גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בניינים מאופסי אנרגיה: המגמה העולמית של בנייה וסביבה ירוקה למשרדים כבר כאן

הסכם פריז של ועדת האקלים של האו"ם האיץ תהליכים וכעת גם אצלנו מנסים ליישם בנייה מאופסת אנרגיה - מבנים שמייצרים לעצמם את סך האנרגיה שהם צורכים ● חברת אמות, שהקימה שלושה מגדלי משרדים בתקן הגבוה ביותר לבנייה ירוקה LEED PLATINUM, מחדשת את בניין אמות גבעתיים, שמתעתד להפוך מאופס אנרגיה - ומוטמעות בו מגוון טכנולוגיות חדשניות של בנייה ירוקה ● "המבנה יכול להוות דוגמה ולהתוות דרך שתסייע בצמצום טביעת הרגל הפחמנית"

בניין אמות גבעתיים המחודש, החשיבה הירוקה תורמת לחברה ולעובד / הדמיה: Viewpoint
בניין אמות גבעתיים המחודש, החשיבה הירוקה תורמת לחברה ולעובד / הדמיה: Viewpoint

הכתבה בשיתוף אמות

בשנים האחרונות החלה מגמה עולמית של הקמת בניינים מאופסי אנרגיה - מבנים שמייצרים לעצמם את האנרגיה שהם צורכים. כלומר, הם אינם צורכים אנרגיה ממקורות חיצוניים או שסך האנרגיה שהם מייצרים שווה לסך האנרגיה שהם זקוקים לה, ומכאן השם "מאופסי אנרגיה". המגמה הגלובלית הזאת, שהגיעה גם לישראל, היא אחת התוצאות של הסכם פריז שנחתם ב-2015. בהתכנסות המדוברת של ועדת האקלים של האו"ם נקבעו כללים להפחתת פליטת גזי חממה, מזעור הנזק הקיים בעטיים וכן כיצד ייערך הטיפול בפליטה על ידי מדינות העולם. בין השאר הוחלט שם כי המדינות החתומות על ההסכם, וביניהן ישראל, יפעלו עד 2030 לקידום בנייה מאופסת אנרגיה.

ככל שבניין גבוה יותר, כך האתגר לאפס אותו אנרגטית גדול יותר. השיא עד היום עומד על 4.5 קומות של בניין. בישראל נמצא בעיצומו תהליך השיפוץ של בית פלאפון הוותיק, בניין אמות בגבעתיים. המבנה, שגובהו שבע קומות, מיועד לנסות ולפרוץ דרך ולהיות הבניין הגבוה ביותר בעולם שמאופס מבחינת אנרגיה. על שיפוץ הבניין והפיכתו לחדשני וירוק אמונה חברת אמות, שמחדשת אותו לפרויקט קמפוס אמות גבעתיים.

האדריכל חן שליטא, מנכ"ל חברת אלפא פרויקטים ירוקים, המתמחה בפרויקטים של איפוס אנרגיה, מסביר על האתגר בהפיכת המבנה בקמפוס אמות גבעתיים לחדשני ואקולוגי: "השטח העיקרי שבאמצעותו בניין מפיק אנרגיה הוא הגג. מדובר בשטח קבוע, גם בצמוד קרקע וגם בבניין של 10 קומות. לכן, ככל שהבניין גבוה יותר כך זה מאתגר יותר".

מה שמגדיל לדבריו את הסיכוי שקמפוס אמות בגבעתיים יצליח בסופו של דבר להפוך מאופס אנרגיה על אף גובהו, אלו טכנולוגיות חדשניות של בנייה ירוקה שמוטמעות במקום - כגון הצללה וחסימת קרני השמש בזגוגיות של המבנה, שימוש בווילונות חדשניים ועוד.

שליטא מוסיף כי הפרויקט בגבעתיים שונה למדי בנוף של בנייה ירוקה ושל בניינים מאופסי אנרגיה, מאחר שמדובר בשיפוץ של מבנה ושלד קיימים. "מכיוון שכך, הוא יכול להוות דוגמה לבניינים קיימים לביצוע מטמורפוזה שכזו - להתוות דרך מבחינת הטכנולוגיות שבשימוש, שמסייעות לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית".

הדוגמאות הכי טובות לפרויקטים דומים, שברוחם יחודש בניין אמות גבעתיים, הם של פרויקט ToHa של אמות, מגדל אמות אטריום וקמפוס אמות חולון, שנבנו בתקן האמריקאי המוכר והגבוה לבנייה ירוקה - LEED PLATINUM ושמים דגש על חדשנות אקולוגית. זו מוצאת ביטוי בנטיעת עצים, הקמת בריכות נוי והתאמת חזיתות הבניינים לתנאי האקלים.

אמות גבעתיים. חדשנות אקולוגית לצד מיקום נוח על גבול ת"א / הדמיה: Viewpoint

"תפיסה אדריכלית חדשה שמשלבת מספר תועלות"

קמפוס אמות גבעתיים ממוקם על הגבול עם תל אביב. מבנה עצמאי, שכולל משרדים, שטחי פנאי ומסחר, שטחים פתוחים, 450 מקומות חנייה ותשתית נרחבת המאפשרת התניידות באופניים וגישה נוחה לתחבורה ציבורית - קילומטר אחד בלבד מתחנת רכבת השלום והירידות לאיילון וכביש 4.

מיקומו המרכזי של המבנה, שפע מקומות חנייה, הסמיכות למסעדות, בתי קפה ומסחר, מגדילים את האטרקטיביות שלו.

שטח הבניין כולו הוא 17,500 מ"ר עם קומות גדולות של 2,500 מ"ר וכולל גם מתחם "רופטופ" על גג הבניין עם אפשרות לגינה לרווחת העובדים. הבניין מתאים לשמש קמפוס עצמאי - מעין וילה עירונית לחברה גדולה.

הבניין מחודש בהתאם לתקן LEED PLATINUM, המעיד על מובילות בחיסכון באנרגיה וקיימות בדרגה הגבוהה ביותר ושואף להגיע לאיפוס אנרגטי. הוא כולל, בין השאר, טכנולוגיות סולאריות להפקת חשמל עצמאי, הצללות חכמות שמאפשרות את מיקסום אור השמש ללא עלייה משמעותית בטמפרטורות, תחלופה גבוהה של אוויר ועוד. "לקחנו בעצם מבנה שאינו אקולוגי, והפכנו אותו לכזה" אומר שליטא.

הוא מסביר כי בהחלפת המעטפת החיצונית של הבניין שולבו מספר אלמנטים חדשניים שהוכנסו לשימוש בפעם הראשונה בישראל: "מדובר בתפיסה אדריכלית חדשה של חזיתות שמעניקות מספר תועלות בו זמנית. ראשית הן מייצרות אנרגיה מתחדשת, למשל באמצעות פאנלים סולאריים שמפיקים חשמל או מערכות שמשתמשות במי קולחין להשקיה; שנית תיכננו כאן תוספת של חלונות עם הצללות במקום הקירות החשופים - ואלה כאמור מכניסות יותר אור פנימה ומפחיתות את הצורך בחשמל, רק בלי הקרינה והחום. במשרדים כיום ניתן לראות שבחלק גדול מהזמן הווילונות סגורים והאור דולק וזאת כשיש בכלל אור שמש בחוץ. הסיבה לכך היא החום והסינוור. פה אנחנו צופים ש-90% מהזמן זה לא יקרה. לאור כל זאת, אנחנו מאמינים כי יש סיכוי טוב שהבניין, למרות גובהו, יצליח להיות מאופס אנרגיה", מוסיף שליטא.

ארגונים מחפשים סביבת עבודה ירוקה

כאמור, על פי הסכם פריז של האו"ם, עד 2030 בניינים חדשים יצטרכו להיבנות בשיטות ירוקות יותר. ב-2050 גם בניינים הישנים, שלא נבנו בהתאם לתקנים הירוקים החדשים, יהיו חייבים לעבור התאמות. יהיה צורך להתקין בהם מערכות שונות כדי להפחית את פליטת הפחמן. "זה לגמרי אפשרי ורבים היום מאמינים בכך ורואים את התועלת שבדבר, אומר שליטא. "סקטור הבנייה אחראי על 40% מפליטת הפחמן - ולכן חשוב מאד להתמקד בו".

מדובר במגמה שהיא לא רק אקולוגית, אלא הפכה כבר לסוג של תו תקן אצל חברות רבות. "אני עובד עם הרבה תאגידים בינלאומיים והם מציבים לעצמם דרישה חד משמעית - לפעול ממקומות ומשרדים ששומרים על הסביבה", מסביר שליטא ומוסיף כי "לא מדובר רק באיכות הסביבה, אלא גם בבריאות העובדים והרווחה שלהם וכן בערך כספי לחברה. סביבת עבודה ירוקה תורמת לעובדים בריאים יותר, מאושרים יותר, פרודוקטיביים יותר ומהצד השני, מעמיסה פחות הוצאות על העסק ומביאה יותר רווח".

הוא מסכם ואומר כי כעת, תהליך השיפוץ של קמפוס אמות גבעתיים נמצא בעיצומו ובהמשך השנה הוא צפוי לעמוד לבחינה של הקריטריונים לתקן LEED PLATINUM. "אני בטוח שנעמוד בכללים". האתגר הגדול מבחינתו, כאמור, לעליית מדרגה נוספת ולהגשים את המטרה להפוך את הבניין למאופס אנרגיה ויש לנו סיכוי טוב לכך".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית