גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לתפארת מדינת ישראל, וסין: אנחנו על מפת תעשיית הרכב

למרות שישראל ויתרה בשלבים מוקדמים על החלום לייצר רכב כחול לבן, השאיפה להותיר חותם ולהשפיע לא נעלמה, ובשלושה מקרים בעשור החולף עשינו את זה ● המשותף לכולם: המסלול עבר דרך סין

הרכב של מובילאיי ואינטל. היעד הבא: רכב אוטונומי בסין / צילום: Shutterstock
הרכב של מובילאיי ואינטל. היעד הבא: רכב אוטונומי בסין / צילום: Shutterstock

השאיפה להקים תעשיית רכב מקומית היא תופעה גלובלית וחוצה עמים ותרבויות. תעשייה כזו היא לא רק אמצעי חשוב להגדלת התעסוקה והתל"ג ושיפור המאזן המסחרי אלא גם, ואולי בעיקר, מקור לגאווה לאומית. כזה, שמותיר חותם ארוך טווח על אחד המצרים והתחומים העסקיים היוקרתיים והמתוחכמים ביותר בעולם.

השאיפה הזו לא פסחה גם על ישראל בעשורים הראשונים שלה ובאה לידי ביטוח במנעד רחב של פרויקטים לייצור רכב, החל ממיזמי בוטיק של רכבי ספורט ("סברה"), עבור דרך מכוניות עממיות מפיברגלס (סוסיתא, רום כרמל) וכלה במפעלי הרכבה מקומיים של דגמים בין לאומיים מבית פורד, ג'יפ ועוד.

סוסיתא. ניסיון לייצור מקומי / צילום: לע"מ - כהן פריץ

בסופו של דבר ויתרה ישראל על הרעיון לייצר רכב בגבולותיה משיקולי עלות כוח אדם ומיסוי. אבל החלום להותיר חותם משמעותי על עולם הרכב לא נעלם ולפחות בשלושה מקרים בעשור החולף הוא הצליח ומצליח להשפיע על האבולוציה של תעשיית הרכב העולמית. לכל שלושת המקרים הללו מכנה משותף, והוא שהדרך שלהם עוברת בסין.

כרמל דוכס.  מכונית עממית בשירות צה"ל / צילום: שלום זילברמן מתוך ויקיפדיה

קורוס: מותג הרכב הישראלי-סיני עדיין קיים

בדצמבר 2007 הופתעו רבים בתעשיית הרכב למשמע הבשורה על לידתו של מיזם ישראלי-סיני חדש לפיתוח וייצור מותג רכב עצמאי בסין, בבעלות משותפת של "החברה לישראל" (באמצעות חברת הבת הציבורית קנון) שהחזיקה במניות שליטה, ויצרנית הרכב הממשלתית צ'רי.

קורוס. נשכרו מיטב המעצבים והמהנדסים / צילום: יח"צ

לחברה לישראל היו מאז ומתמיד עסקים נרחבים בסין וקשרים טובים עם הממשל ובסביבות אותן שנים היא אף השקיעה אסטרטגית במיזם הרכב החשמלי "בטר פלייס" והפכה לפטרונית שלו. ובכל זאת, הקמת מותג חדש בעולם הרכב בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, ומיליארדים בהמשך, הייתה יעד מאד שאפתני באותה תקופה.

נזכיר שבתחילת העשור הקודם, ימי "טרום טסלה" ויצרניות הבוטיק, תעשיית הרכב העולמית והסינית בפרט הייתה תעשייה "כבדה" ומסורתית שדרשה מפעלי ענק, גיוס והכשרה של כוח אדם מסיבי והקמת מערך שיווק פיזי שכולל מאות סוכנויות. בקיצור, שדה משחק של ענקים.

המיזם המשותף שכונה בהתחלה "קוואנטום" ולימים שינה את שמו ל"קורוס" אמנם נהנה מתמיכה ממשלתית ומ"קיצורי דרך" כמו מנועים, שסופקו על ידי השותפה המקומית. אבל היזמים של קורוס, בהובלת עידן עופר, לא רצו ליצור "עוד מותג רכב סיני" אלא שאפו ליצור מותג פרמיום בסטנדרטים בין לאומיים של איכות ובטיחות, שבאותו זמן היו נדירים בתעשיית הרכב הסינית. הם גם שאפו למותג גלובלי שייוצא אפילו לאירופה.

לפיכך נשכרו למשימה מעצבים, מהנדסים ומתכננים מהמיטב של תעשיית הרכב העולמית, נחתמו חוזי מיקור חוץ עם מיטב הספקים האירופאים וההנהלה שובצה בבכירים לשעבר מצמרת תעשיית הרכב האירופאית. במקביל הוקם במחוז ג'יאנגסו, על הדלתא של היאנג-צה, מפעל לתפארת שתוכנן להיות עצמאית לחלוטין עם קיבלת ייצור של מאות אלפי יחידות בשנה. המותג פיתח והשיק משפחתית מתוחכמת שהפכה ב-2013 למכונית הראשונה בסין, שקטפה ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי של NCAP, ציון דרך שלא שוחזר בסין עד היום, והתוותה מבראשית תוכנית לייצור רכב חשמלי.

התחלת הדרך נראתה חיובית מאד. החברה זכתה לחשיפה אינטנסיבית בתערוכת הרכב של ז'נבה בדצמבר 2011, שהקרינה עליה בחיוב גם בתקשורת הסינית, במיוחד לאור ההישג הבטיחותי-תדמיתי החשוב. היא החלה לשווק את המשפחתית הראשונה במספר מרכזי אוכלוסייה גדולים בליווי קמפיין בולט.

אלא שאז החלו להופיע אט-אט בקיעים בתוכנית. הקמת המפעל נמשכה מעבר למתוכנן, מחיר הרכב ניצב בקצה העליון של המשפחתיות העממיות בסין והתחרה במותגים אירופאים מבוססים כמו פולקסווגן ורשת הסוכנויות הארצית התקשתה להתרומם. ב-2014, שנת השיווק הראשונה, נמכרו בסין פחות מ-7,000 יחידות של הרכב, בתוך שוק של עשרות מיליונים, וב-2015 אחרי הרחבת רשת ההפצה ותמחור אגרסיבי יותר נמכרו 14 אלף יחידות בלבד. ב-2016 נוסף להיצע רכב כביש-שטח גדול אך המכירות הכוללות הסתכמו בפחות מ-25 אלף יחידות. במקביל ההפסדים בדוחות הלכו ונערמו, המלווים והמשקיעים החלו לגלות קוצר רוח, הצוות המערבי פרש בהדרגה והיה די ברור, שהתוכנית יורדת מהמסילה.

ב-2018 ביצעה השותפות במיזם סיבוב פרסה ומכרו 51% ממניות קורוס לתאגיד נדל"ן סיני בראשות טייקון שאפתני וב-2019 העבירה קנון לשותף החדש עוד נתח מאחזקותיה במיזם תמורת כ-230 מיליון דולר ונותרה עם אחזקות מיעוט של כ-12% וללא השפעה מעשית על התנהלות החברה.

אבל כיום, כמו כל תעשיית הרכב הסינית, גם קורוס נמצאת בתהליך מואץ של "המצאה מחדש" ברוח טסלה, ניו ושאר הלהיטים שזוכים להצפת ערך בשוק ההון. בפברואר השנה הודיעה החברה על כוונתה להשיק השנה חמישה דגמים חדשים ומחודשים על בסיס פלטפורמה "מחושמלת" מתקדמת שתניב גם דגמים חשמליים נטו וגם דגמי פלאג-אין. במקביל היא מתכננת ספין-אוף למותג רכב חשמלי יוקרתי, שיתחרה בטסלה ושות' ומן הסתם היא תגיע במוקדם או במאוחר גם לשוק ההון. אז נכון, הקשר לישראל הוא כבר די דליל כיום, ובכל זאת, נראה שמיזם ייצור הרכב הסיני-ישראלי עוד עשוי להותיר את החותם ההיסטורי שלו על התעשייה.

בטר פלייס: עיצבה את שוק הרכב החשמלי

כאשר מזכירים את שמה של "בטר פלייס" באזניהם של וותיקי ענף הרכב הישראלי נוטים רבים להתכווץ בחוסר נוחות ולנסות להחליף נושא. אמנם כמעט עשור חלף מאז קרס המיזם, שהבטיח להעביר את ישראל ואת העולם לרכב חשמלי ושרף כמעט מיליארד דולר מכספי המשקיעים. אבל בשנים שלאחר מכן, ובמידה מסוימת גם היום, כלי רכב חשמליים עדיין זכו לחשדנות בשוק הרכב הישראלי והיו בנקאי השקעות מכובדים שטרקו טלפונים ודלתות כשהתבקשו להשקיע בחברות אוטו-טק ישראליות.

הרכב של בטר פלייס. מורשת הרכב החשמלי / צילום: יח"צ

אולם אם בוחנים את המורשת שהותירה החברה הישראלית על תעשיית הרכב בפרספקטיבה היסטורית ותעשייתית מגלים, שתרומתה לעיצוב מהפכת הרכב החשמלית בעולם הייתה קריטית. אולי אף גדולה יותר מזו של "טסלה".

הדבר בולט במיוחד בשוק הרכב החשמלי של סין, שבו החלה "בטר פלייס" לבסס את עצמה בתחילת העשור הקודם. החברה נפגשה אז עם חברות ממשלתיות ואישי ממשל בכירים והרעיונות, שאותם הציגה, נפלו על אוזניים קשובות.

סין חיפשה אז שיטות להיחלץ מהמלכוד של זיהום אוויר תחבורתי קשה בערים הגדולות ותלות בנפט מיובא, שמחירו נסק לשיא, והרעיון של רכב חשמלי קרץ לה מאד. באותה עת, מלבד יצרנית בוטיק אחת או שתיים הרעיון של "הנעה אלטרנטיבית" היה בלתי מוכר בתעשייה. ב-2011 עמדו המכירות המצטברות של כלי רכב חשמליים והיברידיים בסין על פחות מ-8,500 יחידות.

חברות החשמל הגדולות בסין מיהרו לאמץ את ההצעות של בטר פלייס לפרוס רשת עמדות הטענה מנוהלת מרחוק בהיקף ארצי וגם הממשל התלהב מהרעיון של רכב חשמלי סיני בייצור המוני. בכתבה שפרסם ב-2010 "פאסט-קומפני" נשאל שי אגסי אם אינו חושש שהסינים ישכפלו את הרעיון של "בטר פלייס" וישאירו את החברה הישראלית מחוץ לתמונה. "זו לא בעיה", אמר אז אגסי, "בין אם הם יבחרו בטכנולוגיה של בטר פלייס או לא, אנחנו יודעים דבר אחד: אנחנו נתניע את שרשרת האספקה בסין וברגע שסין תבחר ללכת במסלול של רכב חשמלי זה יוריד את המחיר של כלי רכב חשמליים לכולם".

בטר פלייס אמנם לא שרדה, אבל החזון שלה התגשם בצורה מדויקת. באמצע העשור הקודם הכניסה ממשלת סין את פיתוח הרכב החשמלי לתוכנית החומש שלה, תעשיית הרכב והסוללות הסינית מיהרה ליישר קו והשאר היסטוריה. בשנה החולפת נמכרו בסין כ-5 מיליון מכוניות עם "אנרגיה אלטרנטיבית" מתוכן כ-1.3 מיליון חשמליות "נטו" (BEV).

עוד אינדיקציה להשפעה של בטר פלייס על שוק הרכב הסיני היא הקצב שבו מאמצות כיום ממשלת סין ותעשיית הרכב הסינית את הקונספט של "תחנות החלפת סוללות" שהוא אולי המרכיב הייצוגי והמזוהה ביותר של "בטר פלייס". בשנה החולפת כבר הושקו בסין שלל דגמים שתומכים בטכנולוגיה הזו נתיבי התחבורה הארוכים והצפופים במדינה מרושתים בקצב מהיר בתחנות החלפה. ובכל פעם, שבה העיתונות הסינית עוסקת ברעיון של תחנות ההחלפה, תמיד צץ ועולה שמן של "בטר פלייס" וישראל.

 

מובילאיי: מישראל לסין ובחזרה

אי אפשר לדבר על "הותרת חותם ישראלי בתעשיית הרכב העולמית" בלי להזכיר את מובילאיי. החברה, שנמכרה לאינטל האמריקנית ב-15 מיליארד דולר, חתומה על טכנולוגיות ומערכות בטיחות, ששומרות כיום על חייהם של עשרות מיליוני נהגים על כבישי העולם וגם על הפיכת ישראל ל-HUB של טכנולוגיות מתקדמות לרכב חכם, אוטונומי ומקושר.

היעד הבא שלה הוא יצירת מציאות שבה ינועו על כבישים ציבוריים כלי רכב ללא נהג מייצור המוני, והמקום שזה צפוי לקרות בו, לראשונה, הוא סין.

בניגוד לאירופה, ארה"ב, ושאר מקומות בעולם שבהם הרגולטורים גוררים רגליים ומעכבים מזה שנים את הרגולציה שתאפשר לרכב אוטונומי לנוע על כבישים ציבוריים שלא במסגרת ניסויים, הממשל הסין מטמיע כיום את הרעיון בתוכנית החומש החדשה שלו. המשמעות היא, שבתוך חמש שנים ינועו על כבישי המדינה הענקית הזו מאות אלפי כלי רכב ללא נהג ומפסי הייצור ירדו מיליוני כלי רכב שיתמכו בטכנולוגיה הזו.

כבר היום סין היא המדינה המתקדמת ביותר בכל הנוגע להיתרים לביצוע ניסויים ברכב אוטונומי ו"מוניות רובוטיות" הן מציאות יום יומית בערים הגדולות. מובילאיי כבר נמצאת עמוק בתוך תעשיית הרכב הסינית עם טכנולוגיות ה-ADAS הקיימות שלה והיא משקיעה הרבה משאבים בפיתוח שוק הרכב ללא נהג בסין, שהיא, כפי שאמר לנו לאחרונה פרופ' אמנון שעשוע נשיא ומנכ"ל החברה: "המקום המרכזי שבו יתרחשו הדברים החשובים ביותר בתחום הרכב האוטונומי בשנים הקרובות".

לפיכך, אולי זה לא סמלי שהנוסעים הראשונים במיזם המסחרי הראשון של מוניות רובוטיות בישראל, שאותו תשיק מובילאיי בגוש דן בשנה הבאה, ייסעו ברכב של NIO, שהוא כל כולו מפיתוח וייצור סיני, אבל עם טכנולוגיות אוטונומיות ישראליות. אז אחרי 73 שנים אנחנו על המפה של תעשיית הרכב העולמית, לתפארת מדינת ישראל. וסין.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט