גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן "ARTEON": מיצג אומנותי מרשים של איכויות

הייבוא המקביל פותח ללקוח הישראלי שער לדגמים ייחודיים דוגמת מכונית הקופה חמש דלתות המרהיבה של פולקסווגן ● המחיר לא זול ומנוע דיזל הוא לא הבחירה הטבעית בפלח, אבל שוחרי הסטטוס והשימושיות יקבלו תמורה הולמת

פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ
פולקסווגן ARTEON / צילום: יח"צ

בפברואר 2010 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הצו המתיר ייבוא מקביל של כלי רכב לישראל. סביב אותו אירוע מכונן שיחרר שר התחבורה הטרי דאז, ישראל כ"ץ, לא מעט הבטחות ותחזיות אופטימיות. "מחירי הרכב יוזלו כמו שקרה בענף הסלולר והירקות", הוא אמר, "התחרות תביא לשירות טוב בענף הרכב, גיל המכוניות ירד כמו שמקובל בעולם". באותו מעמד הוא גם ציין כי "קיימת הבנה עם ראש הממשלה לגיבוש מסלול מדורג להפחתת מסי הרכב".

שלוש קדנציות של כ"ץ כשר תחבורה ואחת כשר האוצר היו פרק זמן מכובד בהחלט כדי לחולל רפורמות בשוק של 250 אלף מכוניות בשנה. אבל, בראייה רחבה שוק הרכב של 2021 אינו שונה מהותית משהיה בתחילת העשור הקודם. השחקנים הדומיננטיים בשוק הרכב הם כמעט אותם שחקנים, המחירים טיפסו כלפי מעלה בהתמדה, ההנחות לחברות הליסינג עדיין מכתיבות את חוקי המשחק והמיסוי הכבד על רכב ועל השימוש בו עדיין מהווה חלק נכבד מאוד מיוקר המחייה.

בראייה מצומצמת יותר השינוי הבולט ביותר הוא עלייתו ההדרגתית של שוק הייבוא המקביל, שהחלה לצבור תאוצה בשנתיים האחרונות. מדובר אמנם בקומץ שחקנים, שמוכרים מאות בודדות עד אלפים בודדים של כלי רכב שנה. אבל למרות זאת ענף הייבוא המקביל עדיין מרענן את השוק ומביא אלינו כמה דגמי נישה, שליבואנים לא כדאי ולא משתלם להביא באופן סדיר.

אל תקראו לה פסאט

דוגמה אחת היא מכונית הפרמיום קופה-חמש-דלתות פולקסווגן "ARTEON", שמיובאת כיום על ידי היבואנית המקבילה "גז-פרו". למרות שהמכונית מבוססת על פלטפורמת פולקסווגן פסאט, ואף נקראה בעבר "פסאט CC", יש לה אופי ואישיות ייחודית משלה. היא שרועה רחב ונמוך יחסית על הכביש, מציבה חישוקי ענק בפינות הרחוקות של המרכב ו"מסתכלת" קדימה עם חרטום שמשלב פנסי LED מפוסלים, גריל אגרסיבי עם פסים אופקיים ופגושים שנושקים לקרקע. העיצוב בולט בעיקר בזכות פרופיל צד "מהיר", שזורם לאחור מעל שמשות צד דמויות טיפה ומסתיים בזנב עם תפיחות צד שריריות.

זו מלאכת מחשבת של שילוב בין אגרסיביות ואלגנטיות וטוב לדעת, שבמחלקת העיצוב של פולקסווגן עוד נותרו כמה מוחות יצירתיים, שעדיין לא נכנעו לטרנד הקוביסטי. כך או כך את ייעודה העיקרי, כלומר לסובב ראשים על הכביש ולשדרג את הסטטוס של בעליה, היא ממלאת בהצלחה יתרה.

כפי שניתן לצפות ממכונית שחולקת פלטפורמה עם סקודה סופרב, פאסט וכו', לארטאון יש תא נוסעים עצום בגודלו. מרווח הראש אמנם קצת פחות נדיב מזה של האחיות, במיוחד מאחור, אבל המושבים הקדמיים מרווחים מאוד והמושב האחורי מספק לשלושה מבוגרים מרחב רגליים ברמה של לימוזינה ומרחב כתפיים בהתאם. לחובבי המזוודות יש מאחור גם תא מטען ענק של 563 ליטר, שממוקם מתחת לדלת אחורית מתרוממת נוסח סופרב.

מערך הפיקוד מקביל לזה של דגמי הדור האחרון של קבוצת פולקסווגן עם לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע גדול ומערך תפריטים מאורגן היטב. ערכת הניווט המובנית לא מכילה מפות ישראליות אבל חיבור אנדרואיד יפתור את הבעיה. רכב ההדגמה שלנו, ברמת גימור R-LINE, צויד בחבילה תקנית מקיפה של פריטי אבזור ועיצוב כמו ריפוד עור, מושבים חשמליים עם עיסוי במושב הנהג וכו'. רמת הגימור היא מה, שניתן לצפות מקבוצת פולקסווגן, כלומר איכות הרבה ללא רבב, חומרי דיפון משובחים, בידוד רעשים מצוין והרגשה מאוד "גרמנית".

מצטיינת בחיסכון בדלק

הארטאון מיובאת לארץ עם מגוון מערכות הנעה, שכוללות אפילו הנעת פלאג-אין וגרסה כפולת הנעה עם מנוע טורבו ו-280 כ"ס. אבל מכונית המבחן שלנו הגיעה דווקא בגרסת הבסיס עם מנוע טורבו דיזל 2 ליטר, שמייצר 150 כ"ס וזו ללא ספק בחירה יוצאת דופן לאור העובדה שהביקוש לדיזלים בפלח עתיר התדמית הזה הולך ודועך כיום גם באירופה ובישראל הוא בלתי קיים. אבל שיקולי סטטוס לחוד, המנוע מספק את הסחורה, במיוחד למי שלא מחפש ריגושים.

יש לה הרבה מאוד מומנט בסל"ד נמוך ולמרות נתון תאוצה די פושר של 9.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, שיוצר דיסוננס עם כיתוב ה-R והגלגלים הקרביים, היא צוברת תאוצה בקצב מכובד בכל שיפוע ויכולה לשייט במהירויות גבוהות מאוד ללא מאמץ. התיבה כפולת המצמדים תואמת היטב את עקומת המומנט ומספקת "קיק דאון" נמרץ במצב הכיול הספורטיבי. נסיעת בוקר עם מנוע קר מפיקה מהמנוע את טרטור המוניות המוכר אבל בטמפרטורת עבודה הרעש דועך לכדי המהום נעים.

התחום בו ה-TDI הזאת מצטיינת הוא ללא ספק הוא חיסכון. בנסיעה ממושכת על כביש החוף הציג לנו מחשב המנוע טווח נסיעה של יותר מ-1,000 קילומטרים עד למילוי הבא וגם מסלול של יותר מ-200 ק"מ כמעט ולא הוריד במאום את מד הדלק ברכב. מרשים.

שימושיות מרשימה

על הכביש הארטאון משדרת תחושה דומה לזו של אחיותיה לפלטפורמה אבל עם "טוויסט" בזכות מרכז כובד נמוך יותר ומתלים מוקשחים, שמהווים חלק מחבילת ה-R. זו לא הרגשה של מכונית ספורט אבל ההיגוי מאוזן ונעים, כל עוד מקפידים לנתק את מערכת "הסיוע האקטיבי להיגוי", הפוטנציאל של אחיזת הכביש עולה על כל האתגרים שיכול להציב המנוע הצנוע, נטיית הגוף בפניות מזערית, היציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות והשלדה נענית להעברות משקל קלילות על כבישים מתפתלים למרות משקל עצמי לא קליל. כצפוי נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה ותיקול מהמורות ישראליות יכול לטלטל את הנוסעים כהוגן. זו פשרה שמתחייבת מבחירה בחבילה ספורטיבית שכוללת חישוקי ספורט.

ארטאון TDI עם 150 כ"ס עולה 250 אלף שקל ותוספת של חבילת R-LINE, שגם נראית מצוין, כבר מציבה את המחיר על כ-300 אלף שקל. קרוב לוודאי, שגרסת הפלאג-אין עם 218 כ"ס, שעולה סכום דומה, תהיה הולמת יותר את התדמית החיצונית הנמרצת של המכונית, ובוודאי גרסת ההנעה הכפולה עם 280 כ"ס, אם כי היא עולה 340 אלף שקל. אבל גם עם הדיזל זו עדיין מכונית ייחודית, שמצליחה לשלב את האיכויות של קבוצת פולקסווגן ביחד עם שימושיות מרשימה ועלויות שוטפות נמוכות. בקיצור, מכונית נעימה ומוצלחת. כעת נותר לראות כיצד יתמודד ענף הייבוא המקביל עם הסרת המטריה המגוננת של הפטרון ישראל כ"ץ ועם קשיים הולכים וגוברים להשיג מלאים של רכב עממי בשוק הרכב העולמי, שהקורונה שיבשה את מהלכיו.

חלק מהמתחרות

פיז'ו 508
ה-508 החדשה מוגדרת רשמית ספורט-סדאן אבל עיצובה לוקח אותה לטריטוריה של קופה-חמש-דלתות. למכונית יש עיצוב זורם ודרמטי, ממדים חיצוניים מכובדים ותא נוסעים מתוחכם, מאובזר ומרווח יחסית בזכות בסיס גלגלים של 2.79 מ'. ב-240 אלף שקל מקבלים מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין עם 225 ותאוצה ל-100 ב-7.8 שניות.

פיז’ו 508 / צילום: יח"צ

אאודי A5 2 ליטר
314 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אאודי A5, בת הדודה היוקרתית של הארטאון. המרכב קטן יותר ותא הנוסעים קצת פחות מרווח אבל העיצוב משובב עין, תא הנוסעים שייך לעולמות הפרמיום ושלדת ההנעה הקדמית נטועה היטב על האספלט. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס וזינוק ל-100 ב-9.1 שניות.

אאודי A5 2 ליטר / צילום: יח"צ

מרצדס CLA 2021
ה-CLA קטנה מהארטאון הן בממדים החיצוניים והן בפנימיים אבל מפצה על כך עם עיצוב קופה-סדאן חלקלק ואגרסיבי וכמובן מיתוג-עילי. תא הנוסעים מעוצב בטוב טעם ובחומרים יוקרתיים ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות ושלדת ההנעה הקדמית זריזה ונוחה. ב-273 אלף מקבלים מנוע 1.3 טורבו-בנזין עם 163 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-8.2 שניות.

מרצדס CLA 2021 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00