גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שועטת קדימה עם נהג אוטומטי: כך הפכה דובאי לבירת תחבורה חכמה עולמית

השלטונות בדובאי פועלים כדי למשוך את החברות ואת המיזמים המבטיחים ביותר בעולם בתחום התחבורה החכמה, הן באמצעות תקציבים נרחבים והן באמצעות סביבה רגולטורית נוחה במיוחד ● בתוכנית: מוניות אוטונומיות, מוניות מעופפות על בסיס טכנולוגיית רחפנים, מנהרת Hyperloop ועוד

אחד הפיתוחים למונית אוטונומית שהוצג בכנס עולמי בדובאי / צילום: Associated Press, Jon Gambrell
אחד הפיתוחים למונית אוטונומית שהוצג בכנס עולמי בדובאי / צילום: Associated Press, Jon Gambrell

בשנים האחרונות הפך תחום התחבורה לאחת הבוננזות החמות ביותר בשוק החדשנות והיזמות הגלובלי. מיזמים בתחום התחבורה החכמה מוקמים חדשות לבקרים, מגייסים סכומי כסף גדולים ומפזרים הבטחות מדהימות על חידושים טכנולוגיים שישנו את חיינו מן הקצה אל הקצה.

הציפייה והתקווה להשפעה האדירה על חיי היום-יום של רבים מאתנו אינה מוגזמת: לתחום התחבורה יש השפעה אדירה, בין אם ישירה ובין עם עקיפה, על חיי בני אדם בכל רחבי העולם. שינויים פורצי דרך עשויים לעצב מחדש את אופי החיים בערים, את אחת ההוצאות הכלכליות המשמעותיות של משקי-בית ביותר בעולם המערבי כיום, להשפיע ישירות על ההתחממות הגלובלית ועוד ועוד.

אך למרות הפוטנציאל האדיר להשפעה בקנה-מידה עולמי, תחום התחבורה נותר יחסית סטטי לאורך שנים ארוכות. בעוד החדשנות הטכנולוגית הביאה למהפכות בתחומים רבים בחיינו (דוגמת תחום הרפואה, הכלכלה, התקשורת והרשימה עוד ארוכה), הדרך בה בני אדם מתניידים ברחבי העולם נותרה כמעט ללא שינוי, עד לשנים האחרונות. טכנולוגיות הרכב אומנם השתפרו ללא הרף, אך לא הציגו מודל חדש ומשבש למכוניות הפרטיות. גם המטוסים אומנם זכו לשדרוג מתמשך בטכנולוגיות שונות אשר הפכו את הטיסות לנוחות ובטוחות יותר, אך העיקרון הבסיסי נותר זהה. וכך, בעוד תחומים אחרים משתנים ללא היכר, תחום התחבורה נותר מאחור ונשען על אותם עקרונות מוכרים במשך שנים ארוכות.

כל זה משתנה לנגד עיננו בשנים האחרונות. מהפכת הכלכלה השיתופית אפשרה למיליונים לוותר על המודל המוכר של בעלות על רכב, ולהסתמך על רכבים ונהגים זמינים באפליקציות. בהמשך הגיעו חברות הקורקינטים השיתופיים, אשר הביאו למהפכה בתחבורת "המייל האחרון" ומאפשרות סוף-סוף אלטרנטיבה לרכבים המזהמים ולכבישים הפקוקים במרכזי הערים.

חברות אלה הציתו את דמיונם של יזמים ואת תאבונם של משקיעים בכל רחבי העולם, אשר מביני כעת עד כמה תחום התחבורה צמא ומוכן לעוד חדשנות משבשת ופורצת גבולות, אשר תביא להשפעה נרחבת בקנה-מידה אדיר.

היעד: ביטול הגורם האנושי

באיחוד האמירויות זיהו נכונה כבר לפני מספר שנים את ניצני המגמה, כמו גם את הפוטנציאל של התחום להשפיע על חייהם של תושבי המדינה באופן מהותי. לאורך שנים ארוכות, השילוב בין תרבות הנהיגה המקומית לבין ריבוי רכבי היוקרה המהירים במדינה הביא למספר גבוה במיוחד של תאונות דרכים חמורות, אשר הביאו למספרים אדירים של מתים ופצועים. המצב הלך ונהיה חמור יותר ויותר, עד שהממשלה הכריזה על תוכנית לאומית למיגור תאונות הדרכים החמורות במדינה.

כחלק מאותה תוכנית, הושקעו סכומי כסף אדירים בשיפור התשתיות (איחוד האמירויות דורגה במקום הראשון במדד העולמי לאיכות הכבישים במשך חמש שנים רצופות), באימוץ שיטת הניקוד לנהגים המבצעים עבירות תנועה (יד ביד עם השקעה מאסיבית באכיפה מוגברת), בהשקת קמפיין לאומי להגברת המודעות ואפילו בשדרוג והחלפת השלטים בכבישי המדינה. מאמצים אלה הניבו פרי, כשבשנת 2019 נרשמה ירידה של 34% במספר המתים בתאונות דרכים במדינה, ומספר התאונות החמורות נחתך בכרבע.

אך מספרים אלה לא ריצו את הנהגת האיחוד. אחת התובנות המשמעותיות אליהן הגיעו כבר לפני מספר שנים היא כי השקעות בתשתיות ובשיפור תנאי הדרך לבדן לא יוכלו להביא לשינוי הדרסטי אותו הם מבקשים לראות, שכן מרביתן המוחלט של תאונות הדרכים הקשות לא נגרמת עקב תנאי דרך לקויים, אלא בגלל טעויות אנוש. לכן החליטו בדובאי לצמצם את הצורך באותו גורם אנושי, וסימנו את היעד: לפחות 25% מסך הנסיעות בעיר ייעשו באמצעות כלי רכב אוטונומיים, כבר בשנת 2030.

לשם כך פועלים השלטונות בדובאי כדי למשוך את החברות ואת המיזמים המבטיחים ביותר בעולם, הן באמצעות תקציבים נרחבים והן באמצעות סביבה רגולטורית נוחה ומתקדמת במיוחד. רק בשבוע שעבר חתמה העיר על הסכם שיתוף-פעולה נרחב עם חברת הרכבים האוטונומיים האמריקאית Cruise, שתתחיל להפעיל צי מוניות אוטונומיות בעיר. בכך תהפוך דובאי לעיר הראשונה מחוץ לארה״ב אשר Cruise מפעילה בה את טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים שלה באופן מלא.

והשלטונות לא מתכוונים לעצור במוניות אוטונומיות: בין היעדים הנוספים שהגדירה ״המועצה הלאומית לחדשנות בתחבורה" (אחת מ-13 מועצות לחדשנות שפועלות כיום, ומראה עד כמה משמעותי תחום התחבורה החכמה לשלטונות המקומיים), גם הפעלת מוניות מעופפות על בסיס טכנולוגיית רחפנים; וכמובן מנהרת Hyperloop המדוברת, שמתוכננת לחבר בין דובאי ואבו דאבי ולאפשר נסיעה במהירות מדהימה של 1,200 קילומטר בשעה.

ההשקעה בתחום התחבורה החכמה בדובאי בשנים האחרונות לא עוצרת, והיא צפויה להמשיך ולצמוח, ככל שמאמצי ההנהגה נושאים עוד ועוד פירות. כך, הם מקווים, הם יוכלו להגשים שתי מטרות לאומיות במקביל: גם להמשיך לבסס את מעמד האיחוד כבירת חדשנות עולמית מובילה (ועוד באחד התחומים החמים בעולם כיום) - וגם למשוך חברות, יזמים וטכנולוגיות מבטיחות, אשר יוכלו לספק פתרון לכמה מהבעיות המשמעותיות והכואבות ביותר במדינה. 

 הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה 

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר