גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחבורה הציבורית תשתפר רק אם נעבור לחשיבה קפיטליסטית ומדידת ערך

אין ספק שתחבורה היא אמצעי ותשתית להגיע למוצר עצמו, אך כדי שזה יקרה, צרכני השירות חייבים להיות מוגדרים כלקוחות, במקום הרגולטור ● בישראל יש משבר תכנון ומגזר ציבורי שפועל ללא מרכיב של אחריותיות - מחויבות לדין וחשבון על פעילותו מול האזרח

ספקי התחבורה הציבורית תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור
ספקי התחבורה הציבורית תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור

השיח האידיאולוגי בסוגיות התחבורתיות בישראל קיים, עם זאת, תפיסות העולם המושרשות, שנעות בין סוציאליזם סמכותני לבין מהפכנות ליברלית, מפספסות את הזרם המרכזי, הפרקטי.

לזרם זה שותפים גורמים רבים אזרחיים ועסקיים. זו תפיסה שבה יש הבנה לשיקוף של ערך, המגולם, בין היתר, באופן פיננסי. הפרט במרכז, כצרכן, לקוח השירות, שהשימושים שלו מייצרים ערך כלפי כל השחקנים במערכת התחבורתית: ערך כלכלי, ערך סביבתי וערך שהפרט יוכל להזדהות עמו, לאמוד אותו באופן עצמאי ולראות את התועלות שבו.

הפרקטיקה הזאת שואבת את כוחה מתוך עולם רעיוני ליברלי-קפיטליסטי, קשוב לצרכים, שבו הצרכן במרכז, ולא האידיאולוגיה כשלצידה מסד רעיוני שמרני שמבין כי דרושה אבולוציה ולא רבולוציה, שתסכן את יציבות המערכת ויכולה להביא לאפקטי פרפר, שבמסגרתם הנזק יעלה על התועלת.

ההנחה שבה מאמינים פעילי תחבורה מרכזיים, כי "שוק התחבורה והתחבורה הציבורית בישראל מתנהל בעשורים האחרונים על פי חוקי הכלכלה המערביים, ועובר יותר ויותר למדיניות ולכללי השוק החופשי", לא רק שאינה נכונה, אלא הפוכה לחלוטין מהמציאות.

כי הרי מהו שוק? ההגדרה המוכרת לשוק, במובן הכלכלי היא "מערכת יחסים בין קונים ומוכרים". כפועל יוצא מכך, האם אפשר להשוות אוטובוס ורכבת, אמצעי הסעת המונים, למונית שירות, אמצעי משלים בתחבורה מבחינת השימושים של צרכני השירות? האם אפשר להשוות אוטובוס למונית ספיישל, או נסיעה שיתופית, כשהקיבולת של האמצעים האחרונים שונה לחלוטין ומשפיעה במישרין על היווצרות של גודש תנועה, אם מבוצע מעבר מהסעת המונים לתחבורה שיתופית? הרי כבר בהגדרה של "שוק", ההשוואה בין אוטובוס למונית שיתופית היא השוואה בין שני מוצרים שונים שנועדו, ככל הנראה, גם לשימושים שונים. אוטובוס ליוממות, מונית שיתופית לשירות מזדמן.

הספקים תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור

צריך לראות את המציאות שנוצרה בעשורים האחרונים בעיניים פקוחות: השירות התחבורתי בישראל הוא שירות ממשלתי, שכלליו נקבעים על ידי הרגולטור בשני העשורים האחרונים ברזולוציות מעמיקות, שמאסדרות מסלולים, תעריפים, רכש אוטובוסים, רמות שירות ואפילו חניונים ומסופי לילה. השירותים הללו מסופקים באמצעות ספקים, שמלבד העסקת נהגים ותפעול שירות, תלויים לחלוטין בחסדי הרגולטור.

תושבי ירושלים וודאי זוכרים את כניסתה של "סיטיפס" להפעלת הרכבת הקלה בשנת 2011 לרעה, לא רק בסוגיית הפיקוח והקנסות, אלא בשל החלטת משרד התחבורה לאלץ את קווי האוטובוס של אגד לשנות מסלול כדי לא להתחרות ברכבת הקלה ובכך יצר תלות מערכתית, שפגעה בנוסעים בהיעדר חלופות. זו בוודאי לא מחשבה קפיטליסטית, כי אם מחשבה פטרנליסטית, הפוכה לרעיון הקפיטליסטי, שמשמרת את כוחה של המדינה על הפרט ומבטלת את החרות הצרכנית שלו כשהיא פוגעת בחופש התנועה שלו.

איך ניתן לטעון כי התחבורה והתחבורה הציבורית בישראל מתנהלות באופן קפיטליסטי, כשאחד התנאים המשקפים ערך הוא תחרות ישירה על האזרח שאינה מתקיימת בפועל? מה הרעיון בהכנסת מפעילים חדשים, כשהם הופכים בפועל לספקי שירות ממשלתי ומקבלים מונופול אזורי כך שהם משמרים את התלות של הנוסע, צרכן השרות, במפעיל יחיד ללא חלופות ראויות?

שימו לב מה קורה בפועל בענף התחבורה הציבורית: למפעיל התחבורה אין מרחב תחרותי של גמישות עסקית, שבמסגרתו הוא יכול למדוד את עצמו מול מפעילים אחרים בענף, אלא בהתאם לתקנות משרד התחבורה וההליך המכרזי מבטל, בפועל, את ההתחשבנות הפיננסית הישירה של המפעיל מול הנוסע, המשמש כ"בלדר" עבור משרד התחבורה. הלקוח מצפה לממשק מול גורם אחד ובפועל נאלץ בסוגיות רבות לתקשר מול המאסדר, משרד התחבורה, מאחר ותחומים רבים אינם באחריות המפעיל.

ובעניין הסובסידיות בתחבורה הציבורית, היקף התמיכה הממשלתית הגיע בשנת 2016 לכ-65 אחוז מסך העלויות, בעיקר כתוצאה מהרפורמה בתעריפים באזורי המטרופולינים, לעומת 40% בשנת 2004. ואלה הסוגיות הנוגעות במישרין בענף האוטובוסים.

ומה בעניין המיסוי? האם מדיניות רשות המסים בתחום התחבורה יכולה להיחשב כמדיניות קפיטליסטית?

המציאות שבה הנהגים משלמים אגרות רישוי ורכב, מיסוי כפול על קניית רכב ומיסוי על חלפים, מיסוי שנועד למלא את קופת המדינה בלבד ואינו משקף ערך, אינה קפיטליסטית כלל.

במציאות קפיטליסטית, כאמור, נהגים לא אמורים לנסוע "בחינם" על תשתיות כביש ציבורי ואפילו לא לחנות בחניה עירונית "בחינם". חינם, משמעותו בסביבה המשקפת ערך - על חשבון משלמי המסים. ההיגיון הקפיטליסטי, כביכול אומר: "נסעת יותר ברכב פרטי, שלם יותר עבור מה שצרכת. נסעת בתחבורה ציבורית ותרמת להפחתת הגודש? קבל תמריץ". וודאי שמציאות זו נראית היום בדיונית.

במאמרי הקודם בגלובס, שעסק בשינוי מדיניות המיסוי על מנת לאפשר תחבורה חשמלית בישראל, ציינתי כי בדוח מיוחד שהוציא אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה מינואר 2021, נאמדות העלויות החיצוניות הסביבתיות, הגודש ותאונות הדרכים על סך של כ-38.2 מיליארד שקלים בשנה.

נתונים אלה משקפים את היקף השימושים ברכב הפרטי בישראל, שנובע מתכנון תשתיות מותאם לסוג אחד של אמצעי תנועה בישראל, הרכב הפרטי, על חשבון אמצעים נוספים. זהו תכנון לקוי שיוצר נזקים סביבתיים וכלכליים, ישירים ועקיפים למשק הישראלי ומהווים אתגר גדול לשוק העבודה בישראל. דרך אגב, הגודש מעיד על ביקוש רב ליוממות במטרופולינים הגדולים בישראל. הביקוש כשלעצמו מעיד על צמיחה כלכלית שמאפשרת יוממות למרכזי תעסוקה ומסחר. וצמיחה כלכלית של אזרחים היא לא דבר רע כלל.

לא משבר תחבורה, אלא משבר תכנון

אז היכן אנחנו טועים? בעיני, בכך שאנחנו מגדירים את משבר התכנון של מדינת ישראל כמשבר תחבורה. אנחנו משלמים היום מחיר כבד כתוצאה מתכנון לקוי, מפריד שימושים, שחל בעצימות גבוהה עוד משנות השמונים של המאה הקודמת ולא לקח עמו תמורות חברתיות בחשבון, כמו הגירת צעירים מהפריפריה הגאוגרפית למרכז, בזכות מוביליות חברתית שנבעה כתוצאה מפתיחה של אפשרויות השכלה, יחד עם גלי עליה שהגיעו לישראל ושינו בה את ההרכב הדמוגרפי ויצרו שכונות לווין ופרברים עם בעיות גישה וניידות.

זהו משבר של תכנון לקוי שבמסגרתו נבנו שכונות מחוץ לערים, ללא מרכזי מסחר ותעסוקה מספקים, מערכות כבישים שיצרו שכונות בלון ללא זרימה תחבורתית, בניית מרחבים שלא מאפשרים הליכה ומייצרים תלות תרבותית ברכב הפרטי לצרכי חינוך ותעסוקה. משבר שעלה לכותרות בשנת 2016, כאשר אביגדור יצחקי, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה דאז, אמר: "שייקחו שק שינה ויישנו על הרצפה. לא מעניין אותי, לא אחכה לכבישים בשביל לבנות דירות", אמירה שעוררה סערה ציבורית חריפה ומחאות תושבים בכל רחבי הארץ ואמנם, לא הרכב הפרטי הוא סמל לקפיטליזם, אלא התחרות וחרות הפרט הצרכנית לבחור באמצעי המתאים לו.

הפתרון למשבר התכנון בישראל הוא חזרה למסורת, שהייתה נהוגה בישראל באמצע המאה הקודמת ויצרה ערים נהדרות למגורים בישראל, כמו חדרה, כפר סבא, הרצליה, תל אביב וגם פתח תקווה לפני החרבת הפרדסים. בניה מערבת שימושי קרקע בין מגורים ומסחר, תכנון תשתיות להסעת המונים בשלב התכנון האורבני, התחדשות עירונית במקום פרבור, בניית רשת כבישים כשתי וערב במקום שכונות בלון שיוצרות פקקי תנועה כבר מהחניה במגדלים השכונתיים.

החזרה למסורת צריכה לשלב יד עם חזון של "מדיניות הוליסטית בתחבורה", שתחבר את אמצעי התחבורה לתעסוקה, למגורים, למוסדות חינוך והשכלה גבוהה באמצעות התאמת המיסוי לשימושים. הדרך לשם צריכה להתחיל בהטמעת תפיסת שירות במשרד התחבורה שתגדיר את הנוסעים כצרכני השירות במקום הרגולטור, כמו בשוק הפרטי.

הכותב הוא מומחה חוויית משתמש והנגשת מידע, מייסד ארגון הצרכנים והמומחים "תחבורה בדרך שלנו"

עוד כתבות

ראשי קרן אלומה, מימין: אורי יוגב, מולי רבינא ויאיר הירש / צילום: נוי נפתלי

האקזיט בוטל: בזק לא תרכוש את אקסלרה של קרן אלומה

חברת התקשורת הודיעה על החלטתה לוותר על העסקה לרכישת חברת הבת של קרן התשתיות, המחזיקה כבל תת-ימי בין ישראל לאירופה ● המשמעות - הקרן של אורי יוגב לא תרשום את האקזיט לו ציפתה

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

זמן מלחמה? בנמל אשדוד יפרצו את התקציב כדי לממן חגיגות

בנמל אשדוד מתכוונים לפרוץ את מסגרת תקציב ההוצאות כדי לממן את החגיגות לרגל 60 שנה להקמת הנמל - שיעלו כ-3 מיליון שקל ● והתאגיד הופך את הסדרה המצליחה "קופה ראשית" לסרט שיעלה לאקרנים בקיץ הבא ● אירועים ומינויים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג, לצד מייסד מלאנוקס איל ולדמן / צילום: תמר מצפי

מלאנוקס בלב המתיחות בין ארה"ב לסין: האם אנבידיה תספוג קנס של מיליארדים

הרשויות בבייג'ינג הודיעו כי אנבידיה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים במדינה עם רכישת מלאנוקס ב־2020 ● כעת, ענקית השבבים עשויה לספוג קנס של עד 10% מהכנסותיה בסין ● המהלך מגיע לאחר שורת צעדים שארה"ב וסין נקטו אחת נגד השנייה באחרונה

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"

איתן אלדר / צילום: תמר מצפי

הרימון שנזרק לחצר של בעל המניות: "לדעתי זאת טעות"

המשטרה פתחה בחקירה באשר לנסיבות זריקת הרימון לחצר ביתו של איש העסקים איתן אלדר, בעל מניות מיעוט בב.ס.ר הנדסה ● אלדר לגלובס: "אין לי מושג במה מדובר, לדעתי זה לא כוון אליי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו הפך את "כפסע מניצחון" לתחזית מבהילה

בימים שבהם מנכ"ל אנבידיה מתלבט איפה בדיוק בצפון הארץ הוא יקים את מטה הפיתוח הענק שלו, מתייצב ראש ממשלת ישראל ומדבר על בידוד עולמי ועל משק אוטרקי ● מי שדיבר שוב ושוב על "כפסע מניצחון", בחר לפתע להציג תחזית מבהילה ● ושלא יהיה ספק - אתונה וסופר ספרטה? אין באמת חיה כזו

אנשי ביטחון סינים אוספים פרטים מאזרחים באיי שלמה, החודש / צילום: Reuters, Royal Solomon Islands Police Force

מדינות האי הזעירות של האוקיינוס השקט נקראות לבלום את התפשטות סין

שורת איים קטנים ומרוחקים הצביעו עם ישראל בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון נגד ההצעה ל"שתי מדינות לשני עמים" ● ניתן להניח שהדבר קשור בכך שהן נשענות, לפחות במידת מסוימת, על סיוע אמריקאי - ומאוימות מההתפשטות הסינית באזור

פרויקט ורטיקל סיטי ברמת גן / הדמיה: DBLK - ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטן אדריכלים; 3dvision

מגדל המגורים הגבוה בישראל יוצא לדרך. מי יגור בקומה 72, וכמה דמי ניהול ישלמו?

400 מהדירות במגדל ברמת גן מיועדות להשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר", עם דגש על קהל יעד של משפחות צעירות ● גובה שכר הדירה ודמי הניהול טרם נקבע, אך בפרויקט מבטיחים בשורה: "החלפנו את עובדי הניקיון ברובוטים וחסכנו כמעט 50% מהעלויות" ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' על פסילת מועמדו לראש אגף התקציבים: "ועדת המינויים טעתה, אני בדיונים על זה"

שר האוצר הגיב היום לראשונה על פסילת מועמדו לתפקיד ראש אגף התקציבים באוצר, מהרן פרוזנפר ● החלטת ועדת המינויים התקבלה מטעמים של אי-מתן שוויון הזדמנויות לנשים בהתמודדות על תפקידים בכירים בממשלה בכלל ובאוצר בפרט ●  סמוטריץ': "אני מכבד מאוד נשים"

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

ראש עיריית איסטנבול המודח, אקרם אימאמאולו ונשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Emrah Gure, Markus Schreiber

ארדואן ממשיך לסגור חשבונות עם האופוזיציה ומטלטל את הבורסה באיסטנבול

נשיא טורקיה מסלים את המאבק נגד מפלגת העם הרפובליקנית, במקביל לניסיונות להציב "נאמנים" בהנהגת האופוזיציה ● בזמן שהמערכת הפוליטית סוערת, מאבקים אלימים שוטפים את הרחובות ● המשקיעים, שחוששים מערעור היציבות, מטלטלים את שוקי ההון הטורקיים

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

ספרד מבטלת עסקת ענק עם אלביט

מדובר בעסקה לרכישת מערכות ארטילריה מדגם PULS ● שווי עסקת התותחים הכולל הוא 700 מיליון אירו, כשמתוכם כ-150 מיליון אירו לאלביט ● ביטול זה מתווסף להחלטת ספרד מחודש יוני על השהיית עסקה לרכישת טילי ספייק LR 2 מרפאל תמורת כ־285 מיליון אירו ● המטרה: "להוריד לאפס" את התלות הטכנולוגית בישראל בשל המלחמה בעזה

אוגוסט היה חודש טוב לחוסכים / אילוסטרציה: Unsplash, andre taissin

מה הכסף שלכם עשה באוגוסט? חברת הביטוח שעקפה את כולם ובית ההשקעות שנשאר בתחתית

חודש אוגוסט הסתיים עם תשואה ממוצעת של 1.1% במסלולים הכלליים ● חברת הביטוח מנורה בלטה בביצועים טובים, ואילו ילין לפידות ומור התמקמו בתחתית עם ביצועים חלשים ● המסלולים מחקי מדדי ה-S&P 500 הציגו תשואה שלילית למרות הזינוק במדד

העזתים שברחו מעזה בעזרת ChatGPT

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראלים לא יוכלו להתקבל לאקדמיה הצבאית היוקרתית של בריטניה החל משנה הבאה, הצרות של איראן צפויות להחמיר, ארה"ב נאלצת לכבות שריפות במזרח התיכון, וסיפורו של עזתי שברח מעזה בעזרת אופנוע ים ו-ChatGPT ● כותרות העיתונים בעולם 

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

אילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: ברוך גרינברג

מנכ"ל האוצר: "תקציב הביטחון מתנהל בלי תקרה וחורג מכללי המינהל התקין"

מנכ”ל משרד האוצר אילן רום מתח ביקורת חריפה על ניהול תקציב הביטחון וטען כי התקציב הכפיל את עצמו מאז פרוץ המלחמה מבלי שננקטו צעדי התייעלות ● רום התריע כי ניהול ימי המילואים מתבצע "ללא בקרה וללא אחריות" ומשליך על המשק כולו ● במקביל, תקציב 2025 צפוי להתרחב ב־31 מיליארד שקל ולהעמיק את הגירעון ל־5.2% ● עלות המבצע הנוכחי לכיבוש העיר עזה עדיין לא נכללה – ועלולה להביא לפריצת מסגרת נוספת