גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התביעה שמסעירה את שוק ההון: האם החברות הדואליות בדרך החוצה מישראל?

באישור תביעה ייצוגית נגד חברת סרגון, שהייתה בעבר דואלית, קבע השופט מגן אלטוביה כי לא ניתן לשלול את תחולת הדין הישראלי על חברות אלו ● האם מדובר באיום על אחד היתרונות שממנו נהנות כיום החברות הדואליות הנסחרות בבורסה המקומית?

עירא פלטי / צילום: איל יצהר
עירא פלטי / צילום: איל יצהר

האם אישור תביעה ייצוגית נגד חברת הטכנולוגיה סרגון צפוי לאיים על אחד היתרונות שממנו נהנות כיום החברות הדואליות הנסחרות בת"א? שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א, מגן אלטוביה, אישר לאחרונה בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף 75 מיליון דולר כנגד סרגון ובכירים בה, הנוגעת לאירועים שקרו ב-2014.

המבקש, יהושע חזן, באמעצות עוה"ד יורי נחושתן ועדי יוגב ממשרד גרוס, טוען בעילות התביעה בין היתר לאחריות לנזק בשל מידע צופה עתיד, עוולת תרמית ועוולת מצג שווא רשלני. עם המשיבים נמנים סרגון עצמה, המנכ"ל הפורש עירא פלטי, המנכ"ל המיועד דורון ארזי שכיהן בעבר כסמנכ"ל הכספים, והיו"ר זהר זיסאפל.

 

סרגון, המספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים, נסחרה במועד האירועים נשוא התביעה  בנאסד"ק ובבורסה של ת"א (ומאז נמחקה מת"א). החברה דיווחה בשבוע שעבר כי תשקול לערער על החלטת ביהמ"ש; ככל הנראה, אחת מהסיבות המרכזיות לכך היא העובדה שהשופט קיבל את עמדת המבקש ואישר את התביעה בהתאם לדין הישראלי, בעוד שחברות דואליות מדווחות לפי הדין הזר.

רשות ני"ע: "מקדמים הצעה לתיקון חקיקה שיבהיר סוגיות בנוגע לאחריות" 

עמדת רשות ניירות ערך, שניתנה בהליך, קבעה כי בתקופה הרלוונטית סרגון נסחרה גם בת"א, על כן חלו עליה הוראות פרק ה'3 לחוק ני"ע (הנוגע לני"ע הרשומים למסחר בבורסה בחו"ל), והדין החל עליה הוא האמריקאי.

עם זאת, מסקנת השופט בהחלטתו הייתה כי "המחוקק ביקש להקל על חברות ישראליות (גם זרות) לרשום את מניותיהן למסחר בבורסה, אולם לא שלל את תחולת הדין הישראלי בכל הנוגע להפרת הדין על-ידי תאגיד חוץ, המדווח לפי הוראות פרק ה'3 לחוק ניירות ערך, בעילות שבחוק עליהן סומך המבקש את תביעתו".

עוד ציין השופט סעיף לחוק הפרשנות, ולפיו "מתן סמכות או הטלת חובה לפי חיקוק אחד, אין בהם כשלעצמם כדי לגרוע מסמכות שניתנה או חובה שהוטלה לפי חיקוק אחר".

מרשות ני"ע נמסר כי "הרשות לומדת את פסק הדין. יצוין כי בימים אלה הרשות מקדמת הצעה לתיקון חקיקה שנועד להבהיר סוגיות שונות בנוגע לאחריות האזרחית של חוק ני"ע, לרבות האחריות החלה על חברות הרשומות למסחר ברישום כפול. התיקון משקף את ההחלטות שהתקבלו בעבר בפסיקת בתי המשפט".

הסדר הרישום הכפול מאפשר לחברות שנסחרות בבורסות זרות להיסחר גם בת"א, על בסיס הדיווחים שלהן לפי הדין הזר החל עליהן. ההסדר נועד למשוך חברות ישראליות שנסחרות בבורסות שמעבר לים ולעודד אותן להירשם למסחר גם בת"א, במטרה להגדיל את היקפי הפעילות בבורסה המקומית ולאפשר למשקיעים בת"א חשיפה לחברות גדולות ומשמעותיות במשק. כיום ישנן בת"א למעלה מ-50 חברות דואליות (כאלה הנסחרות בהתאם להסדר הרישום הכפול), בהן כמה מהחברות הבולטות בה: נייס, טבע, אלביט מערכות, איי.סי.אל ועוד.

המקרה מ-2014, בטרם הנפקה נוספת לחברה

ברקע לתביעה נגדה מצויה הודעת סרגון מ-2014, בסמוך לפרסום דוחות הרבעון השני,  לפיה בכוונתה לצאת בהנפקה לציבור. לטענת המבקש, "במטרה להציג תמונה חיובית יותר מזו המשתקפת מהדוחות הכספיים של שני הרבעונים הראשונים", החברה פרסמה במקביל הודעה על שיפור בהזמנות, ובשיחת ועידה שערכה, חזר המנכ"ל אז על הגידול הרב בהזמנות והציפייה כי ההזמנות יתגברו במחצית השנייה של השנה. באוקטובר פורסמו דוחות הרבעון השלישי, ובעקבותיהם המניה נפלה. 

המבקש רכש באוגוסט 2014 מניות סרגון, ומכר אותן בהפסד בספטמבר ובסמוך לפרסום דוחות הרבעון השלישי. לטענתו, עם פרסום דוחות הרבעון השלישי "התברר כי המצגים שהציגו מנהלי סרגון והדירקטורים שלה בטרם ביצוע ההנפקה היו מצגי שווא הלוקים בהסתרה מכוונת או רשלנית ובבחינת פרטים מטעים במסמכים".

זאת, משום שבדוחות הרבעון השלישי החברה ציינה ששיעור הרווח הגולמי נמוך משמעותית ואף יקטן ברבעון העוקב. כמו כן התברר שהחברה "שרפה" סכומים ניכרים מהכספים שגויסו בהנפקה במסגרת הפעילות השוטפת, כך שכמות המזומנים שנותרה בקופתה הייתה נמוכה מהסכום שגויס מהציבור. "התברר כי ללא גיוס הכספים מהציבור, סרגון הייתה מגיעה למצב של אי-עמידה בהתחייבויותיה", נטען.

המבקש טען כי הדין החל על התביעה הייצוגית הוא הדין הישראלי, מאחר שהמשיבים הם ישראלים - סרגון חברה ישראלית, מניותיה נסחרו גם בת"א ועיקר עניינה של התביעה "במצגים ופרסומים וולונטריים" שפרסמו ישראלים.

עוד טען כי בהתחשב בפסיקה עד כה, עולה כי בתובענות שעניינן הפרת חובות דיווח על ידי חברה דואלית, קיימת אי-בהירות משפטית בשאלה מהו הדין החל על תובענות אלה, ומכאן קל וחומר שאין ולא נקבע כלל מחייב באשר לדין החל על הסוגיה בתביעה זו.

המשיבים ביקשו לסלק על הסף את הבקשה ובין היתר טענו להתיישנות, משום שהדין האמריקאי קובע תקופת התיישנות מקוצרת ביחס לעילות התביעה. לטענתם, די בעובדה שבקשת האישור המקורית הוגשה לפי דין שגוי כדי לדחותה, קל וחומר כאשר הדין האמריקאי מקנה הגנה מלאה ביחס לפרסום מידע צופה פני עתיד.

"אופן התנהלות המשיבים עורר אצלי אי אמון"

השופט אלטוביה קבע כי הסוגיה הנוגעת לדין האחריות לפי פרק ה'3 טרם הוכרעה במשפט הישראלי, ולא נפסקה הלכה מחייבת. לדבריו, "לטענת המשיבים, המחוקק ביקש לעודד חברות ישראליות לסחור גם בבורסה בת"א, ובהתאם נקבעו הוראות פרק ה'3 לחוק ני"ע, לפיהן על חברה שמניותיה נסחרות בבורסה בת"א ובבורסה בחו"ל יחולו הוראות הדין של המדינה בה מצויה הבורסה בחו"ל, הן לעניין אופן והיקף הדיווח והן לעניין האחריות".

הוא הוסיף כי "השאלה הדורשת הכרעה היא האם גם האחריות של סרגון ונושאי המשרה בה כלפי מחזיקי ניירות הערך שלה בישראל בגין פעולה או מחדל הנטען להיות פרסום פרט מטעה או מצג שווא, נגזרת מהדין האמריקאי כטענת המשיבים או שמא כטענת המבקש - האחריות האמורה נגזרת מהדין בישראל".

לפי השופט אלטוביה, הן עניין האחריות לפרסום פרט מטעה בתשקיף והן לפרסום פרט מטעה בדוח - מוסדרים בהוראות קונקרטיות בחוק ניירות ערך. לפיכך לדבריו לא ניתן להפריד בין החובה הטכנית לפרסום לבין האחריות המוטלת בגין פרסום פרט מטעה. בהתייחסות ספציפית להוראות לחברות דואליות, השופט בחן את ההוראות בחוק וקבע כי "נקבעו הוראות טכניות ולכאורה לא נקבעו במסגרתן הוראות לעניין האחריות".

בחלק אחר של החלטתו, העיר השופט כי "אופן התנהלות המשיבים בדיוני ההוכחות עורר אצלי אי אמון בגרסאות הכבושות וההסברים המאוחרים, כפי שבאו לידי ביטוי בחקירותיהם של עירא פלטי ודורון ארזי, ומקובלת עליי טענת בא כוח המבקש, בזמן אמת, כי מדובר ב'מקצה שיפורים'".

פלטי צפוי לפרוש בקרוב אחרי 16 שנים בתפקיד, והוא יוחלף על-ידי ארזי.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע