גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משאירות את הקורונה מאחור: מניות ענף התעופה בארה"ב ממריאות

אחרי המהלומה הקשה שספג ענף התעופה העולמי ממגפת הקורונה, החברות בתחום מתחילות להרים את הראש, ולהפגין סימני שיפור בכמה תחומים מרכזיים וחשובים ● בארה"ב כבר רשמו מניות המגזר עליות של כ-18% מתחילת 2021 - אך עדיין יש בהן אפסייד לא מבוטל

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

התקופה הנוכחית היא ללא ספק אחת המאתגרות ביותר לענף התעופה. בשנה שחלפה סגרו מדינות רבות את המרחבים האוויריים שלהן לטיסות, דבר שהוביל לקרקוע רבתי של מטוסים ולפגיעה בשורת ההכנסות והרווח של חברות התעופה.

עם זאת, מצבן של חברות התעופה כיום השתפר משמעותית לעומת מצבן לפני כשנה, בכמה מישורים: הביקוש, ההוצאות והנזילות הפיננסית. על רקע זה, מניות חברות התעופה בארה"ב רשמו עליות של כ-18% מתחילת שנת 2021, משמעותית טוב יותר בהשוואה למדד S&P 500. למרות העליות, עדיין נותר אפסייד לא מבוטל במניות הענף.

היבט ראשון: ביקושים

בנוגע לגורם הראשון, הביקוש, מספר הנוסעים העוברים בשדות התעופה בארה"ב גדל משמעותית בחודשים האחרונים, בעקבות העלייה במספר המתחסנים בארה"ב והירידה בשיעורי התחלואה. בעוד שמספר הנוסעים היומי עמד על כ-800 אלף בלבד בדצמבר 2020, במאי 2021 כבר עברו בשדות התעופה בארה"ב למעלה מ-1.7 מיליון נוסעים ליום (לפי נתוני אתר TSA Checkpoint Travel של הרשות לביטחון פנים בארה"ב).

מספר זה אומנם נמוך משמעותית מרמה של 2.3 מיליון נוסעים ליום במאי 2019, אך עדיין מדובר בעלייה חדה ברמת הביקוש הרוחבי לטיסות, שמאפשרת לחברות התעופה להזרים מזומן לכיסיהן בתקופה שבה הן זקוקות לו יותר מתמיד.

היבט שני: הוצאות

בנוגע לגורם השני, ההוצאות, הרי שבמטרה להקטין את השורה הזו עצרו חברות התעופה בשנה האחרונה את תשלומי הדיבידנד לבעלי מניותיהן, הפסיקו לבצע רכישה עצמית של מניות וביצעו מהלכי התייעלות משמעותיים.

לשם המחשה, דלתא איירליינס  הצליחה לקצץ סכום מרשים, בהיקף של 3.1 מיליארד דולר, מההוצאות התפעוליות המתואמות ברבעון שחלף, ירידה של 33% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, המייצג פעילות נורמלית טרום המשבר.

מפרוץ משבר הקורונה, חברות תעופה סובלות מתזרים מזומנים שלילי, בשל השילוב בין קרקוע רוחבי של מטוסים, שפגע בשורת ההכנסות, ובין רמת הוצאות קבועה יחסית. מהלכי ההתייעלות שיפרו משמעותית את קצב שריפת המזומנים היומי.

כך, בסמוך לפרוץ המשבר, דיווחה דלתא איירליינס (סימול: DAL) על קצב שריפת מזומנים של כ-100 מיליון דולר ליום, בדומה לחברות תעופה אחרות. עם זאת, בדוחות לרבעון הראשון של 2021 פרסמה החברה כי קצב שריפת המזומנים בו עמד על כ-11 מיליון דולר ליום בלבד.

אומנם מדובר עדיין בתזרים מזומנים יומי שלילי, אך נמוך משמעותית בהשוואה לתחילת 2020. לצד זה, הודיעה הנהלת החברה, לראשונה מפרוץ המשבר, כי בחודש מרץ 2021 היא הצליחה לייצר תזרים מזומנים יומי חיובי של 4 מיליון דולר.

היבט שלישי: נזילות

הגורם השלישי הוא הנזילות הפיננסית. ב-2020 הצליחו רוב חברות התעופה בארה"ב לבצע הנפקות מוצלחות של אג"ח, אג"ח להמרה ומניות בהיקף כולל של למעלה מ-55 מיליארד דולר (לפי חברת המחקר Cowen). סכום זה לא כולל מענקים מיוחדים שניתנו להן מכוח תוכנית החילוץ של ממשל ארה"ב (CARE).

הנפקות חוב בהיקפים כאלו הובילו אומנם להגדלת המינוף של חברות התעופה, אך גם הבטיחו נזילות חשובה למערכת בזמנים קריטיים. למעשה, בחודשים האחרונים השתפרה רמת הנזילות של חברות התעופה במידה כזו, עד שלאחרונה בחרה חברת אמריקן איירליינס  (AAL) לבצע פירעון חוב מרצון לממשל ארה"ב בגין הלוואה שניתנה לה במהלך 2020.

מבין חברות התעופה בארה"ב, דלתא בולטת לחיוב עם איתנות פיננסית גבוהה ביחס ליונייטד איירליינס  (UAL) ואמריקן איירליינס. דלתא סיימה את הרבעון הראשון של 2021 עם נזילות הכוללת מזומנים, השקעות לטווח קצר ומסגרות אשראי לא מנוצלות של 16.6 מיליארד דולר.

קרן שמש בין העננים

במסגרת פרסום הדוחות האחרונים ציינה דלתא כי היא עדה להתאוששות מהירה בקצב ההזמנות (bookings) במישור התיירות, שעמד על כ-85% מהרמה בתקופה המקבילה ב-2019. לפני שלושה חודשים התוותה הנהלת החברה את הצפי שלה ל-2021, שבמסגרתו תתחלק השנה לשלושה חלקים. החלק הראשון יאופיין בביקוש תנודתי מאוד ובמספר הזמנות נמוך משמעותית בהשוואה ל-2019. החלק השני יהווה נקודת מעבר (inflection point) לעקומת ביקושים "נורמלית". החלק השלישי יאופיין בעלייה עקבית בביקוש להזמנות ובהתאוששות רוחבית בענף.

למרות האווירה האופטימית מסביב, קיימים שני סיכונים משמעותיים בהשקעה. הסיכון העיקרי הוא התאוששות איטית מהצפוי של כלכלת ארה"ב מנגיף הקורונה, שתוביל לירידה במספר הטיסות, ולפגיעה בהכנסות וברווחיות החברות בענף. סיכון נוסף הוא לעלייה חדה ומהירה במחיר חבית נפט, חומר הגלם העיקרי לייצור דלק סילוני, העלולה להביא לשחיקה בשולי הרווח התפעולי של חברות התעופה.

אין ספק שהשקעה במניות חברות תעופה מאופיינת ברמת סיכון גבוהה, הן בשל התנודתיות הגבוהה של המניות בענף והן בשל העובדה כי החברות עדיין סובלות מתזרים מזומנים שלילי. עם זאת, חברות התעופה בכלל, ודלתא איירליינס בפרט, הגיעו למשבר עם נזילות גבוהה, רווחיות שיא ורמת חוב נמוכה. בנוסף, הזרמת הכספים והמענקים על-ידי הממשל בוצעה באופן מהיר ומידתי, שאינו מדלל במידה משמעותית את בעלי המניות. לכן, שיפור הדרגתי אך עקבי בצד הביקוש, לצד המשך שיפור ברמת ההוצאות של החברות, עשויים לספק אפסייד משמעותי לבעלי המניות.

החברות המובילות

דלתא איירליינס (סימול: DAL) - חברת התעופה המובילה בארה"ב הוקמה בשנת 1928, וכיום היא חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם מבחינת צי המטוסים והיקף הנוסעים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-30 מיליארד דולר ומעסיקה 74 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שעד סוף מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 12.6 מיליארד דולר, ירידה של 72% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 3.5 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

אמריקן איירליינס (סימול: AAL) - חברת התעופה הגדולה בעולם, עם צי של למעלה מ-1,300 מטוסים, הטסים ל-170 יעדים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 14.7 מיליארד דולר, ומעסיקה 78 אלף עובדים ברחבי העולם.

בשנה שחלפה עד מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 12.8 מיליארד דולר, ירידה של 70% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 6.2 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

סאות'ווסט איירליינס  (סימול: LUV) - חברת התעופה מסוג הלואו-קוסט הגדולה בעולם. החברה הוקמה בשנת 1967 וכיום היא פועלת עם צי של למעלה מ-700 מטוסים הטסים ל-100 יעדים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 36 מיליארד דולר, ומעסיקה 56 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שחלפה עד מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 6.8$ מיליארד, ירידה של 68% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 105 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

הכותב הוא אנליסט ני"ע זרים באגף ייעוץ ההשקעות בבנק לאומי. אין לראות בפרסום זה הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות. פרסום זה, לרבות הנתונים והמידע הכלולים בו, אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב אין עניין אישי בנושא

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; לפידות קפיטל מזנקת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות