גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם לא יהיו אגרות גודש הפקקים ימשיכו

כדי להתגבר על הפקקים בכבישים חייבים לתמרץ את הנהגים, ע"י אגרות גודש, לזנוח את הרכב הפרטי

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

רצוי מאוד שממשלת ישראל תגדיל את ההשקעה בתחבורה ציבורית, תחום בו ישראל סובלת מפיגור חמור בהשוואה לרוב המדינות המפותחות. שיפור ניכר של התחבורה הציבורית, בנוסף לשבילי אופניים ומדרכות פנויות להולכי רגל, יקל על הניידות ועל הוויתור על נסיעות ברכב הפרטי. אבל את הפקקים תחבורה ציבורית יעילה לא תשחרר, וכך גם השקעה ניכרת בהרחבת רשת הכבישים.

 

מדובר בתופעה מוכרת היטיב לחוקרים בתחום התחבורה, וההסבר די פשוט: רבים מעדיפים כביש ללא פקק על תחבורה ציבורית, טובה ככל שתהיה. ולכן כבישים שבהם התנועה זורמת בשעות העומס הם פשוט לא שיווי משקל אפשרי, כל עוד השימוש בכביש אינו כרוך בעלות גבוהה מספיק. מומחי תחבורה מגדירים את התופעה "ביקוש מושרה" - ברגע שהתנועה בכביש זורמת, רבים בוחרים לעלות על הכביש, עד לאותה הנקודה שהפקק חמור מספיק. אגרת גודש -תשלום עבור שימוש ברכב פרטי בכביש עמוס - היא הדרך היחידה לצמצום משמעותי של הגודש בכבישי הארץ.

כבר לפני למעלה מעשור הכריז מנכ"ל משרד התחבורה דאז, גדעון סיטרמן, שאין מנוס מאגרת גודש במרכז הארץ, והודיע שהצעת חוק ליישום אגרות גודש תונח על שולחנה של הכנסת תוך זמן קצר. סיטרמן אף הוסיף את הערכתו שעד סוף 2009 יחל יישום התוכנית לגביית תשלום על שימוש בכביש עמוס.

על (כמעט) כל מוצר ושירות אנחנו רגילים לשלם מחיר שמשווה ביקוש להיצע, אבל הרעיון לשלם על השימוש בכביש מעורר התנגדות עזה, בעיקר בגלל כוחו של ההרגל, חוסר הבנה והחשש (השגוי) שמדובר בגזרה נוספת על הציבור. ולכן, לאחר חילופי הממשלה ב-2009 וכניסתו של ישראל כץ למשרד התחבורה, התוכנית לתמחור השימוש בכביש נגנזה. כץ העדיף את הפופוליזם על פני פתרונות ארוכי טווח בתחבורה. הוא הכריז שלא יקדם אגרות גודש, וניתב השקעות לכבישים לטובת הרכב הפרטי, היכן שרוב הבוחרים נמצאים, על חשבון השקעות בתחבורה ציבורית.

למרות התנגדות הציבור בשטוקהולם, העיר אימצה אגרות גודש לתקופת ניסיון, והניסיון הצליח. לא רק שהפקקים פחתו משמעותית, התמיכה הציבורית עלתה בהדרגה מפחות מ-40% עם אימוץ אגרות הגודש לכ-70% לאחר תקופה קצרה. גם אגרת הכניסה למרכז לונדון נחלה הצלחה וצמצמה משמעותית את כמות כלי הרכב הפרטיים שנכנסים לעיר, וכתוצאה עלתה מהירות הנסיעה באוטובוסים וירד זיהום האוויר. בעקבות האגרה הצטרפו אנשי עסקים רבים לנוסעים בתחבורה הציבורית, והיקף השימוש באופניים עלה באופן ניכר.

תופעת הביקוש המושרה, וגם הניסוי "נעים לירוק" שנעשה במשרד התחבורה, מוכיחים שהטענה הפופולרית בציבור, שגורסת שכל עוד אין תחבורה ציבורית טובה, אגרות גודש אינם אלא מס נוסף על הציבור, שגויה. הניסיון מוכיח שחלק מהציבור מגיב לאגרת הגודש ומוצא חלופות לשימוש ברכב הפרטי בשעות העומס. הטענה שגויה משתי סיבות. ראשית, גם בהעדר תחבורה ציבורית טובה, תפוסת הכביש מוגבלת. את התפוסה המוגבלת מוטב להקצות על ידי תשלום ולא על ידי פקק. הפקק מבזבז זמן יקר, ומגדיל את זיהום האוויר. כמובן שהתשלום על השימוש בכביש צריך להיות על חשבון תשלומים אחרים - למשל האגרה השנתית ומס הקנייה הכבד על הרכב. מוטב למסות שימוש בכביש עמוס ולא למסות רכישת רכב חדש שמזהם פחות ובטיחותי יותר. שנית, אי אפשר לשפר את התחבורה הציבורית בצורה משמעותית ובזמן קצר ללא צמצום הפקקים. לא בכל מקום אפשר או רצוי להקצות נתיב לתחבורה ציבורית, וכתוצאה האוטובוסים תקועים בפקקים. אגרות גודש יצמצמו את כמות כלי הרכב בכביש ויאפשרו נסיעה מהירה ואמינה לתחבורה הציבורית.

יתרה מזו, העלייה בביקוש לשירותי האוטובוסים תביא לעלייה בתדירותם, ובכך לשיפור ניכר באיכות השירות. וכמובן ששימוש ניכר בתחבורה הציבורית על ידי מעמד הביניים יגדיל את הלחץ הציבורי להשקעה בה ולשיפור איכותה, דרך הרחבת מסלולים, הוספת מסילות ברזל והגדלת התחרותיות. כן, גם רצוי להכיר בחוסר יעילותה של הממשלה באספקת שירותי תחבורה ציבורית, ולאפשר גם למגזר הפרטי לסייע. ישראל יוצאת דופן בהשוואה בינלאומית בריכוזיות ובשליטה הממשלתית בתחבורה הציבורית. (חברות האוטובוסים הפרטיות הן רק קבלני ביצוע של הממשלה - אין יזמה פרטית ותחרות).

המתנגדים לאגרות הגודש בטענה שהדבר יפגע בעניים, מתעלמים ממאות אלפי האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם שימוש ברכב פרטי, והמחשבה שבעלי רכב פרטי יעברו לשימוש בתחבורה ציבורית מעוררת בפוליטיקאים תחושה לא נוחה, עקב איכותה הלא מצטיינת של התחבורה הציבורית. אבל עם העובדה שמאות אלפים משתמשים בתחבורה ציבורית בלית ברירה, הם חיים בשלום. זאת אף שבכוחן של אגרות גודש להביא לשיפור ניכר באיכות החיים של בעלי האמצעים המצומצמים, עקב השיפור הצפוי בתחבורה הציבורית.

אגרות גודש יכולות להביא לאיזון סביר יותר בין זכותם של בני אדם לניידות ברכב פרטי, לבין זכותם לנשום פחות מזהמים ולנוע במהירות סבירה בתחבורה הציבורית.

הכותב הוא פרופסור לכלכלה במרכז הבינתחומי ובאוניברסיטת ווריק באנגליה

עוד כתבות

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א לחברות הציבוריות: כך תוכלו לממש את הפוטנציאל של מסחר בשישי

לקראת המעבר לימי מסחר גלובליים בתחילת ינואר, הבורסה בת"א פנתה למנכ"לי החברות הציבוריות במטרה לנצל את השינוי ולהגדיל את חשיפתן למשקיעים זרים ● בין ההמלצות: לחזק פעילות באנגלית, להעמיק קשרי משקיעים בינלאומיים וליישר קו עם סטנדרט הדיווח המקובל בעולם

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

ניו-מד מחפשת גז בשווי עשרות מיליארדי דולרים ועשויה להפוך לספק מרכזי באירופה

ניו-מד הישראלית החלה בקידוח אקספלורציה בשני מאגרי גז פוטנציאליים בבולגריה, בשווי פוטנציאלי של עשרות מיליארדי דולרים ● במקרה שיימצא שם גז, מעבר להשפעה הכלכלית עבור החברה שעשויה להפוך לספקית משמעותית בשוק האירופי היקר, עשויה להיות לכך גם השפעה גאו-פוליטית

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

מפעל ייצור חברת ''על בד'' / צילום: איל יצהר

המושב הדתי מצטרף לגל המימושים בבורסה: משואות יצחק מכרה מניות עלבד ב-33 מיליון שקל

אחרי זינוק של מעל 80% בשנה האחרונה, בעלת השליטה ביצרנית המגבונים עלבד החליטה לממש 6% ממניותיה וירדה להחזקה של כ-60% ● במשואות יצחק מציינים כי מדובר בסגירת מעגל, לאחר שלפני שלוש שנים רכש המושב שיעור דומה של מניות בעת שהחברה נקלעה לסחרור

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הממשלה אישרה פה-אחד את ההצעה לסגירת גלי צה"ל

השרים אישרו היום את החלטת שר הביטחון ישראל כ"ץ, לפיה שידורי גלי צה"ל יופסקו עד 1 במרץ 2026 ● ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת היועמ"שית, שקבעה כי ההחלטה אינה חוקית ● מיד לאחר פרסום ההחלטה הוגשו לבג"ץ מספר עתירות בנושא ● כ"ץ הנחה להתחיל בשיבוץ מחדש של חיילי התחנה - "תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה"

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט / צילום: מרי רון

הבכיר שמזהיר: הסיבות להתרחק מהסקטור הלוהט שטס ב-370%

בועז מירוני, מנהל מחלקת המחקר באנליסט, מאמין בבורסה בת"א, גם אחרי תשואה של 100% בשנתיים ● הוא מעריך שמבין שני הסקטורים המצטיינים של השנה יש הזדמנות רק בבנקים ● ממליץ על מניות אנרגיה: "לא יודע אם ג'מיני ינצח את ChatGPT, אבל שניהם יצטרכו חשמל" ● ולמה כדאי להתרחק ממדד הביטוח?

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

מענק של עד 20 אלף שקל: תוכנית הפרישה מרצון של i24NEWS נחשפת

בהנהלת i24NEWS מציעים תוכנית פרישה מרצון לעובדים ● עובדים בעלי ותק של בין ארבעה חודשים לשנה יקבלו 10,000 שקל אם יחליטו לפרוש; עובדים בעלי ותק של מעל לשנתיים יקבלו 20 אלף שקל ● בוועד העובדים ציינו כי "למרות שמדובר בפעולה מאוד לא טבעית בעבורנו, אנו מציעים לכם לשקול בחיוב אופציה להיעתר להצעת ההנהלה"

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בממשלה הצביעו בעד סגירת תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. מה צפוי עכשיו?

הממשלה קיבלה החלטה דרמטית לסגירה סופית של גלי צה"ל, וזאת בניגוד לחוות-הדעת של היועמ"שית ● שר הביטחון כ"ץ הורה על הפסקת המיונים לתחנה, שיבוץ מחדש של חייליה וסיום העסקת האזרחים עובדי צה"ל ● במקביל, שורה של גופים הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד ההחלטה

אילוסטרציה: shutterstock

גלולת ההרזיה וויגובי אושרה לשיווק בארה"ב ותושק בתחילת 2026

חברת נובו נורדיסק מקדימה בכך את היריבה אלי לילי ● יעילות גלולות ההרזיה של שתי היצרניות נמצאה נמוכה מעט מיעילות הזריקות

מרחב דרום הר חברון / צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון

5 ישראלים נעצרו ע"י המשטרה, הפלסטינים מדווחים: "נכנסו לבית בכפר בדרום הר חברון, שחטו 3 כבשים ופצעו תושבים"

במערכת הביטחון העלו חשש, ההבנה: "חבית הנפץ" מול איראן עלולה להתלקח מחדש ● אלי פלדשטיין: "אחרי 7.10 המשימה הייתה למחוק את מושג האחריות סביב רה"מ" ●  איזנקוט מאשים: "נתניהו, אתה לא ראוי להוביל את המדינה. ישראל חייבת ללכת לבחירות ולנקות את קודש הקודשים ● דיווחים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock

דוח חדש חושף: שיא כל הזמנים להיקף הגיוסים בדיפנס טק הישראלי

היקף ההשקעות והאקזיטים עלה ב-2025, אך מספר סבבי הגיוס ירד, וההון מתרכז בעסקאות גדולות בתחומי הסייבר וה-AI ● גם בנטרול סבבי ענק, היקף הגיוסים בסייבר בשנה החולפת גבוה מזה של 2021

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

היצע הטיסות גדל משמעותית, מה יקרה למחירים בפסח בקרוב?

חזרת החברות הזרות והגברת התדירויות בקווים מבוקשים יוצרות תחרות מחודשת לקראת החג ● חלק מהמחירים כבר בירידה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך ביעדים אחרים ההיצע עדיין מוגבל ● דחיית החופשה לשבוע שאחרי פסח עשויה לחסוך עשרות אחוזים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר רוצה להטיל מס רווחי יתר של 15% על הבנקים - גבוה מהמלצת הוועדה

למרות ההמלצות הפושרות של הצוות המקצועי של משרד האוצר, רשות המסים ובנק ישראל בנוגע להטלת מס רווחי יתר על הבנקים - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט לקדם הטלת מס בשיעור גבוה יותר מהצפוי

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

S&P 500 ננעל ביום שלישי ברציפות של עליות; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עלתה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתל אביב, ירושלים ורחובות: אושרו העלאות חריגות בארנונה

לאחר הודעת הממשלה כי גם ב־2026 תוכלנה הרשויות להגיש בקשות חריגות להעלאת ארנונה, מספר עיריות מרכזיות - בהן תל אביב, ירושלים, רחובות, ראשון לציון ורעננה - קיבלו אישור להעלאות בתעריפים

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם