גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשך 13 שנה הן צייתו לכללים של אפל. עכשיו הגיע הזמן למרד

הכנסות אפל מעמלות על אפליקציות רק עולות והגיעו לפי הערכות ל-22 מיליארד דולר אשתקד • אחרי שנים של פחד, ועמלה של 30% מההכנסות, יותר ויותר אפליקציות מוכנות לצאת למלחמה מול הענקית, בבית משפט או דרך הרגולציה

טים קוק ומארק צוקרברג / צילום: AP
טים קוק ומארק צוקרברג / צילום: AP

כשהושק הדגם הראשון והמהפכני של האייפון אי שם בינואר 2007, מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס סירב בנחרצות לאפשר לאפליקציות חיצוניות לפעול עליו. ג'ובס, פריק של שליטה, חשש שהן יכניסו וירוסים למערכת ויגרמו לבעיות יציבות במכשיר המושלם שאפל תכננה ובנתה.

במשך חודשים חברי דירקטוריון ומנהלים באפל הפצירו בג'ובס לפתוח את המכשיר לאפליקציות חיצוניות, מחשש שהמתחרים יעשו זאת קודם לכן ויזכו ליתרון. בסופו של דבר ג'ובס הגה פתרון ביניים, במסגרתו אפל תבדוק ותאשר כל אפליקציה חיצונית לפני שניתן יהיה להשתמש בה במכשיר, כדי לוודא שאלו חס וחלילה לא יפגעו בחוויית המשתמש.

כך ביולי 2008 נולדה חנות האפסטור. בניגוד למכשירי אנדרואיד, האפסטור הייתה ונשאר הדרך היחידה בה משתתפי האייפון, ומאוחר יותר גם האייפד, יכולים להוריד אפליקציות. אפל סיננה בקפדנות את האפליקציות שנכנסו לחנות ודרשה מהן עמלה של 30% מההכנסות. ג'ובס הצהיר עם השקת החנות כי העמלה מיועדת להוצאות תפעול וניהול הכרחיות וטען כי "אנחנו לא מתכוונים להרוויח כסף בכלל מהאפסטור".

המודל שהגדיר ג'ובס ליחסי אפל והאפליקציות מחזיק כבר 13 שנה בעדכונים קלים. אולם לאורך השנים הלכה והצטברה טינה מצד בעלי אפליקציות רבים כלפי תנאי ההתקשרות הנוקשים מול אפל. טינה זו גברה ככל שהתברר כי בניגוד להצהרה המוקדמת של ג'ובס, האפסטור היא דווקא מכונת רווחיות עבור אפל. ענקית הטכנולוגיה מעולם לא פרסמה נתונים על רווחיות האפסטור, ולמעשה טוענת בתוקף שאין לה נתונים כאלה, אך הערכות מדברות על כך שהעמלות שגבתה אפל אשתקד מאפליקציות הגיעו ל-22 מיליארד דולר, חלק גדול מזה התגלגל לרווח.

 

קוק יגיע לראשונה לבית המשפט

לא פשוט לצאת לקרב עם ענקית טכנולוגיה כמו אפל, במיוחד לאפליקציה שתלויה בערוץ ההפצה שלה, אך חרף הסיכונים יותר ויותר אפליקציות מוכנות לצאת למרד נגד אפל ולאתגר את המודל שקבע ג'ובס דרך תביעות בבתי משפט, הופעות מול מחוקקים או תלונות לרגולטורים ברחבי העולם.

המתנגדת הקולנית ביותר לתנאי האפסטור היא אפיק גיימס, מפתחת המשחק הסופר-פופולרי פורטנייט. אפשר להבין את אפיק, שלפי הערכות שילמה עמלות של 360 מיליון דולר לאפל בשנים 2017-2020. באוגוסט האחרון אפיק החליטה לשים סוף למה שהיא מגדירה "מס אפל" והחלה לגבות תשלומים בעצמה ממשתמשים באפליקציה, תוך הפרה ברורה של הנוהל לפיו כל הכספים חייבים לעבור דרך אפל. אפיק אפילו הציעה הנחה של 20% לכל מי שמבצע דרכה רכישות. כמצופה אפל מיהרה להסיר את פורטנייט מהאפסטור, כשגוגל נקטה בצעד מקביל באנדרואיד.

בתחילת החודש נפתחו בקליפורניה הדיונים בתביעת ענק שהגישה אפיק נגד אפל והסרתה מהאפסטור. אפיק טוענת כי השליטה של אפל על האפסטור היא אנטי-תחרותית וניתן לאפשר לאפליקציות לפעול על האייפון גם בלי שבעליהן ידרשו לשלם מס גבוה כל כך. אפיק מבקשת מבית המשפט להגדיר את האפסטור בתור משאב ציבורי חיוני, כזה שאף חברה לא יכולה לשלוט בו באופן מוחלט. במסגרת הדיונים צפוי מנכ"ל אפל טים קוק להופיע בבית המשפט לראשונה. הצלחה משפטית של אפיק תפתח כמובן פתח להגשת תביעות נוספות על ידי אפליקציות מקבילות ועשויה לשנות את מודל האפסטור המסורתי לנצח.

באיחוד חוקרים, בוושינגטון עוד לא

במקום פנייה לבית משפט, אפליקציית המוזיקה ספוטיפיי בחרה ללכת לרגולטור. ב-2019 הגישה ספוטיפיי תלונה נגד אפל לנציבות התחרות האירופית וטענה כי החוקים הנוקשים של האפסטור מציבים אותה בנחיתות בתחרות מול שירות המוזיקה המקביל של אפל עצמה - אפל מיוזיק. אפל אומנם מאפשרת לחברות כמו ספוטיפיי למכור מנויי פרימיום בתשלום מחוץ לאפסטור, וכך לחמוק מהעברת עמלות, אך אוסרת עליהן לקדם מנויים כאלה בתוך האפליקציה עצמה - מה שמעלה את הוצאות השיווק.

בחודש שעבר פרסמה הנציבות האירופית מסקנות ביניים דרמטיות מבדיקת התלונה של ספוטיפיי והצהירה כי אפל מנצלת לרעה את כוחה בשוק הסטרימינג של מוזיקה ומפרה את חוקי ההגבלים של האיחוד. אם מסקנות כאלה יאומצו רשמית, האיחוד יכול להורות לאפל לבצע שינויים משמעותיים במודל הרווחי מאוד לפיו פועל האפסטור.

בניגוד לאירופה, הרגולטורים בארה"ב עדיין לא חוקרים את האפסטור, אך יש אפליקציות שמנסות לקדם צעד כזה. בחודש שעבר הופיע מנכ"ל קבוצת Match, המפתחת את אפליקציית ההיכרויות טינדר, מול הקונגרס והתלונן כי אפל וגוגל משליטות פחד על האפליקציות. המנכ"ל טען עוד כי אפל אוכפת את כלליה באופן סלקטיבי על האפליקציות ולא מסבירה מדוע אינה מאשרת עדכונים שלהן.

אפליקציה נוספת שנמצאת בקרב ישיר ומתוקשר עם אפל בחודשים האחרונים היא פייסבוק. בניגוד לספוטיפיי ולאפיק גיימס, לפייסבוק לא אכפת במיוחד מעמלת האפסטור הגבוהה. הרשת החברתית בכל מקרה אינה גובה תשלומים ישירים ממשתמשים ומתבססת על מכירת פרסומות, כך שהעמלה אינה נוגעת לה.

אבל פייסבוק מתנגדת נחרצות לעדכון הפרטיות שאפל גלגלה בסוף אפריל, במסגרתו משתמשים צריכים לאשר אקטיבית לאפליקציות כמוה לנטר את פעילותם לאורך האינטרנט לצורך פרסום ממוקד. פייסבוק ניהלה קמפיין ארוך נגד עדכון הפרטיות שלא הצליח לשנות את דעתה של אפל, אך נראה שהיא עדיין לא אמרה את המילה האחרונה במובן זה ובעבר דובר כי היא מתכננת תביעת הגבלים עסקיים נגד אפל.

תביעה ייצוגית של 1.5 מיליארד ליש"ט

אפשר לטעון בצדק כי העמלות הגבוהות של אפל מתגלגלות בסופו של דבר למשתמשים, שנאלצים לשלם יותר על כל רכישה באפליקציות. טענה זו עומדת במרכז תביעה ייצוגית ענקית שהוגשה בבריטניה השבוע נגד אפל לפיה הכללים הנוקשים של החברה באפסטור מובילים צרכנים לשלם יותר על אפליקציות. התובעים דורשים פיצוי של עד 1.5 מיליארד ליש"ט למשתמשים שביצעו רכישות בשנים האחרונות באפסטור מאז 2015.

אפל בתגובה ממשיכה להחזיק באותם טיעונים שעמדו בבסיס הקמת האפסטור, לפיהם הכללים מגנים על המשתמשים מנוכלויות או סתם חוויית משתמש רעה. אפל שחררה לאחרונה נתונים שמראים כי בשנה שעברה היא דחתה לא פחות ממיליון בקשות לעדכונים מאפליקציות מסיבות שונות.

דווקא הסכסוך מול פייסבוק מוכיח כי אי אפשר לפסול על הסף את הטענה של אפל על הגנה על משתמשים. לפי נתונים ראשוניים מאז העדכון שהוציאה אפל, הרוב המכריע של המשתמשים ניצלו את האופציה הנוחה יותר לחסום ניטור על ידי אפליקציות כמו פייסבוק, משהו שבאנדרואיד של גוגל למשל עדיין לא מציעים. האם ההגנה הזו על המשתמשים באמת מצדיקה 30% עמלה? על זה בהחלט אפשר להתווכח.

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון