גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקפיטליזם הוא הפתרון למשבר התחבורה בישראל, לא הבעיה

תחום התחבורה מנוהל באופן כמעט מוחלט על ידי הממשלה טהיא זו שבהתנהלות ריכוזית גורמת לעלייה בפקקים ובגודש ● חשיבה כלכלית קפיטליסטית, המבוססת על תמריצים תחרות ושוק פרטי היא הפתרון לבעיית התחבורה

פקק בנתיבי איילון, ת"א / צילום: איל יצהר
פקק בנתיבי איילון, ת"א / צילום: איל יצהר

בטור מלא להטוטים הצליח יוסי סעידוב להציג את אחד הענפים הכי ריכוזיים בישראל, התחבורה, כענף הסובל מבעיות קפיטליסטיות, המציאות לעומת זאת מראה שהקפיטליזם הוא לא בעיה, אלא הפתרון.

תחום התחבורה מנוהל באופן כמעט מוחלט על ידי הממשלה. חוץ מכלי רכב פרטיים לצרכים אישיים אסור לאף אדם להעלות אנשים תמורת תשלום. לא לאוטובוס, לא טרנזית ולא רכב פרטי. אוטובוסים יכולים לשמש כתחבורה ציבורית כאשר משרד התחבורה מכתיב למפעילים את מסלולי הקווים, התדירות שלהם ואת תנאי הישיבה באוטובוס. אם לא די בכך הרי שכל חברה מקבלת זיכיון לפעול כמונופול אזורי ללא תלות באיכות השירות לנוסע. אפילו התשלום עבור נסיעה באוטובוס מגיע למשרד התחבורה שמקבל תשלום לפי נוסע ומשלם למפעילי התחבורה לפי מספר ק"מ שנסעו.

מוניות השירות שהיו בעבר חופשיות לגבות תשלום כאוות נפשן, לשנות מסלולים ותדירות הולאמו, הלכה למעשה, ומתנהלות לחלוטין כמו אגד, דן ושאר מפעילי התחבורה הציבורית. מספר המוניות המיוחדות (ספיישל) מוגבל על ידי המדינה שקובעת גם את המחיר הנסיעה של מוניות אלו.

המדינה סוללת על חשבונה כבישים ומסילות ברזל, מסבסדת חניות (לא מאמינים? תראו כמה עולה חניה בחניון פרטי מול מחירה בחניון ציבורי. הפער הוא סבסוד ממשלתי) ולמעשה למעט עלויות דלק וטיפולים, מסבסדת את רוב העלויות המשתנות של כלי רכב. לא יפתיע אם כן שממוצע הקילומטרז' לרכב בישראל, שקשור לעלויות המשתנות של כלי רכב, עומד על 17,000 ק"מ בשנה, גבוה מרוב מדינות ה-OECD. לעומת זאת, המדינה ממסה בכבדות את העלויות הקבועות של אחזקת רכב: מס רכישת רכב ואגרת רישוי שנתית ואינה ממסה ולא סבסדת עלויות קבועות אחרות כגון ביטוח.

כך, למרות שבין השנים 2000-2016 אוכלוסיית ישאל גדלה ב-35%, שטח הדרכים הסלולות ב-42% ומספר כלי הרכב בכבישים עלה בכ-77%, רמת המינוע בישראל נותרה נמוכה ועומדת על 1.25 כלי רכב למשק בית, הממצב אותה במקום האחרון במדינות ה-OECD. אם נמצה זאת המשפט: המדינה ממסה בכבדות רכישת רכב פרטי אך מסבסדת את השימוש בו. מה הפלא, יאמר הקפיטליסט, שאנו קונים פחות רכבים ביחס לעולם, אבל משתמשים בהם יותר?

כמו בשלל תחומים אחרים, תוספת תקציב והשקעה ממשלתית לא בהכרח מניבה רווחה לציבור הרחב. תקציב החינוך לדוגמה, יותר מהוכפל בעשרים השנים האחרונות, ספק אם רמת החינוך עלתה בהתאם. מה אם כן הפתרון הקפיטליסטי לשוק התחבורה בישראל? שינוי מערך התמריצים ופתיחה לתחרות. פחות מיסים קבועים על רכישת רכב מצד אחד ופחות סבסוד שימוש ברכבים מצד שני. אפשר לבטל את אגרת הרישוי במידה שגובים אגרות גודש, אפשר להוזיל את המס על רכישת רכב במידה שמפסיקים לסבסד חניה. במקרה כזה סביר שנראה מכוניות יותר איכותיות בכבישים, שמשתמשים בהן פחות ומפחיתים משמעותית את הגודש בכבישים.

גם את מערכות הסעת ההמונים צריך לפתוח. אין שום סיבה שחברות אוטובוסים פרטיות לא יתחרו בתחבורה הציבורית ובמידה שיתנו שירות טוב יותר - יעברו אליהן עוד נוסעים מהרכב הפרטי. אין סיבה להפעיל את באבל ותיקתק על ידי המדינה במקום על ידי חברות פרטיות או למנוע תחבורה שיתופית אם ממילא מצליחים למנוע את הגודש בעזרת אגרות גודש. גם את התחבורה הציבורית עצמה אין סיבה לנהל כאסופת מונופולים אזוריים כאשר ניתן לקיים מערך תחבורה ציבורית עם מספר חברות שונות באותו אזור המתחרות ביניהן על איכות השירות והמחיר.

חשיבה כלכלית קפיטליסטית, המבוססת על תמריצים תחרות ושוק פרטי היא הפתרון לבעיית התחבורה לישראל, לא הבעיה עצמה.

הכותב הוא מנכ"ל האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת

עוד כתבות

תקיפות של חיל האוויר הישראלי בטהרן, ארכיון / צילום: ap

ההיערכות בישראל לעימות עם איראן, והמסר: לא ניקח סיכון

רה"מ קיים פגישה משולשת עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין, כחלק מניסיון לבסס ציר אנטי-טורקי ● ארה"ב פועלת לכינוס ועידה לשיקום רצועת עזה ● הבכיר האמריקאי מאיים: "כנראה שאיראן לא הבינה את המסר" ● ניסוי הטילים באיראן והאיומים: "נגיב באופן נחרץ לכל פעולה עוינת" ● ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הקמת ועדת החקירה הפוליטית לחקר אירועי ה-7 באוקטובר ● עדכונים שוטפים

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

קיצוץ בביטוח המשלים של קופות החולים: אילו טיפולים ייצאו?

במשרד הבריאות הורו לקופות החולים להוציא מהשב"ן החזרים לנשים בלידה, כמו דולה, ייעוץ שינה לתינוק וכן עזרה לילדים עם קשיים התפתחותיים שנעזרים ברכיבה, שחייה או ספורט טיפולי ● בין ההתנגדויות: "הטיפולים המשלימים עוזרים יותר מהתרופות"

מלון נורדוי בנחלת בנימין / צילום: גלית חתן

פתאל חנך מלון בן 22 חדרים בת"א: "זה אותו מאמץ עם 5% מהכסף"

מלון נורדוי בתל אביב נפתח לאחר שנה של שיפוצים ושימור מחמיר, בהשקעה של כ–66.5 מיליון שקל שביצעה קבוצת פתאל ● שורד השבי שגיא דקל חן ייקח חלק במהלך של בנק מזרחי טפחות, לצד הפרזנטורים דביר בנדק וחן אמסלם, כך נודע לגלובס ● וגם: אליעזר (צ'ייני) מרום מונה ליו"ר סמארטי א.א.ר טכנולוגיות ● אירועים ומינויים

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר האוצר רוצה להטיל מס רווחי יתר של 15% על הבנקים - גבוה מהמלצת הוועדה

המס צפוי להכניס לקופת המדינה 1.13 מיליארד שקל בשנה הקרובה, ולטפס ל-1.5 מיליארד שקל מדי שנה עד לסוף העשור ● איגוד הבנקים בתגובה: "בניגוד לעמדת הצוות המקצועי שהוא עצמו מינה, שר האוצר קיבל החלטה שרירותית ללא כל היגיון כלכלי ובניגוד לאינטרס הציבורי"

מימין: אבי אורטל, אר פי אופטיקל; ריצ'י הנטר, מחלבות גד; חיים דנון, UMI; ארז דהבני, בלדי / איור: גיל ג'יבלי

מאטליז בשוק הכרמל לשווי של מיליארדים: ההנפקות הגדולות של 2025

התשואות הגבוהות שהניבו הנפקות ראשוניות בבורסה השנה, יצרו הון לבעלי מניות מרכזיים באותן חברות ● ארז דהבני חולש על מניות בלדי ב־1.3 מיליארד שקל, ואילו קרן מנור אוורגרין מחזיקה מניות אר פי אופטיקל ב־465 מיליון שקל ● וכמה הרוויח מייסד מחלבות גד, עזרא כהן

אלוף במיל' אלי שרביט / צילום: ישראל הדרי

חברה ביטחונית נוספת בדרך לת"א: רפאל רוצה להנפיק חברה בת בשווי של רבע מיליארד שקל

המועמדת להנפקה: חברת ההגנה התת-ימית DSIT אותה רכשה רפאל לפני עשור לפי שווי של 15 מיליון דולר בלבד ● נשיא החברה הוא האלוף במיל' אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד ראש השב"כ, אך מינויו בוטל

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א לחברות הציבוריות: כך תוכלו לממש את הפוטנציאל של מסחר בשישי

לקראת המעבר לימי מסחר גלובליים בתחילת ינואר, הבורסה בת"א פנתה למנכ"לי החברות הציבוריות במטרה לנצל את השינוי ולהגדיל את חשיפתן למשקיעים זרים ● בין ההמלצות: לחזק פעילות באנגלית, להעמיק קשרי משקיעים בינלאומיים וליישר קו עם סטנדרט הדיווח המקובל בעולם

גלולת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק / צילום: נובו נורדיסק

גלולת ההרזיה של נובו נורדיסק אושרה: מתי היא תגיע לישראל?

החברה הדנית הקדימה את המתחרה הגדולה שלה אלי לילי באישור הגלולה להרזיה בארה"ב, והמניה שלה הגיבה בעלייה ● למי המוצר מיועד, והאם נובו נורדיסק תחזור לעמדת הובלה?

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

סלייס: נשללו הרישיונות של 7 סוכני פינברט שגייסו חוסכים לקרנות האדומות

הממונה על שוק ההון שלל את הרישיונות של 7 סוכני פינברט בתום חקירה שהצביעה על "תמונה חמורה מאוד המעידה על התנהלות שיטתית של הסוכנים שלא בהתאם להוראות הדין" ● פינברט היא אחד מששת המארגנים שגייסו כספי חוסכים לקרנות השקעה אלטרנטיביות בחו"ל, מהן נעלמו 850 מיליון שקל ● בא-כוח הסוכנים: "ההחלטה יוצרת עיוות מוסרי"

אילוסטרציה: shutterstock

פעם ביום, על בטן ריקה: גלולת ההרזיה שאושרה ב-FDA ותשנה את השוק

התרופה וויגובי של נובו נורדיסק תשווק בארה"ב החל מ-2026 ● יעילות גלולות ההרזיה של שתי היצרניות נמצאה נמוכה מעט מיעילות הזריקות

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

רה''מ לשעבר נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

על רקע פרשת קטארגייט, בנט תקף את נתניהו

בנט פנה לשב"כ ולמשטרה: "חובתכם למצות את החקירה עד תום" ●  סגנו של ראש השב"כ פורש מתפקידו - בגלל חילוקי דעות קשים עם זיני ● במערכת הביטחון העלו חשש: "חבית הנפץ" מול איראן עלולה להתלקח מחדש ● אלי פלדשטיין: "אחרי 7.10 המשימה הייתה למחוק את מושג האחריות סביב רה"מ" ●  איזנקוט מאשים: "נתניהו, אתה לא ראוי להוביל את המדינה. ישראל חייבת ללכת לבחירות ולנקות את קודש הקודשים ● דיווחים שוטפים

לא מרוצים: התגובות בטורקיה למפגש של ישראל, יוון וקפריסין

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את הכוונה לסגור את גל"צ, טורקיה לא מרוצה משיתוף הפעולה של ישראל, יוון וקפריסין, ההאקרים האיראנים שהביכו את ישראל, והקבוצה היהודית שמצאה אדם ששלח עשרות מכתבים אנטישמיים ● כותרות העיתונים בעולם

מפעל מכונות הדפוס Heidelberger Druckmaschinen מחפש כניסה לתחום הביטחוני / צילום: Reuters, Uwe Anspach/dpa

מרוץ החימוש משנה את הכללים בכלכלה הגדולה באירופה

ברלין התחייבה להוציא סכום של יותר מחצי טריליון דולר על תחום הביטחון בעשור הקרוב ● עבור יצרני תעשייה גרמנים, המתמודדים עם קיפאון בכלכלה ועם ירידה ביצוא לארה"ב ולסין, זו הזדמנות קורצת להמציא את עצמם מחדש כספקים בתחומים הצבאיים

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב