גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליארדרים התעשרו, ההבטחות נשכחו: הגיע הזמן לאתחל את הקפיטליזם

למציאות הכלכלית והחברתית שאמריקה והעולם כולו מצויים בה אין תקדים ● החוב הגדל, פעמי האינפלציה מורגשים, מצב התעסוקה, הצעת התקציב לשנת 2022, מדיניות הפדרל ריזרב ומצב החברה - נראה כי הדברים מידרדרים בקצב מואץ, והריסט הגדול הולך ומתקרב והולך ● מבט מפוכח על מציאות מתהווה

כיכר הטיימס בניו יורק / צילום: Shutterstock
כיכר הטיימס בניו יורק / צילום: Shutterstock

שנה הלכה ושנה באה, ממשל הלך וממשל בא, מגפה באה והלכה, אך דבר אחד לא השתנה. מדיניות ריבית האפס והדפסת הכספים של הפדרל רזרב. כבר לפני שנתיים טבענו כאן את הביטוי "הדפס או תמות" כסיכום למדיניות הפד, ולפינה אליה דחקה שרת האוצר ג'נט יילן ויו"ר הפד אז, את הבנק המרכזי האמריקאי ואת המשק כולו.

נכון לסוף מאי עמד מאזן הפדרל ריזרב, קרי סך הכספים שהדפיס והלווה, בטווח נגיעה מהסכום הדמיוני של שמונה טריליון דולר - גידול של מעל 550 מיליארד מתחילת השנה - ותוספת של כ-120 מיליארד בחודש האחרון. ובאופק אין כל סימן כי קצב זה יתמתן בקרוב, להיפך.

עוד לא נחתם חוק התשתיות, העומד כיום על כ-1.7 טריליון דולר, והנשיא רק הגיש לקונגרס באחרונה את הצעת התקציב ל-2022 המתחילה באוקטובר הקרוב. היקף התקציב המוצע עומד על שישה טריליון דולר. אם יעבור יהיה זה התקציב הגדול ביותר בתולדות אמריקה, גדול ב-25% מתקציב 2020, והוא יעבור את יחס החוב תוצר של הממשלה הפדרלית אל מעבר לשיאו בזמן מלחמת העולם השנייה. בעוד תקציב משרד ההגנה יגדל בשיעור קטן אל מעל שלושת רבעי טריליון דולר, התקציב האזרחי יגדל בכ-45% לעומת תקציב 2019, טרום הקורונה. על פי הצעת התקציב הזו, עד תום העשור יגדל הגירעון הממשלתי בכשמונה טריליון דולר נוספים מעבר לגירעון הצפוי של כ-10 טריליון דולר עד תום העשור.

ההבטחות נשכחו 

הבטחות יושבת ראש הפד בשנת 2018, לנרמל את שערי הריבית ולהקטין את מאזן הפד, ממזמן נשכחו ומכונת הדפוס ממשיכה בכל הכוח קדימה. והסכנות, כמו גם הקשר של כל זה לביטקוין, מתחילות להתחוור לעוד ועוד שחקנים. האחרון שבהם היה ריי דאליו, מייסד ברידג'ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם.

בכנס שנערך בחודש שעבר הוא חשף כי גם הוא רכש ביטקוין, והוסיף כי הוא רואה במטבעות הקריפטוגרפיים הגנה טובה יותר מפני אינפלציה מאשר איגרות החוב. זה היה שינוי דרמטי מעמדתו ארוכת השנים נגד המטבעות. בכך הצטרף דאליו לשר האוצר לשעבר, לארי סאמרס, אשר בראיון לבלומברג במאי אמר כי הוא מעריך שלמטבעות הקריפטו יהיה עתיד כ"זהב דיגיטלי", המעניק למשקיעים "אלטרנטיבה לזהב... לאלו המחפשים נכס שהינו נפרד מפעילותה של הממשלה".

כאן כדי להישאר

"לקריפטו יש סיכוי להפוך לנכס מוסכם לשמירה ואבטחת עושר. לדעתי הקריפטו כאן כדי להישאר. כנראה כסוג של זהב דיגיטלי", הוא אמר. לאלו הצטרף המשקיע והמילארדר קארל אייקן, שאמר בראיון לבלומברג, כי הוא מתכוון להשקיע מיליארד ואולי אפילו מיליארד וחצי דולר במטבעות קריפטו. בעבר מצא אייקן דמיון בין הביטקוין והקריפטו לבין בועת הנדל"ן של המאה ה-18 במיסיסיפי, שהביאה לקריסת שוק המניות באירופה. כעת הוא שינה את דעתו וסיכם, כי לדעתו "הקריפטו כאן כדי להישאר בפורמט כזה או אחר".

הגברת קצב ההדפסה וגדילת החוב, אשר כעת חלקים הולכים וגדלים מהן גם מגיע לידי הצרכנים, ביחד עם השיבושים בשרשרות האספקה בשנה האחרונה, הקפיצו את המחירים מעלה מעלה. כך למשל מחירי העץ לבניין (בארה"ב חלק משמעותי מהבתים נבנים מעץ) כמעט הכפילו עצמם מאפריל 2020 לפברואר 2021 - העלייה החדה ביותר במחירם מאז 1946. מחירי הבתים קפצו ב-4.69% בחודש האחרון ובכ-19.11% בשנה שחלפה; מחירי מכוניות משומשות עלו ב-21% מאז אפריל 2020, כך על פי הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה. מחירי המזון ומוצרי הבית אינם מפגרים מאחור.

הרשת הקמעונאית "קוסטקו, המתמחה במכירת מוצרים צריכה רבים כולל מזון, מוצרי ניקיון ונייר, תרופות, מוצרי אלקטרוניקה ועוד, עם מכירות שנתיות בסך של 150 מיליארד דולר בלמעלה מ-800 סניפים בארה"ב. בשיחה השנתית עם המשקיעים ב-30 במאי, איש הכספים של קוסטקו הזהיר מפני האינפלציה הגואה, והצביע על כך שמוצרי נייר עוד צפויים להתייקר ב-4%-‏8%, ומוצרי בשר שחלקם התייקרו בכ-20% השנה, צפויים להוסיף ולהתייקר.

וכך בעוד שהממשל החדש מרבה לדבר על כך שהוא מוטרד מפערי העושר המתרחבים, עליות המחירים הנמשכות ממשיכות להרחיב את הפערים האלו. בעוד שהמדד הרשמי קפץ בחודש אפריל ב-4.2% לעומת השנה שעברה, השכר השעתי של עובד-ייצור גדל, על פי משרד העבודה הפדרלי, ב-1.2% בלבד. ובסך הכול על פי נתוני המשרד שכרם של העובדים שאינם מנהלים צנח ריאלית ב-3.3% בשנה האחרונה.

המילארדרים התעשרו

אך בעוד כוח הקנייה של השכר נשחק, מדדי המניות השונים עלו בין 33% ל-52% מאז תחילת 2020, כאשר הם מעשירים את ה-10% העליונים המחזיקים בכ-88% ממניות אלו. ניתוח של כמה מכוני מחקר הראה כי בין מרץ 2020 לאפריל 2021, עושרם של המיליארדרים באמריקה גדל ב-1.62 טריליון דולר, יותר מרבע מסך עושרם, וכי נכון לחודש שעבר, 719 המיליארדרים האמריקאים החזיקו יותר מפי ארבעה הון מאשר יש לכל 165 מיליון האמריקאים הנמנים על המחצית התחתונה של הסולם.

דוברי הפד והממשל מנסים להרגיע, ובינתיים בהצלחה. לטענתם מדובר בעלייה זמנית במחירים בגין השיבוש בקווי אספקה והייצור שהם תוצר של המגפה; כמו כן, הם אומרים, עודף כוח הייצור ועודף כוח האדם שאינו מועסק כרגע יכנסו לעבודה בקרוב ויגדילו את ההיצע וכך עליית המחירים תיספג ותעלם. בהתחשב בתחזיות ובהבטחות העבר של הפד ביחס לנורמליזציה בריבית וצמצום מאזנו, מותר לפקפק באמירותיהם. אחרי הכול עליות המחירים לאורך ורוחב הכלכלה כולה אינה איזה קלקול קיבה קטן מאוכל מזדמן, שיחלוף אם רק נמתין שבוע. להיפך, הוא יותר כמו תוצאה של מחלה ממושכת המתפרצת עתה אל פני השטח. אך כמו שאמרנו כאן פעמים רבות בעבר, מהסחרחרת הזו אין דרך להיחלץ בקלות.

השיטה שנבנתה באמריקה בשלושת העשורים האחרונים, ובעקבותיה ברוב העולם, זקוקה לנזילות בלתי פוסקת כדי להמשיך להתקיים ולהתגלגל. אם נזילות זו תפסיק, המערכת כולה כפי שלמדנו להכירה מאז שנות התשעים תתפוצץ בפיצוץ אדיר, מרהיב והיסטורי. יחד איתו ייעלמו גם רוב החסכונות, ההבטחות לפנסיות, לביטוח לאומי ולטיפול רפואי חינם בהגיע גיל 65.

משהוחלף הכסף שייצג עושר קיים בחוב, המייצג עושר שעדיין יש לייצרו, וכאשר המשק האמריקאי בנוי על חוב של כ-85 טריליון דולר, מול תמ"ג צפוי של כ-21.5 טריליון דולר, והמשק העולמי נכון לסוף 2020 עומד על חוב של כ-281 טריליון דולר, או 366% מהתמ"ג, על פי סוכנות דירוג האשראי מודיס, אין שום דרך להמשיך לקיים את השיטה בכלל ואת המערכת הבנקאית והפיננסית בפרט. זאת, מבלי שהבנקים המרכזיים מייצרים ומזרימים באופן שוטף למשק את הכספים הנדרשים לתחזוקת החוב ושחיקתו. אלו מטבעם, כמו החוב עצמו, גדלים והולכים. בנסיבות אלו, כפי שסבור הכלכלן ג'ון ווילאמס, "לפד אין ברירה, ואנו נראה בסופו של דבר גם היפר-אינפלציה... הפד פשוט איבד שליטה... וב-2022 או תחילת 2023 נראה את תחילת האינפלציה הגדולה".

בחודש מאי הייתה קומבינציה קשה של קפיצת מדרגה של ממש באינפלציה יחד עם דוח תעסוקה מאכזב מאד. זאת שעה שמספרי חודש אפריל עמדו על כ-260 אלף מועסקים חדשים במקום המיליון לו כולם ציפו. במקביל דוח חודש מרץ עודכן ל-770 אלף משרות במקום 916 אלף שדווחו במקור. חודשי הקיץ צפויים להיות מבחן קשה ומתוח לפד. אם האינפלציה תלך ותתחזק והתעסוקה תלך ותיחלש, הברירות שיעמדו בפניו יהיו קשות ומוגבלות ביותר. ואם הפד יילחץ מפעמי האינפלציה ויזדרז להעלות את הריבית, כמו שגם שרת האוצר ג'נט יילן הזהירה לפני כחודש ובכך גררה תגובה מיידית בשווקים, המיתון הבא עלול להגיע עוד לפני שהקודם יסתלק.

הבומר הפך לפנסיונר

לרוב המוחלט של האנשים אין מושג מהי אינפלציה ואיך מתמודדים איתה. בפעם האחרונה שהייתה במשק האמריקאי אינפלציה דו-ספרתית באופן רשמי, 71 מיליון איש מדור הבומרים רק סיימו אוניברסיטה או חזרו מצולקים מווייטנאם. היום הדור הזה הם פנסיונרים, או כמעט פנסיונרים, היושבים על יותר מ-50% מהעושר של משקי הבית באמריקה.

הדור הזה לא רק שהתרגל לחיות בשפע מרווחי ההון שעושר זה סיפק לו, באדיבות הפדרל ריזרב, לאורך עשרות שנים, הוא גם מצפה לעשרות שנות חיי פרישה נוחים הבנויים על הון זה בצירוף הבטחות הממשל לתשלומי ביטוח לאומי וטיפול רפואי כמעט בחינם. אך מה יקרה לדור הבומרס התלוי כל כך בעושר זה למימון עשורים של היעדר הכנסה העומדים בפניו, שעה שתחלחל ההכרה כי האינפלציה אינה "זמנית" וכי חסכונותיו עתידים להישחק ב-5% או 15% לשנה? ההשפעה על רמת ההוצאה, רמת החיים ומכאן על המשק כולו תהיה חדה ומיידית.

למציאות הכלכלית והחברתית שאמריקה, והעולם כולו, מצויים בה אין תקדים. הקומבינציה של מהפכה דמוגרפית (עד 2025 צפוי אחד מכל חמישה אמריקאים להיות מעל גיל 65), עם חוב עתק של כל הסקטורים במשק (כמעט 400% מהתמ"ג), ביחד עם הבטחות ישנות (ביטוח לאומי, פנסיות, וביטוחי בריאות) שאין מקור לממנם, ותוכניות חברתיות וסביבתיות חדשות מרחיקות-לכת להצלת העולם, מובילה למקום אחד. אם הטכנולוגיה לא תפתיע באיזה נס מוחלט, ה"אתחול הגדול" קרוב ממה שרבים מעלים בדמיונם.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35