גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הב.מ.וו 530 פלאג-אין שומרת על הגחלת

למרות משקל עצמי רציני, טכנולוגיה עתידנית ומערך הנעה "ירוק", ב.מ.וו סדרה 5 המחודשת מצליחה לשמר את האיכויות הדינמיות המסורתיות והמהנות של המותג מבלי להקריב "קיימות" ● חבל רק שהמחיר ממשיך לטפס

ב.מ.וו 530 פלאג־אין 2021 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו 530 פלאג־אין 2021 / צילום: יח"צ

קצת קשה לעקוב לאחרונה אחרי הקצב שבו משתנה תעשיית הרכב הבינלאומית. קחו, למשל, את ב.מ.וו, שבעשורים האחרונים נושאת בגאווה את נס "מכונות הנהיגה" האנינות, שמיועדת לטהרנים.

למותג יש במדינות מפותחות רבות גרעין קשה וגדול של מעריצים מושבעים, שמגלים בקיאות בכל בורג ובכל רכיב של דגמי המותג, עוקבים אחרי כל פיתוח חדש שלו, מחליפים ביניהם מידע ברשת ומתחרים במרוצים שמוקדשים למכוניות. אם לפני שנתיים-שלוש היינו מבשרים לקהל הפנאטי הזה ש"מכונית העתיד" של ב.מ.וו תהיה SUV חשמלי, שמיוצר בסין ומצויד במערכות סמי-אוטונומיות מתוחכמות, שמייתרות את הנהג, קרוב לוודאי שהיינו נסקלים באבנים.

אבל זו המציאות של ימינו וכך נראה בדיוק נראה רכב העתיד החדש של ב.מ.וו, IX3, שנחת בישראל החודש. את הרכב הזה עוד נבחן בעתיד ובינתיים אנחנו יכולים לנחם את חסידי המותג, ולהתנחם בעצמנו, בכך שב.מ.וו ממשיכה לייצר את הסדרות הקלאסיות שלה, שמכוונות לקהל המסורתי ושוחר הנהיגה שלה. אחת מהן היא 530 פלאג-אין, שנחתה כאן לאחרונה לאחר מתיחת פנים ועדכון תקופתי.

חיצונית השינוי הגדול ביותר שבולט לעין מתמקד בחרטום, שמתהדר כעת בגריל מודגש וגדול יותר כמו בכל דגמי הדור החדש של החברה. מעטרים אותו פנסי הייטק עם אור מעוצב ופגושים חדשים והמראה נראה הדוק ומתוחכם. בסה"כ המכונית מצליחה להיראות עדכנית למרות גילה הלא צעיר, וממשיכה למשוך מבטי חשק מהסביבה, במיוחד כשהיא עם חבילת ה-M הקוסמטית, שמגיעה כיום כסטנדרט. המינוס היחידי הוא שהיא נראית קצת יותר מדי דומה לסדרה 3 החדשה, שזולה ממנה משמעותית.

בניגוד להרבה יצרנים, שמרגישים כיום צורך להמם את הנהג והנוסעים עם במסכים היקפיים ומרצדים ועם מתגי מגע חמקמקים סדרה 5 עדיין מכבדת את המסורת, גם לאחר העדכון. מערך הפיקוד עדיין מתמקד בנהג, כמו בכל דגמי ב.מ.וו לדורותיהם, ברירת המחדל של תצוגת לוח המחוונים היא שעונים נפרדים "כמו פעם" והנדסת האנוש עדיין מבוססת על תפעול של מתגים פיזיים במערכות החיוניות. זוהי מסורת מבורכת עבור נהגים כמונו, שלא גדלו עם סמארטפון כבר מהעריסה.

מאחורי הכסות הכאילו-נוסטלגית נמצא כמובן מערך אלקטרוני עתידני וכמעט אוטונומי. אם תרצו בכך המכונית הזו תוכל לקחת אתכם מחיפה לתל אביב עם מעט מאד התערבות של הנהג ואפילו להחנות את עצמה עצמאית בסיטואציות מורכבות. יש לה כמובן גם הגנה היקפית, שהחושים האנושיים אינם יכולים לספק, יש גם "סייענית קולית" צייתנית עם בינה מלאכותית, שלומדת את הרגלי הנהג ומאפשרת לבצע פונקציות רבות בשיחה טבעית וכו'. אבל הכל לבחירת הנהג כתוספת לתפעול המסורתי, לא במקומו.

המושבים הקדמיים, שכלולים בחבילת ה-M התקנית, עמוקים ותומכים היטב, אם כי ריפוד עור טבעי מקבלים רק בחבילה הבכירה יותר, שמוסיפה כ-50 אלף שקל למחיר. תנוחת הישיבה מרגישה ממוקדת וקרובה לכביש, המרחב מלפנים ונדיב וגם הנוסעים מאחור לא מקופחים באגף הברכיים והכתפיים, לפחות שני הנוסעים בצדדים. נפח תא המטען ב-530 עדיין מאכזב, עם 420 ליטרים בלבד בגלל מארז הסוללות הגדול של הנעת הפלאג-אין, שגוזל לא מעט מרחב. איכות הייצור והגימור מספקת את כל מה שניתן לצפות לו מרכב בפלח הזה והתא מרגיש מוצק כאילו נחצב מגרניט.

מערכת ההנעה זהה לזו שמוצאים כיום ב-330e עם שילוב של מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה נטענת, שכעת מציעה טווח חשמלי "נטו" משופר של עד כ-61 קילומטר. ההספק המשולב המוצהר עומד על 252 כ"ס אם כי לפרקי זמן קצרים ניתן לשחרר עוד כ-40 כוחות סוס מיחידת ההנעה.

 

הלקוחות לעתיד של טסלה יכולים להתנסות ב-530 בנהיגה חשמלית חרישית ונמרצת עד כ-100 קמ"ש או עד שאוזל הכוח מהסוללה. אבל חובבי ב.מ.וו, וגם אנחנו, יבחרו מן הסתם במצב "ספורט" כברירת המחדל. המצב הזה מחדד את תגובת הדוושה ורותם את הכוח הזמין לטובת תאוצות, שהן אמנם פחות דרמטית מאשר באחות הקטנה 330 פלאג-אין - לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שה-530 שוקלת יותר מ-1.8 טון - אבל עדיין נמרצות בכל שיפוע.

ב.מ.וו נוקבת בצריכת דלק משוקללת מרשימה של כ-77 ק"מ לליטר בתקן WLTP. אבל כמו בכל רכב פלאג-אין הנתון הרשמי הוא תיאורטי. מי שיקפיד על טעינה מלאה בבית או בעבודה וייסע רוב הזמן למרחקים קצרים, יגלה שתחנת הדלק היא זיכרון רחוק. מי שיזניח את הטעינה החיצונית וישחרר את פוטנציאל הביצועים לעיתים קרובות יראה צריכה ריאלית של 18-25 ק"מ לליטר.

למרות המשקל העודף והטכנולוגיה המורכבת, ה-5 עדיין שומרת על שורשי הספורט-סלון שלה ומציעה חלוקת משקל מאוזנת מאד ותגובות זריזות ורהוטות לפקודות לשינוי משקל. ההגה הוא לא הכי חד שקיים, נפל כנראה קורבן לאלקטרוניקה, וברוב הנטייה של השלדה היא לספק נוחות ורוגע. אבל אם מישהו ממש יתעקש ויורה למחשב לשחרר קצת את החגורה האלקטרונית הוא יגלה, שההנעה האחורית עוד שם והמכונית יודעת להשתובב.

ב.מ.וו 530 פלאג-אין המחודשת עולה כיום 480 אלף שקל עם חבילת אבזור די מקיפה ומי שיזמין את החבילה העילית יגיע ל-540 אלף. המחירים הללו משקפים את העלייה המתמידה במס הקניה על רכבי פלאג-אין והם הולכים ומתרחקים מ"מחירי המציאה", באזור ה-400 אלף שקל, שעמם נחתה המכונית בראשית דרכה בישראל. אבל גם במחיר הזה היא עדיין מכונית מנהלים ראויה ועתירת סטטוס, שתעניק לחובבי המותג את התחושה הדינמית המיוחדת של ב.מ.וו מבלי להעמיס על מצפונם הסביבתי.

חלק מהמתחרות

מרצדס E300 פלאג-אין

מרצדס E300 פלאג-אין / צילום: יח"צ

510 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של ה-E קלאס, שעבר לאחרונה חידוש מקיף. יש לה עיצוב ספורטיבי אלגנטי, תא נוסעים סופר-טכנולוגי ועתיר מסכים ומערכת הנעה, שמשלב מנוע 2 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה חזקה, שמייצרים במשולב 320 כ"ס ו-71 קג"מ ומאיצים את הרכב מאפס ל-100 ב-5.7 שניות. תא המטען הוא בנפח 370 ליטר

וולבו S90 פלאג-אין

וולבו S90 פלאג-אין / צילום: יח"צ

465 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 המאובזרת של וולבו S90. הממדים החיצוניים דומים לאלה של סדרה 5, בסיס הגלגלים מעט קצר יותר אבל תא המטען מכיל 500 ליטר. ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר טורבו, שני מנועים חשמליים וסוללה בהספק משולב של 392 כ"ס. התאוצה מאפס ל-100 אורכת 4.8 שניות והטווח החשמלי מעל 60 ק"מ.

אאודי A6 פלאג-אין

עדיין לא בארץ אבל אולי בקרוב גרסת הפלאג-אין של אאודי A6 החדשה משלב בין מנוע טורבו-בנזין 2 ליטר, מנוע חשמלי וסוללה נטענת גדולה של 18 קילוואט. ההספק המשולב הוא 265 כ"ס, הטווח החשמלי כ-66 ק"מ, התאוצה ל-100 מתבצעת ב-6.2 שניות שניות והשלדה מצוידת בהנעה כפולה-קבועה מתוחכמת כסטנדרט

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר