גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור שוב נוהר לקניונים: עזריאלי ומליסרון מדווחות על התאוששות מרשימה לאחר תום הסגר

למרות ירידות חדות בהכנסות שתי ענקיות הקניונים ברבעון הראשון של 2021, הן מדווחות כי החל מתום הסגר, ב-20 בפברואר, נרשמה עלייה חדה בפדיונות בקרב השוכרים

קניון עזריאלי בתל אביב / צילום: אייל פישר
קניון עזריאלי בתל אביב / צילום: אייל פישר

עבור שתי ענקיות הקניונים המקומיות, עזריאלי  ומליסרון , התאפיין הרבעון הראשון של 2021 בשתי תקופות שונות בתכלית. הראשונה בסגר שהוביל לסגירת הקניונים בשל הוראות ממשלת ישראל, ואילו בתקופה השנייה נפתחו הקניונים על-פי כללי התו הסגול, וציבור הקונים חזר אליהם בהמוניו.

הסגר (השלישי במספר) שהחל בסוף דצמבר 2020 הסתיים ב-20 בפברואר 2021, והחל ממועד זה נפתחו הקניונים ומצב זה נותר בעינו לאור דעיכתה של מגפת הקורונה בישראל. ימי הסגר הובילו את שתי חברות הקניונים הגדולות בישראל, קבוצת עזריאלי ומליסרון, להציג ירידה חדה בהכנסותיהן בשל הקלות שהעניקו לשוכרים בקניונים שלהן. אצל קבוצת עזריאלי ירדו ברבעון הראשון ההכנסות מדמי שכירות, ניהול, אחזקה ומכירות, נטו ב-21% ל-437 מיליון, ואילו אצל מליסרון ירדו ההכנסות הללו ב-31% ל-260 מיליון שקל.

עם זאת, שתי החברות מעידות על התאוששות חדה בימים שלאחר סיום הסגר, וזאת למרות הצורך לעמוד בדרישות התו הסגול (שעתידות להתבטל ב-1 ביוני 2021). כך למשל מציינת עזריאלי, כי הפדיונות שדיווחו השוכרים בקניונים שלה בחודש מרץ 2021, היו גבוהים ב-30% לעומת חודש מרץ 2019, וזאת בנטרול פדיונות של שוכרים שעדיין לא שבו לפעילות מלאה, בשל הגבלות רגולטוריות (מסעדות, בתי קפה, בתי קולנוע, חדרי כושר וכדומה).

 

השוואה לנתוני הפדיונות של 2019

במחצית הראשונה של מרץ 2020 החל הסגר הראשון, ומסיבה זו נבחנו הפדיונות של קבוצת עזריאלי ביחס לחודש המקביל לפני שנתיים. גם במליסרון מצביעים על צמיחה חדה בפדיונות השוכרים בחלק השני של הרבעון הראשון, בהשוואה לנתוני 2019.

"החל ממועד פתיחת הקניונים ועד לתום הרבעון, חזרו קניוני החברה להציג תוצאות מרשימות, עם גידול של כ-26% בפדיונות השוכרים, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (בנטרול פדיונות בתי הקולנוע שנותרו סגורים), טרום קורונה", כותב מנכ"ל מליסרון אופיר שריד בדוחות החברה לסיכום הרבעון הראשון. "בחודש מרץ נשבר שיא הפדיונות של השנים האחרונות ואף נרשמו למעלה מ-6 מיליון כניסות מבקרים לקניוני החברה".

עוד כותב שריד, כי "הגידול בפדיונות בלט במיוחד בחנויות בתחום האופנה וההנעלה, שרשמו גידול של כ-36%, ובחנויות בתחום עיצוב הבית, שרשמו גידול של כ-62%. המגמה נמשכה גם בחודש אפריל, כאשר ראינו גידול בפדיונות לפי נתוני RIS בהשוואה לתקופה המקבילה".

בסיוע ההקלות לשוכרים, הצליחה מליסרון לשמור על אחוזי תפוסה גבוהים בתקופות המשבר והסגרים הארוכים, ולדבריה אף חתמה ברבעון הראשון על כ-150 חוזים חדשים וחידושי אופציות, תוך גידול של כ-5% בשכר הדירה הריאלי. "אנו מאמינים שהמשך דעיכת מגפת הקורונה ופתיחתו המלאה של המשק יאפשרו לחברה לחזור ולהציג תוצאות מצוינות", הדגיש המנכ"ל שריד.

במליסרון מציינים, כי ברבעון הראשון של 2021 היא העניקה לשוכרים הקלות בשכר הדירה בסכום של 96 מיליון שקל בגין הימים שבהם היו הקניונים סגורים, וזאת בהשוואה להקלות בסכום של 213 מיליון שקל שניתנו לשוכרים ב-2020 כולה. אצל עזריאלי הסתכמו ההקלות לשוכרים בקניונים ברבעון הראשון ב-115 מיליון שקל.

הנפגעים העיקריים: קניונים ומלונות

הקניונים והמלונות הם לפי שעה הנפגעים העיקריים מהתפרצות מגפת הקורונה, מקרב הנכסים המניבים השונים. לקבוצת עזריאלי 20 מרכזי מסחר וקניונים בישראל (כולל אחד הנמצא בתהליכי מכירה), בשטח של 351 אלף מ"ר ובשווי של 12.46 מיליארד שקל, המהווים כ-36% מסך הנכסים שברשותה, שמסתכמים לשווי של 35.2 מיליארד שקל.

כמו כן, לקבוצה פעילות מלונאות קטנה הכוללת נכסים בשווי של 296 מיליון שקל (כ-1% מסך נכסיה). כך, יתר תחומי הנדל"ן המניב מהווים יחדיו כ-53% מסך נכסיה של עזריאלי, והם סיפקו עד כה מגן משמעותי מהשפעות נגיף הקורונה.

תחומים אלו כוללים 17 בנייני משרדים בישראל בשטח של 640 אלף מ"ר, שמונה נכסי משרדים בחו"ל בשטח של 248 אלף מ"ר, ארבעה בתי דיור מוגן בישראל בעלי 1,034 יחידות דיור ובשטח של 150 אלף מ"ר, וכן השקעות במרכזי נתונים (דאטה סנטרס) ועוד.

לדברי קבוצת עזריאלי, חלקם היחסי של מרכזי המסחר והקניונים במאזן שלה צפוי לקטון לאורך זמן בזכות הייזום הבולט יותר של הקבוצה בשנים הקרובות, בתחומי המשרדים והדיור המוגן.

בינתיים היא רשמה ברבעון הראשון ירידות של 27% ב-NOI (הכנסה נקייה מפעילות שוטפת) ל-301 מיליון שקל, ושל 25% ב-FFO (תזרים מפעילות נדל"ן) ל-228 מיליון שקל, אולם גם עלייה של 20% ברווח הנקי ל-110 מיליון שקל, בגלל הפחתות השווי העצומות שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד בשל התפרצות מגפת הקורונה.

במגזר המרכזים המסחריים והקניונים רשמה קבוצת עזריאלי ברבעון הראשון של 2021 ירידה של 49% בהכנסות ל-125 מיליון שקל, ונפילה של 58% ב-NOI ל-86 מיליון שקל. מנגד, גדלו ברבעון הראשון הכנסותיה של עזריאלי מהשכרת משרדים ואחרים ב-8% ל-195 מיליון שקל, ואילו ב-NOI של מגזר זה נרשמה צמיחה של 9% ל-167 מיליון שקל.

מגמה דומה נרשמה אצל מליסרון

גם אצל מליסרון נרשמה ברבעון הראשון מגמה דומה. ה-NOI ירדה ב-34% ל-189 מיליון שקל, ה-FFO נשחק ב-38% ל-121 מיליון שקל, אולם מנגד הציגה החברה רווח נקי של 143 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 86 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד בשל מחיקות ענק שנרשמו גם כן בשווי הנכסים.

למליסרון 16 קניונים בשטח של 499 אלף מ"ר ובשווי של 14.3 מיליארד שקל, חמישה נכסים בעלי שוכר יחיד בשטח של 41 אלף מ"ר ובשווי של 1.1 מיליארד שקל, וכן חמישה מתחמי משרדים להייטק בשטח של 231 אלף מ"ר ובשווי של 3.6 מיליארד שקל.

התלות הגבוהה יותר של מליסרון בתחום המסחרי, בהשוואה לקבוצת עזריאלי, הובילה אותה להציג פגיעה חריפה יותר בעקבות התפרצות הקורונה, אולם מצב זה עשוי להשתנות בחלקו עד השלמת בנייתם של מגדל שרונה בתל אביב ושל הבניינים הנוספים בפארק עופר בפתח תקווה ובפארק שער הכרמל.

עוד כתבות

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו