גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחבורה הציבורית תשתפר רק אם נעבור לחשיבה קפיטליסטית ומדידת ערך

אין ספק שתחבורה היא אמצעי ותשתית להגיע למוצר עצמו, אך כדי שזה יקרה, צרכני השירות חייבים להיות מוגדרים כלקוחות, במקום הרגולטור ● בישראל יש משבר תכנון ומגזר ציבורי שפועל ללא מרכיב של אחריותיות - מחויבות לדין וחשבון על פעילותו מול האזרח

ספקי התחבורה הציבורית תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור
ספקי התחבורה הציבורית תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור

השיח האידיאולוגי בסוגיות התחבורתיות בישראל קיים, עם זאת, תפיסות העולם המושרשות, שנעות בין סוציאליזם סמכותני לבין מהפכנות ליברלית, מפספסות את הזרם המרכזי, הפרקטי.

לזרם זה שותפים גורמים רבים אזרחיים ועסקיים. זו תפיסה שבה יש הבנה לשיקוף של ערך, המגולם, בין היתר, באופן פיננסי. הפרט במרכז, כצרכן, לקוח השירות, שהשימושים שלו מייצרים ערך כלפי כל השחקנים במערכת התחבורתית: ערך כלכלי, ערך סביבתי וערך שהפרט יוכל להזדהות עמו, לאמוד אותו באופן עצמאי ולראות את התועלות שבו.

הפרקטיקה הזאת שואבת את כוחה מתוך עולם רעיוני ליברלי-קפיטליסטי, קשוב לצרכים, שבו הצרכן במרכז, ולא האידיאולוגיה כשלצידה מסד רעיוני שמרני שמבין כי דרושה אבולוציה ולא רבולוציה, שתסכן את יציבות המערכת ויכולה להביא לאפקטי פרפר, שבמסגרתם הנזק יעלה על התועלת.

ההנחה שבה מאמינים פעילי תחבורה מרכזיים, כי "שוק התחבורה והתחבורה הציבורית בישראל מתנהל בעשורים האחרונים על פי חוקי הכלכלה המערביים, ועובר יותר ויותר למדיניות ולכללי השוק החופשי", לא רק שאינה נכונה, אלא הפוכה לחלוטין מהמציאות.

כי הרי מהו שוק? ההגדרה המוכרת לשוק, במובן הכלכלי היא "מערכת יחסים בין קונים ומוכרים". כפועל יוצא מכך, האם אפשר להשוות אוטובוס ורכבת, אמצעי הסעת המונים, למונית שירות, אמצעי משלים בתחבורה מבחינת השימושים של צרכני השירות? האם אפשר להשוות אוטובוס למונית ספיישל, או נסיעה שיתופית, כשהקיבולת של האמצעים האחרונים שונה לחלוטין ומשפיעה במישרין על היווצרות של גודש תנועה, אם מבוצע מעבר מהסעת המונים לתחבורה שיתופית? הרי כבר בהגדרה של "שוק", ההשוואה בין אוטובוס למונית שיתופית היא השוואה בין שני מוצרים שונים שנועדו, ככל הנראה, גם לשימושים שונים. אוטובוס ליוממות, מונית שיתופית לשירות מזדמן.

הספקים תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור

צריך לראות את המציאות שנוצרה בעשורים האחרונים בעיניים פקוחות: השירות התחבורתי בישראל הוא שירות ממשלתי, שכלליו נקבעים על ידי הרגולטור בשני העשורים האחרונים ברזולוציות מעמיקות, שמאסדרות מסלולים, תעריפים, רכש אוטובוסים, רמות שירות ואפילו חניונים ומסופי לילה. השירותים הללו מסופקים באמצעות ספקים, שמלבד העסקת נהגים ותפעול שירות, תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור.

תושבי ירושלים וודאי זוכרים את כניסתה של "סיטיפס" להפעלת הרכבת הקלה בשנת 2011 לרעה, לא רק בסוגיית הפיקוח והקנסות, אלא בשל החלטת משרד התחבורה לאלץ את קווי האוטובוס של אגד לשנות מסלול כדי לא להתחרות ברכבת הקלה ובכך יצר תלות מערכתית, שפגעה בנוסעים בהיעדר חלופות. זו בוודאי לא מחשבה קפיטליסטית, כי אם מחשבה פטרנליסטית, הפוכה לרעיון הקפיטליסטי, שמשמרת את כוחה של המדינה על הפרט ומבטלת את החרות הצרכנית שלו כשהיא פוגעת בחופש התנועה שלו.

איך ניתן לטעון כי התחבורה והתחבורה הציבורית בישראל מתנהלות באופן קפיטליסטי, כשאחד התנאים המשקפים ערך הוא תחרות ישירה על האזרח שאינה מתקיימת בפועל? מה הרעיון בהכנסת מפעילים חדשים, כשהם הופכים בפועל לספקי שירות ממשלתי ומקבלים מונופול אזורי כך שהם משמרים את התלות של הנוסע, צרכן השרות, במפעיל יחיד ללא חלופות ראויות?

שימו לב מה קורה בפועל בענף התחבורה הציבורית: למפעיל התחבורה אין מרחב תחרותי של גמישות עסקית, שבמסגרתו הוא יכול למדוד את עצמו מול מפעילים אחרים בענף, אלא בהתאם לתקנות משרד התחבורה וההליך המכרזי מבטל, בפועל, את ההתחשבנות הפיננסית הישירה של המפעיל מול הנוסע, המשמש כ"בלדר" עבור משרד התחבורה. הלקוח מצפה לממשק מול גורם אחד ובפועל נאלץ בסוגיות רבות לתקשר מול המאסדר, משרד התחבורה, מאחר ותחומים רבים אינם באחריות המפעיל.

ובעניין הסובסידיות בתחבורה הציבורית, היקף התמיכה הממשלתית הגיע בשנת 2016 לכ-65 אחוז מסך העלויות, בעיקר כתוצאה מהרפורמה בתעריפים באזורי המטרופולינים, לעומת 40% בשנת 2004. ואלה הסוגיות הנוגעות במישרין בענף האוטובוסים.

ומה בעניין המיסוי? האם מדיניות רשות המסים בתחום התחבורה יכולה להיחשב כמדיניות קפיטליסטית?

המציאות שבה הנהגים משלמים אגרות רישוי ורכב, מיסוי כפול על קניית רכב ומיסוי על חלפים, מיסוי שנועד למלא את קופת המדינה בלבד ואינו משקף ערך, אינה קפיטליסטית כלל.

במציאות קפיטליסטית, כאמור, נהגים לא אמורים לנסוע "בחינם" על תשתיות כביש ציבורי ואפילו לא לחנות בחניה עירונית "בחינם". חינם, משמעותו בסביבה המשקפת ערך - על חשבון משלמי המסים. ההיגיון הקפיטליסטי, כביכול אומר: "נסעת יותר ברכב פרטי, שלם יותר עבור מה שצרכת. נסעת בתחבורה ציבורית ותרמת להפחתת הגודש? קבל תמריץ". וודאי שמציאות זו נראית היום בדיונית.

במאמרי הקודם בגלובס, שעסק בשינוי מדיניות המיסוי על מנת לאפשר תחבורה חשמלית בישראל, ציינתי כי בדוח מיוחד שהוציא אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה מינואר 2021, נאמדות העלויות החיצוניות הסביבתיות, הגודש ותאונות הדרכים על סך של כ-38.2 מיליארד שקלים בשנה.

נתונים אלה משקפים את היקף השימושים ברכב הפרטי בישראל, שנובע מתכנון תשתיות מותאם לסוג אחד של אמצעי תנועה בישראל, הרכב הפרטי, על חשבון אמצעים נוספים. זהו תכנון לקוי שיוצר נזקים סביבתיים וכלכליים, ישירים ועקיפים למשק הישראלי ומהווים אתגר גדול לשוק העבודה בישראל. דרך אגב, הגודש מעיד על ביקוש רב ליוממות במטרופולינים הגדולים בישראל. הביקוש כשלעצמו מעיד על צמיחה כלכלית שמאפשרת יוממות למרכזי תעסוקה ומסחר. וצמיחה כלכלית של אזרחים היא לא דבר רע כלל.

לא משבר תחבורה, אלא משבר תכנון

אז היכן אנחנו טועים? בעיני, בכך שאנחנו מגדירים את משבר התכנון של מדינת ישראל כמשבר תחבורה. אנחנו משלמים היום מחיר כבד כתוצאה מתכנון לקוי, מפריד שימושים, שחל בעצימות גבוהה עוד משנות השמונים של המאה הקודמת ולא לקח עמו תמורות חברתיות בחשבון, כמו הגירת צעירים מהפריפריה הגאוגרפית למרכז, בזכות מוביליות חברתית שנבעה כתוצאה מפתיחה של אפשרויות השכלה, יחד עם גלי עליה שהגיעו לישראל ושינו בה את ההרכב הדמוגרפי ויצרו שכונות לווין ופרברים עם בעיות גישה וניידות.

זהו משבר של תכנון לקוי שבמסגרתו נבנו שכונות מחוץ לערים, ללא מרכזי מסחר ותעסוקה מספקים, מערכות כבישים שיצרו שכונות בלון ללא זרימה תחבורתית, בניית מרחבים שלא מאפשרים הליכה ומייצרים תלות תרבותית ברכב הפרטי לצרכי חינוך ותעסוקה. משבר שעלה לכותרות בשנת 2016, כאשר אביגדור יצחקי, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה דאז, אמר: "שייקחו שק שינה ויישנו על הרצפה. לא מעניין אותי, לא אחכה לכבישים בשביל לבנות דירות", אמירה שעוררה סערה ציבורית חריפה ומחאות תושבים בכל רחבי הארץ ואמנם, לא הרכב הפרטי הוא סמל לקפיטליזם, אלא התחרות וחרות הפרט הצרכנית לבחור באמצעי המתאים לו.

הפתרון למשבר התכנון בישראל הוא חזרה למסורת, שהייתה נהוגה בישראל באמצע המאה הקודמת ויצרה ערים נהדרות למגורים בישראל, כמו חדרה, כפר סבא, הרצליה, תל אביב וגם פתח תקווה לפני החרבת הפרדסים. בניה מערבת שימושי קרקע בין מגורים ומסחר, תכנון תשתיות להסעת המונים בשלב התכנון האורבני, התחדשות עירונית במקום פרבור, בניית רשת כבישים כשתי וערב במקום שכונות בלון שיוצרות פקקי תנועה כבר מהחניה במגדלים השכונתיים.

החזרה למסורת צריכה לשלב יד עם חזון של "מדיניות הוליסטית בתחבורה", שתחבר את אמצעי התחבורה לתעסוקה, למגורים, למוסדות חינוך והשכלה גבוהה באמצעות התאמת המיסוי לשימושים. הדרך לשם צריכה להתחיל בהטמעת תפיסת שירות במשרד התחבורה שתגדיר את הנוסעים כצרכני השירות במקום הרגולטור, כמו בשוק הפרטי.

הכותב הוא מומחה חוויית משתמש והנגשת מידע, מייסד ארגון הצרכנים והמומחים "תחבורה בדרך שלנו"

עוד כתבות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

אילוסטרציה: Shutterstock

חברות הביטוח בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו החסכונות שלכם בנובמבר

חברות הביטוח הן המנצחות הגדולות בתשואות של חודש נובמבר, מנורה מבטחים וכלל מובילות גם מתחילת השנה ● בתחתית: הגופים שחשופים לחו"ל - אלטשולר שחם וילין לפידות ● הסיבה היא זינוק של יותר מ-4% בשוק המקומי לעומת יציבות בארה"ב ● ומה קורה בינתיים בדצמבר?

אילוסטרציה: Shutterstock

יוקר מחיה? למה אתרי השוואות המחירים הישראליים לא מצליחים להתרומם

בישראל פועלות כיום רק שתי פלטפורמות פרטיות להשוואה בין מחירי מזון: Pricez ו-CHP ● ברשות להגנת הצרכן מבטיחים רפורמה שתמשוך שחקנים חדשים ותסייע לתחרות ● ובינתיים הפרדוקס נמשך: בשוק המזון מהיקרים במערב לא משתמשים בכלי השוואת מחירים

יו''ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד, אורח הכבוד ויו''ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים LA28 קייסי וסרמן וארוסתו / צילום: הוועד האולימפי בישראל

הוועד האולימפי מסכם שנה באירוע חגיגי

הוועד האולימפי בישראל חתם את השנה הפוסט־אולימפית בטקס חגיגי ● פורום טכנולוגי סגור ביוזמת MIND Israel התקיים בת"א ● מאות רוקחי Be פארם השתתפו בכנס השנתי באקספו ת"א ● וגם: יו"ר חדשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א ומועמד לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● אירועים ומינויים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים, ויורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

מצלמת NightHawk2 של נקסט ויז'ן על רחפן / צילום: נקסט ויז'ן

מניית נקסט ויז'ן זינקה לשיא: "עסקה שמבטיחה צמיחה חזקה גם ב־2026"

חברת הטכנולוגיה הביטחונית קיבלה הזמנה של כ־77 מיליון דולר - הגדולה בתולדותיה ● לידר: "עסקה פנומנלית שמהווה קפיצת מדרגה" ● מניית נקסט ויז'ן זינקה בכ־240% בשנה האחרונה

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם