גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בלי כיבודים ובלי שדרוגים": אבי חימי פותח את כנס לשכת עורכי הדין בראיון סוער

ראש לשכת עוה"ד, אבי חימי, כועס ומודאג ● הוא מותח ביקורת על פוליטיקאים שתוקפים את היועמ"ש ואת המשטרה, מגן בנחרצות על ההתערבות האחרונה של בג"ץ בחקיקת הכנסת, ולא חוסך את שבטו מהשופטים שהתנגדו לה ● בראיון בלעדי לגלובס לרגל כנס הלשכה באילת, מביע חימי חשש מהכיוון שבו צועדת המדינה: "חייבים להתעשת. אנחנו על הקו האדום"

עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר
עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין / צילום: איל יצהר

הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת הוא המקום שבו לראשונה נחשפה לציבור הרחב עוצמתה הגדולה של הלשכה והעומד בראשה, אך גם ערוותם. זה קרה בקיץ 2017 אז עקבה המצלמה של התוכנית "עובדה" אחרי ראש לשכת עורכי הדין דאז, עו"ד אפי נוה, בימיו בכנס. התוכנית חשפה את הכיבודים שמעניקה הלשכה למקורביה וכיצד שופטים ועורכי דין שיחרו בצורה מביכה לפתחו של נוה והתחנפו אליו, בתקווה לזכות באהדה של מי שנחשב אז לממליך השופטים.

ההמשך ידוע. נוה אולץ לפרוש מתפקידו כראש הלשכה בשל חקירה פלילית שהתנהלה נגדו בחשד שקידם את אסתר (אתי) כרייף לשופטת בשעה שניהל מערכת יחסים אינטימית איתה. התיק נגד נוה נסגר לאחרונה על-ידי הפרקליטות, תוך מתיחת ביקורת עליו, אבל דימויה של הלשכה שנפגע קשות טרם שוקם מאז. עם זאת, נגד נוה מתנהל משפט בפרשת "ביקורת הגבולות", שבמסגרתה הוא מואשם כי סייע לבת זוגו לעבור במעבר הגבול בלי להחתים את דרכונה.

השבוע שוב נפתח הכנס השנתי של הלשכה באילת, ובו אלפי עורכי דין, פרקליטים, פוליטיקאים, ושופטים. בראיון בלעדי ל"גלובס" מצהיר חימי, יורשו של נוה, כי הפעם אף מקורב ללשכה לא יזכה לכיבודים ושדרוגים מהסוג שהיה נהוג בתקופת קודמיו בתפקיד. "לא חזרנו לשם. בכנס הזה לא יהיו שדרוגים לאף אחד", הוא אומר. "אין את מועדון המכובדים שהיה בקומה 12 במלון דן. אין את חדר הטרקלין למכובדים. אין כיבודים, אין שום פרוטקציות, בכנס הזה כולם שווים".

אני מניח שהלשכה מממנת את שהותך באילת.
"אני שילמתי מכיסי על מה שאני מקבל. רציתי חדר 'דה-לוקס' - שילמתי על חדר דה לוקס. רציתי ללכת להופעה של עומר אדם, אז הלכתי וקניתי כרטיסים להופעה של עומר אדם. המזכירה שאחראית על הכרטיסים הסתכלה עליי במבט מוזר, אבל אני משלם על הכול מכיסי".

ישנה ביקורת על כך שהלשכה מממנת לשופטים טיסה ושהות באילת במהלך ימי הכנס. הנוהג הזה נמשך?
"יש לנו נוהל של עבודה מול עובדי מדינה, ובהם שופטים, שלפיו אנחנו משלמים להם טיסות הלוך חזור ולינה של לילה אחד. אין אחד שקיבל הטבה מעבר לכך. צריך לזכור שהם יורדים לכנס מתוקף תפקידם והם משתתפים בפאנלים, ולכן אני צריך לדאוג להם".

כלומר, אתם מממנים טיסה ולילה במלון לכלל השופטים.
"יש כמה שופטים שהתעקשו לשלם מכיסם".

מי, למשל? 
"נשיאת העליון אסתר חיות התעקשה לשלם מכיסה".

גם השנה הפאנלים המקצועיים עמוסים במשתתפים. בחלק מהפאנלים יש תשעה או עשרה משתתפים שלכל אחד יש חמש דקות לדבר. השתתפות כזו היא לא סוג של הטבה?
"יש הרבה אנשים חשובים שאתה רוצה לשמוע את עמדתם. הקפדנו, ככל שאנחנו יכולים, על שילוב של עורכי דין מכל המגזרים. אין פאנל שאין בו, למשל, איש מקצוע מהחברה הערבית או נשים כמובן.

"עברנו שינוי משמעותי בשנתיים וארבעה חודשים האחרונים (מאז חימי מונה לראש הלשכה, ח' מ'). אם בכנס הראשון שלי היינו צריכים לתור אחרי אנשים שיופיעו בכנס, אז היום כל שועי עולם המשפט שמחו להגיע. זה הכנס הכי גדול שהיה. 1,500 כרטיסים נמכרו דרך הלשכה ועוד מאות בשוק הפרטי. אני מקבל פידבקים גם מהציבור הרחב וגם מעורכי הדין שמבינים שהלשכה היא היום מקצועית, סולידית ונמצאת במקום אחר".

יש ביקורת לא מעטה על האופן שבו מתנהלת החברה הכלכלית של הלשכה.
"קיבלתי את החברה הכלכלית במצב קטטוני עם תביעות של עשרות מיליוני שקלים. עשינו שינויים מרחיקי לכת והיום מצב החברה הרבה יותר טוב. אם כי עוד עבודה רבה לפנינו".

חימי מתייחס גם לביקורת מסוג אחר שהופנתה כלפי הלשכה, מצד המתמחים במשפטים. אלו מהם שכשלו בבחינות ההסמכה האחרונות של הלשכה הפעילו לחצים קשים ודרשו לקבל פקטור. "מאוגוסט 2020 ועד סוף השנה הפגינו מול הבית שלי יום יום עשרות אנשים עם מגאפון ושלטים בגיבוי של פוליטיקאים שונים", מספר חימי.

"הייתי נכנס הביתה בחסות המשטרה. לא היה שכן שלא התקשר אליי שהם מפריעים לו לישון. אמרתי לשכנים: 'אתם מדברים עם הקורבן'. התעקשתי שזו החלטה שמסורה אך ורק לוועדה הבוחנת שהיא מקצועית ועמדה בפרץ. מתן פקטור לנבחנים זה הרס מקצוע עריכת הדין".

לא איש פוליטי

בכלל, לדברי חימי, הוא נזהר מאוד מלעשות שימוש לרעה בכוחו ומעמדו. "כשנבחרתי ליו"ר הלשכה, התחלתי לקבל טלפונים מכל מיני מנהלים של חברות, מנהלים של מלונות, של חברות ביטוח שרצו להיפגש איתי, אמרתי לכולם: 'יש מנכ"ל ללשכה, תיפגשו איתו'. אין לי מה להיפגש איתכם בעניינים האלה. יש פה סדר".

אתה נעזר בניסיונו של אפי נוה?
"אני כבר חודשים ארוכים לא בקשר עם נוה".

למה?
"כי אני מאמין באמונה שלמה שכשאני שאסיים את הקדנציה שלי כראש הלשכה, לא אעסוק בענייני הלשכה יותר".

במילים אחרות, אתה אומר שנוה בוחש לך בנעשה בלשכה?
"אני עסוק בבניית הדרך שלי ובהובלת הלשכה. אף אחד לא יפריע לי ולא ישבש את דעתי ולא יכוון את דעתי. יש לי השקפת עולם ברורה, ושלטון החוק ומערכת המשפט יקרים ללבי, משום שהם הבסיס לדמוקרטיה הישראלית".

מה דעתך על הפרסום שלאחרונה תיווך נוה בין שרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד לראש הממשלה בנימין נתניהו?
"קראתי על זה בעיתון. לי יש אפס מגעים עם פוליטיקאים. אני לא איש פוליטי. התפקיד שלי לעמוד בראש איגוד מקצועי שמטרותיו ברורות".

מה דעתך על סגירת התיק של נוה?
"בכובעי כסנגור פלילי, כל מי שתיקו נסגר אחרי שהציג טענות משפטיות הולמות, אני שמח בשבילו. זה מלמד שהמערכת עובדת ושומעת טיעונים ואני שמח על כך. בכובע הציבורי שלי כראש לשכה אני ממליץ לאזרחי ישראל לקרוא את חוות-הדעת הציבורית של המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר (חימי מכוון לכך שלמברגר אמנם סגר את התיק נגד נוה, אך כתב כי מהחקירה עלו 'ממצאים עובדתיים קשים, העולים לכאורה כדי מעשים פליליים', ולכך שנוה לא הועמד לדין בגין הפרת אמונים בשל העובדה שהראיות נגדו הושגו בדרך פלילית, ח' מ')".

בין נתניהו לגנץ

הראיון עם חימי נערך במשרדי הלשכה ברחוב דניאל פריש בתל אביב והוא מגיע אליו הישר מפגישה עם שר המשפטים, בני גנץ. כאשר חימי נשאל איך עברה הפגישה, הוא אומר: "גנץ הפתיע אותי בסדרי העדיפויות שלו ואיך שהוא רואה את בעיות המדינה. הוא חושב שצריך קודם כל להשקיע בחינוך בתשתיות לאומיות, ובהגנה על שלטון החוק ורק אחר כך בענייני הביטחון. גנץ הוא איש הגון ורציני. אנחנו גם מכירים כבר הרבה שנים. היינו ביחד בקורס קצינים. אני גולנצ'יק והוא צנחן".

בכלל, חימי וגנץ הם שותפים לעמדות בנוגע לשמירה על שלטון החוק. בדומה לגנץ, גם חימי רואה את עצמו כמגן מערכת המשפט, בג"ץ, היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, מפני המתקפות החריפות שהיא סופגת לאחרונה, בין היתר על רקע משפטו הפלילי של ראש הממשלה נתניהו, שבו הוא מואשם בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

איך אתה מגיב לטענות של ראש הממשלה ומקורביו שהפרקליטות והיועמ"ש תפרו לו את התיק הפלילי בניסיון להפילו מהשלטון?
כל אורגן בממשלת ישראל, שר או ראש ממשלה, שמדבר על תפירת תיקים או על 'פרקליטות בתוך פרקליטות' (ציטוט של השר אמיר אוחנה, ח' מ'), שתוקף את היועמ"ש ומחליש את משטרת ישראל ומדבר על חקירות מגמתיות - צריך להתפטר מתפקידו. אחרי שיתפטר, שיבקר כמה שהוא רוצה. שר או ראש ממשלה בממשלת ישראל לא יכול להלך אימים באופן הזה על שום בעל תפקיד ציבורי בעולם המשפט".

עובדה שהם יכולים.
"לא יעלה על הדעת מה שקורה פה. השלב הבא הוא שמשה זויכמיר לא יקיים פסק דין של בית משפט, ושמחר שופט ישלח מישהו למאסר והוא לא יקיים את פסק הדין, כי יש מי שטוען שמערכת המשפט תופרת תיקים".

כמי שמסתובב בבתי המשפט ומייצג לקוחות, אתה מרגיש שהמתקפות על המערכת מחלחלות לשטח?
"בהחלט. יש לי הרבה מכרים חברים דעתנים שפתאום אני מתחיל לשמוע מהם קולות של 'הפרקליטות תופרת תיקים' ו'המשטרה מגמתית'. אנשים איבדו את הלך המחשבה הנקי שלהם. את האמונה שלהם במערכת המשפט".

האיפוק של בג"ץ

בשבוע שעבר קבעו שישה שופטי בג"ץ נגד דעתם החולקת של שלושה שופטים אחרים כי תיקון לחוק יסוד שערכה הכנסת במטרה לעגן חריגה של 11 מיליארד שקל מהתקציב ההמשכי לצרכיה של הממשלה (אימוץ "פשרת האוזר") - הוא בטל. הנשיאה חיות כתבה כי חברי הכנסת הפכו במקרה הזה את חוקי היסוד ל"כלי משחק" ועשו שימוש לרעה בכובעם כרשות מכוננת.

הייתה זו הפעם הראשונה שבה בג"ץ הפעיל באופן הזה ביקורת שיפוטית על תיקון של חוק יסוד שערכה הכנסת. ההחלטה התקבלה בקיתונות של ביקורת ובוז מצד ח"כים ושרים מהימין. יו"ר הכנסת, יריב לוין (הליכוד), למשל אמר כי "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת". לדבריו, "אנו עדים לאירוע מטורף, כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".

חימי יוצא להגנת בג"ץ ומציג גישה שהיא הפוכה ב-180 מעלות לזו של ח"כ לוין. "בעיניי, בג"ץ נהג פה באיפוק גדול. אם הייתי שופט הייתי נוהג בצורה יותר דרסטית. הפוליטיקאים התנהגו כאן כמו ילדים קטנים, ולשופטים לא הייתה ברירה אלא להיות 'הגננת'.

"מה שהציבור לא מבין זה שמה שעשו כאן השופטים זה להגן על הכסף שלנו, של כולנו. הפוליטיקאים ביקשו תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל. שופטים בג"ץ שאלו אותם לשם מה התוספת, והסתבר ש-5 מיליארד נועדו למלחמה בקורונה אבל 6 מיליארד היו כספים קואליציוניים. האזרחים שמבקרים את בג"ץ לא מבינים שהשופטים מגנים עלינו. התבטאויות כמו של ח"כ לוין הן חמורות בעיניי".

הכסף לא חזר לציבור.
"נכון אבל הפוליטיקאים קיבלו מבג"ץ מסר שהם לא יוכלו לעשות שטיקים וטריקים כאלה בהמשך. אנחנו מדינה שכבר שנתיים אין לה תקציב, והפוליטיקאים מבקרים את השופטים? תבקרו קודם כל את עצמכם! הם מורחים אותנו כבר שנתיים. מה הם מצפים שבית המשפט העליון יעשה?

"מה שגורם לי לדאגה זו דווקא דעת המיעוט של השופטים נעם סולברג, דוד מינץ, ויוסף אלרון, שאמרו שלא צריך להתערב כי זה נפיץ. אני מצפה מהשופטים שלא יפחדו. מה זה 'נפיץ?' מחר הם יפגשו נאשם בעל כוח פוליטי ואהדה בציבור, אז הם יזכו אותו כי זה נפיץ? אני לא מקבל את הטיעון הזה".

עושה רושם שאתה הרבה יותר נחרץ מאשר בעבר בהגנה שלך על מערכת המשפט.
"ברגע שעו"ד מוחמד נעאמנה נבחר לאחד משני נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים עלתה הצעה של ח"כ לשעבר אסנת מארק (ליכוד) לסגור את הלשכה. מארק וחבריה שרצו לסגור את הלשכה, לא מבינים שהלשכה לא כפופה לכנסת או לממשלה. תפקידנו לבקר אותם.

אתה מודאג?
"אנחנו רואים באותיות ענק שהמדינה בכאוס מוחלט, והיא חייבת להתעשת. אם נמשיך באופן שבו המדינה מתנהלת בשנתיים האחרונות נגיע לעברי פי פחת בכל התחומים. אנחנו על הקו האדום.

"שילמנו מחיר כבד כחברה בזה שהחלשנו את המשטרה. על כך שמאז שהקדנציה של רוני אלשיך הסתיימה לא היה מפכ"ל, העובדה שאין פרקליט מדינה קבוע הרבה מאוד חודשים זה דבר שלא יעשה. העובדה שלא היה שר משפטים במשך חודש וחצי והניסיון להקפיא את כל המינויים במערכת השפיטה. כן, זה מאוד מדאיג".

חימי מבהיר כי "תפיסת העולם שלי היא דמוקרטיה ושלטון החוק. הפוליטיקאים תופסים את העצמאות של לשכת עורכי הדין כדבר מדאיג, כי הם רוצים שכל מה שזז במדינה יהיה בשליטתם. בי הם לא יכולים לשלוט. בסופו של יום, האדם היחידי שיכול להגן על שלטון החוק באופן עצמאי וללא תלות זה יו"ר לשכת עורכי הדין".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואפי נוה מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

*** גילוי מלא: כתבי גלובס משתתפים בכנס לשכת עורכי הדין במימון מלא של העיתון. 

"הלשכה היא מודל לחיים משותפים בין יהודים לערבים"

על רקע המהומות ומעשי האלימות שהתרחשו בין ערבים ליהודים בערים המעורבות בשבועות האחרונים, אומר ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי כי "הלשכה היא מודל לחיים משותפים בין ערבים ליהודים".

לדבריו, "מתוך 44 חברי מועצה ארצית של הלשכה יש תשעה חברים בני החברה הערבית. יש לנו ראש מחוז ערבי, עו"ד מוחמד נעאמנה, שהוא גם נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים; יו"ר ועדת ההתמחות בלשכה שזה תפקיד מאוד חשוב, הוא עו"ד וואיל חלאילה, תושב סכנין; בכל ועדה מקצועית בלשכה יש עורכי דין בני החברה הערבית.

"אין יישוב ערבי ברחבי ישראל שאנחנו לא מגיעים אליו בהשתלמויות והכשרות. במוצאי שבת הייתי בכינוס בעיר טייבה של עורכי דין ערבים ויהודים. ישבנו שם עשרות של עורכי דין ואנחנו חברים".

אתה מגן בתקיפות על בג"ץ, קורא לערבים חברים. בסוף יגידו עליך שאתה "סמולני".
"אני בן קריית שמונה וגדלתי שם בתקופה הביטחונית הסוערת ביותר שהעיר ידעה, שלושה בני משפחה שלי נרצחו בטבח בעיר, גיסתי נפצעה קשה מקטיושה. שירתי כקצין בגולני. אף אחד לא יכול לא יכול ללמד אותי מה זה ביטחון ומה זו מדינת ישראל".

עו"ד אבי חימי - תעודת זהות

אישי: בן 62, מתגורר בראש העין. נשוי לחנה חימי, ד"ר לקרימינולוגיה, מרצה ועובדת סוציאלית, ולהם שתי בנות 

מקצועי: בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. לאחר הסמכתו פתח משרד עצמאי והתמקד בתחום המשפט הפלילי. בפברואר 2019, בעקבות הסתבכותו הפלילית של ראש הלשכה הקודם אפי נוה, נבחר על-ידי האחרון לראש הלשכה הזמני ● ביוני 2019 גבר על עו"ד ציון אמיר ונבחר ליו"ר קבוע

עוד משהו: בין הלקוחות המוכרים שייצג, העבריין שלום דומרני, השר לשעבר מש"ס שלמה בניזרי וראש עיריית קריית מלאכי לשעבר, מוטי מלכה 

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"