גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הם מנהלים חברות ענק ובטוחים: העסקים הם המפתח לדו קיום

שטראוס, סודהסטרים, אמדוקס, ישרוטל ואסם-נסטלה הן חברות שמעסיקות עובדים מכל האוכלסויות ● כעת המנכ"לים שלהן מסבירים איך המציאות הנפיצה של השבועות האחרונים נראית מהצד שלהם

רוצים לחיות יחד
רוצים לחיות יחד

מאות יהודים וערבים, אנשי ונשות משק, חברה וכלכלה הצטרפו קריאת גלובס למען חיים משותפים והפסקת האלימות. פנינו לכמה מהמנהלים המובילים במשק כדי להבין כיצד נראית התמונה מהצד שלהם.

מאות כבר הצטרפו לקריאת גלובס למען חיים משותפים והפסקת האלימות

"להפעיל את המנהלים בשטח"/ אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל

"כ־25% מהעובדים שלנו הם מהחברה הערבית. מפעל הקפה שלנו ממוקם בלוד. יש לנו מפעלים בצפון שבהם חלק גדול מהעובדים הם מהחברה הערבית. הסוגיה היא קשה ועמוקה. אי אפשר לומר שזה שטויות ושזה יעבור, אבל אנחנו מתמודדים עם זה. יש מתח, כמו שיש בכל הארץ, אבל לא היו אצלנו גילויי איבה. אנחנו מנסים להעביר את המסר שלא בידינו לפתור את הסכסוך הגדול, אבל בתוך משפחת שטראוס אנחנו מכבדים כל אחד.
"בשבוע האחרון המנהלים שלנו נמצאים במפעלים עם האנשים ומדברים איתם. יש קו דק בין מה מותר ומה אסור. יש מקום לכל אחד עם כל דעה. אבל אם מישהו אומר דברים מאוד קיצוניים שגובלים באיום, אז מקומו לא אצלנו. כולם שומרים על הכבוד של כולם, זה הקו שלנו, והוא מקבל ביטוי יותר חזק בתקופה הזו".

הסיבה, לדברי דרור, היא ששטראוס עסוקה בסוגיית הגיוון כבר המון שנים. "דו קיום זה משהו שנבנה לאורך שנים. יש לנו יעדים פנימיים של גיוון. כשעובדים בזה הרבה מאוד שנים, ומעבירים מסר ברור של שוויון, גם כשיש התפרצות - היא מידתית".

עובדים שלכם נענו לקריאה של המגזר הערבי ושבתו?
"רוב העובדים שלנו הגיעו והמפעלים עובדים כרגיל. המנהלים דיברו איתם והסבירו להם שהם לא צריכים לחשוש להגיע. מי שהחליט לא להגיע, כיבדנו את ההחלטה".

"לעבוד בזה יום יום" / אייל שוחט, מנכ"ל סודהסטרים

במפעל סודהסטרים בלהבים עובדים כ-3000 איש, מתוכם שליש בני החברה הערבית. אייל שוחט, מנכ"ל סודהסטרים, שהגיע למפעל מספר: "פגשתי את חליל שגר במזרח ירושלים ליד שער שכם, ואת מוחמד מבאר שבע, וחבר'ה ישראלים מאופקים. כשעובדים כל השנה בליצור את החיים המשותפים האלו, אז זה כשמגיע אירוע כמו האירוע הזה, אנחנו כמעט לא מרגישים את זה כאן בפנים. יש לנו בית כנסת ומסגד במפעל שלנו. בשבוע שעבר עשינו ארוחת איפטר מפוארת, ולפני זה חגגנו ביחד את פסח. אנחנו חיים כאן ביחד ולא מתעלמים מהשוני, אלא מכילים. העובדים שלנו יודעים שאלו לא מילים ריקות צריך לעבוד בשביל חיים משותפים".

"להשאיר את הצרות מחוץ למקום העבודה" / שי לוי, מנכ"ל אמדוקס ישראל

ב־2012 פתחה אמדוקס סניף בנצרת ומאז שיעור העובדים הערבים בחברה גדל בהתמדה. בשנה שעברה שיעור המגויסים הערבים בחברה עמד על כ־10%, כאשר מרבית המועסקים משמשים בתפקידים טכנולוגיים.

"אנחנו שולחים אנשים שלנו לבתי ספר בחברה הערבית כדי לעודד אותם לבחור במקצועות טכנולוגים. אנחנו רוצים לפגוש אותם כעובדים מצטיינים בהמשך. זה היום יום שלנו, אנחנו מאמינים בזה", אומר שי לוי מנכ"ל אמדוקס בישראל. לוי מספר כי איש מעובדי אמדוקס הערבים לא הצטרף ליום השביתה שעליו הכריזו בחברה הערבית, "אבל אם מישהו מהעובדים מבקש, היינו מכבדים זאת".

על האווירה בחברה הוא אומר: "אף אחד לא מרגיש נוח עם הסיטואציה במדינה כרגע, אבל אנחנו לא רואים מתיחות בין יהודים וערבים אצלנו. העובדים יודעים להכיל את זה, והמנהלים יודעים איך לנהל את זה. זה עניין של להתמודד עם הבדלי תרבות, ואנחנו עושים את זה כשגרת חיים".

"חשיבות עצומה שנמשיך לעבוד יחד" / ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל

בישרוטל מועסקים עובדים מכלל החברה הישראלית. כדי להתמודד עם האתגרים של התקופה, "כל מנהל דיבר עם הצוותים שלו, ערכנו מפגשים והדגשנו את החיבור בין העובדים ואת הצורך בשיתוף פעולה", אומר לגלובס ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל.

"במלונות בירושלים יש עובדים ממזרח ירושלים, והסיפור יכול להיות יותר מורכב, כי הם מושפעים מהסביבה שלהם, שאומרת 'אל תלך לעבוד אצל היהודים'. ועם זה אנחנו צריכים להתמודד. אני רואה ברשתות החברתיות משפטים כמו 'איך תסדרו בלעדינו כי אנחנו מחזיקים אתכם'. זה מראה לנו שקרה פה משהו שייקח זמן עד שנבין את המשמעות שלו".

רביב מדגיש כי אי אפשר לחזור לשגרה ברגע אחד. "כשהאש והעשן יירגעו נבין לעומק את הנזק שנגרם. הרבה גורמים מרגישים מאוד לא בנוח עם מה שקרה פה, שחלק מזה הוא פועל יוצא של הזנחה של שנים. מתעקשים להתעלם מזה הרבה שנים ועכשיו הכול פורץ".

"אפס סובלנות לאפליה ולגזענות" / אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה

בשעות הלילה, זמן קצר לפני החזרה מחג השבועות, פגעה רקטה במפעל אסם־נסטלה בשדרות. למרות הנזק לרכוש, לא היו נפגעים בגוף, והמפעל המשיך בפעילות מלאה. כ־19% מהמועסקים בחברה הם בני החברה הערבית. "זה לא מקרי, זה חשוב לנו", אומר אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה. "אנחנו רוצים שתהיה כאן תמונת ראי של קהל הצרכנים בחברה הישראלית. אם לא נדע לתת פתרונות מתאימים לכל האוכלוסייה, אנחנו נהיה חברה סקטוריאלית".

"יש לנו רקמה חברתית של שוויון וכבוד, של אחדות. הלוואי והיינו רואים את זה בכל מקום אחר בארץ. אין ספק שהקולות הקיצוניים הם קולות שמאתגרים את הפעולות היום יומיות שלנו, אבל אנשים רואים במקום הזה בית, כמקום שהם מתפתחים וגדלים בו, ומתפרנסים בו. הם רואים במקום הזה מקום שמאפשר הזדמנות שווה לאפשר ולהתפתח. כולם שייכים לאותו מעמד: מעמד של אנשים שרוצים להתפתח ולצמוח".

בן אסאייג מספר שמדובר בתהליך לו שותפים העובדים כולם. חוגגים יחד חגים - בין אם מדובר בחג דרוזי, יהודי או מוסלמי, ומשמשים בבואה של החברה בישראל. "המדיניות שלנו היא פשוטה: אפס סובלנות לאלימות מכל סוג, אפס סובלנות לאפליה ולגזענות. אדם שבתוך גבולות החברה ינהג באופן הזה, יקרא לבירור משמעתי בתוך יממה. יש כאן ביטויי סולידריות מירביים מקצה לקצה. אנחנו רואים עכשיו עובדים ערבים שכותבים פוסטים על הקושי שאותו הם חווים, ועשרות חבריהם מגיבים באמפתיה ואהדה, ולהפך".

עובדים שלכם השתתפו בשביתה?
"אנחנו אומרים לעובדים לפעול לפי צו ליבם ומצפונם. אנחנו לא שמחים אם אנשים לא מגיעים לעבוד, אבל אנחנו נמנעים מלשפוט לחומרה אנשים שנענים לקריאה מתוך החברה שממנה הם באים".

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים