גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקפיטליזם, לא העבודה המאורגנת, שיפר את מצבם של העובדים

דווקא סביב האחד במאי ראוי לזכור שלא העבודה המאורגנת כי אם סחר חופשי, חלוקת עבודה המגדילה את פריון העבודה וגידול במלאי ההון הם אלה שהפכו את כולנו, ובכלל זה העובדים הדלים ביותר, לעשירים יותר

בנין ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: איל יצהר
בנין ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בת"א / צילום: איל יצהר

במבוא לספרו המונומנטלי משנת 1776, 'מחקר בדבר טבעו וסיבותיו של עושר האומות', הנגיד אדם סמית בין אותם עמים דלים ועניים שמחמת המחסור נאלצים פעמים רבות "להרוג את העוללים, הזקנים והנגועים במחלות ממושכות", ובין אותם "עמי התרבות המשגשגים", עמים שהצליחו לחלץ עצמם מעוני מרוד ואשר עלו על נתיב של שפע כללי המגיע לא רק למעמדות הגבוהים כי אם עד "למעמדות הנמוכים ביותר בעם".

"מן הצדק הוא", טען סמית בספרו, שהמשרתים, הפועלים והעובדים למיניהם המהווים את החלק הארי בחברה "יקבלו מתוצר עמלם חלק שדי בו להזין, להלביש ולשכן גם אותם במידה מניחה את הדעת". "אין החברה יכולה לדעת פריחה ואושר", קבע סמית, "אם רוב הנמנים עמה עניים הם ומסכנים".

העניין הרב שגילה מי שמזוהה בדמיון הציבורי כ"אבי הקפיטליזם" וכמנסחה של "היד הנעלמה" בגורלם של אותם מעמדות נמוכים עלול להפתיע את אלו שהוטעו לחשוב כי הדאגה לחלשים שבעובדים היא נחלתו הבלעדית של השמאל הכלכלי בכלל ושל ארגוני העובדים בפרט.

זהו, למשל, המסר המוטעה שמנסים להנחיל לנו אותם ארגונים שונים המציינים את הראשון במאי. ואולם האמת היא שהדאגה למצבם של המעמדות הנמוכים קדמה לעלייתה של העבודה המאורגנת וכי היא עמדה תדיר בלב המפעל הליברלי הקלאסי. היה זה הרצון להוביל לשיפור במצבם החומרי של העובדים הדלים ביותר שבגללו תמך סמית במיסודה של חירות כלכלית נרחבת.

סמית לא היה הוגה נאיבי. נהיר היה לו כי לא אחת - בעיקר בזמנים של ביקוש נמוך לעובדים - כוחם העודף של מעסיקים יעניק להם יתרון על פני העובדים בקביעת תנאי העסקתם. לא רק שלראשונים יש הון רב יותר המעניק להם מרחב תמרון במשא ומתן, אלא שמספרם הקטן מקל עליהם להתאגד ביתר קלות לשם מניעת העלאת שכר העבודה.

בהתאם לכך, כתביו של סמית עמוסים בדברי ביקורת על בעלי הון ועשירים מופלגים אשר משתמשים בכוחם להשגת הטבות כלכליות ובפרט להשגת פריווילגיות מהמדינה.

אך התאגדויות פועלים כוחניות או התערבות מדינתית פרוגרסיבית לא היו לדעתו של סמית בגדר מזור בר-קיימא לאותם עובדים השרויים במצוקה. לא רק שהתאגדויות לא תרמו לשיפור ארוך טווח במצבם של העובדים (להבדיל מהישגים קטנים ונקודתיים), חלקן אף פגעו בעובדים ובציבור הצרכנים.

סמית תקף בצורה חריפה את זכויות היתר החוקיות מהן נהנו אגודות מקצועיות (גילדות) שונות. האחרונות הגבילו תחרות בכך שהציבו חסמים מלאכותיים לכניסה למקצוע, למשל על ידי תקופות חניכות ממושכות, כמו גם פיקוח ותיאום של מחירים. "הקמת כל האגודות וחקיקת רוב חוקי האגודות", כתב סמית, נועדו בכדי למנוע ירידת שכר ורווחים על ידי הגבלת התחרות החופשית.

לאור זאת הסיק סמית כי "רק לעיתים רחוקות יקרה שבני-אדם בעלי משלח-יד משותף הנועדים יחדיו [...] לא יסיימו התוועדותם בקנוניה נגד הציבור או בתחבולה כלשהי להעלות מחירים".

את הסיבות לעושר האומות וכיוצא בכך את הסיבות לעלייה המתמדת ברמת חייהם של הפועלים העניים ביותר לא מצא אפוא סמית לא בעבודה מאורגנת - ולא בחסות מדינתית פטרנליסטית על העובדים.

את הגורמים לאותו שפע כללי הנמתח עד למעמדות הנמוכים ביותר בעם מצא סמית דווקא בשיפור פריון העבודה שהתאפשר אודות לחלוקת עבודה, התמחות, רווחים מסחר וגידול במלאי ההון המשמש בהעסקתם של העובדים. במילים אחרות, צמיחה כלכלית הייתה המפתח לשיפור מצבם של העובדים.

"מצבם של הפועלים העניים, שהם רוב-רובו של העם, טוב ונוח יותר מכל בשלב הצמיחה, בזמן שהחברה מגדילה את עושרה", כתב סמית, כשם שמצבם "קשה בחברה קופאת, ועלוב ואמלל בחברה שוקעת".

למרות שהעוני היה רווח בתקופתו של סמית (הוא מתאר בפירוט לא רק את העוני ממנו סבלו מדינות נחשלות כגון סין, אלא גם את העוני המר ממנו סבלו יושבי ההרים של סקוטלנד עצמה), סימן ההיכר של תקופתו היה דווקא צמיחה כלכלית, תחילתה של תופעה שאותה מכנה הכלכלנית בת-זמננו, דרידה מקלוסקי, כ"התעשרות הגדולה".

תמורתה הריאלית של העבודה עלתה בתקופתו של סמית בצורה ניכרת ועמה גם רמת חייהם של פשוטי העובדים. "שכר עבודה נדיב", כתב, "כשם שהוא תוצאה הכרחית של צמיחת העושר הלאומי, כך הוא סימן מובהק להתרחשותה".

כל אחד מאיתנו ניחן, האמין סמית, ברצון עז "לשפר את מצבנו". לאור זאת, סמית חשב כי טוב תעשה המדינה לו תעניק לא רק לבעלי ההון אלא גם לבעלי המלאכה ולשכירי היום הפשוטים ביותר את החירות המרבית לרדוף אחר הטוב האישי שלהם בדרך שבה הם מוצאים לנכון.

"רכושו המקודש של העני", כתב סמית, "הוא כוח כפיו וזריזותן; כל המונע אותו מלהשתמש בכוח ובזריזות האלה כטוב בעיניו בלי לפגוע בשכנו, הריהו פוגע ברכוש המקודש הזה ובחירותם הטבעית של העובד ושל המעבידים העשויים להעסיקו כאחד".

את התובנות הסמיתיאניות הללו ראוי לזכור בכל עת, אך במיוחד בראשון למאי. לא העבודה המאורגנת כי אם סחר חופשי, חלוקת עבודה המגדילה את פריון העבודה וגידול במלאי ההון הם (בין השאר) אלה שהפכו את כולנו, ובכלל זה העובדים הדלים ביותר, לעשירים יותר.

הכותב הוא ראש תכנית אדם סמית בקרן תקווה

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים