גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי אפשר "למחוק את חמאס" - זה פשוט לא אפשרי

כמו בסיום כל מבצע עולים הקולות, מימין ומשמאל, "לחסל את שלטון החמאס" - זה הרי הפתרון האולטימטיבי לעזה ● אבל חמאס הוא לא רק ארגון טרור או תנועה דתית - חמאס הוא רעיון ● מי שחושב שניתן לחסל אותו באמצעות עוד מבצע צבאי, פשוט מתעלם מהאזור ומהתקופה שבה אנחנו חיים

פעילי חמאס. כל ניסיון ישראלי לכיבוש הרצועה יהיה מתנה לארגון הטרור / צילום: Associated Press, John Minchillo
פעילי חמאס. כל ניסיון ישראלי לכיבוש הרצועה יהיה מתנה לארגון הטרור / צילום: Associated Press, John Minchillo

ישראל כבר חזרה לגבולות 67' בעזה. הכיבוש הסתיים, אך שורה של אינטרסים כלכליים ופוליטיים השאירו את מדינת ישראל אחראית ל-2 מיליון אזרחי עזה. ואולם, למדינה יש כעת אפשרות להתיר את הפלונטר שבו אנו תקועים מאז 2005.

בכל סבב של אלימות מאז 2007 נשמעים קולות בישראל הקוראים "לנתק חשמל", "להרוס את עזה". הקולות האלה מימין מגוחכים באותה מידה כמו הקולות בשמאל, שמזדעקים: "להחזיר את שלטון הרשות הפלסטינית". לא ניתן לנתק את החשמל משום שחשמל מפעיל לא רק מחרטות של טילים אלא גם אינקובטורים בבתי חולים והרשות אינה באמת גוף מתפקד בעל יכולת שליטה צבאית. כמו בסיום כל מבצע עולים הקולות (מימין ומשמאל): "לחסל את שלטון החמאס" - זה הרי הפתרון האולטימטיבי לעזה.

בשנת 2004 הייתי באמצע כפר פלסטינאי בגדה. עוד לא היו אז התראות מאתרי חדשות בטלפון הנייד. פתאום התחלתי לחוש באוויר שמשהו קרה. הסתלקנו במהירות ולאחר מכן למדנו שישראל חיסלה את מייסד החמאס השייח יאסין. לפניו ואחריו, מזמן איבדתי ספירה כמה פעמים חיסלנו את רמטכ"לי חמאס: סלאח שחאדה ואחמד ג'עברי ובכירים כמו המהנדס יחיא עייש ואת סעיד סיאם - שהייתה הדמות שאירגנה את כיבוש עזה מידי הרשות הפלסטינאית ב-2007.

כמו למדוזה במיתולוגיה היוונית, כאשר חותכים את הראש נולד אחד חדש במקומו. בניגוד לישראלים רבים נהגתי לנסות להבין את מצב הרוח הפלסטינאי בצורה בלתי אמצעית. בסוף מה שקובע הוא לא דוחות מודיעין ממקורות סודיים - ניתן ללמוד יותר מהתחושה ברחוב. מי שהסתובב בתחילת 2005 בגדה יכול היה לראות את התקווה שתלו הפלסטינאים באבו מאזן. שנה אחר כך כבר אפשר היה לחוש בשינוי ולהעריך את התחזקות החמאס בדעת הקהל שלפני בחירות 2006.

15 שנים עברו מאז, אבל לא הרבה השתנה. אני זוכר איך כבר אז הבחנתי בתופעה שבה ילדיהם של אנשים שהכרתי כתומכים נלהבים של פת"ח מביעים דעות הקרובות בהרבה לחמאס - הן ברמה הדתית והן ביחס הגורף אלינו: שלילה מוחלטת של ישראל ושל זכותנו כעם היהודי למדינה כלשהי במזרח התיכון. אתה לומד הרבה על מה אנשים לא יגידו לך בפרצוף בעזרת שיחה עם ילדיהם.

אם לא בדור הנוכחי, אז בדור הבא 

חמאס, כידוע, אינו רק ארגון טרור, חמאס אינו רק תנועה דתית, חמאס הוא רעיון. אמנם רעיון שטני בעיני כישראלי - אבל זוהי תנועה רעיונית שתמשיך להתקיים לפחות במשך עשורים רבים שבהם היא כבר עיצבה ותמשיך להשפיע על כל פלסטינאי באזור ובעולם. אולי הדבר הכי מדאיג בה - הוא שיש לה זמן.

חמאס לא בהכרח רואה בדור הנוכחי כדור שיממש את מטרותיה ארוכות הטווח של התנועה - שחרטה על דגלה גירוש בכוח של בני העם היהודי מכל אדמת מה שהם רואים כאדמת פלסטין. כל ישראלי חייב לקרוא את אמנת החמאס. זה לא מסמך חסר חשיבות - אלא הבסיס הרעיוני של התנועה.

לנוכח מצב זה, מי שחושב שניתן לחסל את הרעיון החמאסי באמצעות עוד מבצע צבאי דמוי חומת מגן, או גדול מכך - לבתר את הרצועה, להטיל עליה טונות של פצצות ולעבור מבית לבית עד מציאת אחרון מנהיגי חמאס, פשוט מתעלם מהאזור ומהתקופה בה אנחנו חיים. רעיונות נהיים חזקים יותר כאשר האנשים שמסמלים אותם כבר לא בחיים. 

חמאס מעולם לא באמת התכוון להיות השלטון בעזה שאחראי לנהל את הביוב ואיסוף האשפה מהמקום הצפוף בעולם. ב-50 שנות כיבוש ישראלי עזה צמחה מלהיות 350,000 איש לשני מיליון, והיא תגיע בתוך דור נוסף למספר דמיוני של 4-5 מיליון איש.
מבחינת חמאס, עדיף עבורו מצב דמוי לבנון: ממשלה אחראית אזרחית ואילו חיזבאללה השולט צבאית במדינה עד ליום פקודה במבצע לחיסול מה שהם מכנים "הישות הציונית".

כל ניסיון ישראלי לכיבוש הרצועה יהיה מתנה לחמאסניקים

כל נסיון ישראלי לכבוש את הרצועה כדי להמליך עליה איזה אבו מהרש"פ יהיה המתנה הגדולה ביותר שיכולה ישראל להעניק לחמאסניקים: חלקם יברח לחיי פאר בחו"ל, חלקם יתחזק את ה"התנגדות" בעזה, חלקם יאשים את ישראל בפשעי מלחמה נוראיים (כיבוש עזה לא רק יעלה במאות נפגעים ישראלים אלא באלפים רבים של אזרחים פלסטינאים שיפגעו בלי שהם חלק מהלוחמה), כך שיכולת הלוחמה בטרור של ישראל תוגבל בגלל שדעת הקהל העולמית תצא נגדנו הרבה לפני השלמת מבצע צבאי כלשהו ובסוף - מי יבטיח לנו שכאשר תאוחד הגדה עם עזה ותתרחשנה סוף סוף הבחירות הבאות לא יצביע שוב הציבור הפלסטינאי בהמוניו למען חמאס? האם שכחנו מה קרה כאשר ניסינו להשפיע על השלטון בלבנון ולהמליך את באשיר ג'ומייאל בשנות ה-80. לכאורה חתמנו אז חוזה שלום עם לבנון - הנקרא חוזה ה-17 במאי 1983. איך זה נראה כיום?

הפרס הגדול עבור חמאס היא הגדה - משם הוא יוכל לבצע פי שש יותר טרור כלפי ישראל - לא רק ברקטות. כל מחשבה על כיבוש עזה וסילוק החמאס צריכה לקחת בחשבון שהתוצאה תהיה נפילת הגדה לידיו כפרי בשל. חמאס, כמו תמיד, מוכן להמתין לכך זמן רב.

הכותב הוא חוקר כלכלת חמאס בעזה

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב