גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרומות לעמותות של החסידות וחסות לכנס של "המודיע": כך ע"פ החשד עבדה השיטה

הבכירה לשעבר בתנובה שנחקרת מכחישה שהייתה מעורבת בהעברת התרומות ומפנה זרקור אל המנכ"ל, והמשטרה מחפשת עד מדינה בפרשה ● אל החשדות לתרומות לעמותת "רפואה וישועה" של חסידות גור נוסף חשד גם לתרומות ל"המודיע", המזוהה עם אגודת ישראל

מנחם גשייד / צילום: יוטיוב, Yhuda Shabo
מנחם גשייד / צילום: יוטיוב, Yhuda Shabo

החקירה הגלויה של פרשת השחיתות במשרד הבריאות נמשכת במשרדי להב 433 בלוד. חלק מהחשודים נעצרו, חלק עוכבו ונחקרו באזהרה, ומעורבים נוספים נחקרים כעדים. לגלובס נודע כי חלק מהנחקרים משתפים פעולה ומוסרים מידע המקדם את החקירה. 

חקירת המשטרה עד כה חושפת חשד למערכת קשרים מושחתת בין עוזריו של השר יעקב ליצמן בהווה ובעבר, עובדי ציבור, לחברת לוביסטים וחברות מסחריות - תנובה, חברת התרופות רוש פרצבטיקה פמי פרימיום, במטרה לקדם את האינטרסים הכלכליים של החברות.

העמותה המעורבת לא קיבלה אישור ניהול תקין ל-2020

החקירה הסמויה התפוצצה במעצרם של ארבעה חשודים - מוטי בבצ'יק (41) עוזרו הבכיר של השר יעקב ליצמן, מנחם גשייד (41) העיתונאי והאסטרטג שהיה בעבר עוזרו של ליצמן בעת שהיה סגן שר במשרד הבריאות; ארז גילהר (50) מנכ"ל חברת הלוביסטים פוליסי ועדי דנציגר מנכ"ל חברת רוש פרמצבטיקה. חשודים נוספים הם שני בכירים לשעבר בתנובה ששמם אסור בפרסום, מנכ"ל לשעבר וסמנכ"ל מכהן של חברה לשירותי רפואה שקשורה במכרזים עם משרד הבריאות.

לפי החשד, שלוש החברות תמכו או רכשו שירותים מגופים שמזוהים עם חסידות גור אליה שייכים בבצ'יק וגשייד. בין היתר נבדק חשד להעברת תרומות לעמותות בהן עמותת "רפואה וישועה" השייכת לחסידות גור, הרשומה בשם - "רפואה וישועה - אגודת ביקור חולים דחסידי גור בארץ ישראל". בשנת 2019 מקורותיה התקציביים היו 12 מיליון שקל והוצאותיה עמדו על סכום דומה. מתוך סכום זה - 2.7 מיליון מתמיכות ותקציבים, 4.6 מיליון מפעילות העמותה, 2.1 מיליון תרומות, רובן מישראל. חברי הוועד הרשומים הם אברהם היינה ואברהם גוטליב.

בשנת 2019 הוציא רשם התאגידים דוח על העמותה שלפיו התקבלה תלונה כי העמותה מכרה נכס בסכום של 51 מיליון שקל ורשמה התחייבות על הסכום, המהווה חוב של רוכש הנכס שטרם שולם. העמותה התבקשה להשיב למי נמכר הנכס והקשר לעמותה וכיצד העמותה מקדמת את מטרותיה. העמותה לא השיבה לפניות של רשם העמותות והודע לה כי לא תקבל אישור ניהול תקין לשנת 2019-2020. בעקבות דוח הבדיקה, העמותה לא קיבלה אישור ניהול תקין לשנים 2019-2020. בהמשך קיבלו אישור ניהול תקין לשנת 2021.

בתוך כך, לפי המידע שבידינו, מכחיש בבצ'יק עצמו בתוקף בחקירתו שהיה מעורב בהעברת תרומות לעמותות שרצה ביקרן. הגרסה שבבצ'יק מציג לחוקריו היא שמעולם לא דיברו איתו על תרומות לעמותות ואם היו גורמים בחברות התרופות או בתנובה שדיברו עם גורמים אחרים במשרד הבריאות, הוא לא יודע על כך. בבצ'יק טוען בנוסף שהוא נמצא בנתק מהחשוד המרכזי הנוסף, עוזרו של ליצמן לשעבר, מנחם גשייד. חוקרי המשטרה עושה מאמצים לגייס עד מדינה מקרב החשודים כדי שיסייע לה בהפללת החשודים המרכזיים אך לפי שעה היא מעלה חרס בידיה.

המטרה: לרכך את הפגיעה מרפורמת סימון המזון

החשדות נגד תנובה נוגעות להעברת שוחד לכאורה בדרך של תרומות לעמותות הקשורות לחסידות גור, כדי לקדם את האינטרסים שלהם במשרד הבריאות בין השאר בניסיון לרכך את הפגיעה בתנובה שנגרמה בשל רפורמת סימון המוצרים.

רפורמת סימון המזון המזיק של משרד הבריאות הכוללת מדבקות על מוצרים עתירי נתרן, סוכר או שומן רווי נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2020. 

הבכירה לשעבר בחברת תנובה שנחקרת בחשד למעורבות בהעברת שוחד מהחברה באמצעות תרומות לעמותות הקשורות לבבצ'יק, טוענת בחקירתה כי לא הייתה מעורבת בהחלטות על מתן תרומות מהחברה וכי האחראי הבלעדי לאישור התרומות היה מנכ"ל תנובה, אייל מליס. הבכירה לשעבר בתנובה אמרה לחוקריה כי אין לה מושג מה נעשה עם הכסף וכי כשהיא ראתה שפועלים מעל הראש שלה, היא הודיעה על התפטרות מעבודתה. יצוין כי מליס מסר עדות פתוחה במשטרה ולא נחקר באזהרה. עם זאת, המשטרה שוקלת לחקור באזהרה בהמשך גורמים נוספים בחברה.

מידע נוסף שגלובס חושף הוא כי המשטרה חוקרת חשד כי במסגרת טובות ההנאה שתנובה העבירה לכאורה לעוזריו של ליצמן יש מימון חסות לכנס של עיתון "המודיע", המזוהה עם השר ליצמן ואגודת ישראל. החשד הזה מצטרף לחשד כי השוחד ניתן גם באמצעות פרסום מודעות בעיתון "המודיע".

מנכ"ל חברת הלובינג פוליסי של בוריס קרסני - ארז גילהר, היה בצומת של נותן שירותים - הוא עבד מול משרד הבריאות ומול עיתון המודיע. בחקירה עלה עד כה חשד כי הוא קישר בין העיתון לבין החברות. ארז גילהר הוא אחיו של ליעד גילהר, מנהל מחלקה ואחראי רגולציה בתנובה ושל העיתונאי דב גילהר.

ארז גילהר מונה למנכ"ל פוליסי בשנת 2014 יחד עם תמר אברמוביץ. קודם לכן עבד במגוון תפקידים בכנסת, בהסתדרות ובממשלה, בהם יועץ בלשכת שר האוצר ודובר סיעת העבודה.

תרומה מחברה שזכתה במכרז משרד הבריאות

חוקרי המשטרה הגיעו גם לחברת רוש פרמצבטיקה, חברה בת של תאגיד תרופות ואבחון רפואי שוויצרי, המונה היום מעל למאה עובדים. מנכ"ל החברה עדי דנציגר נעצר וצפוי להשתחרר בתנאים מגבילים.

 חברה נוספת לשירותים רפואיים קשורה במשרד הבריאות בכמה מכרזים והיא נבחרה להפעיל את מערך בדיקות קורונה לנוחתים בנתב"ג. לאחרונה עבר בכיר ממשרד הבריאות לתפקיד בחברה. החקירה הנוגעת לחברה מתמקדת במתן תרומה בסכום של 50 אלף שקל בשנת 2015 שהועברה לעמותה של חסידות גור "רפואה וישועה" והסיבה להעברת התרומה, המהווה אחת מיני תרומות רבות שהעבירה החברה לגורמים אחרים.

מהחברה נחקרו שלושה גורמים: המנכ"ל הקודם וסמנכ"ל החברה ששמם עדיין לא הותר בפרסום נחקרו בחשד לעבירות מתן שוחד בדרך של מתן התרומה. בנוסף, המנכ"לית הנוכחית נחקרה כעדה. לא בוצעו מעצרים של בכירי החברה באופן המלמד על חומרת החשדות נגדם, לעומת חברת רוש פרצבטיקה בה מנכ"ל החברה נעצר וצפוי להשתחרר.

מתנובה נמסר: "תנובה פעלה ופועלת בהתאם לחוק והממשל התאגידי. החברה ומנהליה משתפים וישתפו פעולה עם החקירה, ככל שיידרש".

עו״ד דרור מתתיהו, אשר מייצג את המנכ״ל לשעבר של החברה לשירותי רפואה, מסר בתגובה: "מרשנו תרם לאורך השנים, הן בכספים והן במעשי התנדבות, לעשרות עמותות, שאין לפעילותן קשר כלשהו לחברה. מתוך אותן עשרות תרומות, הבדיקה מתמקדת בתרומה אחת בלבד, שנעשתה לפני 7 שנים, לעמותה המסייעת לחולים ונזקקים.
במהלך שנת 2020, פרש מרשנו מתפקידו כמנכ״ל החברה ומאז הוא מקדיש את עיקר זמנו בהתנדבות, בסיוע למספר עמותות חינוכיות. אין למרשנו כל קשר לחשדות הנחקרים והוא דוחה אותן מכל וכל. לפיכך, אין זה ראוי לקשור אותו לפרשה ואנו סמוכים ובטוחים כי עם התקדמות החקירה יוסר ממנו כל חשד".

***חזקת חפות: החקירה הפלילית נגד ארז גילהר, עדי דנציגר, מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד נמצאת בראשיתה. החשודים מכחישים את המיוחס להם, אף אחד המעורבים לא הורשע ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בצה"ל מאשרים: חוסלו שני מחבלי חיזבאללה מרכזיים

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה