא דיברנו על מציאת מקור תקציבי.

זזאת רק דוגמה אחת לשורה ארוכה של תוכניות, שמבקשות להקל על העומס התחבורתי שהולך וגדל כש-100 אלף מכוניות חדשות עולות לכבישים מדי שנה. עם זאת, האור בקצה המנהרה רחוק במיוחד.

 

פחות נוסעים למכונית ותחבורה ציבורית בעייתית

פליקס שכמן הוא ראש תחום איסוף מידע בחברה הממשלתית נתיבי איילון, שאמונה על כביש 20 שנחשב לעמוס במדינה ושבו עוברים בכל יום בין 800 אלף למיליון כלי רכב. אם יש לכם תחושה שמאז שהסתיים הסגר השלישי, הפקקים חזרו ביתר שאת, שכמן נותן לזה תוקף כשהוא מצביע על "מקדם המילוי": המונח המקצועי למספר הנוסעים בכלי רכב. "אם עד לפני הקורונה מקדם המילוי עמד על 1.2 נוסעים, כעת ירדנו מהמספר הזה", הוא מצהיר. עד כמה הנתון הזה צריך להדאיג אותנו? אולי נשתמש במספר אחר. לדבריו ברגע ש"מקדם המילוי" יגיע ל-1.7 בעיות עומסי התחבורה ייעלמו מחיינו.

"כיום אחרי הסגר השלישי התנועה על הכבישים בשעות השיא של הבוקר והערב עולה על ה-100% מהתקופה של לפני הקורונה. בממוצע יומי אנחנו על 90% מהתקופה הרגילה, זה בעיקר יורד בגלל פעילויות שטרם חזרו, כמו יציאה לבילויים", הוא מסביר, ויש לו הסבר תמציתי למספרים הקשים.

"בגלל הקורונה היקף השימוש בתחבורה הציבורית ירד בעשרות אחוזים ולא בטוח שנראה שהוא יעלה בתקופה הקרובה. בנוסף יש קשיים בפעילות הרכבת, בעיקר במספר תחנות מרכזיות ובלילות, כך שגם שם יש ירידה של נוסעים. אותם אנשים משתמשים יותר ברכב פרטי. לאחרונה הייתי בחניון שפירים, שם יש חניון של כ-3,000 מקומות חניה, שלפני הקורונה היה מלא עד אפס מקום, וכיום ניתן למצוא בו מקומות חניה. אז נכון שיש מקומות עבודה שכיום לא עובדים בהם יום בשבוע, אבל מצד שני יש בארץ יותר אנשים מבעבר, כי אין כמעט אנשים בחו"ל".

ברכבת ישראל מאשרים כי כיום התפוסה עומדת על כ-55% מהתקופה שלפני הקורונה, אם כי חשוב לציין כי לפי הוראות משרד הבריאות הרכבת יכולה לעשות שימוש בעד 75% מהמקומות שקיימים ברכבות. גם נתוני ווייז מראים שיש עלייה בתנועה בכבישים בערים המרכזיות לעומת התקופה שלפני הקורונה.

מנהלת הארגון "תחבורה היום ומחר", תמר קינן, מסבירה שהציבור ממשיך לעשות שימוש כה נרחב ברכב פרטי היא היעדר חלופות. "זה לא שאין תחבורה ציבורית, אלא שהציבור לא מאמין לסדרים שלה. כל מה שקורה ברכבת לגבי שעות הפעילות המשתנות שלה, והשינויים התכופים בפעילות של האוטובוסים, מייצרים המון חוסר ודאות עבור האזרחים - גם אלה שרוצים להשתמש בתחבורה ציבורית וזה בעיה שצריכה להיות בראש מעיניהם של ראשי משרד התחבורה: איך ליצור מחדש תחושת ביטחון שיהיה אפשר לצאת מהרכבת ויהיה לי אוטובוס בזמן שייקח אותי ליעד שלי לאורך כל שעות היום ובסופי השבוע", אומרת קינן.

הפרויקטים קודמו, אבל זה לא מספיק

שאלה שרבים שואלים היא האם המדינה לא הייתה יכולה לקדם פרויקטים בצורה נחרצת יותר בתקופת הקורונה שבה, השימוש בתשתיות התחבורתיות פחת משמעותית. ״ישראל אולי מהראשונות לצאת ממשבר הקורונה, אבל בכל הקשור לפקקים ולפתרונות תחבורתיים - ישראל נשארה בפיגור משמעותי מאחור. בישראל מקדמים בו זמנית, ובעצלתיים, שורה של פרויקטים תשתיתיים בתחומי התחבורה הציבורית, אולם אף לא אחד מהם הגיע לקו הסיום או קיבל זינוק משמעותי בשנת הקורונה", טוען יוסי סעידוב מארגון ברחובות שלנו לקידום תנועה ועירוניות בישראל. 

לדבריו, "חישמול מסילות הרכבת הצליח להגיע להרצליה באיחור של שנים, אבל בשאר הארץ הוא גורם בימים אלה לביטול רכבות בשעות הערב ובסופי שבוע. כך גם פרויקט המסילה הרביעית באיילון, האמור להגדיל באופן דרמטי את תדירות הרכבות בכל רחבי ישראל וצפוי להסתיים רק בעוד ארבע שנים - אם הרכבת תעמוד בזמנים. לא נרשמה האצה בפרויקט מהיר לעיר, שאמור לרשת את גוש דן בקילומטרים רבים של נתיבי תחבורה ציבורית שייתנו חלופה מהירה לפקקים. נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים לא קודמו, ולהוציא שניים שלושה פרויקטים נקודתיים - ישראל לא ידעה לנצל את שלושת הסגרים בהן הכבישים היו ריקים ממכוניות". סעידוב מסביר שהבעיה נמצאת במשרד התחבורה שמרכז סמכויות נרחבות מדי והוא לא מסוגל לרדת לרדת לרזולוציה עירונית.

מול דבריו הנחרצים טוענים בשורה של חברות ממשלתיות כי הם קידמו פרויקטים בתקופת הקורונה. בחברת נתיבי ישראל, שאחראים על 98% מהכבישים שמחוץ לערים, מסבירים כי האיצו תוכניות. "בשנה האחרונה האצנו פרויקטים בשל שני דברים שקרו. הראשון, תנועת המכוניות הדלילה בסגרים אפשרה את הגברת קצב העבודות על כבישים פעילים, בלי שאלה יהוו הפרעה לציבור. הסיבה השנייה היא שמשרדי התחבורה והאוצר הזרימו חצי מיליארד שקל לטובת העצמת מנוע תשתיות התחבורה כמקור עוצמה תעסוקתי, כלכלי-חברתי".

בנתיבי איילון מסבירים כי ניצלו את תקופת הקורונה כדי לקדם פרויקטים. כחלק מפרויקט הנתיבים המהירים שהחברה מקדמת, שכולל הוספת מסלולי נסיעה על נתיבי איילון לתחבורה ציבורית (אוטובוסים, שאטלים וקארפולים), נעשו לדבריהם עבודות שקיצרו באופן משמעותי מקטעים בפרויקט.

"בקורונה מתחנו הכול מקצה לקצה. למשל במקום התכנון של ארבעה-חמישה חודשים, הקמנו בשלושה שבועות רמפות בלה-גארדיה. אותו דבר עשינו במחלף קיבוץ גלויות. בסדר הראשון, שהיה סגר כמעט מוחלט, ביצענו עבודות חריגות ביותר כשעבדנו במקביל בשני צידי האיילון, שזה דבר שלרוב המשטרה לא מאשרת", אומר לגלובס, עוזי לוין, שמשמש כסמנכ"ל פרויקטים יזמיים בחברת נתיבי איילון.

גם ברכבת ישראל ובנת"ע, שאחראים על הרכבת הקלה, מדווחים אל האצת פרויקטי תשתית, אם כי לגבי נת"ע, נכון לעכשיו לא נראה שהלו"ז העדכני של פתיחתו באוקטובר 2022 יוקדם.

פתרונות אמיתיים הם ארוכי טווח

אז איך מגשרים בין התחושה הציבורית והנתונים שתומכים בהם שמצביעים מחד על שיאי עומס חדשים, ומנגד דיווחים על האצת פרויקטים? התשובה לכך טמונה בעובדה שבבעיות גדולות של תשתיות אין פתרונות קסם.

"אם סוגרים את כל נתיבי איילון 24 שעות בשבוע למשך שישה ימים, העבודה על פרויקט הנתיבים המהירים תסתיים מהר, אבל זה בלתי אפשרי בכביש שעוברים בו בכל יום מיליון כלי רכב. לכן מרבית העבודה היא בין השעות 10 בלילה לחמש בבוקר, בכמה מקטעים. כי חייבים לשמור על שגרת נסיעה ולמזער פגיעה. אז במגבלות הללו אנחנו מאיצים ככל שניתן, אבל זה לוקח זמן", מסביר לוין שמזכיר שהפרויקט יתחיל לפעול החל מסוף 2024, כאשר הצפי הוא לפתיחה מלאה בקיץ 2025.

שורה של פרויקטים גדולים נוספים מתוכננים לפעול גם הם רק בעוד מספר שנים. פרויקט התחבורה והתשתית הגדול בישראל - המטרו למטרופולין תל אביב צפוי להתחיל לפעול לפי התחזיות הוורודת ביותר לא לפני 2030. קווי הרכבת הקלה בגוש דן (הירוק והסגול) לא לפני 2026. גם פרויקט הרכבת המזרחית שתחבר בין חדרה ללוד, ותעבור בחלקה לצד כביש 6 צפוי להסתיים בסוף 2025. פרויקט להוספת מסילת רכבת רביעית באיילון יסתיים בסוף 2026.

פרויקט שסופו כן נראה בעין, לאחר שמועד סיומו נדחה שוב ושוב מזה כעשור - הוא הקו האדום של הרכבת הקלה שיחבר בין פתח תקווה לבת ים.

"במדינה שבה בכל שנה מתווספים לכבישים מעל 100 אלף מכוניות, כל הפרויקטים האלה לא יעצרו לחלוטין את הפקקים, אבל הם יסייעו מאוד. אני צופה שהשינוי יתחיל ב-2025", מסכם לוין.

ממשרד התחבורה נמסר: כי "עומסי התנועה החריגים בכבישי הארץ החלו בימים האחרונים, עם תחילת חופשת הפסח, ונבעו בין השאר כתוצאה מכך שמאות אלפי הישראלים, שנוהגים לטוס לחו"ל בחופשת הפסח, בילו את חופשתם השנה בארץ בשל מגבלות הקורונה בארץ וברחבי העולם. ישראלים אלה טיילו בחופשה במוקדי תיירות ובשמורות הטבע ברחבי הארץ, מה שגרם לעומסי תנועה חריגים, בהשוואה לשנים קודמות.

"סיבה נוספת לעומסי התנועה החריגים לאחר חופשת הפסח, היא חזרתם לעבודה של מאות אלפי עובדים, לאחר כשנה של עבודה מהבית. למרות הסרת המגבלות ברוב תחומי המשק, התפוסה בתחבורה הציבורית עדיין מוגבלת ל-75% בלבד. זאת, לאור הנחיות משרד הבריאות לשמירת מרחק גם בנסיעה בתחבורה הציבורית.

לאור זאת, רבים מהעובדים מעדיפים לנסוע ברכב פרטי, ונמנעים עדיין מלהשתמש בתחבורה ציבורית או שיתופית, בשל נגיף הקורונה וההגבלות הרבות שהיו בשנה האחרונה, וחלקן עדיין בתוקף. סיבות אלו הגדילו את מספר כלי הרכב הפרטיים הנוסעים על הכבישים ויצרו עומסי תנועה חריגים, שלא היו כדוגמתם.

המשרד מקדם מיזמים רבים המעודדים שימוש בתחבורה ציבורית ושיתופית, תוך דגש על הטמעת טכנולוגיות חכמות, הקמת תשתיות תחבורה בטוחות ומתקדמות ושיפור השירות בתחבורה הציבורית. זאת, כדי לאפשר לתושבי מדינת ישראל אלטרנטיבה אמתית וראויה לרכב הפרטי".

עוד כתבות

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ

לפיד אחרי קבלת המנדט: "מאמין בכוונות הטובות של שותפיי העתידיים - בנפתלי ובני, גדעון ומרב, איווט וניצן"

בנאום הראשון מאז קיבל את המנדט שרטט לפיד את הכיוון של הניסיון להקים ממשלה רחבה, ולא פסל שום גורם ● עם זאת, לא הזכיר את האפשרות לשיתוף עם רע"מ או המשותפת, ומהעבר השני את החרדים ● ליצמן בפנייה לבנט: "איך אתה מעז לשקר לנו בבוטות"

אור יהודה / צילום: איל יצהר

קרקע חקלאית מחוץ לעיר: מחירי שיא במכרזים באור יהודה

המחירים בשלושת המכרזים שערכה רמ"י באור יהודה נעו בין 1.22 מיליון שקל ל-1.34 מיליון שקל ● מחירי הקרקעות מגלמים מחירי דירות ממוצעים של 2.3-2.5 מיליון שקל

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושרת התחבורה מירי רגב / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

"תגידו שלום לפנקס הכחול": מירי רגב הבטיחה לדאוג להסתדרות, וקיימה

שרת התחבורה הייתה יכולה להילחם בוועדים הגדולים בנמלים, אך במקום זה העדיפה להרוויח את תמיכתה הפוליטית של קבוצת הלחץ החזקה ביותר ● התוצאה: לא מגייסים עובדים זמניים, והסחורות תקועות בפקק בים ● בעיני, עדיף היה שתעשה "דיל" עם בוחריה

בנייה למגורים בצפון תל אביב. מכרזי הקרקעות מתייקרים / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן רותח והמחירים מזנקים: "כל הגבולות נפרצו"

מאז היציאה מהסגר הראשון ביוני 2020, הישראלים נוהרים לשוק הנדל"ן והמדינה הפכה לאזור ביקוש אחד גדול ● שילוב של נסיבות מניע את הרוכשים: ריבית נמוכה, ביטול מס רכישה וההבנה שאף ממשלה לא תבוא לסייע להם

ביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין שובר שיאים: מה צריך לדעת לפני שמממשים

הזינוק בשווי של מטבעות דיגיטליים מוביל ישראליים רבים לממש את המטבעות שברשותם ● רשות המסים סימנה את זירת הקריפטו והחלה לדרוש מפעילים בתחום מידע על הנכסים הדיגיטליים שברשותם ● עו"ד רחלי גוז-לביא עם שישה טיפים שיעזרו לכם לסחור במטבעות דיגיטליים, בלי להסתבך עם רשות המסים

נועה קולר ואורי לייזרוביץ' בפרסומת לדנונה. החיבה עושה את שלה / צילום: יוטיוב

הציבור מעדיף חביבות ועקביות; הסלבס לבדם לא עושים את העבודה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע בדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה, היא  למזגן טורנדו ● הפרסומת האהובה (והקצרצרה) ביותר, היא לדנונה שטראוס ● הציבור, מתברר, איבד עניין במגפה

עו"ד אמי פלמור / צילום: ענבל מרמרי

אמי פלמור: פייסבוק סירבה לענות על 2 שאלות קריטיות הקשורות לחסימת טראמפ

המועצה המפקחת על פייסבוק גיבתה את הרשת החברתית לפעול נגד הנשיא היוצא דונלד טראמפ, אך מתחה ביקורת חריפה על חוסר שקיפות ועל המצאת חוק רק נגדו ● אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר וחברה במועצה, בריאיון לגלובס: "מדיניות חסימת התכנים של פייסבוק היא ברדק"

נתניהו (מימין) ואולמרט./ צילום: מוטי מילרוד

משפחת נתניהו תובעת את אהוד אולמרט: "התבטאות מסוכנת"

ראש הממשלה, רעייתו ובנו יאיר הגישו כתב תביעה נגד אולמרט, לאחר שזה טען ששלושתם חולי נפש ● בכתב התביעה נטען כי "במקום להשלים עם המציאות, החל אולמרט לעסוק באופן אובססיבי וסדרתי בהכפשות זדוניות ומרושעות"● משפחת נתניהו תובעת את אולמרט בסכום כולל של 837 אלף שקלים

צעיר משקיף מלמעלה על אחת הלוויות של צעיר שנספה באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

החברה החרדית מתאוששת מההלם: לא מחפשים אשמים אלא בדיקה יסודית

החברה החרדית חיה עם האמונה שהכל משמיים, ואם נגזר שיקרה משהו, אז זה יקרה ● 
לכן אין דרישה לתלות אף אחד בכיכר העיר, אלא רצון להפיק לקחים למען העתיד

עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock

"התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות באשר למנהל תקין": הקרב על המעבדות בנתב"ג עולה מדרגה

לאור כוונת משרד הבריאות לאתר ספק להפעלת מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים בנתב"ג במקום לאפשר לזוכה במכרז, חברת פנגיה, להפעיל את המערך - מתקרבת החברה להגשת תביעה נגד המשרד

החיסון שבדרך. עד כמה הציבור מוכן להתחסן? / צילום: Shutterstock

המל"ל מתלבט מה לעשות עם חיסוני מודרנה שעומדים לפוג

אחת ההצעות הבולטות שעל הפרק היא להעביר את יתרת החיסונים לרשות הפלסטינית, שם מבצע החיסונים איטי במיוחד ובחודש אפריל הייתה שם התפרצות של הקורונה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

אופטימיות בוול סטריט: הדאו עלה ב-0.9% לשיא, הנאסד"ק סגר בירוק

התשואות על האג"ח האמריקאיות ירדו זה היום החמישי ברציפות, וזאת לקראת דוח התעסוקה שיפורסם מחר ● אנגלה מרקל מתנגדת להצעת ביידן לבטל את הגנת הפטנט על החיסונים ● מספר דרישות האבטלה השבועיות ירד לראשונה מפרוץ המגפה מתחת לחצי מיליון

סלקום / צילום: עינת לברון

הרשות להגנת הצרכן מבקשת להטיל קנס של כמיליון שקל על סלקום

לפי טענת הרשות, בין 2016 ל-2019 סלקום הציגה מחיר מסוים לעסקה ובפועל גבתה עליה יותר; הבטיחה אביזרים ללא תשלום ובפועל גבתה עליהם תשלום, ומקרים מסוימים גבתה תשלום על שירות של הוזמן על ידי הלקוחות ● סלקום: "מדובר בדוח ישן אשר לא אפיין בעבר ואינו מאפיין את פעילות החברה כיום"

מועדון זאפה תל אביב / צילום: אביב חופי

ההופעות חזרו לזאפה. הכסף על כרטיסים שבוטלו - עדיין לא

השבוע ידון ביהמ"ש המחוזי בת"א, בבקשה לתביעה ייצוגית על חוב בסך 50 מיליון שקל מצד מועדון ההופעות לצרכנים • בזאפה טוענים שהסכום נמוך בהרבה ועומד כרגע על 6 מיליון שקל בלבד, אך הצרכנים מלינים בעיקר על השירות

הרחוב הראשי בחריש / צילום: גיא נרדי

נתוני הלמ"ס ל-2019: הגירה לחריש, תמותה גבוהה של גברים מסרטן בנוף הגליל והכי הרבה ילודה בבית"ר עילית

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום נתונים כלליים על רשויות המקומיות בישראל ותושביהן ● מאזן ההגירה הנמוך ביותר היה בירושלים, שננטשה ע"י 8,240 איש ● הנתונים מתייחסים ל-77 עיריות, 124 מועצות מקומיות ו-54 מועצות אזוריות

בורסת טוקיו / צילום: שאטרסטוק

מגמה מעורבת בבורסות אסיה; ירידות במטבעות הקריפטו

הביטקוין יורד ב-2.31% ל-55,522 אלף דולר, והאת'ריום יורד ב-1.71% למחיר של 3,380 דולר ● המסחר בבורסות וול סטריט ננעל בעליות ● התשואות על האג"ח האמריקאיות ירדו זה היום החמישי ברציפות, לקראת דוח התעסוקה שיפורסם מחר

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

כרוניקה של חוסר אמון: האם ממשל ביידן יכול באמת לוותר על הפטנט של חיסוני הקורונה

הדברים מגיעים יום אחרי פרסום הדוח הרבעוני של פייזר שבו תחזיות גבוהות מאוד להכנסות מהחיסון, לאורך זמן ● מודרנה צפויה לדווח הלילה ● הפתרון עשוי להיות מתן רישיונות רשמיים ליצרנים נוספים

רכבי יונדאי באולם תצוגה בדרום קוריאה / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji

ישראל ודרום קוריאה צפויות לחתום בשבוע הבא על הסכם סחר משותף: מה יקרה למחירי קיה ויונדאי?

השרים עמיר פרץ וגבי אשכנזי עתידים לטוס לדרום קוריאה ולהיפגש עם בכירי הממשל והסחר הקוריאנים לרגל החתימה ● אחת ההשפעות המרכזיות בתחום הייבוא צפויה להיות ביטול מכסים על מכוניות שמיוצרות בדרום קוריאה ומיוצאות לישראל

ג'ף בזוס בתוך חללית של בלו אוריג'ין בתדרוך לתקשורת ב-2017 / צילום: Reuters, Isaiah J. Downing

ביולי תצא לחלל הטיסה הראשונה של ג'ף בזוס. כרטיס אחד יכול להיות שלכם

ב-20 ביולי תשגר חברת החלל בלו אוריג'ין את New Shepard לחלל, והיא מציעה מושב אחד לרכישה במכירה פומבית ● השלב הראשון במכירה הפומבית נפתח אתמול ומנצח יוכרז ב-12 ביוני

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

לאור ההאצה הצפויה באינפלציה: בנק ישראל צמצם רכישות האג"ח

בנק ישראל צמצם את היקף הרכישות אג"ח ממשלתיות על רקע הציפייה לעלייה באינפלציה והצמיחה, כאשר קצב הרכישות מאותת על סיום המכסה שנקבעה עוד לפני סוף השנה