גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת ההרים במניית גיימסטופ תחזור? הדילמה של המשקיע שהתחיל את הסערה

קית' גייל בן ה-34 החל את הסערה במניית רשת משחקי המחשב גיימסטופ, עשה הון ואז הפך מוקד לביקורת קשה ● היום תיפקע כמות גדולה של אופציות שקנה במחיר מצחיק וההחלטה האם לממש או לא מחזירה אותנו לאחת הפרשות המסעירות של השנים האחרונות בוול סטריט

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

היום ה-16 לאפריל, והאופציות של Deep F**king Value על מניית גיימסטופ הולכות לפקוע.

ברור לי שלחלקכם זה לא אומר כלום. אל תדאגו, אני אסביר. אני גם אספר מה קרה במניית גיימסטופ מאז אחת הפרשיות המטורפות של השנה, אספר מי זה Deep F**king Value, ומה הולך לקרות.

אבל בינתיים, נתחיל בדוגמה להמחשה בלבד: תארו לכם שהיה לכם כוח קסם סודי שאין לאף אחד - אתם יכולים לקנות דברים בעשירית המחיר. דירה בת״א שעולה 3 מיליון? בשבילכם 300 אלף שקל. מניה שעולה 100 דולר? לכם היא תעלה 10 דולר. אוקיי, מוכנים? מה אם הייתי אומר לכם שמסתובב בעולם אדם שיש לו את היכולת לקנות ב-12 דולר מניה ששווה 150 דולר, ושהזכות הזו פוקעת. את ״כוח העל״ הזה הוא השיג בזכות זה שהוא קנה אופציות.

מה זה אופציות?

אופציה מאפשרת לשריין (או ״לקבע״) מחיר מסוים למניה, למשך תקופה מוגדרת, כמה שבועות אבל גם שנים.

קית׳ גייל הוא האיש שעומד במרכז אחת מהפרשיות הכי צבעוניות בוול סטריט בשנים האחרונות, הוא שריין לעצמו אלפי זכויות לקנות מניית של חברת משחקי המחשב גיימסטופ במחיר מצחיק. כל אופציה מקנה זכות על 100 מניות. אז אם לקית׳ גייל יש 1000 אופציות, זה אומר שהוא שריין לעצמו את הזכות לקנות 100 אלף מניות בהנחה של יותר מ 90%.

והאופציות הללו עומדות לפקוע. גיל לא היה עשיר כשעשה את העסקאות, אבל הוא עשיר כעת. כדי להבין למה בואו נחזור כמה חודשים לאחור.

אלמוני בן 34 שהלך על כל הקופה

קית׳ גייל היה עד לא מזמן בחור אלמוני בן 34 מפרבר בבוסטון. במהלך 2019 הוא החליט שהוא הולך על כל הקופה, ומהמר על מניית רשת משחקי המחשב גיימסטופ. הוא עשה מה שנקרא YOLO - ראשי תיבות של You Only Live Once, כינוי למהלך שבו מישהו "מתאבד" על מניה, קונה ערימות של אופציות, ומחכה להתעשר, או לאבד את כל הכסף.

לאורך 2019 קנה גייל עוד ועוד אופציות, ששריינו לו מחיר של 8 דולר למניה עד ינואר 2021. בהתחלה הוא הוציא על זה 52 אלף דולר. לאחר מכן הוא הוציא עוד 40 אלף דולר על 1000 אופציות, ששריינו לו מחיר של 12 דולר למניה לאפריל 2021. חלק מהאופציות נמכרו לפני חודשיים, ועד כמה שידוע לנו כרגע לגיל יש 500 אופציות שעתידות לפקוע.

באיזשהו שלב החל גייל לפרסם ב-WallStBets, פורום ברדיט שבו מדברים על מניות, כמה הוא אוהב את המניה, והציג לראווה תמונות של הפוזיציות הפתוחות שיש לו ״השרוט שאוהב את גיימסטופ״ החלו לכנות אותו שם כאשר הוא מכנה את עצמו - Deep F**king Value.

בהמשך בעקבות פרסומים בפורום לפיהם ״קרנות גידור מוול סטריט״ ביצעו עסקת הימור נגד מניית גיימסטופ (שורט) החלו החברים מרדיט החלו לפמפם את המניה כדי לגרום לשורטיסטים מוול סטריט להפסיד. הם קנו שוב ושוב את מניית גיימסטופ, רבים מהם דרך אפליקציית רובין הוד, והמניה כאמור טסה לחלל.

"קרנות הגידור מוול סטריט" אכן חטפו קשה והפסידו מיליארדים - והחברים מרדיט הכריזו על הניצחון. ואז הגיעה תפנית בעלילה: בעיצומה של ה״מלחמה״ החליטו אפליקציות המסחר, וביניהן ״רובין הוד״, לעשות יד ולחסום את האפשרות לקנות את מניית גיימסטופ. כשנחסמה האפשרות לקנות את המניה (בתנאים מסוימים), והתאפשר רק למכור, המניה צללה, והרבה חברים מרדיט הפסידו כסף.

אז מי הריץ את גיימסטופ?

הפרשה התפוצצה, כיכבה בתקשורת הבינלאומית וזכתה לשלל כינויים כמו מלחמת הצעירים בכרישי וול סטריט ועוד. בפועל, קרנות הגידור הממסדיות היו מעורבות משני הצדדים ורבים ממשקיעי רדיט הצעירים נקלעו להפסדים קשים, עד כדי כך שהפרשה הגיעה לקונגרס ואצבע מאשימה הופנתה כלפי קית׳ גייל.

גייל, שעבד בחברה לייעוץ פיננסי, פוטר מעבודתו לאחר האירוע, ורשיון הייעוץ שלו נשלל. בשלב מסוים הוא גם נתבע ע״י משקיעים שהפסידו המון כסף במהלך הסיפור, בטענה שהוא התחזה ל״אדם פשוט״, ושלמעשה הוא סוחר ספקולנט מתוחכם, שסחף עימו המונים כדי לפמפם את המניה, ולייצר לעצמו רווח.

לקית׳ גייל היה חשוב לטעון שהוא לא נוכל, לא ניסה לפמפם את, ושכוונותיו טהורות. בשימוע שלו הוא היישיר מבט למצלמה, מאחוריו תמונה של חתלתול, ואמר:
״זה נכון שהשקעתי במניה, והכפלתי את השקעתי כמה מונים. אני חש בר מזל. מתברר שצדקתי בנוגע לחברה. אני לא רמאי, לא משקיע מוסדי, ולא מנהל קרן גידור. אין לי לקוחות, ואני לא מספק ייעוץ השקעות בתשלום".

גייל טען שבצעירותו נהג לקנות בגיימסטופ, הוא עדיין לקוח שלהם והוא מאמין שלחברה יש יכולת להמציא את עצמה מחדש ולפרוח אם תאמץ טכנולוגיות חדשות.

בזמן שעבר מאז מניית גיימסטופ המשיכה להיסחר בפראות, והיו בה עוד כמה אפיזודות של פמפום. במהלך התקופה התפתחה תרבות קאלט של מעריצי מניית גיימסטופ. במקביל, החקירה בקונגרס עוד מתנהלת. ייתכן וייאסר על חברות לפרסם פוזיציות שורט, וכן יחוקקו חוקים נגד מניפולציות שוק, כדי להגן על ״המשקיע הפשוט״. לדעתי סביר מאוד שנראה חוקים נגד השיח החופשי בצ׳אטים ובפורומים, במטרה למנוע ממשקיעים קטנים להריץ מניות בחברותא.

הדילמה של קית׳ גייל

אופציות אפריל פוקעות, ולגיל יש 50 אלף זכויות לקנות מניה ששווה 150 דולר ב 12 דולר. הוא מולטי מיליונר כבר היום, והיום יהיה עוד קצת. לגיל יש שתי אפשרויות: למכור את האופציות - האופציות של גיל שוות כסף, והוא יכול לבחור למכור אותן לפני הפקיעה ולצאת מהסיפור הוא ערימת מזומנים. הוא גם יכול לממש את האופציה, לקנות את מניות גיימסטופ ב 12 דולר (600 אלף דולר בסך הכל) ולקבל לידיו את המניות.

מה יעשה גיל לדעתי? אני לא יודע, אבל אם הייתי צריך לנחש הייתי אומר שהוא יקנה את המניות. ניכר היה בשימוע, שגיל מקפיד להדגיש כמה הוא אוהב את המניה, כדי שחלילה לא יחשבו שהוא ספקולנט ציני, in it for the money. גייל עלול להסתבך בצרות על הרצת מניות, ולדעתי חשוב לו לאותת שהוא משקיע בחברה לטווח ארוך. אולי אני טועה, נדע בקרוב.

מה יקרה למניה? אי אפשר לדעת. אם הגוף שמכר לגיל את האופציות לא מחזיק במניות גיימסטופ עד כה, הוא יאלץ לרכוש אותן, מה שעלול להשפיע על מחיר המניה. אבל אם לעומת זאת הגוף שמכר לגיל נערך מראש, ייתכן בהחלט שהוא כבר קנה את המניות, ויוכל לספק אותן לגיל - במצב זה אם גיל ירכוש את המניות לא תהיה תזוזה במחיר המניה. בנוסף הגוף שמכר לגיל תמיד יכול לספוג הפסד מזומן ולא לרכוש את המניות כלל, במידה וגיל יחליט למכור את האופציות. מה שכן - צפוי שנראה תנודתיות גבוהה במניה.

** הכותב הוא משקיע, יזם, ומנהל את קהילת הפייסבוק " Money Talks ".

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות