גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תדמית עם כיסוי: למי שמאסו במכוניות מנהלים נטולות עוקץ

האוקטביה Rs מציעה שלדה ספורטיבית וביצועים רציניים מבלי לוותר על השימושיות המשפחתית של אחיותיה הצמחוניות ועל התמורה המרשימה לכסף

סקודה אוקטביה Rs / צילום: יח"צ
סקודה אוקטביה Rs / צילום: יח"צ

כל מותג רכב בעולם שואף לשווק לפחות דגם אייקוני אחד. זה יכול להיות דגם עם ייחוס היסטורי, שחובבי הנוסטלגיה המוטורית יתרפקו עליו או דגם מודרני, שמצליח להיחרט בזיכרון בזכות עיצוב, טכנולוגיה או ביצועים פורצי דרך. ובלבד שישדרג את תדמית המותג כולו.

לסקודה היה חסר דגם כזה במשך שנים רבות. אבל ב-2001 הגה מישהו במחלקת השיווק של הקבוצה רעיון מהפכני: להוסיף קצת צבע לדימוי של "מותג הציים" הצ'כי עם דגם טורבו ספורטיבי. מהבוידעם נשלף הסימול VRS, שיש לו איזה קשר היסטורי עמום לדגם ראלי של סקודה משנות ה-70', וההצלחה הגיעה מיד. סקודה קיבלה את הדגם האייקוני שהיה חסר לה.

קל להבחין בתגובה האמוציונלית שיוצר הדגם הזה. חובבי רכב, שהשם "אוקטביה" מייצג עבור רובם את עולם הציים נטול הנשמה, הצמידו אצבעות דביקות לרכב ההדגמה שלנו, באפור בטון אופנתי, והצטלמו לידו למזכרת. בהונות רבות הונפו אל על ושאלות אין ספור נשאלו.

העיצוב סמכותי ושקט

בניגוד לדור היוצא של האוקטביה RS, שקישוטיה הספורטיביים נראו עליה קצת כמו נזם זהב באף חזיר, החבילה הקוסמטית הספורטיבית הולמת מאד את עיצובה הזורם והמלוטש של האוקטביה החדשה. פנסי ה-LED המתוחכמים והגריל הטרפזי השחור והצר משתלבים היטב בפגושים נמוכים עם כונסי אוויר מאסיביים, שמזכירים קצת את אאודי RS.

מרווח הגחון הנמוך מסייע למראה האגרסיבי, חישוקי ה-19 אינץ' "החלולים" והגדולים שעליהם צמיגים רחבים - סימן היכר ידוע של הדגם - ממלאים כמעט עד תום את קשתות הגלגלים ואילו הספוילר האחורי העדין משתלב היטב בזנב הזורם, שמסתיים בצמד מפלטים מאסיביים. השורה התחתונה היא עיצוב סמכותי ושקט, שאינו צריך לצעוק כדי לקבל תשומת לב.

תא הנוסעים מקביל לזה של האוקטביה הרגילה למעט רמת אבזור וגימור, שיכולה לגרום לפרץ קנאה בקרב נהגי אוקטביה ליסינג. החבילה התקנית כוללת צמד מושבי ספורט גבוהים ותומכים היטב עם ריפוד ספורטיבי ושליטה חשמלית. יש גם הגה ספורט עטוי עור, תאורת אווירה אופנתית לוח מחוונים מבוסס LCD עם אופציה לתצוגה ספורטיבית, מערכת קול של מותג צעירים כלשהו, מסך מולטימדיה גדול ועוד.

מנגד, מרשימת האבזור התקני נעדר גג חשמלי נפתח וזו טעות שיווקית משמעותית בפלח, שהלקוחות הטיפוסיים בו נוסעים עם גג חצי פתוח גם באמצע סופת ברד. תשאלו את הקולגות מסיאט.

כמו בכל דגמי הדור החדש של קבוצת פולקסווגן, הנדסת האנוש מבוססת גם כאן על הקונספט "המכונית כסמארטפון". עם תפעול מלא באמצעות תפריטי מגע, כמעט ללא מתגי קיצור דרך פיזיים. לנהגים כמונו, שגדלו על טלפון שהופעל באמצעות חוגות או לחצנים (חפשו בוויקיפדיה), קשה להסתגל לקונספט הזה. כנ"ל גם לוויתור על מוט הילוכים מסורתי לטובת מתג מתכתי קטנטן, קפיצי וחסר נשמה.

בדומה לאוקטביה הרגילה, מרחב הפנים מציב אמת מידה בפלח המשפחתי עם מרחב ראש ורגליים נדיב מספיק גם לנוסעים בגובה מטר תשעים, מלפנים ומאחור. מושב אחורי עם מרחב כתפיים הולם לשלושה מבוגרים ותא מטען עצום בגודלו, שמסתתר מתחת לדלת אחורית מתרוממת. אין עוד הרבה מכוניות ספורטיביות עם כזו רמה של שימושיות.

באירופה לקחה סקודה קצת רחוק מדי את המסחור של תת-המותג VRS והיא מצמידה אותו גם לגרסה עם מנוע טורבו דיזל ואפילו לגרסת פלאג-אין ירקרקה ירחם השם. אלינו מגיע רק המנוע המסורתי: 2 ליטר טורבו-בנזין, שנלקח היישר מגולף GTI ומייצר בגרסתו הנוכחית 245 כ"ס ומומנט מכובד של 38 קג"מ.

המנוע נובח וגם נושך

המנוע המוצלח מקבל גיבוי הולם מתיבת הילוכים כפולת מצמדים, שמספקת תגובה מיידית לפקודות הנהג לצד שליטה ידנית מדויקת באמצעות לחצני הגה. נתון של זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות אולי לא ירשים במיוחד את לקוחות ההארד-קור של הפלח, אבל הרכב יספק כל דרישה הגיונית ופחות של רוב הלקוחות.

הרכב מגיע כסטנדרט עם יכולת לשלוט אלקטרונית בעוצמה ובטון של צליל המפלט, כולל נעימת בריטון מאיימת, שנשמעת כמו פורשה 911. הפיצ'ר הזה יותר מדי ילדותי ורועש לטעמנו, תרתי משמע, אבל דור העתיד, שליווה אותנו בעת המבחן, טען שזו הברקה גאונית. אז מה אנחנו מבינים בכלל. כמקובל בכלי רכב כאלה צריכת הדלק תלויה בבחירת הנהג. נהגים מתונים יראו 15-16 ק"מ לליטר. נהגים כבדי רגל יראו גם 9 ק"מ לליטר.

על הכביש מספקת ה-VRS החדשה את התחושה המוכרת של גרסאות הביצועים. הגה מהיר, כבד וישיר, אם כי יש חדים ממנו בפלח; שליטה טובה יחסית בהעברת הכוח לגלגלים, שמנטרל את "לחימת ההגה" ומסייע להעביר יותר כוח בפניות; ותחושה מחוברת היטב לקרקע במהירויות גבוהות ותחת עומסי פנייה רציניים, עם מעט תנודות מיותרות. היא אמנם מרגישה קצת פחות חדה ומלוטשת מאחיותיה לפלטפורמה - ליאון קופה וגולף GTI - אך מפצה על כך עם נוחות נסיעה טובה יותר, שהולמת את הצד המשפחתי בה.

למרות שמדובר באייקון ממותג למשעי, קברניטי סקודה לא שכחו את מרכיב ה-VALUE. המכונית החדשה, מגיעה אלינו עם תג מחיר של כ-210 אלף שקל, זול יותר מהדור היוצא של המכונית, תופעה נדירה לכשעצמה, וזול ב-25 אלף שקל מהגולף GTI החדשה עם אותה מערכת הנעה. המחיר הזה הופך אותה לכרטיס כניסה נגיש באופן מפתיע לא רק למי שרוצה להצטרף ל"מועדון הביצועים" של הקבוצה אלא גם לנהגי ליסינג, שמאסו במכוניות מנהלים נטולות עוקץ. שאפו.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 308GT

במחיר של 170 אלף שקל, עם מנוע 1.6 ל' טורבו בהספק 225 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. לגרסת הבסיס יש שלדה הדוקה אך נוחה והנעה קדמית. דור חדש עם מנועים עתירים הספק יגיע בשנה הבאה.

פיז’ו 308GT / צילום: יח"צ

אלפא ג'וליה ספורט

מחיר גרסת הספורט הוא 220 אלף שקל. המכונית מציעה תא נוסעים יוקרתי, התנהגות כביש חדה וספורטיבית ונוחות טובה. המנוע ההתחלתי הוא שני ל' טורבו עם 200 כ"ס.

אלפא ג’וליה ספורט / צילום: יח"צ

רנו מגאן RS

235 אלף שקל עולה גרסת ה-RS של מגאן האצ'בק. יש לה מרכב מרווח ושימושי, תא נוסעים עמוס בפריטים ספורטיביים ושלדה מושחזת. המנוע של 1.8 ל' טורבו, מייצר 280 כ"ס ו-40 קג"מ ומניע את הגלגלים הקדמיים.

רנו מגאן RS / צילום: יח"צ

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"