גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסכמים חושפים: ממשלת השינוי מוותרת מראש על הורדת מחירי הדירות

היעדים לתחום ההייטק, מאבקי הכוחות הצפויים בוועדות, בתי חולים חדשים בנגב ובגליל ועתיד לא מזהיר בכלל בתחום הדיור: כתבי גלובס צוללים לאותיות הקטנות בהסכמים הקואליציוניים

נפתלי בנט  ויאיר לפיד, השבוע / צילום: רענן כהן
נפתלי בנט ויאיר לפיד, השבוע / צילום: רענן כהן

ביום ראשון תתכנס הכנסת כדי להצביע על אישור הממשלה ה-36 של מדינת ישראל בראשות נפתלי בנט. יומיים לפני כן יונחו ההסכמים הקואליציוניים החתומים על שולחנה של הכנסת ויהיו חשופים לעיני חברי הכנסת שיבקשו לעיין בהם טרם תתקיים ההצבעה על כינון הממשלה.

מה בכל זאת ניתן ללמוד כבר עכשיו מטיוטות ההסכמים הקואליציוניים וממסמך קווי היסוד של הממשלה החדשה שפורסמו? שטמונים בהם לא מעט מוקשים ובעיות, בעיקר כי חלק מההסכמים לא יכולים להתממש והם בגדר המלצה בלבד, זאת לאור קיומו של "הסכם גג" שמרחף מעל.

"הסכם הגג": ההסכם ששובר כל הסכם

על פי טיוטות ההסכמים, המפלגות החברות בממשלה יהיו מחויבות להסכם הקואליציוני שנחתם בין בנט ללפיד והוא יהיה "הסכם הגג" המצורף כנספח לכל הסכם שנחתם בין לפיד לבין כל אחת מיתר המפלגות. למעשה, כל הנכתב בהסכם ימינה-יש עתיד מחייב את המפלגות כולן.

במקביל, הסכמי יש עתיד עם ישראל ביתנו, מרצ, העבודה, תקווה חדשה, רע"ם וכחול לבן אינם מחייבים את תמיכת ימינה. כלומר, היכולת של המפלגות האלו לממש את שחתמו עליו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לא גבוה ותלוי בהסכמת ימינה לכל נושא.
לדוגמה: מעיון בהסכם שנחתם בין יש עתיד למרצ עולה, כי מרצ מבקשת להימנע מצעדים חד-צדדיים בנושא המדיני, לפעול לקידום זכויות הקהילה הגאה ותחבורה ציבורית בשבת. אולם כל אלו לא מופיעים בהסכם הגג, ולכן לא ניתן לקדם אותם בלי הסכמת ימינה.

דוגמה נוספת לבעייתיות סביב ההסכמים הקואליציוניים היא בהסכם של יש עתיד עם תקווה חדשה, במסגרתו מתחייבות המפלגות לפעול לקידום פיצול תפקידי היועמ"ש. אולם אין לכך כל ביטוי בהסכם הגג המחייב את כלל המפלגות.

כמו כן, בהסכם זה בא לידי ביטוי החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה וכן הצינון שיידרש לעבור כדי להתמודד שוב לכנסת. בימינה טענו כי לא יקדמו חוקים פרסונליים, אולם החוק מופיע בהסכמים מול תקווה חדשה.

תקציב: העברה תוך 140 יום

כמו בממשלה היוצאת, גם בזו של בנט-לפיד תידרש הסכמת שני ראשי הממשלה להעלאת נושאים לסדר היום בממשלה ובכנסת במקרה וישנו שוויון בין גושי במספר החברים בקבינט הביטחוני. לשרים בממשלה תהיה זיקה לאחד משני ראשי הממשלה- שרי ימינה ותקווה חדשה לבנט והיתר ללפיד.

על פי הסכם ימינה-יש עתיד (הסכם הגג) יאושר תקציב לשנים 2021-22 בתוך 140 יום מכינון הממשלה בכנסת. עוד סוכם שייסגר משרד הדיגיטל שנוצר בממשלה האחרונה עבור דודי אמסלם, וכן ייסגרו משרד המים וההשכלה הגבוהה והמשרד לשוויון חברתי. כמו כן, הסכם הגג תומך במתן דמי אבטלה לעצמאיים (בתחילה כתוכנית פיילוט), ורפורמה במכון התקנים מתוך מטרה להפוך אותו לרגולטור, כך שיוכלו להתקבל כמה שיותר תקנים מחו"ל ללא התאמות ישראליות.

בנוסף, דורש ליברמן לחייב לימודי ליבה במוסדות החרדיים כתנאי לתקצוב. לצד זה, בהבנות השקטות בין ימינה לישראל ביתנו הוסכם שלא לפגוע בתקציבי הישיבות החרדיות. ההבנות היחידות אליהן הגיעו הסיעות בנושא דת ומדינה בניגוד לדרישות חלק מהמפלגות בהסכמים הקואליציוניים הן למתן סמכויות לרבני ערים לגייר, קידום חוק גיוס תוך 90 ימים וכן מינוי רבנים ראשיים מוסכמים, ככל הנראה מהציונות הדתית.

דרישות רע"ם: מאבקי כוחות ופיצולי ועדות

ואיך יתמודדו הסכמי הגג עם ההסכמים הקואליציוניים שנעשו בין בנט ולפיד לבין רע"ם וכוללים הבטחות בעשרות מיליארדי שקלים? למרות ההכרזה "עלה בידי" שהולידה תצלום משותף של החלק הימני בקואליציה עם מנסור עבאס מרע"ם, כבר עכשיו מסתמנים מאבקי כוחות ומתחים בין הצדדים. שתיים מהמחלוקות עיכבו חתימה של ההסכם הקואליציוני הסופי, והן אלו העוסקות באיוש ועדות שעוסקות בנושאי בנייה ופיקוח על הבנייה במגזר הערבי, ובנוסף בוועדת הפנים.

סעיפי ההסכמות הכלליים שהושגו בין בנט ולפיד לבין יו"ר רע"ם קובעים מסגרת תקציבית של כ-50 מיליארד שקל לחברה הערבית, ובנוסף מעורבות ישירה של עבאס בקביעת יעדי התוכנית ופיקוח עליה - כל זאת מבלי להיות שר.

אלא שאנשי הצד הימני בקואליציה, ימינה של בנט ותקווה חדשה של גדעון סער, דרשו כי במסגרת פיצול ועדות הכנסת יוצאו תחומים אחדים מוועדת הפנים לוועדה אחת או שתיים אחרות. נושא בטחון הפנים הוא הרגיש ביותר והדרישה הייתה להוצאתו מידיו של עבאס. עבאס התנגד בתחילה אבל הסיר לבסוף את ההתנגדות.

ויכוח אחר היה דרישה להקמת ועדה חדשה לתכנון ובנייה, שאמורה הייתה לעסוק בין היתר בפיקוח על התכנון והבנייה, כולל ביישובים בחברה הערבית. כאן ההתנגדות של עבאס הייתה נחרצת יותר. בין השאר הבהיר כי מכיוון שאין הוא משתתף בממשלה ולא ימונה לשר, אין לקצץ בסמכויותיו בכנסת, ובוודאי לא בנושא שקרוב לליבו.

אין שרים? מפצלים את הוועדות

ממשלת לפיד-בנט המתהווה אמורה לצמצם את מספר השרים, ככל הנראה ל-28 (לעומת 38 שרים שיצאו לדרך בתחילת ממשלת נתניהו-גנץ). איך זה יקרה? כאמור, לפי הסיכומים המתהווים היא אמורה לפצות על זה בשניים-שלושה ראשי ועדות חדשות שיפוצלו מוועדות קיימות ובהקמת ועדות חדשות. כבר עכשיו מדובר על 25 ועדות בממשלה החדשה, בהשוואה ל-19 בממשלה היוצאת.

ח"כים שהם ראשי ועדות זכאים לעוזר נוסף, ולצוות שלם סביב הוועדה - מזכירות, יעוץ משפטי, מנהלת ועדה ועוד. אבל המשמעות העיקרית היא סמכויות בנוגע להעלאת נושאים לסדר היום הציבורי, ולייצר פיקוח מוגבר על עבודת הממשלה. אלא שלרוב הוועדות ימונו חברי קואליציה. כך נוצר מצב, שדומה לראשות ועדת הכספים שניתנה לישראל ביתנו של ליברמן שר האוצר המיועד, וקשה לצפות לבקרה הדוקה מדי מצד חברי הקואליציה על ממשלתם שלהם.

תשתיות: תהיה בישראל "רכבת קליע"?

מסמך קווי היסוד להקמת ממשלת האחדות מסמן מספר פרויקטים תשתיתיים עתירי תקציב (ומחלוקות) ככאלה שקידומם יזכה לעדיפות. לצד סעיף אמורפי בו נכתב כי, "יש לפעול למימוש פתרונות מהירים ונקודתיים בתחום התחבורה", במסמך נכתב כי הממשלה העתידית תקדם בניית שני בתי חולים בנגב ובגליל. כבר ב-2014 החליטה הממשלה על הקמת בית חולים בנגב, שיסייע בהפחתת העומס על סורוקה. אלא שמאז הנושא מוסמס. לגבי בית חולים בגליל - נראה שמישהו מיהר לעשות קופי פייסט להצהרות דומות מהעבר, ולא התעדכן שמאז התוכנית לבית חולים בצפון מדברת על מיקום חדש: קריית אתא.

למרות שהמסמך נוקב במספר מצומצם מאוד של פרויקטים, הוא כן מדבר על "בניית רכבות קליע" - תחום שרכבת ישראל כלל לא מכירה ולא ערוכה אליו. תשתית הרכבות בישראל מותאמת למהירות של עד 160 קמ"ש, ויש רק שני מקטעים עתידיים שעשויים להגיע למהירות 250 קמ"ש, על כן לא ברור על מה מתייחסים כותבי המסמך.

דיור: מה הסיכוי שמחירי הדיור יירדו?

כאשר נחשפו קווי יסוד של הממשלה החדשה נכתב בין ש"הצדדים מסכימים, כי יש לפעול בנחישות למיתון עליית מחירי הדיור". עוד צוין כי שר הבינוי והשיכון יביא בתוך 60 יום מכינון הממשלה, למועצת מקרקעי ישראל החלטת מדיניות רחבה וסדורה בנוגע לדיור בר השגה והתחדשות עירונית".

הדבר הראשון הבולט בקווי היסוד הוא, שבעוד שממשלות קודמות דיברו מפורשות על הורדת מחירים, כאן היעד מדבר רק על "מיתון עליית המחיר".

בכיר לשעבר אחר שפעל בממשלה בתחום הדיור אמר: "הסכם קואליציוני הוא הסכם פוליטי, ואם המילים שנכתבו בקווי היסוד לא יגובו בתקציב ייעודי לתשתיות ולפיתוח ולמוסדות ציבור ולהתחדשות עירונית - הן יישארו על הנייר".

ומעבר לזה העיר אותו בכיר, כי פיצול הסמכויות בין משרדי השיכון, האוצר והפנים, יחייב את כל הגופים לפעול בסנכרון מוחלט, מה שכלל לא בטוח שיקרה משום ששלושת השרים המיועדים מגיעים ממפלגות שונות. לדבריו, בממשלה הנוכחית קרה דבר דומה -משרד השיכון השתייך ליהדות התורה, משרד הפנים לש"ס ומשר האוצר לליכוד - ושלושת המשרדים פעלו בחוסר סנכרון מוחלט, מה שפגע בקידום ענף הדיור.

הייטק: 15% מכלל העובדים במשק?

לפי קווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד, בכוונתה לקבוע יעד לאומי להעלאת מספר העובדים בהייטק ל-15% מכלל העובדים במשק עד לשנת 2026. נכון לשנת 2020 הועסקו בהייטק כ-9.8% מכלל המועסקים במשק, כך שכדי לעמוד ביעד המתוכנן יצטרך ההייטק הישראלי לגדול ב-180 אלף עובדים בחמש השנים הקרובות בחישוב גס.

ההשפעה של עלייה כזו תהיה משמעותית מאוד על המשק הישראלי כיוון שהשכר של עובד הייטק והיקף התוצר שהוא מייצר כפולים מאלו של העובד הממוצע במשק. אך האם היעד המתוכנן ריאלי, במיוחד כשלוקחים בחשבון ששיעורי עובדי ההייטק מכלל העובדים בישראל הוא כבר כיום הגבוה ב-OECD? אפשר לומר שהיעד הזה שאפתני וגבוה מאוד ביחס לתחזיות הקיימות, אף שאינו לגמרי מנותק מהמציאות.

היעד הלאומי המתוכנן דומה לזה שפרסמה רשות החדשנות אי שם ב-2017. היעד שפרסמה רשות החדשנות קבע כי ניתן להגיע לחצי מיליון עובדים בתעשייה מוטת החדשנות בישראל בתוך עשור. מאז פרסום היעד של רשות החדשנות, שיעור העובדים בהייטק אכן נמצא במגמת עלייה משמעותית, מ-8.3% ב-2018 ל-9.8% כאמור. האם ההייטק הישראלי יכול להמשיך לגדול באותו קצב ואף מהיר יותר? תלוי את מי שואלים.

עוד כתבות

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות