גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה נשמע מקסים לעבור לרמת הגולן, אבל רוב הציבור רוצה לגור במרכז"

היזם אבי זיתוני לא בונה בתל אביב ("הקרקעות יקרות מדי") ולא בפריפריה ("אני בונה איפה שאני מכיר") • אחרי שזיהה את הפוטנציאל של כפר סבא הירוקה, הוא מאמין בבת ים ומקווה שהממשלה הבאה תביא ודאות לשוק

אבי זיתוני / צילום: איל יצהר
אבי זיתוני / צילום: איל יצהר

את הקבלן אבי זיתוני לא תמצאו בתל אביב, אך גם לא בפריפריה. גבולות הגזרה שלו הם המרכז, המעגל השני של תל אביב: השרון - כפר סבא (שם החל את דרכו כקבלן), הוד השרון והרצליה, ובשנים האחרונות גם גבעת שמואל ובת ים, שם גדל. אם תרצו, בין גדרה לחדרה. "אני אוהב להתרכז במה שאני מכיר ויודע", הוא מסביר למה הוא לא הולך לפריפריה.

"יש כאלה שבונים בנתיבות ובשדרות, כי הם מכירים שם. כל אחד צריך להתעסק במה הוא מכיר. אנחנו מכוונים לאוכלוסיית המעמד הבינוני-גבוה, ולכן מחפשים כל הזמן עסקאות במרכז. ניגשנו למכרזים ברחובות, בראשון לציון ובבאר יעקב, ולא זכינו. הביקושים באזורים האלה עצומים".

ולמה תל אביב היא מחוץ לתחום שלך?
"בגלל מחירי הקרקעות. הקרקע בתל אביב תמיד הייתה יקרה, אז עדיף לי לבנות 200 יחידות דיור בכפר סבא מאשר 100 יחידות דיור בתל אביב. השרון זה אזור שהייתי חזק בו, המותג זיתוני היה חזק כאן, הכירו את השם".

לא סתם המותג זיתוני היה מוכר בכפר סבא: זיתוני, דור שני לקבלנים, אמנם נולד בבת ים אך מאז שנות ה-80 הוא בכפר סבא, ושם גם פעל אביו כקבלן. לפני 15 שנה הוא זיהה את האזור המערבי של כפר סבא, הסמוך לרעננה, ורכש שם קרקעות. "האזור היה מלא פרדסים", הוא אומר, "וב-2005 רכשתי שם עתודות קרקע. זיהיתי את הפוטנציאל".

על הקרקע הזו הוקמה השכונה המוכרת לכולם בשם "כפר סבא הירוקה". זו השכונה הראשונה שהוכרה על ידי משרד הפנים כשכונה ירוקה, משום שבין הבניינים מפרידים גינות ציבוריות ושבילי אופניים, והיא מותאמת להתניידות אקולוגית כחלופה לרכב מנועי.

בכפר סבא הירוקה הקים זיתוני בשותפות עם האחים משה ויגאל גינדי את פרויקט eco, שכלל 520 דירות ב-20 בניינים. ההיכרות עם האחים גינדי נולדה כשעבד כשכיר במשרד המכירות של הגינדים, כמשוחרר טרי מהצבא. בהמשך הקים איתם את פרויקט הוד על הפארק בהוד השרון, כ-200 יחידות דיור ששווקו לחברי מועדון חבר, וכן את אקו הרצליה, פרויקט יוקרה בהרצליה המערבית באזור המרכז הבינתחומי - שלושה בניינים שאוכלסו בשנה שעברה. "יש לנו פעילות מצוינת עם משה ויגאל גינדי, מאז שנת 2000 בערך", הוא אומר. "בנינו יחד כ-2,500 יחידות דירות, והפעילות המשותפת הזו ממשיכה. לצד זה אני מקיים פעילות סולו".

"לכל מכרז בבת ים ניגשים 30-40 קבלנים"

כזו היא פעילותו בפרויקט פארק הים בבת ים - עסקת קומבינציה שבסיומה תניב 228 יחידות דיור בשני בניינים בני 29 קומות כל אחד, מרחק של כ-500 מטר מחוף הים בבת ים. "זיהיתי שם חטיבת קרקע מדהימה", אומר זיתוני. "השטח של הפרויקט היה בזמנו מעברה, וזה אזור מאוד נגיש: חוץ מהקירבה לים, עומדת להיות שם תחנה של הרכבת הקלה. יהיה שם פארק ענק ופיתוח סביבתי ברמה גבוהה".

הפרויקט יכלול גם חדר כושר, חללי עבודה לדיירים וגישה ישירה לים. באחרונה הוחל בשיווק המגדל הראשון. "הגיעו לאזור חברות גדולות כמו אזורים, אמריקה ישראל, ויש שם תנופת בנייה", אומר זיתוני. "מגיעה לשם אוכלוסייה מאזור ראשון, חולון. מה שהכי חשוב זה הנגישות. בת ים מאוד מחוברת לתל אביב, ומי שיגור שם יכול להגיע לתל אביב בתוך כמה דקות".

פארק הים בבת ים / הדמיה: 3division

אתה צופה שבת ים תהיה דרום תל אביב החדשה?
"לגמרי. בבת ים מחיר הקרקע עומד כעת על 25 אלף שקל למ"ר, בעוד שבתל אביב זה מגיע למחיר של פי שניים ושלושה.

"הציפייה שהיא שהמחירים בבת ים יעלו וידביקו את תל אביב, ולכן לצד המשפחות, מגיעים לשם גם הרבה משקיעים. דובר על איחוד של בת ים עם תל אביב, ואני לא יודע מה יהיה עם זה, אבל גם אם זה לא יהיה פורמלי, מעשית זה יהיה, ואתה יכול להיות בבת ים, שקרובה לתל אביב, במקום עם פיתוח סביבתי מתקדם, קרוב לים, ובמחיר שפוי".

מה לגבי מזרח תל אביב, אזורים שעדיין לא הגיעו לטופ?
"אנחנו בהחלט בוחנים את זה. אני מאמין שהמחירים שם יעלו".

ותמשיך לבנות בבת ים?
"אני רואה בזה מקום אטרקטיבי, אך מחירי הקרקעות מאמירים בצורה בלתי רגילה, כי בעקבות הקורונה נוצר מחסור בקרקעות. ההיצע הולך ויורד, ועל כל קרקע נלחמים המון יזמים".

למה זה קרה דווקא אחרי הקורונה?
"הממשלה לא תפקדה, ורמ"י לא שיווקה קרקעות. הייתה ירידה דרסטית בשיווק, ולכל מכרז ניגשים 30-34 קבלנים, לעומת חמישה לפני הקורונה. זה נהיה מטורף. הקרקע כבר התייקרה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, ומדברים על כך שתהיה עלייה נוספת של כ-10%, והקבלנים נלחמים ביניהם. כל זה ישתקף בסוף במחירי הדירות".

ראש הממשלה נתניהו ושר השיכון ליצמן. "הממשלה לא תפקדה" / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

"הקורונה חילקה את האוכלוסייה לשניים"

זיתוני אינו מופתע מהסקירה האחרונה של הכלכלנית הראשית, שדיברה על עלייה של 60% ברכישת דירות, לעומת השנה הקודמת (פברואר 2021 לעומת פברואר 2020).
"המשקיעים חזרו לשוק, ובגדול", הוא אומר. "המהלך של הפחתת מס רכישה באוגוסט 2020, שהוא מהלך מבורך, החזיר אותם, אחרי שהעלאת מס הרכישה בזמנו, הבריחה אותם. אנשים ישבו בבית וראו שאין השקעות טובות, והבינו שההשקעה הבטוחה ביותר זו דירה, במיוחד לאחר הורדת מס רכישה והאפשרות לקבל משכנתאות במחירים נמוכים יותר. בצד זה, אנשים רוצים דירה גדולות יותר, עם מרפסת ועם פינת עבודה".

איך כל זה מסתדר עם כך שבסופו של דבר הקורונה גם הביאה לכך שלאנשים יש פחות כסף?
"הקורונה חילקה את האוכלוסייה לשניים: אלה שנפגעו מהקורונה, ואלה שלא, ואפילו הרוויחו. יש ציבור גדול של אנשים שיש להם כסף, וראו הזדמנות להיכנס להשקעת נדל"ן. זה נהיה טרנד. אנשים מבינים שהמחירים יעלו. ההיצע יורד, הביקוש עולה, ויותר קל לרכוש כי הריבית ירדה. אנשים גם לא רואים שיש איזו תוכנית ממשלתית שמובילה ליציבות, בטח עכשיו כשאין ממשלה, לוקחים אחריות על החיים שלהם ומחליטים להשקיע בדירה, מתוך הבנה שזה תמיד טוב".

מה אתה אומר על המגמה של מעבר לפריפריה, בעקבות הקורונה? בפרט כשאנשים מבינים שהם לא צריכים להיות קרובים פיזית למקום העבודה.
"זה מתאים לסוג מסוים של אוכלוסייה. זה נשמע מקסים, לעבור לרמת הגולן, אבל אני חושב שזו תופעה שהיא עדיין בשוליים. עדיין, רוב הציבור רוצה לגור במרכז, במרחק של חצי שעה נסיעה מתל אביב. אם המדינה הייתה מספקת תשתית טובה יותר של תחבורה ציבורית, חלק גדול יותר היה מגיע לפריפריה. זה לא ממש קורה ולכן עדיין הביקוש למגורים במרכז גבוה".

מה דעתך לגבי הסגמנט של דיור להשכרה, שנראה שתופס יותר ויותר? אנחנו רואים שעוד ועוד חברות נכנסות לתחום.
"אני בהחלט חושב שזה יתפוס, מפני שמחירי הדירות עולים ואנשים רבים מתקשים לקנות. יש קרנות ריט שפועלות בתחום, מבטיחות שכירות לטווחים של חמש-עשר שנים, מחזיקים חברת תחזוקה.

"זה סגמנט מאוד מעניין, ולשוכרים זה פתרון אידיאלי, לקבל דירה במחירי שכירות הוגנים, ומבלי שיש לך בעל בית שאתה צריך להתחנן לו שיעשה תיקונים בדירה".

אתה רואה את עצמך שם?
"יכול להיות, אנו צריכים לחשוב על זה".

למרות המנטליות הישראלית של צורך בבעלות על דירה?
"קרוב ל-70% מהדירות הן בבעלות, וברור שאנשים מעדיפים לקנות. אבל לא כולם יכולים להרשות לעצמם, וטוב שיש יזמים וחברות שפועלים בכיוון הזה, כי הממשלה לא פועלת מספיק בסגמנט הזה".

למה לא השתתפת במכרזי מחיר למשתכן?
"אני חושב שמה שמדובר עליו עכשיו, ‘דיור מחיר מופחת’, זו תוכנית טובה יותר, כי היא מאפשרת למכור מחצית מהדירות במכירה חופשית, מה שמשתלם יותר. במחיר למשתכן גם הבנייה סטנדרטית, ויש תבנית מוגדרת. לעומת זאת ב’מחיר מופחת’ זה יותר גמיש, ויש אפשרות לעשות פרויקטים יותר יוקרתיים. אנחנו בהחלט מתעניינים ב’מחיר מופחת’, בסגמנט של אזורי ביקוש.

"בסך הכול, התקופה לא פשוטה לקבלנים. אנחנו צריכים את היציבות: כשיש יציבות, אתה יודע כמה עולה קרקע, בכמה אתה מוכר, אבל אין גם שום תוכנית לטווח ארוך. חושבים שהקבלנים מרוויחים יותר במצב של חוסר יציבות, אך זה לא נכון, כי עד שמגיעים לעסקה הבאה, הקרקע מתייקרת, ונאלצים לקחת סיכונים. ברגע שיש חוסר ודאות, יש התנפלות על קרקע, ולא יודעים לאן זה יוביל".

אתה יודע על קבלנים שנפלטו מהשוק בגלל המציאות הזו?
"אני פעיל בארגון הקבלנים במחוז תל אביב והמרכז, וכולם מדברים על חוסר הוודאות ועל מחירי הקרקע ומנסים לפעול מול הגורמים המחליטים. כרגע אין מענה וכל עירייה פועלת על פי דרכה. בסך הכול הפעילות ירדה, וגם עליית התשומות מקשה על קבלני הביצוע.

"משך הזמן לקבלת להיתר בנייה הוא בין שנה וחצי לשנתיים, ויש פחות התחלות בנייה. יש קבלנים שקשה להם לאתר קרקע והפעילות ירדה, וגם עליית תשומות הבנייה מקשה. כל זה גרם לקבלנים מסוימים לצמצם פעילות".

אבי זיתוני

בן 64 • נשוי ואב לארבעה, סב לשני נכדים • מתגורר בכפר סבא • בעל
השכלה תיכונית • עוסק בריצה ובסקי

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"