גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SUV פלאג-אין החדשה של טויוטה: קרב ראב

באיחור של כמה שנים מצטרפת טויוטה לתחרות בפלח ה-SUV פלאג-אין ● אבל הזמן לא בוזבז והראב החדש שומר על הנוחות והשימושיות של הסדרה ביחד עם מערכת הנעה בוגרת, חזקה ומתוחכמת עם יעילות אנרגטית מרשימה

טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ
טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ

כאשר שואלים יפנים על מקור האופי הצייתני והמנומס של בני עמם הם נוהגים לצטט פתגם, שלקוח מתורת הזן: "עצים גבוהים נשברים ברוח". כלומר ככל שפחות תתבלט בסביבתך גדולים סיכוייך לשרוד סערות לאורך זמן. הפילוסופיה הזו שירתה היטב את טויוטה מאז הקמת והפכה אותה לאחד המותגים האמינים והמוערכים בעולם הרכב.

אבל בשנים האחרונות השתנו חוקי המשחק הגלובאליים וכיום החצנה, הסתגלות מהירה ולקיחת סיכונים הם לחם חוק בתעשייה. טויוטה אמנם הפנימה את השינוי באגף העיצוב אבל באגף ההנדסה החברה התקשתה להיפרד מהזהירות המפורסמת והחלטה להיצמד לטכנולוגיה ההיברידית המוכחת שלה ולא לטפס לשלב הבא בפלח "המחושמל" עלתה לה בפיגור תחרותי.

לא רק בחשמליות "נטו", שבהן מנסה כיום טויוטה לסגור פער של שנים, אלא גם בפלח כלי הרכב ההיברידיים-הנטענים, שבשלוש השנים האחרונות תופס חלק משמעתי מאוד ממכירות הרכב במדינות המפותחות (כ-15% מהמכירות באיחוד האירופאי השנה). לטויוטה אמנם יש גרסת פלאג-אין של הפריוס אבל עד השנה לא היה לה מענה לביקוש המאסיבי לדגמי SUV פלאג-אין והזירה נותרה פנויה לקוריאנים ולאירופאים. את הפער הזה אמורה לסגור כעת גרסת הפלאג-אין של הראב 4 הפופולרי.

סמל סטטוס נחשק במעמד הבינוני המדושן

על העיצוב החיצוני של הראב4 אין מה להכביר מילים. מאז השקת הדור האחרון של הראב לפני כשלוש שנים עלו אלפי יחידות שלו על כבישי ישראל והפכו אותו למראה מוכר בנוף ארצנו. גרסת הפלאג-אין מגיעה בגימור עילי, שכולל בין השאר צביעה בשני גוונים, חישוקים ייחודיים ופגושים מבהיקים אבל פרט לכך הרכב שומר על המראה הקשוח-אופנתי-סולידי של הסדרה, שהפך אותה לסמל סטטוס נחשק בקרב המעמד הבינוני המדושן של ישראל.

תא הנוסעים של הפלאג-אין חולק את רוב עיצובו הבסיסי עם הראב4 ההיברידי המוכר. עמדת הפיקוד נשלטת על ידי לוח מחוונים, שמשלב מחוונים אנלוגיים עם צג רב תכליתי במרכז ולצד הנהג ממוקם מסך מולטימדיה מאסיבי עם שטח תצוגה גדול ומגוון רחב של תפריטים גדולים וקלים לצפייה ולמגע. טויוטה עמדה בפיתוי לבצע "דיגיטציה" של הנדסת האנוש ברכב וכמעט כל המערכות החיוניות נשלטות גם על ידי מתגים פיזיים קלים לאיתור ותפעול. וטוב שכך.

 

כמו כל סדרת הראב, התא של הפלאג-אין גדול ומרווח דיו עבור משפחה פעילה והמושב האחורי מציע מרחב מהטובים בפלח. גם תא המטען גדול, שטוח ושימושי ללא בליטות מיותרות ולמרות, שהפלאג-אין עושה שימוש בסוללה נטענת גדולה משמעותית מזו של הגרסה ההיברידית, היא גוזלת רק כ-70 ליטר מהנפח הכולל.

איכות ההרכבה וחומרי הדיפון מצוינת, כפי שניתן לצפות מטויוטה, וגרסת הפלאג-אין מנצלת היטב את הטבת מס הקנייה על הקטגוריה לטובת רמת אבזור גבוהה, שמקבילה לגרסה המפוארת ביותר של הראב "הרגיל". המפרט כולל בין השאר ריפוד עור, מושבים חשמליים נוחים ודלת אחורית חשמלית אך בולט בחסרונו גג שמש פנורמי, פריט די חיוני בפלח המחיר הזה. מערכת הבטיחות האקטיבית מהדור האחרון של טויוטה כוללת כמעט את כל הפיצ'רים הקיימים בתחום, כולל מערכת בקרת שיוט סמי-אוטונומית שמתפקדת היטב בפקקים.

השילוב בין המנועים מביא לתוצאה מרשימה

הפריבילגיה של מצטרפת מאוחרת לפלח שוק חדש היא לימוד מניסיונם של אחרים והמהנדסים היפנים אכן עשו היטב את שיעורי הבית. התוצאה היא מערכת הנעה, שאופיינית הרבה יותר לרכבי יוקרה מאשר לגרסאות פלאג-אין עממיות.

זה אומר שילוב בין מנוע בנזין גדול ובריא, מנוע חשמלי חזק, שפועל על הגלגלים האחוריים ומתפקד כמערכת הנעה כפולה מתוחכמת, נוסח וולבו T8, וסוללה נטענת גדולה יחסית עם קיבולת של כ-18 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-75 ק"מ בממוצע ועד כ- 100 ק"מ בעיר. על כל המערכות מנצח "מוח" עם לוגיקה מפיתוח של טויוטה.

על הכביש התוצאה מרשימה. במצב האוטומטי, שבו המחשב שולט בהעברת הכוח לגלגלים מהמקורות השונים (בנזין, חשמל סוללה) ברירת המחדל היא נסיעה שקטה וחלקה על חשמל "נטו" כל עוד הסוללה טעונה מספיק. התחושה מזכירה מאד חשמליות "נטו" כולל האצה לינארית עד כ-135 קמ"ש ושיוט נטול רעש במהירויות גבוהות. קיק דאון אגרסיבי או רמת טעינה נמוכה כבר מכניסים לפעולה את מנוע הבנזין עם צליל די מחוספס וניתן גם לבחור בתנועה על חשמל בלבד עד התרוקנות הסוללה או, להפך, להורות לכל מקורות האנרגיה לשלב כוחות לטובת תאוצה אגרסיבית.

במצב הכוחני ה-SUV המשפחתי והכבד מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות בלבד, לזלול את העליות של הגליל עם חמישה נוסעים ומטען ולהותיר מאחור ברמזור לא מעט דגמי בנזין ספורטיביים, לפחות עד 180 קמ"ש שם מסתיימת החגיגה. למי שמתנזר מטעינה באמצעות כבל יש גם מצב "טעינה" מובנה, שבו מנוע הבנזין טוען את הסוללה תוך כדי נסיעה. יש גם מצב "שטח" שבו ההנעה הכפולה מקובעת ונעזרת בדיפרנציאל אחורי.

כל העסק עובד בצורה חלקה, זריזה וחכמה כפי, שניתן לצפות חברה, שעדיין מחזיקה ברוב הפטנטים הרשומים בעולם בתחום ההנעה ההיברידית. בתנאי אמת מגוונים השגנו מעל 50 ק"מ "חשמליים" וכ-250 ק"מ של נסיעה לא-סלחנית בקושי השפיעו על מד הדלק. המינוס היחיד הוא התיבה הרציפה, שאופי הפעולה שלה בסל"ד גבוה מוציא את העוקץ מתחושת הביצועים.

כיול השלדה של כל סדרת הראב4 מהדור האחרון מעניק עדיפות לנוחות על פני ספורטיביות וגרסת הפלאג-אין אינה יוצאת דופן. יש לה היגוי נעים ומאוזן ויציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות אבל נטיית הגוף בפניות חדות מוחשית ועל כבישים מתפתלים לא קשה להרגיש, שמדובר בכלי של כ-1.87 טון, כמעט 270 קילו יותר מהראב4 הבסיסי. מנגד המתלים עושים עבודה מרשימה מאד בנטרול זעזועים הן על האספלט והן על דרכי עפר מחורצות.

המחיר של ראב4 פלאג-אין עומד על כ-250 אלף שקל. זה אמנם לא פער מחיר ענק מהגרסה המאובזרת ביותר של ראב4 הייבריד הרגיל אבל עדיין מציב אותו בטריטוריה של דגמי פרימיום פלאג-אין דוגמת BMW X1 וולבו XC40 ועוד. מנגד, מי שיתעלם משיקולי סטטוס יימצא, שהרכב הזה מציע תמורה שאינה נופלת מזו של כל רכב פרימיום מקביל עם בונוס של סחירות מרשימה. טוב מאוחר מאשר לעולם לא. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 פלאג-אין

ב.מ.וו X1 פלאג-אין / צילום: יח"צ

275 אלף שקל עולה גרסת הכניסה החדשה של ב.מ.וו X1 פלאג-אין. לרכב יש תא נוסעים מרווח ואיכותי, שלדה נמרצת ומערכת הנעה שמשלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת בהספק משולב של 220 כ"ס. הטווח החשמלי הוא עד 57 ק"מ האבזור התקני די מקיף והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.9 שניות

וולבו XC40 פלאג-אין

וולבו XC40 פלאג-אין / צילום: יח"צ

260 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40 הממדים קומפקטיים יותר משל ראב4 אבל תא הנוסעים איכותי, מרווח ומצויד במערכות בטיחות מתקדמות. שילוב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת מספק 262 כ"ס ומניע את הגלגלים הקדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות והטווח החשמלי כ-60 ק"מ

MG EHS

MG EHS / צילום: יח"צ

159 אלף שקל בלבד עולה הקרוס-אובר פלאג-אין החדשה של MG. הממדים מכובדים, תא הנוסעים מרווח בזכות בסיס גלגלים של 2.72 מ' והאבזור התקני נדיב. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה נטענת עם הספק משולב מרשים של 258 כ"ס. ההנעה היא קדמית והזינוק ל-100 אורך 6.9 שניות

עוד כתבות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט