גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תתנהג מכונית אוטונומית ועוד 5 שאלות מפתיעות שזבוב הפירות יוכל לענות עליהן

התכונות הייחודיות של זבובי הפירות הפכו אותם למושאי מחקר של לא מעט גנטיקאים ונוירולוגים, המנסים למצוא בעזרתם תשובות לכמה מהשאלות הגדולות שמטרידות את האנושות • מחקרים חדשים בזבובים האלה עשויים לסייע בפיתוח מכונית ללא נהג אמינה ובשיפור מנוע החיפוש של גוגל

זבובי פירות במעבדה. זיכו את חוקריהם בפרסי נובל / צילום: Reuters, Amir Cohen
זבובי פירות במעבדה. זיכו את חוקריהם בפרסי נובל / צילום: Reuters, Amir Cohen

מה יכול להיות יותר מעצבן וחסר תועלת מאשר זבוב פירות. אפילו ב"שיר הזבוב", שיר לילדים שכתב עודד בורלא, נאמר ש"העכביש הוא רמש מועיל, והזבוב לא!". כמובן, התועלת של העכביש על פי השיר הייתה אחת ויחידה - לאכול זבובים.

בעולם המדע, הזבוב דווקא ידוע ומוכר בתור חברו הטוב של הביולוג, ובעיקר של הנוירולוג והגנטיקאי. זבובים הם פשוטים אנטומית, המוח שלהם מחווט באופן ברור יחסית, ומחזור החיים שלהם קצר. התכונות האלה שלהם מאפשרות ליצור הקטן לעזור לנו לענות על שאלות החיים הגדולות.

מחקר בזבובי פירות הקנה לפרופ' תומס הנט מורגן פרס נובל ב-1933, לאחר שגילה באמצעותם שתורשה עובדת באמצעות גנים עשויים מ-DNA, הקשורים זה לזה במבנים שנקראים היום כרומוזומים. זהו אחד ממחקרי הליבה של הגנטיקה המודרנית. מאז, חוקרי זבובים, או יותר נכון חוקרי פיזולוגיה באמצעות זבובים, זכו בחמישה פרסי נובל נוספים. הזבובים עמדו בבסיס מחקרים על התפתחות אנושית, הזדקנות, אבולוציה, השפעות של אלכוהול וקפה, מניעת שינה ומחלות נפוצות. 75% מהמחלות שמקורן גנטי קשורות בגנים משותפים לבני האדם ולזבוב.

לאחרונה פורסמו כמה מחקרים חדשים בזבובי פירות שמנסים לפתור כמה מהבעיות המרכזיות שהאנושות מתמודדת איתן. אז ואם יש לכם זבובים כאלה בבית, תראו להם אהבה. ואז תראו להם את הדלת, כי בכל זאת, איכס.

הדמיה של מכונית ללא נהג. הזבוב משאיר פתח לספונטניות / צילום: Shutterstock

איך מקבלים החלטות במצבים לא צפויים

אלגוריתמים ומערכות רובוטיות, כמו מכונית אוטונומית הנוהגת את עצמה, פועלים לפי חוקים ידועים מראש, עם גמישות מעטה יחסית. מה תעשה מכונית אוטונומית אם תיתקל במצבים חדשים שלא אומנה אליהם? זו אחת השאלות הגדולות שמעכבות את ההשקה המסחרית של המכוניות ללא נהג.

מחקר חדש מאוניברסיטת נורת'וסטן בארה"ב, שפורסם בכתב העת Nature Communications, הראה שדווקא זבובי הפירות יכולים להתמודד עם הבלתי צפוי באופן די מוצלח. אם אתם לא בטוחים שזה נכון, נסו לתפוס זבוב אחד.

החוקרים בחנו איך הזבובים חומקים מחום. מתברר שהם עושים זאת באופן מורכב וגמיש יותר מכפי שניתן היה לחשוב. פרופ' מרקו גליו, הכותב המוביל של המאמר, בנה חדר זעיר מפלסטיק שכלל ארבעה אריחים שיכולים להפיץ חום על פי החלטתו. בתוך החללים הזעירים הללו מוקמה מצלמת וידיאו, שבדקה מה קורה לזבובים בגבול שבין אריח חם לאריח נעים. הזבובים למדו די מהר את מיקומם של הגבולות הבלתי נראים של האריחים החמים, וכך חמקו מכאב או מפגיעה. הזבובים הצליחו לזהות בקלות יחסית אם הדרך למקום בטוח היא מימין או משמאל.

החוקרים מידלו את דפוס ההחלטה הזה בזבוב רובוטי, ונתנו לו להתאמן על אתגר האריחים החמים, כדי שהוא יוכל לפתח בינה מלאכותית. אחר כך הם יצרו מעין מוטציות לא צפויות באלגוריתמים, וביצעו "ברירה טבעית" לזבובוטים עם הביצועים הכי טובים. בהמשך, החוקרים "הכליאו" אותם עם זבובוטים אחרים, ושוב בחרו את בעלי הביצועים הטובים ביותר. כך הם יצרו 500 דורות אבולוציוניים של זבובוטים.

במקביל, החוקרים תיעדו את הפעילות המוחית של הזבוב. הם מצאו שאצל הזבובים, ההתנהגות המוחית אינה זהה תמיד למה שמנבא האלגוריתם. נראה שהמוח הזבובי משאיר במכוון פתח לספונטניות. אי-אפשר היה ליצור אלגוריתם שניבא ב-100% את ההתנהגות של זבוב מסוים.

ואז הם יצאו לתחרות. זבוב מול זבובוט. הרובוטים הזעירים אכן היו מאוד מוצלחים בתחילת הדרך, כמעט כמו הזבובים האמיתיים, אבל עם הזמן, הזבובים המשיכו להשתפר ולהיות יעילים עוד יותר בהתחמקות מהאריחים החמים, בעוד שהרובוטים הגיעו לרף ביצוע מסוים ונתקעו בו.

כאשר החוקרים הורידו לזבוב את אחד ממחושיו והסירו גם מהרכב הזבובי הזעיר איבר מלאכותי אחד, הבוטים התחרפנו. הם התחילו לפנות ללא הפסקה לכיוון החלק החסר ונתקעו בסיבוב תמידי. הזבובים האמיתיים הסתגלו וגילו שיטות חדשות לחמוק מהחום. חכמים ככל שנהיה, אנחנו עדיין לא מבינים מספיק כיצד המוח עובד, ודאי לא מספיק כדי לחקות מוח של זבוב. הבנת המנגנון הזה עשויה להיות בעלת ערך גדול לפיתוח מוצלח של מכונית ללא נהג.

 

איזה אלגוריתם יעיל יותר לחיפוש

היכולת שלנו לחפש מידע באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים הפכה לאחד הכוחות הכי חזקים שלנו בעשורים האחרונים. אבל גם עולם הטבע יודע לחפש, ואנחנו יכולים ללמוד ממנו. למעשה, זה בדיוק מה שעשה ד"ר סאקט נבלאקה ממעבדת קולד ספרינג הרבור בניו יורק. יום אחד הוא שוחח עם פרופ' צ'רלס סטיבנס ממכון סאלק, שחקר את תגובת הזבובים לריחות, והבין שהזבוב מעבד מידע באופן די דומה לחיפוש, אבל טוב יותר.

נבלאקה פיתח בעקבות המחקר שלו אלגוריתם שנקרא Fly Hash, שכבר הפך היום לחלק אינטגרלי מעולם המיחשוב. אבל כדי להבין מה הוא עשה, ננסה להסביר איך עובד חיפוש בכלל. נניח שיש לנו חפצים שאפשר לאפיין דמיון או שוני ביניהם בכמה ממדים - לדוגמה, עובי, אורך, צבע, משקל, נניח אפילו 50 ממדים. אפשר להציג אותם מתמטית על מרחב של 50 ממדים ולחשב את המרחק בין כל שתי נקודות כדי להכריע אילו מהן קרובות ואילו רחוקות. אלא שככל שהממדים רבים יותר, נדרשת יכולת חישוב רבה יותר, עד להכרעת המערכת.

כדי להימנע מהבעיה הזו, האלגוריתם שיצרו בני האדם לוקח כמה פרמטרים, למשל עובי-אורך-צבע, סוכם את המרחק ביניהם ואז מייצג אותם במספר יחיד. אחר כך הוא עושה זאת לשאר הפרמטרים, ומחשב את הקרבה בין הנקודות על פני פחות ממדים. מה עושה הזבוב? באופן מפתיע דווקא מגדיל את מספר הממדים שהוא מתמודד איתם. הוא סוכם כל מיני קומבינציות אקראיות של ממדים, וכל ממד יכול להיות מיוצג ביותר מקומבינציה אחת, כך שבמקום 50 יש לו אלפי ממדים. למה זה טוב? בגלל הדבר הבא שהזבוב עושה. הוא מסנן את 5% הממדים החדשים שבהם יש המרחק הגדול ביותר, ומתייחס רק אליהם. זה טריק יעיל, שהאלגוריתמיקאים פשוט לא חשבו עליו.

כדי להבין מה בדיוק המוח של הזבוב עושה, כך שניתן יהיה ללמוד טכניקות חישוב חדשות, עשרות מדענים מיפו את הפעילות העצבית של מוחו. הם ספרו את הנוירונים באזורים שונים של המוח, ובדקו מתי הם נדלקים ואיך הם מחוברים אלה לאלה. אם נוכל לעשות זאת גם למוח האנושי, סביר להניח שנוכל להגיע לתובנות מלהיבות יותר.

המחקר של נבלאקה פורסם ב-2017. היום גורמים שונים פועלים לשפר עוד יותר את האלגוריתם Fly Hash.

מה הטינדר של הזבובים מלמד על העברה בין-דורית

לזבובי פירות יש תרבות, כך טוענת קבוצה של חוקרים בראשות ד"ר אטיאן דנכין מהמעבדה לאבולוציה ומגוון ביולוגי באוניברסיטת טולוז בצרפת. רבים אומרים שתרבות היא המצאה אנושית, אך חוקרי הזבובים הללו אינם מסכימים עם הטענה הזאת. זבובים  אמנם לא יוצרים אמנות, לא שרים ולא לובשים בגדים חגיגיים, אבל לפי אותם חוקרים, יש להם תרבות שמתבטאת בדייטינג.

החוקרים צבעו שני זבובים באופן מלאכותי, אחד בירוק ואחד בוורוד. הם נתנו לנקבה אחת לבחור בין שני הזבובים המהודרים, ולנקבה אחרת לצפות. הראשונות בחרו כמעט באופן רנדומלי. כאשר המתבוננות התבקשו לבחור בן זוג, הן בחרו ב-70% מהמקרים באותו גוון שנבחר על ידי קודמותיהן. כך נוצר מנהג, מסיבות שאינן אבולוציוניות. החוקרים קוראים לזה תרבות, וזה היה מספיק מעניין כדי להצדיק מאמר בכתב העת Science, משום שעד כה לא היו הרבה הוכחות ללמידה חברתית בקרב יצורים קטנים, שאינם יונקים או ציפורים.

החוקרים בחנו גם העברה בין-דורית. קודם כול, הם הניחו 12 מתבוננות בתוך קערה משושה שבכל פינה שלה הייתה "מדגימה". בקערות שבהן כל המדגימות בחרו חתנים באותו צבע, המדגימות הוצאו מהקערה וכעת המתבוננות הפכו למדגימות. ההעדפה הצליחה להישמר במשך שמונה דורות, לפני שה"רעש" (הזבובות שבחרו אחרת) גבר על הדפוס והזבובות חזרו לבחור באופן רנדומלי.

ככל שהקבוצות של הזבובים היו גדולות יותר, נניח 30 זבובים בכל דור במקום 12, ההעדפה הייתה הרבה יותר עמידה, אפילו אלפי דורות. זה לא משהו שאפשר היה לבדוק בבעל חיים שנדרש לו זמן רב יותר להתרבות.

כעת המטרה היא לבדוק מהם המנגנונים המוחיים העומדים בבסיס הלמידה החברתית.

מה הקשר בין סטרס של אנשים למטבוליזם של זבוב

זבובים היו אחת מחיות המודל הראשונות שבהן נצפתה ההשפעה של הגבלת מספר הקלוריות הנצרכות על תוחלת החיים. בשנים האחרונות, יש ויכוחים רבים בשאלה אם הפחתת הקלוריות היא שמובילה להארכת החיים או שלסוג המזון וחלוקת הקלוריות לאורך היום יש השפעה גדולה יותר.

במחקר חדש, שפורסם בכתב העת הפתוח eLife, נתנה קבוצת חוקרים בהובלת ד"ר יאנג ליו מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מישיגן, אופציה לצרוך שמרים וסוכר יחד, או כל אחת מהאפשרויות בנפרד. ברגע שהזבובים יכלו לבחור, המטבוליזם שלהם השתנה, ההתנהגות שלהם השתנתה וחייהם התקצרו, גם אם צריכת הקלוריות שלהם נשארה דומה.

האם יכול להיות שעצם העיסוק במזון, עצם היכולת לתכנן ארוחה, לצפות לה ולבחור בה, משפיע על הזבוב? החוקרים מכוונים למסקנה כזאת. הם הראו שכאשר ניתנה בחירה בין המנות, עלתה פעילות הסרוטונין במוח, בעיקר בקולטני סרוטונין 2A - מערכת שקושרה בעבר ללמידה ולזיכרון, לדמיון ולהשפעה של תרופות אנטיפסיכוטיות והשפעה הפוכה של סמי הזיה.

"גילינו מנגנון של הזדקנות שקשור לצורך לבחון את זמינותם של חומרים מזינים", כתבו החוקרים. "יכול להיות שהצורך לקבל החלטות לגבי המזון עולה לזבובים בבריאות ומשנה את כל ההתייחסות שלהם למזון, באופן שמשפיע על המטבוליזם שלהם. גם אצל בני אדם, החלטות רבות מובילות לסטרס, וכאשר הסטרס הוא כרוני, הוא פוגע בבריאות". נסייג ונאמר שההסבר הזה הוא רק השערה כרגע, וייתכן שיש לתופעה הסברים אחרים.

מה קרה כשגנים של פרפר הושתלו בזבוב

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי הצליחו לבצע עריכה גנטית של זבוב, כך שיוכל לאכול מזון שלא היה מסוגל לאכול בעבר ולהרתיע תוקפים כפי שלא יכול היה לעשות בעבר.

החוקרים השתילו בזבובים גן מתוך פרפר הדנאית המלכותית המאפשר לו לאכול צמח רעיל בשם Milkweed (אסקלפיאס) בלי להיפגע, ויותר מכך, לשמור את הרעל בתוך הגוף, כפי שעושה הפרפר, כדי לפגוע במי שמנסה לאכול אותו. החוקרים טוענים כי זו הפעם הראשונה שבה יכולות כאלו הועברו ממין אחד של חיה רב-תאית למין אחר.

אחרי העריכה הגנטית בזבובים, שבוצעה בטכנולוגיית CRISPR, צפרדעים וציפורים שניסו לאכול את הזבוב הקיאו. בהודעת האוניברסיטה על המחקר צוין כי גם אם בני אדם היו אוכלים כמות גדולה של אותו זבוב הם היו מקיאים. אבל מדוע שנרצה לעשות זאת?

עריכה גנטית של חיידקים ויצורים חד-תאיים היא כבר עניין שגרתי, אבל הענקת תכונה חדשה ליצור רב-תאי באמצעות עריכה גנטית - זה נדיר. התברר ששלושה שינויים נקודתיים בגן הזבוב הספיקו כדי לשנות בו תכונה, כך שיוכל להסתגל לסביבה שלא הייתה מתאימה לו בעבר, וליהנות ממזון שלא היה זמין ומסוג חדש של הגנה.

המחקר גם הוכיח באופן חד-משמעי שהגנים האלה, ודווקא הם, אחראים לתכונה הזאת בפרפרים. "פיתחנו כך כלי לבדוק את ההשפעה של שינויים גנטיים בקלות רבה בהרבה. עד כה, תמיד עשינו זאת רק בתאים יחידים", אמר פרופ' נח וויטמן מהאוניברסיטה. המאמר שמפרט על המחקר ומסקנותיו פורסם בכתב העת המדעי Nature.

מתי זבובים הם כלי מחקר רלוונטי

זבובים ובני אדם חולקים גנים משותפים, אבל בבני אדם מספר הגנים גבוה בהרבה. באילו מהגנים טמון ההבדל בינינו? חוקרים מאוניברסיטת פורטסמאות' טוענים שמצאו מספר קטן יחסית של גנים שאחראי למורכבות הגדולה יותר של התא היחיד בגוף האנושי, לעומת התאים בגוף של הזבוב.

ד"ר קולין שארפ, ממובילי המחקר, הסביר שבני האדם מורכבים יותר בין היתר משום שיש להם הרבה יותר סוגי תאים. זה כנראה לא קשור למספר הגנים. יש חיות עם מספר גנים דומה, שלחלקן תאים מסוגים רבים ושונים, ולאחרות לא.

הסוג תלוי כנראה במספר קטן של גנים שיוצרים כמות קטנה של חלבונים, הנמצאים באינטראקציה זה עם זה ומשפיעים על ההתארגנות הפנימית של הכרומטין (ה-DNA והחלבונים הנלווים אליו כפי שהם ארוזים בגרעין התא), וכך על המורכבות של בעלי החיים.

לדברי שארפ, הבנת המורכבות הזאת תעזור להבחין בין מקרים שבהם ניתן ללמוד מהזבוב על בני אדם ויונקים אחרים לבין מקרים שבהם הוא פשוט לא רלוונטי.

זבובי הנובל: החוקרים שזכו בפרס נובל על מחקריהם בזבובי פירות
1933 - חוקר האבולוציה תומס הנט מורגן הדגים בזבובים את תפקיד הכרומוזומים בתורשה
1946 - הגנטיקאי הרמן ג'וזף מולר הראה שקרינת רנטגן מגבירה מוטציות גנטיות
1995 - החוקרים אדוארד ב. לואיס, כריסטיאנה ניסליין פולהרד ואריק וישאוס גילו כיצד הגנטיקה מכוונת התפתחות עוברית
2004 - הנוירוביולוג ריצ'רד אקסל זיהה את קולטני הריח ואת מבנה מערכת הריח במוח
2011 - ז'ול הופמן זכה בפרס על חקר מערכת החיסון המולדת
2017 - החוקרים ג'פרי סי. הול, מייקל רוסבאש ומייקל יאנג זיהו את המנגנונים המולקולריים ששולטים בשעונים ביולוגיים

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה