גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוביית סוכר: הדיפנדר החדש נראה כמו תרגיל במיתוג אבל מסתיר איכויות של רכב שטח

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון

לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ
לנדרובר דיפנדר 90 / צילום: יח"צ

סוכנויות הרכב בבריטניה חזרו באמצע אפריל לקבל קהל לאחר חודשים ארוכים של עוד סגר קורונה. שיקום תעשיית הרכב הבריטית, אחרי השנה החולפת בה ייצור ומכירות הרכב שקעו לרמה הנמוכה מזה שלושה עשוים, ייקח שנים. גם ה"ברקזיט", שאיבד לא מעט מתחרותיות הייצוא בענף, לא עזר לתעשיית הרכב בממלכה.

השקת לנדרובר דיפנדר החדש, שהפך ללהיט מכירות גלובאלי, החזירה את הסומק ללחיי חובבי הרכב הבריטיים.

לנדרובר השיקה בשלב הראשון את הגרסה הארוכה של הדיפנדר, שאותה לקחנו בעבר למבחן. למרות יכולות הכביש והשטח הגבוהות, קשה היה שלא לקבל את הרושם שמדובר בתרגיל מיתוג ועיצוב על בסיס הפלטפורמות המפוארות של ריינג’רובר. כעת הגיע תורו של הדיפנדר 90 בעל 3 הדלתות לצאת אל השוק והפעם מדובר בגרסה מודרנית של רכב שטח, שצבר מוניטין של כלי עבודה תכליתי ובלתי ניתן לעצירה. בהחלט נטל הוכחה כבד.

 

מאתגר את עקרונות האווירודינמיקה

הדיפנדר 90 אמנם מכונה "הקצר", אבל אין בו שום דבר קומפקטי. הוא נמתח לאורך 4.5 מ’, תופס רוחב כביש של יותר מ-2 מ’, לפני מראות, ומתנשא לגובה אימתני של 1.97 מ’, נתון די נדיר בפלח. הפרופורציות הקובייתיות המסורתיות מקבלות דגש מחרטום "רטרו" עם שלל בליטות שמזכירות (לחיפאים) חזיר בר כועס, פרופיל צד שנשלט על ידי חישוקי ענק עם צמיגי "קוביות" שמנמנים, חלונות צד או גג עיליים ודלת אחורית אופקית עם חישוק רזרבי ענק שתלוי עליה וכאילו מתריס על כל עיקרון של עיצוב אווירודינמי מודרני. עיצוב אידיאלי לחובבי עמדת האלפה בחניוני השבת של אוהדי הכביש-שטח
מבלי להיכנס למוקשים מגדריים, נציין שהרכב מבצע סינון טבעי של קהל היעד שלו.

פתיחת הדלת הענקית דורשת זרועות חסונות - הדלת האחורית, שנפתחת הצידה, אפילו עוד יותר כבדה - והדילוג למושב הנהג מעל המפתן הגבוה ידרוש מהנהג או הנהגת לוותר על חצאית כדי לשמור על כבודם בפומבי.

תנוחת הישיבה גבוהה, בטוחה ומאפשרת לצפות למרחקים או להישיר מבט עם נהגי משאיות בפקקים. מרחב הפנים נדיב מאד ביחס לרכב "קצר" ויש שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. ההשתחלות למושב האחורי דורשת קצת גמישות, אבל הוא יכול לאכלס שלושה מבוגרים ללא דוחק. החלונות מאחור אמנם לא נפתחים, אך מספקים ראות מצוינת לצדדים וכבונוס מקבלים את אותם חרכי גג נוסטלגיים לצורך תצפית לקו הרקיע העירוני.

עיצוב הפנים מקביל לזה של הדיפנדר הארוך וכמותו הוא מהווה מלאכת מחשבת של מיזוג נוסטלגיה והיי-טק. קווי העיצוב רבועים ומשופעים באלמנטים תעשייתיים דוגמת ראשי ברגים חשופים וצירים מאסיביים. אבל כל זה עטוי בעור איכותי ובחומרי דיפון רכים ומטמיע בתוכו את כל אבזרי הנוחות והטכנולוגיה הדיגיטלית של רכבי היוקרה מהעידן החדש.

מערך הפיקוד מכיל לוח מחוונים מבוסס LCD, שמספק שפע של מידע חזותי ופיזיקלי על מצב הרכב ביחס לפני השטח, עמדת מולטימדיה עתירת פונקציות, מערך היקפי של מצלמות ברזולוציה גבוהה, שמאפשר הצצה לכל פינות הגלגלים, וכמובן מערכת בטיחות עם יכולות סמי-אוטונומית מתקדמות. גם איכות הייצור קרובה יותר למשפחת הריינג’רובר האריסטוקרטית מאשר לעולם רכבי העבודה. בידוד הרעשים המצוין עלול לאכזב את מי שרוצה לשמוע את שאגת האריות בסוואנה האפריקנית, אבל עושה עבודה יעילה מאד בהשתקת הנהגים הצופרים בפקקים של איילון.

רוב רכבי ה-SUV יאכלו אבק דרכים  

הדיפנדר 90 מגיע לארץ עם מנועי בנזין ודיזל בנפח 3 ליטר עם שישה צילינדרים בטור כאשר רכב ההדגמה שלנו צויד בדיזל החזק מבין השניים, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. המנוע מצויד במערכת היברידית "קלה" שמסייעת להפחתת הצריכה והפליטה, אבל פעולתה מורגשת בקושי. בפועל זהו מנוע שרירי ועתיר מומנט, שיודע לבעוט את הרכב קדימה בעת עקיפות בכל שיפוע, למרות משקל של יותר מ-2.2 טון, ולשייט למרחקים ללא מאמץ במהירויות גבוהות.

הוא גם מספק בלימת מנוע מרשימה בשיפועים תלולים ומעביר את הכוח בצורה מדודה וכירורגית, אם הנהג רוצה לזחול במכשול טכני מבלי להאיץ בטעות מעבר לתהום.
כל הדגמים של ה-90 מגיעים לישראל עם מערכת מתלי אוויר, שמשדרגת את איכות החיים של הנהג והנוסעים על כבישים משובשים. המערכת אמנם מתקשה לרסן את נטיית הצד בפניות של המרכב בעל מרכז הכובד הגבוה, אבל ההיגוי מספק היזון חוזר מכובד. למרות צמיגי הקוביות, ולהבדיל מהרנגלר למשל, הקשר בין הנהג לכביש נשמר גם במהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט וכך גם בשטח, שבו הרכב יכול לצלוח מסלולים משובשים במהירויות רציניות גם עם מטען אנושי בררני.

מתלי האוויר מאפשרים להגביה את מרווח הגחון לגובה מגוחך, אבל גם במצב הרגיל שלהם מעט מאד מכשולים יכולים לעצור את הרכב הזה. טהרני השטח וחובבי השיפורים יכולים להתלונן על המורכבות הטכנית של המתלים, אבל ספק אם הם קהל היעד. כל השאר, כמונו, ישמחו לדעת שבסיוע מערכות אלקטרוניות כמו "בקרת שיוט בשטח" ובורר מצבי העברת כוח, ביחד עם גיאומטריית מתלים די קיצונית, גם נהג מתחיל יכול לצלוח עם ה-90 מכשולים טכניים, שיגרמו ל-90% מרכבי ה-SUV להשאיר בשטח חלקים יקרים ולהיגרר בבושת פנים.

לנדרובר דיפנדר מעולם לא היה כלי זול אבל המחיר של הנוכחי, שמתחיל ב-468 אלף שקל ומגיע עד כ-545 אלף שקל בגרסת המבחן שלנו, כבר מציב אותו בטריטוריה של רכבי שעשועים לאלפיון. אפשר להתנחם שהמחיר לא נגבה כאן בעיקר על מיתוג, אלא על סט של יכולות שיש לו מעט מאד מתחרים כיום בתעשיית הרכב.

חלק מהמתחרות

רנגלר סהרה 3 דלתות

רנגלר סהרה 3 דלתות / צילום: יח"צ

ב-389 אלף ש' הרנגלר החדש מציע יותר פינוק. הוא נאמן לעיצוב האייקוני של הסדרה ולמתלי המתכת המסורתיים. יש לו עבירות מרשימות בשטח, אם כי הוא דורש פשרות בכביש. המנוע בארץ - טורבו בנזין עם 272 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר ארוך

טויוטה לנדקרוזר ארוך / צילום: יח"צ

הגרסה הבכירה של הלנד-קרוזר המחודש עולה 430 אלף ש'. אחרי מקצה שיפורים הוא שומר על יכולת העבירות והעמידות המקצועיות של קודמיו לצד התנהגות כביש משודרגת. המנוע הוא טורבו דיזל 2.8 ליטר עם 204 כ"ס.

פורד ברונקו

פורד ברונקו / צילום: יח"צ

הברונקו החדש, שצפוי להגיע אלינו בהמשך השנה, משלב משלב עיצוב נוסטלגי, יכולות שטח מקצועיות, טכנולוגיה מודרנית ומנועי טורבו-בנזין. המחיר מתחיל ב-30 אלף ד' בארה"ב.

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות