גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסות לחלל הן הצעצוע החדש של עשירי העולם

בגובה מאה קילומטרים מעל פני כדור הארץ ירחף ג'ף בזוס, אוחז בחלום הילדות שלי

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock
ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

א. מה אתם עושים בעשרים ביולי? אם שום דבר לא ישתבש, אני אהיה בנופש משפחתי בווילה במרכז הארץ. בטח יהיה לי כיף, מקווה שגם לכם יהיה כיף בעשרים ביולי, אבל נראה לי שלג'ף בזוס יהיה יותר כיף מלכולנו, כי ביום שלישי העשרים ביולי הוא יטוס לחלל. אומרים שאי אפשר להשוות בין כיף לכיף, וזה יכול להיות נכון במגוון רחב של מקרים ודוגמאות שאינם כוללים טיסה לחלל - שמבחינתי ניצבת בודדה בקצה פירמידת האפשרויות שהחלומות שלי מטפסים עליה בלילות, יש להם ציוד והכל. לפעמים אני מתעורר בלילה מהדפיקות של היתדות שהם תוקעים בצד הפנימי של המוח שלי. ביום בו לא אחשוב על טיסה לחלל ימות הילד שבי - הוא בטח די דומה לילד שבכם גם אם החלום שלו אחר (אולי נפגיש ביניהם פעם? הם יכולים להסתדר) - או גרוע מזה: יתבגר.

אז ג'ף בזוס יטוס לחלל בחללית "ניו שפרד" (של חברת החלל שלו, בלו אוריגי'ן) שתעלה לגובה של כמאה קילומטרים, נמוך מדי בשביל להיכנס למסלול סביב כדור הארץ, אבל גבוה מספיק כדי לדגדג את הגבול העליון של האטמוספירה הדקיקה והיפה שלנו, ולחוות כמה דקות של ריחוף במיקרו־כבידה. הוא יגשים לעצמו את חלום הילדות שלדבריו יש לו מגיל חמש, מה שמעלה אצלי מיידית את השאלה לאן הולכים חלומות הילדות אחרי שהם מתגשמים? לדעתי הם פשוט מתמוססים בחזרה אל היקום ומחזירים אליו את האנרגיה והמסה שצברו, כמו שהעץ נובל אל תוך האדמה וכל טיפה היא בעצם כל המים כולם.
אתם יודעים מה זה אומר, נכון? שכל חלום ילדות שהוגשם, מעלה, ולו במעט, את מפלס חלום הילדות אצל כל אלה מאיתנו שחולמים אותו דבר. זה יכול היה להסביר את פשר השמחה הלא מוסברת שאני חש, אבל אני לא חש שמחה לא מוסברת.
בכל אופן, טיסה נעימה.

ב. אבל עם כל הפרגון, יש פה עניין. בזוס, האיש העשיר בעולם כידוע - בעל הון אגדי של 187 מיליארד דולר - יהיה הראשון מבין חבריו, ברוני החלל החדשים כמו אילון מאסק מספייס אקס וריצ'רד ברנסון מוירג'ין גלקטיק, שייצא בעצמו לחלל. מיליונרים אחרים, כמו איתן סטיבה שלנו, כבר מתכוננים לטיסות החלל שלהם - שעלותה כחמישים מיליון דולר. לא מכבר כתבתי על המיליארדר היפני יוסאקו מאזאווה שלוקח איתו שמונה אנשים לחלל. כל כך הרבה אנשים מגשימים את חלומות הילדות שלהם, איזה יופי!

איזה יופי? לא יודע. עם כל הכבוד לחלומות החלל של אחרים - אני בטוח שחלומותיהם ילדותיים וכנים כשלי, והרי אילון מאסק חולם גדול - קצת כואב לי לראות את השינוי שחל במעמד מגשימי החלום. מטייסים בעלי ניסיון שעמדו במבחנים הכי קשים ויכלו להם, שנאבקו וחצו את הגבולות של המין האנושי, אנשים כמו יורי גגארין, כמו ניל ארמסטרונג וממשיכיהם, שהיו חבורה קשוחה של אסטרונאוטים ואסטרונאטיות, מדענים, הרפתקנים, כאלו שנסעו בשם ארצם, בשם רעיון.

מאנשים כאלה, שהיו אלמונים עד שביצעו את המשימה, עבר החלום הגדול של טיסה לחלל מטמורפוזה לא נעימה והפך להיות, קשה לי לומר את זה, אני פוצע פה את עצמי, לצעצוע של העשירים ביותר. שלם כמה עשרות מיליונים ותוכל לראות את יפי העולם, שאותו אתה בעצם כבר לא מכיר, רק רוצה לנהל. הם כבר התנתקו מהעולם בפועל - טיסה של מאה ק'"מ מעל האדמה הפכה להיות עוד ביטוי של הניתוק הזה.

קצת לקחו לנו את החלל, אני מרגיש. יש ילדים, הרבה ילדים, שחולמים להיות האנשים הכי עשירים בעולם. אני מפרגן להם את החלום שלהם, אף פעם לא הפרעתי להם בזה, אבל למה הם נדחפים ומשתלטים גם על החלומות שלי ושל שאר האנשים הרגילים עם החלום הרגיל?

ג. ולא רק על החלומות הם משתלטים - גם על המציאות, וזה כבר הרבה פחות מקסים וילדותי. זו לא רק תחושה, אלה עובדות. רשימת המיליארדרים העולמית האחרונה של "פורבס" גדלה ל-2,755 חברים - תוספת של 660 מיליארדרים בשנת 2020 - כולנו סבלנו, אבל לא הם. יש לא רק יותר מיליארדרים - הם גם נהיים יותר ויותר מיליארדרים עם הזמן. ב-2020 הוסיפו 5 טריליון דולר להונם הכולל, 13.1 טריליון דולר.

אנחנו היינו בסגרים ובידודים, אבל למיליארדרים היתה שנה חלום: כתשעים אחוזים מהם התעשרו יותר במהלכה. בכל 17 שעות נוסף מיליארדר לעולם. גם בישראל היתה חגיגה משהו-משהו לעשירי ארצנו. לפי הדה מרקר, 500 האנשים העשירים ביותר בישראל שווים (נכון לאפריל) 326 מיליארד דולר - עליה של יותר משלושים אחוזים מאז אפריל 2020. תוך ארבע שנים הכפילו עשירי ישראל את הונם. זה מטורף. זה מעמד חדש לגמרי, לא מוכר, שושלות חדשות נולדות אל מול עינינו. זו חברה שהולך להיות מוזר מאוד לחיות בה.

170 מיליארדרים (בעלי הון של יותר ממיליארד דולר) יש בישראל היום - חמישים יותר ממה שהיו לפני שנה. לפני עשור היו פחות מחמישים. לפי בדיקת המרקר - במבחן של מספר מיליארדרים למיליון נפשות - ישראל עלתה למקום הראשון בעולם. זה לא קטע של שנאת עשירים, אבל ישראלי ממוצע כמוני לא יכול שלא לשאול את עצמו מה קורה פה? והרי שבוע אחרי שבוע אנחנו רואים כמה קשה להיות עני, זקן, חולה או נכה בישראל. אלה האנשים שמתו בשומר החומות, לא המיליארדרים. אם תבקש קצבה, יענו אותך עד שתצא נשמתך - ובאותו הזמן ממש אנחנו חיים במדינה שהיא בו בזמן לונה פארק, גן עדן ובופה אכול כפי יכולתך לעשירים ביותר. זה רקוב באופן הכי עמוק שיש.

ד. שום דבר אף פעם לא מספיק, אנחנו יודעים את זה. ועכשיו המיליארדרים של העולם עושים ביניהם תחרות מי יותר גדול לא רק על האדמה, אלא גם בחלל. למה? קודם כל כי אפשר. שנית, כי אולי לא מספיק להם לראות אותנו קטנים מגגות המגדלים ומהחלונות הכהים של המטוסים הפרטיים - הם רוצים להמריא הרבה יותר גבוה כדי שיוכלו לראות אותנו הרבה, אבל הרבה, יותר קטנים, ואם אפשר לא לראות אותנו בכלל, מה טוב. מגובה של מאה קילומטרים לא רואים את הקשיים ואת העיוותים בשיטה, מגובה של מאה קילומטרים אין עובדים עניים ועובדים מנוצלים, אין מפעלים מזהמים ושיכונים צפופים, אבל איזה כדור ארץ יפה וכחול יש לנו, הא?

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם