גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי טוסון החדשה: קפיצת מדרגה שוברת מוסכמות

הטוסון החדשה זונחת את העיצוב השבלוני לטובת מראה מקורי ושובה עין ● היא כבר לא זולה כמו הקודמת, ויש בפלח כלים נוחים יותר על כבישים משובשים, אבל זה לא יפריע לה להפוך ללהיט מכירות

יונדאי טוסון 1.6 טורבו 2021 / צילום: יח"צ
יונדאי טוסון 1.6 טורבו 2021 / צילום: יח"צ

תחת מיסוך כבד של חדשות ביטחוניות, נחתם בסיאול בשבוע שעבר הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקוריאה. ההסכם הוא תוצר של כמעט עשר שנים של מגעים ודיונים עתירי מכשולים פוליטיים, כלכליים וטכניים. אבל כעת הוא חתום ובשנים הקרובות הוא עתיד יהפוך את הנוכחות של מוצרים ומותגים קוריאניים בישראל לדומיננטית מאוד.

ביטול המכסים הנלווה להסכם עתיד לשרת במיוחד את מותגי הרכב מתוצרת דרום קוריאה בישראל, ובראשם יונדאי וקיה. אמנם יבואני הרכב נוטים להמעיטו בהשפעה הצפויה על מחירי הרכב לצרכן אבל, וזה אבל גדול, מבחינת מפת התחרות בשוק הרכב הישראלי ההסכם משמעותי מאוד והוא יעניק לקוריאנים גמישות מוגדלת בהנחות לציים, חסינות בפני שינויי שער ומיסוי, עלויות חלפים טיפולים נמוכות יותר ומוטיבציה מוגברת לשווק בארץ דגמים "מחושמלים" ועוד. ואם לוקחים בחשבון, שאפילו עם המכס (7%) כמעט אחת מכל שלוש מכוניות חדשות, שנמכרו בישראל בשנים האחרונות היו קוריאניות, זו בשורה מדאיגה למתחרים.

ההסכם עתיד לשמש גם כמכפיל כוח בהסתערות המתוכננת של יונדאי מוטורס על שוק הרכב הישראלי בשנתיים הקרובות בסיוע קפיצת דרך בכל החזיתות: טכנולוגיית הנעה "מחושמלת", איכות הייצור ואפילו העיצוב - תחום שבו קבוצת יונדאי בחרה בעבר לפעול בשיטת "גם אני" או לכל הפחות בשיטת "נסה וטעה".

אלמנטים נועזים 

עד כמה גדולה קפיצת הדרך בתחום העיצוב ממחיש היטב יונדאי טוסון החדש, שהמאפיין הבולט ביותר שלו הוא כמובן החרטום המחורץ עם פנסי חזית שמוטמעים בו ומורכבים משלל רכיבי LED נפרדים. הפנסים הללו שמתמזגים בתוך עיצוב הגריל כאשר הם מכובים ויוצרים תאורה מעוצבת דמוית כנפיים כאשר הם פועלים.

אפשר להתייחס לאלמנט הזה בתור גימיק קצת "רועש". אבל בעידן בו גדודים של רכבי פנאי מכל העולם נראים כמו שכפול גנטי, החרטום הייחודי והמקורי של הטוסון יוצר זהות מותג מיידית על הכביש, במיוחד בלילה. לא נופתע כלל ועיקר אם הוא "יאומץ" בשנים הקרובות על ידי מתחרים רבים בתעשייה.

עוד אלמנט נועז הם משטחי הכנפיים הזוויתיים והענקיים מלפנים ומאחור, שגורמים לרכב להיראות רחב וספורטיבי מכפי שהוא באמת. הוסיפו לכך זנב מכונף בהשראת ב.מ.וו וחישוקים רחבים ונאים וקיבלתם עיצוב שללא ספק מוכר מכוניות באולם התצוגה.

גם תא הנוסעים מהווה קפיצת דרך מאוד משמעותית בהשוואה לדגם היוצא, במיוחד בכל הנוגע להחצנה של איכות ייצור וטכנולוגיה. את פני הנהג והנוסעים מקדם מערך פיקוד חד, צבעוני ועתיר אופציות להתאמה אישית על טהרת המסכים הדיגיטליים, עם שילוב מאוזן בין תפריטי מגע למתגים פיזיים.

השליטה בהילוכים מתבצעת באמצעות מתגים, כמו בשאר דגמי הדור החדש של יונדאי, מתגי התפעול על ההגה מאורגנים היטב וכל העסק מדופן במשטחים פלסטיים רכים למגע בצבעים נעימים לעין עם טקסטורות, שלקוחות מעולם רכבי הפרימיום. המעידה היחידה היא משטח הפלסטיק שחור ומבריק, שעוטה את עמדת המולטימדיה והקונסול המרכזי ונוטה להתלהט ולקלוט אבק טביעות אצבע. איכות ההרכבה טובה ובידוד רעשי המנוע יעיל אם כי במהירויות שיוט גבוהות נתקלנו בלא מעט רעש רוח. רמת האבזור בדגם ה"לקצ'רי" בו נסענו, אחת מתחת לרמה הגבוהה ביותר, מקיפה ומכובדת כולל מערך בטיחות מתקדם.

התא ממלא היטב את ייעוד הפנאי המשפחתי שלו. סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים אם כי תנוחת הישיבה אינה גבוהה כפי, שיוצר הרושם הראשוני. המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים לנסיעות ארוכות והמושב האחורי מספק מרחב רגליים וכתפיים מרשים גם לבעלי מידות חריגות. תא המטען שטוח, נמוך וענק אם כי הכוח הנדרש לפתיחה וסגירה של הדלת האחורית המאסיבית עתיד לאתגר את מי שהזניח את הכושר האישי.

את חדירת הטוסון לאירופה מובילות כיום מערכות הנעה היברידיות ופלאג-אין מתוחכמות. לישראל, שבה קיימת פחות רגישות לסוגיית הפליטה, מגיעים בינתיים רק שני מנועי בנזין מוכרים כאשר רכב המבחן שלנו צויד בחזק מהשניים, 1.6 ליטר טורבו בנזין, שמייצר 180 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

את המנוע הזה זכינו להכיר ביונדאי קונה הקומפקטית ואין לו בעיה להתמודד גם עם הטוסון הגדול משמעותית. הוא שקט, חלק, מספק דחף מכובד לשוחרי ה"קיק דאון" וסוחב במרץ גם בעליות תלולות עם מטען אנושי מלא. הלוגיקה של התיבה אינה מהירה ורהוטה כמו אצל חלק מהתיבות המקבילות בשוק ותחת פקודות רגל לא עקביות היא נוטה לעיתים להשתהות, כאילו לוקחת זמן למחשבה. במצב התכנות הספורטיבי היא יותר נחרצת. צריכת הדלק לא קובעת סטנדרטים חדשים ומי, שישתמש לעיתים קרובות במצב הספורטיבי ויכביד את רגלו על המצערת, יקבל בסביבות 11 ק"מ לליטר, די רחוק מה-15 ק"מ לליטר המוצהרים.

 

קפיצת מדרגה

באגף התנהגות הכביש הטוסון מכויל בעליל עבור המכנה במשותף הרחב ולא מנסה ליצור אמת מידה חדשה. ברירת המחדל של ההיגוי היא תגבור קליל ומנותק שמשתפר במעט לאחר הניתוק של מערכת "הסיוע הבטיחותי להיגוי", שהתערבותה בנהיגה היא אחת הטורדניות ביותר בהן נתקלנו. מצב התכנות הספורטיבי מוסיף להיגוי משקל אבל לא בהכרח הרבה יותר מידע על פני הכביש.

זה אולי לא יפריע לנהג הטיפוסי בפלח אבל נהגים אנינים יקבלו יותר איזון בחלק מהאירופאיות בפלח. התנהגות הכביש בטוחה עם שפע של אחיזת כביש מהצמיגים הרחבים, מעט מאוד נטיית גוף בפניות הדוקות והעברות משקל זורמות. נוחות הנסיעה תלויה בפני הכביש. בורות קטנים נספגים היטב אבל הכיול הרך של הבולמים מתקשה לטפל במכשולים גדולים ואיטיים שמטלטלים את התא כהוגן ומורגשים ביתר שאת אצל הנוסעים מאחור. ייתכן שהאשם הוא בחישוקי ה-18 עם הצמיגים נמוכי החתך.

בשורה התחתונה הטוסון החדש מהווה מבחינות רבות קפיצת מדרגה עבור המותג הקוריאני ומעניק גיבוי לשאיפתו לטפס בסולם הסטטוס. יש לו עיצוב ייחודי ומתבלט, שמתחבר היטב לשכבת גיל רחבה, תא נוסעים שימושי ורמת גימור ואבזור שלא תבייש שום מותג פרמיום וביצועים מכובדים. יש בפלח כלים מתחרים נוחים ממנו על כבישים משובשים ונעימים יותר לנהיגה וגם הקפיצה במחיר, החל מכ-170 אלף שקל לגרסה ההתחלתית עם מנוע הטורבו, מציבה אותו רחוק מאזור הנוחות של הדגם הקודם, שעיקר מכירותיו נעו בטווח של 140-150 אלף שקל. אבל כמעט 3000 הזמנות מוקדמות לרכב בישראל, שנרשמו עוד בטרם פורסמו המחירים ונפתחו נסיעות המבחן, מעידות, שזה כנראה לא שיקול מכריע ברכישות. השבט אמר את דברו.

חלק מהמתחרות

קיה ספורטג' 2022

האח-המתחרה הצמוד של הטוסון, שניצב על אותה פלטפורמה, ייחשף בהמשך השנה ויגיע אלינו בינואר הבא. ממדיו דומים לטוסון אולם עיצוב צפוי להיות קצת פחות דרמטי בעיקר בחרטום. תא הנוסעים יציע יותר מרחב ואבזור, עם תצוגות דיגיטליות. המנועים בשלב הראשון יכללו גרסת פלאג-אין וגרסה היברידית מקובלת (בתמונה הדגם הקיים)

קיה ספורטג’ 2022 / צילום: יח"צ

ניסאן X-TRAIL

במחיר שמתחיל ב-175 אלף שקל ניסאן אקס-טרייל טורבו-בנזין מציע ממדים גדולים משל הטוסון ותא נוסעים איכותי ועתיר מערכות היי-טק עם בונוס של צמד מושבים נוסף בשורה השלישית. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו, שמייצר 160 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים וההנעה היא קדמית

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח"צ

קופרה פורמנטור

ב-175 אלף שקל לקרוס-אובר הספורטיבי החדש של קבומת פולקסווגן יש עיצוב ספורטיבי ובעל נוכחות. ממדים חיצוניים מעט קטנים מהטוסון על תא נוסעים מרווח ובנוי היטב. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות והשלדה הדוקה וספורטיבית

קופרה פורמנטור / צילום: יח"צ

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות