גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכרז המתיש על ניהול מערך הבדיקות בנתב"ג והדילוג של בכיר משרד הבריאות

חברות הציוד הרפואי נאבקו על הזכות לבצע את מערך בדיקות הקורונה בנתב"ג, עד שפמי פרימיום הוכרזה כמנצחת ● לגלובס נודע כי בכיר משרד הבריאות היוצא צפוי להתמנות כסמנכ"ל בחברה הזוכה ● וגם - למה המדינה עדיין משלמת לנוסעים על הבדיקות?

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

אחרי שמשרד הבריאות לקח את השליטה על המכרז שיקבע את זהות מפעילת מערך הבדיקות בנתב"ג, הוא בחר לפני כחודש בחברת פמי פרימיום. אלא שלגלובס נודע כי מי שיצטרף כסמנכ"ל בחברה הוא בכיר המשרד היוצא, אלי גלעד, ששימש כראש המשל"ט (מרכז השליטה) הלאומי למאבק בקורונה. גלעד, כעובד מדינה נדרש לאישור של נציבות שירות המדינה, גם בכל הנוגע לבקשות לקיצור תקופת צינון הנדרשת.

גלעד הגיע למשל"ט קורונה מהמגזר הפרטי לפני כחמישה חודשים ובמסגרת תפקידו שימש גם כראש מערך החיסונים. לפני כחודשיים ביקש לסיים את תפקידו. אם הנציבות תאשר את המינוי בחברת פמי פרימיום הוא יצא לפועל. יצוין כי פמי פרימיום מפעילה מערכי בדיקות בחזיתות שונות ונגד החברה תלויה תביעה שהגיש משרד החינוך בהיקף של 47 מיליון שקל בטענה שקיבלה ממנו תשלומים ביתר בתמורה לשירותים רפואיים וסיעודיים לתלמידים בחינוך המיוחד.

ברקע ממשיך להתנהל מאבק משפטי אודות זהות המפעיל של מערך הבדיקות לנוסעים היוצאים, אותו מפעילה כיום אומגה זמנית. אחרי שזכייתה של אומגה נפסלה במכרז שהפעילה רשות שדות התעופה, הזוכה במקום השני, פנגיה, קיבלה הודעה כי היא תפעיל את המערך.

פנגיה סברה שעל פי המכרז מדובר במערך לנוסעים היוצאים ולנכנסים אולם גילתה שמשרד הבריאות הפריד בין שני המסלולים והפעיל הליך תיחור בו נבחרה כאמור פמי פרמיום להפעלת המערך לנוחתים. פנגיה עתרה לבית המשפט ובינתיים משתתפת אחרת במכרז, חברת איי איי די הגישה עתירה לפסילת מכרז רשות שדות התעופה כולו היות שהמחירים והטכנולוגיה שעל בסיסו הוגשו ההצעות בשעתו (אוגוסט 2020) אינם רלוונטיים כיום. עתירה זו התקבלה ודיון בעניינה יתקיים בשבוע הבא.

"אין לי קשר למכרז"

מאלי גלעד נמסר בתגובה: "אין קשר ביני לבין ועדת המכרזים במשרד הבריאות בכל תחום". משרד הבריאות בתגובה: "פמי פרימיום נבחרה במכרז על פי כל דין. הליך התיחור נוהל בוועדת המכרזים של משרד הבריאות כדין. אין כל קשר בין וועדת המכרזים ועבודת המשל"ט". מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה בנדון הועברה לנציבות לפני מספר ימים ונבחנת מול הגורמים הרלוונטיים". חברת פמי פרמיום מסרה כי "אלי גלעד קיבל פניה לשמש כסמנכ"ל בריאות התלמיד, תחילת תפקידו מותנה באישור נציבות שירות המדינה. פמי תשמח לקלוט את אלי לכוחותיה. כל ניסיון לקשור בין אלי גלעד לבין פעילויות אחרות בקבוצת פמי, כדוגמת הקורונה, אינן נכונות בעליל. גיוסו של אלי לחברת פמי, נעשה בצורה גלויה ומסודרת ומשרד הבריאות נתן את ברכתו. אנו נשמח לגיוסו של אלי גלעד לשורות החברה ובטוחים כי ימשיך לתרום מכישוריו הרבים בחברתנו".

משרד הבריאות הכריז זה מכבר כי מה-1 ביוני התשלום עבור בדיקות הקורונה, שהוגדרו כחובה לכל הנוחתים בנתב"ג יושת על הנוסעים. מאז, מי שממשיכה לשלם היא דווקא המדינה: עבור כל נוסע משלמת המדינה מחיר של 160 שקל. מיום שלישי ועד יום חמישי נחתו בנתב"ג כ-18,000 נוסעים כך שהמדינה שילמה כ-3 מיליון שקל על הבדיקות עבורם. ומדוע העיכוב? בחברת אומגה, שמבצעת כיום את הבדיקה, טוענת שהיא "ערוכה ומוכנה" לגבות תשלום מהנוסעים וכי היא ממתינה רק לאישור הרגולטור להפעלת מערך הגבייה האינטרנטי.

חובת התשלום מתעכבת

החובה לבצע בדיקות קורונה לפני ההמראה לישראל ולאחר הנחיתה, תקפה נכון לעכשיו עד ה-29 ביוני. לגלובס נודע כי נשקלת אפשרות להקל בדרישות לביצוע בדיקות לפני ההמראה של נוסעים מחוסנים ממדינות מסוימות לישראל ואף להכיר בתעודות מתחסן של מדינות מסוימות. זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו התיירים המעטים שמגיעים ארצה, מחוסנים בלבד, נדרשים לבדיקה סרולוגית לבדיקת רמת הנוגדנים בדם.

הרעיון לפיו הנוסע הוא שצריך לשאת בעלות הבדיקה עם חזרתו מחו"ל מתבקש למדי. על סוגיית התמחור אפשר להתעכב: המדינה קבעה כי כל נוסע ישלם 100 שקל עבור הבדיקה. אם מזמינים את הבדיקה מראש, אפשר להוזיל את המחיר לנכנסים דרך נתב"ג בלבד ל-80 שקל.

מה-1 ביוני, עם הכוונה להשית את התשלום על הנוסע, הנחה משרד הבריאות את קופות החולים שלא לאפשר עוד לנוסעים היוצאים לבצע בדיקות קורונה על חשבון המדינה. בדיקות אלה נעשות על פי דרישה של מדינות היעד, שאגב הולכת ופוחתת עבור הנוסעים המחוסנים. מדינות כמו בלגיה, הולנד, יוון או ספרד לא דורשות מישראלים הצגת בדיקת קורונה לפני ההגעה אליהן. את הבדיקות לפני הנסיעה לחו"ל מבצעות מעבדות פרטיות, חלקן בשירות עד הבית בעלות שנעה בין 200 ל-750 שקל לנוסע לבדיקה. מחיר הבדיקה שמוצעת לנוסעים בנתב"ג כיום על ידי חברת אומגה עומד על 45 או 135 שקל תלוי במועד קבלת התשובה.

תגובת משרד הבריאות

הציפייה היא שהמחיר שהנוסעים הנוחתים ישלמו, יהיה דומה לזה של הממריאים, 40-45 שקל. ח"כ יעקב מרגי פנה לשרי הבריאות והתחבורה "במכרז להקמת מעבדות הקורונה בנתב"ג לו הייתם שותפים נקבע כי עלויות הבדיקה אינן אמורות לעלות יותר מ-50 שקל. ראוי היה שסכומים אלה יבדקו בשנית לפני הטלתם כמס על הנוסע".

גם חברת התעופה ישראייר פנתה למשרד הבריאות בעניין ובשבוע הבא היא צפויה לעתור לבג"ץ בנושא. לטענתה, החובה לשלם על בדיקות הקורונה היא הטלת אגרה שלא נקבעה בחקיקה. החברה גם מלינה על גובה התשלום ועל החובה לבצע שתי בדיקות קורונה מכלל הנוסעים לארץ, דבר שמכביד על עלויות הטיסות. על טענות ישראייר הגיבו במשרד הבריאות: "לא מדובר באגרה אלא בתשלום עבור שירות הבדיקה".

בעניין התמחור נמסר: "המשרד קבע את המחיר בהתאם לתוצאות הליך התיחור שפרסם. המחיר שמשולם היום על ידי משרד הבריאות לחברת אומגה עבור הבדיקות המבוצעות לנכנסים גבוה משמעותית מהמחיר שקבע משרד הבריאות, המשמעות היא שהמשרד מסבסד את עלות הבדיקה עד 10 ביוני וזאת כדי להקל על הציבור".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אנבידיה ואורקל מזנקות, נייקי נופלת ב-10%

יציבות בבורסות אירופה ● אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● נייק: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

"שינוי כיוון מרהיב של נתניהו": כך מסקרים בעולם את עסקת הגז עם מצרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את עסקת הגז הגדולה של ישראל ומצרים, שגריר ארה"ב בצרפת מדבר על האנטישמיות הגואה במדינה, איך משפיעה אסטרטגיית הביטחון של טראמפ על ישראל, ושגריר ארה"ב בישראל לשעבר במאמר מאלף לאטלנטיק: "הפסקת התמיכה בישראל - טעות אסטרטגית" ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ההורה לא מימש את זכויותיו ונפטר. האם יורש רשאי להגיש תביעה בשמו?

בת הגישה בשם אמה המנוחה תביעה נגד אחיה, בדרישה לבטל עסקת מתנה של מקרקעין שביצע אביהם המנוח ● הבת טענה כי מחצית מהזכויות במקרקעין שייכות לאם מכוח נישואי הוריהם, ולכן האב לא היה רשאי להעניק במתנה זכויות שאינן בבעלותו ● מה קבע ביהמ"ש?

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

טארטלט לימון שומשום / צילום: הילה אבידן

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים