גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טרמפ עם טראמפ: הקאדילק שהגיעה לפני ה"עידן הירוק" של אמריקה

הקרוס-אובר המשפחתי הגדול של קאדילק תוכנן לפני העידן הירוק של ביידן אבל הוא מציע סטטוס בשפע, מנוע חזק ונעים, שלדה מהודקת, תא נוסעים ידידותי למשפחות במסעות ארוכים ותמחור אגרסיבי

קאדילק XT6 / צילום: יח"צ
קאדילק XT6 / צילום: יח"צ

הכישורים הנדרשים כיום ממקבלי החלטות בכירים בתעשיית הרכב הם רבים ומגוונים. הם צריכים להבין בהנדסה, פיננסים, לוגיסטיקה, עתידנות וכמובן בשיווק. אבל אם אתם מנהלים בתעשיית הרכב האמריקאית אז כדאי מאוד שגם יהיה לכם תואר ו/או ניסיון בפוליטיקה וקשרי ממשל.

דוגמה טובה הוא הזיגזג הפוליטי שביצעה GM בחודשים האחרונים. עד לפני שנה ניהלה החברה ניהלה רומן סוער עם ממשל טראמפ, שפעל להקל על הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב ותמך בקידום ופיתוח רכבי בנזין מסורתיים וזולים להמונים. את הפירות של הרומן הזה קוטפת החברה בימים אלה לאחר שסיימה את אחד הרבעונים הרווחיים בתולדותיה, עם רווח נקי של יותר מ-3 מיליארד דולר, תודות למכירות מאסיביות של טנדרים ורכבי SUV גדולים, צמאים ורווחיים.

אבל טראמפ כבר לא בשלטון כידוע ומוושינגטון נושבות כיום רוחות חדשות ושונות מאוד. לפיכך הופכת GM כמעט בן לילה ללוחמת סביבתית אמיצה. החודש למשל, היא הודיעה כי קאדילק, חטיבת הדגל שלה, עתידה להיות חשמלית לחלוטין עד סוף העשור. היא הקדימה את ההשקה של קאדילק "ליריק", הפרימיום SUV החשמלי הראשון שלה, והרבתה בהכרזות על טכנולוגיה אוטונומית, סוללות חדשות ומה לא.

עד שזה יקרה - בהנחה שהממשל בארצות הברית לא יתחלף שוב - ממשיכה GM להרוויח את לחמה מדגמים שתוכננו בעידן הממשל הקודם ואחד מהם הוא ה-XT6, "מוביל המשפחות" היוקרתי של קאדילק.

 

מאיים בכביש הישראלי

לא צריך מבט נוסף כדי לדעת לאיזו אסכולה הוא משתייך. הוא נמתח לאורך של קצת יותר מ-5 מ' ולרוחב של כמעט 2 מ', מתנשא לגובה מכובד של 1.78 מ' וניצב על חישוקי 20 אינץ' מאסיביים עם צמיגים ענקיים. הוסיפו לכך חרטום עתיר פנסי לד מעוצבים עם גריל בגודל של ברביקיו מנברסקה ופרופיל, שמאוד מזכיר את ב.מ.וו X5, המתחרה הצמוד בשוק האמריקאי, וקיבלתם רכב שיכול להרגיש בבית בפרברים מבוססים של יוסטון או דאלאס. מקומות בהם לא מדברים על התחממות גלובאלית (או על קורונה). ברחוב הישראלי הרכב מקבל את קרדיט הסטטוס הצפוי ומראהו המאיים, שמתקרב במראה האחורית, יפנה לכם את הדרך ביעילות על הכביש המהיר.

הכניסה לרכב דורשת דילוג קל מעל המפתן ומציבה את הנהג והנוסעים בגובה מכובד ונוסך ביטחון עם תצפית טובה לעבר האופק. האמריקאים אמנם מכנים את הקטגוריה הזו "מיד סייז" אבל מרחב הפנים נדיב לא פחות, ואולי יותר, מרוב רכבי הפנאי שהאירופאים מכנים "פול סייז". המושבים הקדמיים מספקים שפע של מרחב לראש ולכתפיים, שורת המושבים השנייה יכולה לספק מרחב ישיבה ותנועה לשלושה מבוגרים גדולי גוף ואפילו השורה השלישית יכולה לאכלס מבוגרים אם כי הגישה אליה קצת מגושמת והנוף הנשקף ממנה די מוגבל. אפשר להתנחם במערכת מיזוג יעילה נפרדת גם לנוסעים מאחור. מרחב המטען כאשר כל המושבים פתוחים יכול לאכלס רק שתיים-שלוש מזוודות אך קיפול השורה השלישית כבר מפנה חלל אכסון ראוי למכונית מארץ הקניות הבלתי מוגבלות.

מערך הפיקוד די שמרני ומלבד מסך המולטימדיה הגדול והאיכותי הוא כולל בעיקר לוח מחוונים אנלוגי בעיצוב מסורתי. הנדסת האנוש ברורה, שמרנית ונוחה לתפעול אינטואיטיבי עם כל המתגים הפיזיים הנדרשים. גם מוט ההילוכים שומר על העיצוב הקלאסי וניכרת בו השפעה של ב.מ.וו.

מנגד, באלקטרוניקה שפועלת מאחורי הקלעים אין שום דבר שמרני או מסורתי. לרכב יש מערך מרשים מאוד של עזרי בטיחות, כולל מצלמה היקפית שמסוגלת אפילו להזהיר אתכם מבעלי חיים בגודל חתול או עורב שנמצאים בסמוך. אמנם בינתיים אין אישור לייבא לישראל את מערכת הנהיגה הכמעט-אוטונומית של קאדילק, שפותחה במרכז הפיתוח של GM בישראל ומשווקת בארה"ב, אבל אפשר להתנחם בבקרת שיוט אקטיבית שדורשת מעט מאוד התערבות מהנהג על הכביש המהיר. איכות הייצור וההרכבה סולידית ומכובדת עם חומרי דיפון רכים ויוקרתיים אבל היא עדיין קצת מתחת לרף הגבוה מאוד, שמציבות כיום המתחרות הגרמניות מהדור האחרון ולקסוס.

קסם מיוחד של מנוע אמריקאי

ה-XT6 מגיע אלינו רק עם מנוע ה-V6 המסורתי ונטול הטורבו של קאדילק עם נפח בריא של 3.6 ליטר והספק של 310 כ"ס. אנחנו לא רוצים לנקוט כאן עמדה סביבתית-פוליטית ובוודאי שלא להרגיז את האוהדים הפנאטים של טסלה, אבל למנועים אמריקאים גדולים ועתירי צילינדרים יש קסם מיוחד, ששום מנוע רזה ומתוח או מנוע חשמלי לא יכולים להציע.

ה-V6 הזה, שמשודך לתיבה בת 9 מהירויות, מעביר את הכוח בצורה זורמת וחלקה עם דחף לינארי ומהנה. המנוע הזה מכויל כברירת המחדל לשיוט רגוע ועצל אבל במצב התכנות הספורטיבי הוא יודע גם לחשוף שיניים ולייצר דחף מאסיבי. המחיר הוא כמובן בצריכת דלק, שהייתה גורמת לכל ממשלה באירופה לבטל את הוויזה שלכם. נהיגה בתנאי אמת מגוונים בישראל תניב לכם בסביבות 8 קילומטרים לליטר.

השלדה מצטיינת בנסיעה מהירה על כבישים פתוחים ואחרי מסלול של מאות קילומטרים, רובם על הכביש הפתוח, לא נרשמו נזקים פיזיולוגיים ארוכי טווח לנהג ולנוסעים. תחושת ההיגוי שודרגה מאוד בשנים האחרונות והיא שומרת על הקשר בין הכביש לנהג וההנעה הכפולה, שמשתלבת אוטומטית במצב הספורטיבי, מספקת שפע של אחיזה ומשיכה. גם נטיית הגוף בפניות מרוסנת יחסית לכלי כל כך גבוה ובסך הכל זה רכב שמשאיר את הנהג בתמונה. נוחות הנסיעה טובה מאוד ורק מהמורות גדולות ואיטיות יכולות להכניע את בולמי הזעזועים.

המחיר של XT6 מתחיל בכ-400 אלף שקל כאשר כ-40 אלף שקל נוספים עולה גרסת ה"ספורט", שבנוסף לעוד שלל עזרים קוסמטיים וחישוקים (עוד) יותר גדולים תעניק לכם גם כיול יותר ספורטיבי ונמרץ של ההיגוי והשלדה. כל הגרסאות מגיעות עם רמת אבזור נדיבה מאוד, שעבור חלקה המתחרים גובים תוספת מחיר נכבדה בשורה התחתונה זהו כלי, שעדיין יש לו לא מעט להציע גם בעידן המחושמל של היום. הוא ייצוגי, נוח, יסיע משפחה מורחבת למרחקים ארוכים ללא תלונות ואפילו מציע מנוע חלק עם צליל נעים וערב לאוזן. כן, נהגי טסלה, צליל מנוע נעים. זוכרים את זה?

חלק מהמתחרות

לקסוס RX-450 לונג

480 אלף שקל עולה הגרסה הארוכה של לקסוס RX מהדור החדש. הרכב נמתח לאורך 5 מ' ולרוחב 2 מ' וגובהו 1.7 מ'. יש לו תא נוסעים מפואר ואיכותי ושבעה מקומות ישיבה ב-3 שורות. מערכת ההנעה ההיברידית משלבת מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק כולל של 313 כ"ס. תיבת ההילוכים רציפה.

לקסוס RX-450 לונג / צילום: יח"צ

אינפיניטי QX60

במחיר של 360 עד 430 אלף שקל מציעה אינפיניטי את מוביל המשפחות המפואר שלה, עם שבעה מושבים בשלוש שורות. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר שמייצר 295 כ"ס ו-37 קג"מ ומשודך לתיבה רציפה. ההנעה היא כפולה ותא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב עם מערכות בטיחות מתקדמות.

אינפיניטי QX60 / צילום: יח"צ

יונדאי פליסייד

350 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת וכפולת ההנעה של ספינת הדגל של יונדאי. תא הנוסעים מרווח מאד ומאפשר לאכלס מבוגרים גם בשורה השלישית ומנוע V6 בנפח 3.7 ליטר מייצר 291 כ"ס ו-36 קג"מ וההנעה היא כפולה. רמת האבזור בגרסה הבכירה מקיפה וכוללת כל פיצ'ר אפשרי.

יונדאי פליסייד / צילום: יח"צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"