גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוהרים לגיימינג ולרשתות החברתיות: חברות המדיה מאבדות את דור ה-Z

מי שנולדו בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 גדלו, וכך גם הכוח הכלכלי שלהם ● סקר חדש שנערך בארצות הברית מגלה כי הקהל של הפלטפורמות הישנות הולך ומתבגר ● אם ענקיות המדיה לא ישכילו לקרוץ לקהל הצעיר, הן עלולות לאבד את הרלוונטיות שלהן

דור ה–Z נוהר לרשתות החברתיות ולגיימינג / צילום: Shutterstock
דור ה–Z נוהר לרשתות החברתיות ולגיימינג / צילום: Shutterstock

דור ה-Z הוא הראשון שנולד לעולם שהטכנולוגיה נגישה בו מגיל צעיר. לכן זה לא מפתיע שהוא צורך אותה כמו אוויר לנשימה. פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte ערכה בפברואר 2021 סקר אינטרנטי בקרב 2,009 צרכנים בארה"ב. הנתונים מציגים את השינויים בעולם המדיה של אחרי הקורונה ואת הפערים בין הדורות בארה"ב.

בעוד שבדור הבייבי בום (שנולדו בשנים 1947-1965) ובדור ה-X (שנולדו בשנים 1966-1982) יש העדפה ברורה לצפייה בטלוויזיה בשעות הפנאי, דור ה-Z (שנולדו בשנים 1997-2007) מעדיף משחקי וידיאו. מעבר לכך, מהסקר של Deloitte עולה שצפייה בטלוויזיה היא האופציה הכי פחות פופולרית בקרב הצעירים, שמעדיפים לשמוע מוזיקה, לגלוש באינטרנט ולבלות ברשתות החברתיות. זה גם בדיוק מה שמלחיץ את ענקיות המדיה בעולם, שחייבות למצוא דרכים לשמור על רלוונטיות בשביל הקהל הצעיר.

"דור ה-Z הופך להיות מעניין ומרכזי כלכלית, שיווקית ועסקית", אומר אורן רוזמן, שותף בחטיבת הייעוץ הניהולי ומוביל סקטור המדיה ב-Deloitte. "הוא מתנהג שונה והוא צרכן מאוד משמעותי של מדיה דיגיטלית. יש אתגר של להבין איזה תוכן אטרקטיבי עבורו וגם מה המודל העסקי הנכון".

 

הקורונה: הזניקה את הגיימינג

אחד מסימני השינוי שמביא איתו דור ה-Z, זו הצמיחה המהירה של שוק הגיימינג והפיכתו למשמעותי לענקיות המדיה לא פחות מהסטרימינג. "הזמן שבני נוער משקיעים במשחקי וידאו גדל משמעותית. הם היו הרבה זמן בלי בתי ספר ועם ריחוק חברתי, והמחסור במסגרות תרם לכך", אומר רוזמן. "אבל זה לא שהם שינו הרגלים במידה רבה. בדורות המבוגרים יותר השינוי שהקורונה עשתה הוא עלייה באוריינות הדיגיטלית ובחשיפה של חלקים יותר גדולים מהם לשירותי מדיה דיגיטליים. לעומת זאת, בדור הצעיר המגפה חיזקה מגמה שכבר הייתה".

רוזמן מסביר כי הגידול במספר הצרכנים עם אוריינות דיגיטלית טובה, מזמן הזדמנות רוחבית להמון תעשיות. אחת מהן היא כאמור, הגיימינג. הקורונה הגדילה את העניין במשחקי הווידאו בקרב כל הגילאים. מהדוח של Deloitte עולה כי נכון לפברואר 2021, 87% מדור ה-Z, לצד 83% מדור ה-Y ו-79% מדור ה-X ציינו כי הם משחקים במשחקי וידאו לפחות פעם בשבוע.

אורן רוזמן, מוביל סקטור המדיה ב-Deloitte / צילום: אלמוג סוגבקר

דור ה-Z: מחפש אינטראקציה

השיעור מתוך בני דור ה-Z שמשחקים גדול משמעותית מזה שבדורות המבוגרים יותר. כך, לפי ה-ISFE, שעוקב אחרי תעשיית הגיימינג באירופה, 74% מבני 15-24 שיחקו במשחקי וידאו ב-2020, כשהיחידים שעקפו אותם היו בני 11-14 (עם שיעור של 84%). אצל בני דור ה-Y מדובר ב-59%, בדור ה-X ב-46% ואילו אצל דור הבייבי בום ב-31% בלבד.

"אני חושב שדור ה-Z משחק יותר במשחקי וידאו כי יש בהם גם אינטראקציה חברתית, וזה היה חסר להם", מסביר רוזמן. "הם משחקים ביחד או נגד חברים ואנשים זרים, משתפים ביוטיוב ואחרים צופים בהם או שהם בעצמם צופים בשחקנים אחרים. לעומת נטפליקס, משחקי הווידאו באמת הצליחו לפצח את האלמנט החברתי".

הזינוק בשימוש מיתרגם כמובן לעלייה בשווי השוק. לפי דוח של Newzoo, שמתמחה באנליזה של עולם משחקי הווידיאו, שווי השוק ב-2020 זינק ב-23% ועמד על 177.8 מיליארד דולר. ב-2021 הוא אמנם צפוי להתכווץ מעט ולעמוד על 175.8 מיליארד דולר, אך לפי הערכות החברה, ב-2023 הוא צפוי לחצות את רף ה-200 מיליארד דולר.

נטפליקס: מצטרפת לתחום

כל אלה יכולים להסביר מדוע נטפליקס החליטה להיכנס לתחום. באמצע מאי נודע כי ענקית הסטרימינג מחפשת מנהל בכיר שינהל את תחום הגיימינג, אך אופי השירות עדיין לא ברור. לפי ההערכות, מדובר במשחקים לסמארטפונים ולפי דיווחים, השירות יושק כבר ב-2022.

"נטפליקס מייצרים יופי של תוכן, אבל לא חוויה שונה מחווית הצפייה לפני 6 שנים", אומר רוזמן. "במשחקי הווידאו כל הזמן יש התקדמות ברמת המוצר והחוויה. בסופו של דבר, זה מהווה פקטור בידול משמעותי אצל בני נוער. גם החיבור שלהם למשחקי הווידאו הרבה יותר רגשי מהחיבור שלהם לנטפליקס או לאמזון פריים. לכן אנחנו רואים שחקניות כמו נטפליקס שמסתכלות על זה ורוצות להשקיע יותר בעולמות הגיימינג.

"בסוף נטפליקס היא שחקנית עם מודל עסקי אחד: למכור לי מנוי לשירות הסטרימינג שלה. הייתה לה שנה פנטסטית בגלל הקורונה, אבל הדוח האחרון כבר הראה האטה מאוד משמעותית בצמיחה.

"במקביל, התחרות בשוק מתעצמת. זו הסיבה שהיא כל הזמן מגדילה עוד ועוד את ההשקעות שלה בתוכן, כי היא חייבת להישאר רלוונטית. היא עדיין מותג הסטרימינג המוביל, עם מכונה משומנת של הוצאת תוכן חדש ויחסים עם הצרכנים, אבל היא תיכנס לכמה שנים מאוד מאתגרות שבמידה רבה יעצבו את העתיד שלה".

נטפליקס תעביר את המיקוד שלה לגיימינג?
"אני לא חושב. זה יהיה עוד סוג תוכן שהיא מציעה בשביל לתת יותר ערך למנויים ולגרום להם להיות יותר זמן בתוך הפלטפורמה".

גם בישראל, חברות התקשורת מתחילות לפזול לתחום. בשבוע שעבר פורסם בגלובס כי בזק בוחנת כניסה לעולם המשחקים ברשת. החברה נמצאת בשלבים מתקדמים של שיחות עם חברות משחקים בינלאומיות, והמטרה היא להציע את המשחקים בפלטפורמה שלה. פרטנר הראתה עניין עוד לפניה. בקיץ האחרון השיקה החברה ערוץ משחקים למנויי פרטנר TV.

הרשתות בישראל: צריכות לפנות לצעירים

מגמה נוספת שעולה מהדוח של Deloitte קשורה לשינוי בצריכת החדשות. בעוד ש-58% מדור הבייבי בום צורך את החדשות דרך ערוצי הטלוויזיה, כמחצית מדור ה-Y ומדור ה-Z מתעדכנים באקטואליה ברשתות החברתיות.

למה הצעירים מתעדכנים בחדשות ברשתות החברתיות והאם זה רע? | פרשנות

מדובר באתגר למודל העסקי של שחקני המדיה המסורתיים, שנשענים במידה רבה על שירות החדשות שלהם כעוגן. "המצב של השחקניות בישראל טוב יותר מהרבה שחקניות בעולם, כי אנחנו עדיין מדינה שיש בה הרבה פריקים של חדשות", אומר רוזמן. "אבל הן צריכות למצוא דרכים להתאים את המוצר שלהן לקהל הצעיר ולהנגיש לו את המוצר בצורה שהוא רוצה ורגיל לצרוך.

 

"צריך לחשוב על הדרך שבה עובדים עם הרשתות החברתיות, איך עושים ויזואליזציה של חדשות, הופכים אותן לקצרות ומתרגמים אותן לשפה ברורה לצעירים. בנוסף, צריך גם לגייס יותר עובדים צעירים. צריך שהצרכנים שלך יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות כדי להבין את הצרכים שלהם".

יכול להיות שקשת ורשת ינסו להיכנס לתחום הגיימינג בקרוב?
"בתוכן אנשים רוצים לצרוך תוכן מקומי בעברית. רשת וקשת לא מחזיקות בתוכן זר בגלל שאין לו ערך מוסף. במשחקי וידיאו זה שונה. היכולת לפתח משחק מספיק טוב ואטרקטיבי בעברית היא פיצוח מאוד קשה. אין באמת משמעות לשפה ואתה מתחרה מול ענקים גלובליים חזקים. אני חושב שיהיה להן קשה לייצר פיצוח בעולמות הגיימינג. אבל זה לא אומר שהן צריכות לוותר, זה כן משהו שצריך להיות על הראדר שלהן, המחשבה איך בכל זאת מנגישים משחקי וידאו לקהל".

עוד כתבות

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה