גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? מבחן המציאות שיעשה לכם סדר

הרכב החשמלי צובר תאוצה בישראל במכירות וברמת העניין, אבל המספרים עדיין קטנים, ורוכשים פוטנציאליים רבים יושבים על הגדר • אם גם אתם מתלבטים: הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על ההווה והעתיד של שוק הרכב החשמלי

תחנת טעינה חשמלית בחדרה / צילום: Shutterstock
תחנת טעינה חשמלית בחדרה / צילום: Shutterstock

קשה להיות אדישים כיום לנוכח ה"רעש" האדיר, שמייצר הרכב החשמלי בישראל. במוקד העניין נמצאת כמובן טסלה, שנוכחותה בישראל מלווה בנוכחות מאסיבית ברשתות החברתיות. טסלה צפויה למסור עד סוף הרבעון השלישי למעלה מ-2,000 מכוניות חשמליות אבל, היא לא לבד. מתחילת השנה ועד סוף השבוע שעבר נמכרו בישראל 1,533 כלי רכב חשמליים פרטיים מכל הפלחים כאשר חלקה של טסלה 3 בהם עמד על כ-23.6% בלבד. בחודש מאי, עד ה-27 בחודש, נמסרו בישראל 371 כלי רכב חשמליים כאשר טסלה 3 תפסה מתוכם כ-38% בלבד.

אלה מספרים מכובדים, אבל נראה שהגל נמצא רק בתחילתו. אפילו לקוחות, שמעולם לא חשבו לנטוש את מנועי הבנזין, מתקשים להישאר אדישים לנוכח "הבאזז" המקומי והבין לאומי ובשבועות האחרונים זרמו אלינו אין ספור שאלות בנוסח "האם ומתי כדאי לעבור מבנזין לחשמל?". זו שאלה מורכבת במיוחד בישראל, שבה אופק החיזוי הטיפוסי הוא כמה שבועות קדימה. לטובת השואלים והמתלבטים, ננסה לתת כאן תמונת מצב עדכנית.

העלויות: סימני שאלה בטווח הארוך

כאשר מנסים להעריך את מכלול העלויות של רכישה ובעלות על רכב חשמלי פרטי בישראל צריך להפריד בין טווח הזמן הקצר לבין טווח הזמן הבינוני-ארוך.

בטווח הזמן הקצר רכישת רכב חשמלי היא אולי ההזדמנות האולטימטיבית "לשבור את השיטה" ששולטת בשוק הרכב בישראל. מחירי הרכישה הטיפוסיים, שמתחילים בסביבות ה-140 אלף שקלים ויכולים להגיע לפי שלושה מזה, עדיין אינם "עממיים" אבל בניגוד לרוב כלי הרכב "הרגילים" הם קרובים מאוד לעלות האמיתית של הרכב כפי שהוא נמכר בחו"ל.

אומנם בדרכן של החשמליות אל הלקוח בישראל נוספים למחירן מס קנייה בגובה 10%, מע"מ של 17%, "מס יוקרה" מדורג (במקרה של חשמליות שמחירן מעל 300 אלף שקל), מכס בגובה 7% בחלק מהמקרים וכמובן גם פערי תיווך. אבל בהשוואה לכלי רכב רגילים, שנושאים על גבם חטוטרת מס שיכולה להגיע ל-90%, מחירי החשמליות הרבה יותר ריאליים והן משבשות באופן יסודי את משוואת התמורה-לכסף, שהורגלנו אליה בשוק הרכב.

גם החיסכון בעלויות השוטפות מרשים, לפחות בטווח הקצר. בעוד שבעלי כלי רכב רגילים משועבדים למילוי של נוזל רעיל ועתיר אוקטן, שמחירו בתחנות כולל מרכיב מיסוי בגובה של כמעט 70%, בעלי החשמליות נהנים, בינתיים, ממקור אנרגיה כמעט לא ממוסה, שעלותו הבסיסית לקילוואט אינה שונה מזו של כל מוצר צריכה חשמלי. אומנם הטעינה בתחנות ציבוריות יקרה יותר, כי אין מתנות חינם, ועדיין במדד של "עלות לקילומטר" מכוניות חשמליות מביסות, כרגע, את מכוניות הבנזין/דיזל בפער של מאות אחוזים.

לכך ניתן להוסיף אגרה שנתית שנמוכה בכמה מאות עד כמה אלפי שקלים מזו של מכוניות בנזין או דיזל מקטגוריות מקבילות וגם צפי להוצאות תחזוקה נמוכות משמעותית: עם רכב חשמלי אתם יכולים להיפרד לשלום משמן, פילטרים ועוד שלל חלפים מתכלים וטיפולים (מישהו אמר "החלפת חגורת טיימינג"?), שסובלים בישראל ממיסוי ומתח רווחים של מאות אחוזים.

אבל, כאשר מכניסים שיקול טווח זמן בינוני-ארוך, יתרון העלות של החשמליות הופך להיות פחות ודאי ונחרץ. סימן השאלה הראשון והגדול ביותר הוא סוגיית ערך הגרט או במילים אחרות "שמירת הערך של הרכב כמשומש".

בניגוד לרכבי בנזין או דיזל ששמירת הערך שלהם קלה יחסית לחיזוי על סמך העבר הגל הגדול של מכירות רכב חשמלי במדינות המפותחות רק החל בשנה וחצי האחרונות ולפיכך סוגיית שמירת הערך היא מקור להערכות וספקולציות. לא רק בקרב הלקוחות ישראל, שעבורם רבים מהם "שמירת ערך" תמיד היוותה שיקול חשוב בבחירת מותג הרכב שלהם, אלא גם בקרב יבואני ויצרני הרכב בעולם ואפילו בקרב גופים מקצועיים, שהערכת ירידת הערך היא מומחיותם כגון שמאים, חברות ביטוח וחברות ליסינג.

שני דברים מסבכים את היכולת להעריך את שמירת הערך של החשמליות לאורך זמן: כל כלי רכב חשמליים מצוידים בסוללה מתכלה, שעלותה החלפתה מהווה חלק מהותי מאוד ממחיר הרכב; והטכנולוגיה עוד לא התייצבה. בעוד שלוש-ארבע שנים יכולות לשלוט בשוק מכוניות עם סוללות עם יחס עלות/קיבולת הרבה יותר טוב, כמו למשל סוללות מצב מוצק, ולפיכך חשמליות מהדור הנוכחי עשויות להתיישן במהירות. נכון שזה קורה גם במכוניות "רגילות" אבל לא בצורה כל כך דרמטית. די אם תשימו זו לצד זו חשמליות של 2021 לצד חשמליות של 2018 כדי להמחיש את הפער.

כרגע היצרנים או היבואנים מנסים להתגבר על הנעלם הזה באמצעות מתן אחריות ארוכת טווח על הסוללה, לרוב 8 שנים או 150 אלף קילומטר, פלוס מינוס שעוברת לרוכש בעת רכישת רכב יד שניה. אבל יש עוד שיקולים כמו הירידה בטווח ובאפקטיביות של הטעינה בחשמלית משומשת כתוצאה משימושים תכופים בטעינה מהירה, מחקר, שפורסם בקליפורניה בשנה שעברה, למשל, מעריך, שירידה מוחשית בביצועי הסוללה יכולה להופיע כבר אחרי 25 מחזורים של טעינה מהירה.

טסלה, למשל, כותבת בכתב האחריות שלה שהאחריות על הסוללה לא מכסה ירידה של קיבולת הסוללה עד 70% מהמקור. כלומר, אם הטווח המירבי והתיאורטי של הטסלה המשומשת שאתה רוכש עמד במקור על 440 ק"מ וכעת הוא כ-300 קילומטר בלבד, החברה לא מחויבת להחליף את הסוללה במסגרת האחריות. זהו סימן שאלה גדול ברכישת חשמלית יד שניה מכיוון, שלרוכש אין מידע זמין על אופי הטעינה של הרכב בעבר.

מנגד, יש גם דעות אופטימיות בנושא. בבריטניה, למשל, שבה שוכלל חישוב שמירת הערך הצפויה של כלי רכב לכדי מדע, מעריכים כיום את ערך השארית של חשמליות משומשות בכ-60% עד 40% ממחיר הרכישה בהתאם למותג אחרי שלוש שנים וכ-46 אלף קילומטר (כלומר לא רכבי ציים). זהו איבוד ערך סביר יחסית, שאינו חורג מהטווח הממוצע של רכבי בנזין או דיזל. אבל זו בריטניה.

רבים גם טוענים, שבשנים הקרובות הביקוש לרכב חשמלי יעלה על ההיצע, כפי שקורה בימים אלה במדינות רבות באירופה ובאסיה ואפילו נקודתית בישראל (טסלה היא דוגמה קלאסית) ועודף הביקוש יתמוך בשמירת הערך של רכב חשמלי משומש במיוחד אם היבואנים/יצרנים עצמם יציעו אופציות לרכישה חוזרת והשבחה של חשמליות משומשות.

חברות הליסינג: לא ששות לאמץ חשמליות

דרך יעילה מאוד להתגבר על "חרדת איבוד הערך" היא לרכוש רכב חשמלי בליסינג ולהעביר את חוסר הוודאות למחכיר, אליו חוזר הרכב בסוף התקופה. אפילו "בטר פלייס" בחרה בפתרון הזה בזמנו כדי לבסס את החדירה הראשונית. אבל חברות הליסינג בישראל, שעבורן ערך הגרט של הרכב המשומש בתום תקופת הליסינג הוא מדד עסקי ופיננסי קריטי, מתייחסות לאופציה הזו בזהירות ובחשדנות רבה.

"אנחנו חיים בישראל", אמר לנו השבוע שלא לציטוט מנהל בכיר בחברת ליסינג גדולה, "ובישראל קיימים הרבה מאוד משתנים בלתי חזויים ביחס לרכב החשמלי כמו מהלכי המס העתידיים של האוצר (ע"ע), טרנדים אופנתיים וכו', מוניטין משתנה של מותגים לא מוכרים וכו'. זה מחייב אותנו להמר על ערך הגרט ולתמחר את אי הוודאות במחיר גבוה מאוד לצרכן". בנוסף אפשר גם להניח, שהאופי של מינימום תחזוקה" של הדגמים החשמליים והעובדה, ששיעור ההנחות של היבואנים על רובם הוא מזערי, או אפסי במקרה של טסלה, משבשים באופן די יסודי את המודל העסקי של חברות הליסינג.

נציין, שחברות הליסינג נמצאות כיום בין הפטיש לסדן בכל הנוגע לרכב החשמלי לאור לחץ גדול מאוד של ציי הרכב בישראל לצייד את עובדיהן בכלי רכב חשמליים בליסינג תפעולי לאור האופי "הירוק" שלהם, שווי השימוש המופחת וירידה דרמטית בהוצאות הדלק. המענה של רוב חברות הליסינג כרגע הוא לתמחר את העסקאות במחירים חודשיים גבוהים משמעותית מאלה של רכבי בנזין מקבילים. בנוסח "מי שרוצה שישלם".

שיקולי טעינה: פער בין הרצוי למצוי

שיקול הטעינה הוא משהו, שכל רוכש רכב חשמלי חייב לקחת בחשבון. נציג את זה בצורה פשוטה: אם אתם נמנים על המעטים ובני המזל, שיש להם עמדת טעינה פרטית בבית פרטי או צמודה לחניה פרטית בבית משותף, רכישת רכב חשמלי היא בהחלט אופציה ריאלית עבורכם.

אם אין לכם חניה פרטית ואתם חונים ברחוב או בחניה לא שמורה בבית משותף, ולקטגוריה הזו שייכים רוב רוכשי הרכב בישראל, אתם תלויים בחסדי תשתית הטעינה הציבורית, שהיא לא רק יקרה יותר אלא גם נמצאת בחיתוליה.

עמדות טעינה "איטיות" אומנם מתחילות להיות זמינות כיום לציבור בכמויות מכובדות, אבל קשה לנו לראות מישהו מחנה את הרכב במשך 8-10 שעות ברחוב, בהנחה שמצא מקום חניה, עד השגת רמת טעינה סבירה.

עמדות טעינה ציבוריות "מהירות" מתחילות להיות זמינות יותר, אבל גם כאן כרגע מדובר על עשרות בודדות שפעילות בישראל ועוד כמה עשרות בשלבים מתקדמים, שרובן מתרכזות סביב מרכז הארץ. די ברור, שאם מכירות החשמליות יצמחו בקצב הנוכחי בפער בין מספר כלי הרכב החשמליים למספר עמדות הטעינה יהיה משמעותי מאוד וישפיע על כדאיות הרכישה ואפילו על ההצטיידות בכלי רכב כאלה בליסינג. זו, אגב, בעיה שמאפיינת כיום גם שווקים מפותחים כמו קוריאה, סין ומדינות מסוימות באירופה.

האוצר: לא יוותר על הכנסות

עוד מרכיב שהרוכשים חייבים לקחת בחשבון ביחס לעלות של רכב חשמלי בטווח הארוך הוא סוגיית המיסוי. כפי שאמרנו בפתיחה, נכון להיום רכב חשמלי בישראל הוא בבחינת "מקלט מס רב ממדי על גלגלים". אלא שרמות המיסוי הנוכחיות על הרכישה של הרכב החשמלי ועל השימוש בו (טעינה) נקבעו לפני שנים רבות, כאשר המכירות בפלח כללו מכוניות בודדות בשנה. לפיכך הטבות המס הנדיבות על החשמליות היו "עלה תאנה ייצוגי" שאפשר להציג אותו בגאווה בפורומים בין לאומיים אבל אין לו השפעה ממשית על ההכנסות ממסים.

אבל ככל שכלי רכב כאלה יתפסו נתח יותר משמעותי מהשוק והסף "הקריטי" של 10% מהשוק - בסביבות 20 אלף מכירות בשנה - עשוי להגיע כבר ב-2022, מקלט המס הזה ייסגר. השאלה היא לא "האם" אלא "מתי ובכמה". אנחנו יכולים לקבוע את בצורה נחרצת כי זה כך התנהג האוצר כלפי כל מקלט מס, שצץ בשוק הרכב הישראלי בעשורים האחרונים.

הדוגמה הטובה ביותר היא המכוניות ההיברידיות, שהחל מינואר 2022 יעלו למדרגת מס קנייה כמעט זה לזו של רכבי בנזין/דיזל רגילים. אומנם ההיברידיות קיבלו מהאוצר "תקופת חסד" של כמעט עשור וכרגע יש לחשמליות גם לובי ממשלתי חזק ממשרדי האנרגיה ואיכות הסביבה, אבל בסופו של דבר המילה האחרונה היא של האוצר.

אפשר להניח כי במקרה של החשמליות תהליך "יישור הקו הפיסקאלי" יהיה מהיר הרבה יותר מאשר בהיברידיות מכיוון, שרכב חשמלי הוא "משמיד הכנסות מיסוי" אפקטיבי לא רק בתחום מס הקנייה אלא גם, ובעיקר, בהכנסות מבלו דלק. אומנם הפתרון המתבקש, מס נסועה, ייקח לפחות שנתיים עד ליישום אבל בהחלט אפשר לצפות לצעדי ביניים.

גורם באוצר אמר לנו בשבוע שעבר, שלאוצר אין הרבה ברירות בנושא. "בשורה התחתונה מיסוי הרכב מהווה יותר מ-10% מהכנסות המדינה ממסים. מי שסבור שהמדינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על הכנסות של 18 מיליארד שקל בשנה, אפילו בתקופה "רגילה", מוזמן להציע אלטרנטיבות מיסוי או קיצוץ בהיקף מקביל בסעיפים אחרים". אז מתי זה יקרה? הכול תלוי כמובן בשאלות כמו מתי תהיה כאן ממשלה יציבה, תקציב מדינה מסודר ואופק תכנון בהיר.

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה