גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוהרים לגיימינג ולרשתות החברתיות: חברות המדיה מאבדות את דור ה-Z

מי שנולדו בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 גדלו, וכך גם הכוח הכלכלי שלהם ● סקר חדש שנערך בארצות הברית מגלה כי הקהל של הפלטפורמות הישנות הולך ומתבגר ● אם ענקיות המדיה לא ישכילו לקרוץ לקהל הצעיר, הן עלולות לאבד את הרלוונטיות שלהן

דור ה–Z נוהר לרשתות החברתיות ולגיימינג / צילום: Shutterstock
דור ה–Z נוהר לרשתות החברתיות ולגיימינג / צילום: Shutterstock

דור ה-Z הוא הראשון שנולד לעולם שהטכנולוגיה נגישה בו מגיל צעיר. לכן זה לא מפתיע שהוא צורך אותה כמו אוויר לנשימה. פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte ערכה בפברואר 2021 סקר אינטרנטי בקרב 2,009 צרכנים בארה"ב. הנתונים מציגים את השינויים בעולם המדיה של אחרי הקורונה ואת הפערים בין הדורות בארה"ב.

בעוד שבדור הבייבי בום (שנולדו בשנים 1947-1965) ובדור ה-X (שנולדו בשנים 1966-1982) יש העדפה ברורה לצפייה בטלוויזיה בשעות הפנאי, דור ה-Z (שנולדו בשנים 1997-2007) מעדיף משחקי וידיאו. מעבר לכך, מהסקר של Deloitte עולה שצפייה בטלוויזיה היא האופציה הכי פחות פופולרית בקרב הצעירים, שמעדיפים לשמוע מוזיקה, לגלוש באינטרנט ולבלות ברשתות החברתיות. זה גם בדיוק מה שמלחיץ את ענקיות המדיה בעולם, שחייבות למצוא דרכים לשמור על רלוונטיות בשביל הקהל הצעיר.

"דור ה-Z הופך להיות מעניין ומרכזי כלכלית, שיווקית ועסקית", אומר אורן רוזמן, שותף בחטיבת הייעוץ הניהולי ומוביל סקטור המדיה ב-Deloitte. "הוא מתנהג שונה והוא צרכן מאוד משמעותי של מדיה דיגיטלית. יש אתגר של להבין איזה תוכן אטרקטיבי עבורו וגם מה המודל העסקי הנכון".

 

הקורונה: הזניקה את הגיימינג

אחד מסימני השינוי שמביא איתו דור ה-Z, זו הצמיחה המהירה של שוק הגיימינג והפיכתו למשמעותי לענקיות המדיה לא פחות מהסטרימינג. "הזמן שבני נוער משקיעים במשחקי וידאו גדל משמעותית. הם היו הרבה זמן בלי בתי ספר ועם ריחוק חברתי, והמחסור במסגרות תרם לכך", אומר רוזמן. "אבל זה לא שהם שינו הרגלים במידה רבה. בדורות המבוגרים יותר השינוי שהקורונה עשתה הוא עלייה באוריינות הדיגיטלית ובחשיפה של חלקים יותר גדולים מהם לשירותי מדיה דיגיטליים. לעומת זאת, בדור הצעיר המגפה חיזקה מגמה שכבר הייתה".

רוזמן מסביר כי הגידול במספר הצרכנים עם אוריינות דיגיטלית טובה, מזמן הזדמנות רוחבית להמון תעשיות. אחת מהן היא כאמור, הגיימינג. הקורונה הגדילה את העניין במשחקי הווידאו בקרב כל הגילאים. מהדוח של Deloitte עולה כי נכון לפברואר 2021, 87% מדור ה-Z, לצד 83% מדור ה-Y ו-79% מדור ה-X ציינו כי הם משחקים במשחקי וידאו לפחות פעם בשבוע.

אורן רוזמן, מוביל סקטור המדיה ב-Deloitte / צילום: אלמוג סוגבקר

דור ה-Z: מחפש אינטראקציה

השיעור מתוך בני דור ה-Z שמשחקים גדול משמעותית מזה שבדורות המבוגרים יותר. כך, לפי ה-ISFE, שעוקב אחרי תעשיית הגיימינג באירופה, 74% מבני 15-24 שיחקו במשחקי וידאו ב-2020, כשהיחידים שעקפו אותם היו בני 11-14 (עם שיעור של 84%). אצל בני דור ה-Y מדובר ב-59%, בדור ה-X ב-46% ואילו אצל דור הבייבי בום ב-31% בלבד.

"אני חושב שדור ה-Z משחק יותר במשחקי וידאו כי יש בהם גם אינטראקציה חברתית, וזה היה חסר להם", מסביר רוזמן. "הם משחקים ביחד או נגד חברים ואנשים זרים, משתפים ביוטיוב ואחרים צופים בהם או שהם בעצמם צופים בשחקנים אחרים. לעומת נטפליקס, משחקי הווידאו באמת הצליחו לפצח את האלמנט החברתי".

הזינוק בשימוש מיתרגם כמובן לעלייה בשווי השוק. לפי דוח של Newzoo, שמתמחה באנליזה של עולם משחקי הווידיאו, שווי השוק ב-2020 זינק ב-23% ועמד על 177.8 מיליארד דולר. ב-2021 הוא אמנם צפוי להתכווץ מעט ולעמוד על 175.8 מיליארד דולר, אך לפי הערכות החברה, ב-2023 הוא צפוי לחצות את רף ה-200 מיליארד דולר.

נטפליקס: מצטרפת לתחום

כל אלה יכולים להסביר מדוע נטפליקס החליטה להיכנס לתחום. באמצע מאי נודע כי ענקית הסטרימינג מחפשת מנהל בכיר שינהל את תחום הגיימינג, אך אופי השירות עדיין לא ברור. לפי ההערכות, מדובר במשחקים לסמארטפונים ולפי דיווחים, השירות יושק כבר ב-2022.

"נטפליקס מייצרים יופי של תוכן, אבל לא חוויה שונה מחווית הצפייה לפני 6 שנים", אומר רוזמן. "במשחקי הווידאו כל הזמן יש התקדמות ברמת המוצר והחוויה. בסופו של דבר, זה מהווה פקטור בידול משמעותי אצל בני נוער. גם החיבור שלהם למשחקי הווידאו הרבה יותר רגשי מהחיבור שלהם לנטפליקס או לאמזון פריים. לכן אנחנו רואים שחקניות כמו נטפליקס שמסתכלות על זה ורוצות להשקיע יותר בעולמות הגיימינג.

"בסוף נטפליקס היא שחקנית עם מודל עסקי אחד: למכור לי מנוי לשירות הסטרימינג שלה. הייתה לה שנה פנטסטית בגלל הקורונה, אבל הדוח האחרון כבר הראה האטה מאוד משמעותית בצמיחה.

"במקביל, התחרות בשוק מתעצמת. זו הסיבה שהיא כל הזמן מגדילה עוד ועוד את ההשקעות שלה בתוכן, כי היא חייבת להישאר רלוונטית. היא עדיין מותג הסטרימינג המוביל, עם מכונה משומנת של הוצאת תוכן חדש ויחסים עם הצרכנים, אבל היא תיכנס לכמה שנים מאוד מאתגרות שבמידה רבה יעצבו את העתיד שלה".

נטפליקס תעביר את המיקוד שלה לגיימינג?
"אני לא חושב. זה יהיה עוד סוג תוכן שהיא מציעה בשביל לתת יותר ערך למנויים ולגרום להם להיות יותר זמן בתוך הפלטפורמה".

גם בישראל, חברות התקשורת מתחילות לפזול לתחום. בשבוע שעבר פורסם בגלובס כי בזק בוחנת כניסה לעולם המשחקים ברשת. החברה נמצאת בשלבים מתקדמים של שיחות עם חברות משחקים בינלאומיות, והמטרה היא להציע את המשחקים בפלטפורמה שלה. פרטנר הראתה עניין עוד לפניה. בקיץ האחרון השיקה החברה ערוץ משחקים למנויי פרטנר TV.

הרשתות בישראל: צריכות לפנות לצעירים

מגמה נוספת שעולה מהדוח של Deloitte קשורה לשינוי בצריכת החדשות. בעוד ש-58% מדור הבייבי בום צורך את החדשות דרך ערוצי הטלוויזיה, כמחצית מדור ה-Y ומדור ה-Z מתעדכנים באקטואליה ברשתות החברתיות.

למה הצעירים מתעדכנים בחדשות ברשתות החברתיות והאם זה רע? | פרשנות

מדובר באתגר למודל העסקי של שחקני המדיה המסורתיים, שנשענים במידה רבה על שירות החדשות שלהם כעוגן. "המצב של השחקניות בישראל טוב יותר מהרבה שחקניות בעולם, כי אנחנו עדיין מדינה שיש בה הרבה פריקים של חדשות", אומר רוזמן. "אבל הן צריכות למצוא דרכים להתאים את המוצר שלהן לקהל הצעיר ולהנגיש לו את המוצר בצורה שהוא רוצה ורגיל לצרוך.

 

"צריך לחשוב על הדרך שבה עובדים עם הרשתות החברתיות, איך עושים ויזואליזציה של חדשות, הופכים אותן לקצרות ומתרגמים אותן לשפה ברורה לצעירים. בנוסף, צריך גם לגייס יותר עובדים צעירים. צריך שהצרכנים שלך יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות כדי להבין את הצרכים שלהם".

יכול להיות שקשת ורשת ינסו להיכנס לתחום הגיימינג בקרוב?
"בתוכן אנשים רוצים לצרוך תוכן מקומי בעברית. רשת וקשת לא מחזיקות בתוכן זר בגלל שאין לו ערך מוסף. במשחקי וידיאו זה שונה. היכולת לפתח משחק מספיק טוב ואטרקטיבי בעברית היא פיצוח מאוד קשה. אין באמת משמעות לשפה ואתה מתחרה מול ענקים גלובליים חזקים. אני חושב שיהיה להן קשה לייצר פיצוח בעולמות הגיימינג. אבל זה לא אומר שהן צריכות לוותר, זה כן משהו שצריך להיות על הראדר שלהן, המחשבה איך בכל זאת מנגישים משחקי וידאו לקהל".

עוד כתבות

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית פגוש את העיתונות, קשת 12, 06.09.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

אזהרת שימוש בנתונים: בן גביר התגאה בהפחתת הפיגועים - ואז שישה נרצחו

ימים ספורים אחרי שהשר לביטחון לאומי הכריז שכיום יש פחות פיגועים, התרחש הירי בירושלים ששינה את המגמה ● ניתוח נתונים מעמיק הוא לא כל כך פשוט, והרבה תלוי בשאלה מה בדיוק בוחרים להשוות ● ומה צריך לקחת בחשבון כשבוחנים השפעה של מדיניות?

מנכ''ל בנק לאומי, חנן פרידמן / צילום: אורן דאי

להשקיע ב-S&P 500 דרך פיקדון בנקאי: המוצר החדש שמעורר סערה

בנק לאומי השיק מוצר ייחודי שמאפשר להשקיע במדד הדגל האמריקאי דרך הפיקדון הבנקאי וללא דמי ניהול ● המוצר קורא תיגר בעיקר על קרנות הנאמנות, שנהנו בשנים האחרונות מהטרנד החם של ההשקעות הפאסיביות ● כמה עומד המס על הרווחים, ומה האותיות הקטנות? ● גלובס עושה סדר

גיא פלכטר, מייסד שותף ומנכ''ל חברת הסייבר סולה / צילום: ויקטור לוי

הוא עשה אקזיט של 300 מיליון דולר. לחברה החדשה שהקים הוא כבר הולך לדרוש הרבה יותר

כשגיא פלכטר לא התקבל לרפואה למרות פסיכומטרי של 754, הוא פנה לעולם הסייבר ● את החברה הראשונה שהקים מכר לפאלו אלטו, אבל המעבר למעמד של שכיר הקשה עליו ● החברה שייסד לאחר מכן זכתה להשקעה של מיליונים ממיקרוסופט ● "היום אם יציעו לי 300 מיליון על סולה - זה לא רלוונטי" ● שיחה קצרה עם מנכ"ל סולה

השבוע בעולם / צילום: ap, Niranjan Shrestha, Alex Goodlett, Alex Brandon

הרצח הסנסציוני של צ'ארלי קירק, משפיען ימני שעזר לטראמפ להגיע לשלטון

צ'ארלי קֶרק הזיז את אמריקה ימינה, ואהב את ישראל ● מלחמת עולם על אש קטנה בשמי פולין ובמימי האוקיאנוס השקט ● נשיא צרפת מאבד ראש ממשלה רביעי ● קטמנדו בוערת ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

חריימה קר, פופ אפ בצוקים / צילום: עמית שמיר

לפעמים גם בופה ארוחת בוקר יכול לספק חוויה קולינרית אותנטית

מי שתכנן להעביר את חופשת החג בערבה יכול ליהנות מחלופות משובחות: ארוחת טעימות עונתית ב"ארץ ערבה", ובופה חלבי שנותן לחומרי הגלם לדבר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ג'ף שוורץ / צילום: שלומי יוסף

הוא ניהל את אחת החברות הגדולות בעולם ואז עזב הכול לטובת ישראל. זה הסיפור שלו

שיחה עם ג'ף שוורץ, מנכ"ל טימברלנד לשעבר ויו"ר ארגון מעוז, מתוך כנס החברות המשפחתיות ● על העסק המיתולוגי, ההחלטה לא להעביר אותו לדור הרביעי וגם ההשקעות כדי לחזק את המדינה

עינת גז / צילום: יונתן בלום

את מי להרוג ראשון? "משחק חברה" בהשתתפות עינת גז מסעיר את הרשת - "רק סאטירה"

הרשת סוערת לאחר שהיזם והמשקיע דני לשם הפתיע את מנכ"לית חד הקרן פאפאיה גלובל, עינת גז, עם קלפי משחק בשם "Kill Kill Kill", וביקש ממנה לקבוע "את סדר ההריגה", בין אלכס בואזיז, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ המתחרה, דיל, דובי פרנסס וראש הממשלה בנימין נתניהו ● איך הגיבה גז?

סוללות פטריוט בסעודיה, עליהן הלייזר הסיני נועד להגן / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

החיסרון של מערכת הלייזר שאיש לא צפה מראש

מערכת הלייזר הסינית נוחלת כישלון בסעודיה, כיצד זה קשור לישראל? • הודו משיקה תוכנית הגנה רב־שכבתית הכוללת את ברק 8 הישראלי ● לוקהיד מרטין סוגרת עסקת מיירטי פטריוט בהיקף שיא ● ואוקראינה מחזירה לשימוש את המל”טים הטורקיים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

סלט בחוות רום / צילום: עמר גואטה

אוסף של מנות מיוחדות מידי שף וקונדיטורית בחווה צפונית שצופה לנוף מרהיב

מסעדה שמגישה קיש חמאתי מביצים אורגניות ופאדג' שמנת מתוקה, מתחם ספא שמזכיר את קופנגן וניחוחות כנאפה שהטריפו גם את העיזים ● ביקור ביישובי המועצה האזורית משגב

טלטלה בשווקים / צילום: ענבל מרמרי

האם נותרו הזדמנויות באפיק שכל הישראלים רוצים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

משקיע העל ביל אקמן בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● האפיק הסולידי שהמשקיעים הישראלים נוהרים אליו ● וגם:האם זה הזמן להוציא את הכספים מהקרנות האיריות?

מבצע למכירת דירות חדשות. אותה עסקה? / צילום: דרור מרמור

הקבלנים מציגים: הפתרונות היצירתיים לירידה במכירת דירות חדשות

קצב מכירת הדירות החדשות נמצא בשפל, גם בהתבוננות היסטורית, ועל אף שמבצעי המימון המפורסמים של 2024 עדיין כאן - הקבלנים מנסים רעיונות יצירתיים נוספים כדי למשוך רוכשים ● אילו מבצעים מוצעים כיום בשוק, ומתי נראה ירידת מחירים בפועל? "מנסים לעשות הכול לפני שזה יקרה"

מימין: המפיק חיים סלוצקי, מנכ''ל רשת 13 אמיליאנו קלמזוק, הבמאי והיוצר גלעד טוקטלי, סמנכ''ל התוכן והשיווק של HOT אורי גל ויוצר הסדרה עמרי אסנהיים / צילום: ענת מוסברג

בהשתתפות גלנט וכוכבי: רשת 13 ו-HOT8 יצרו סדרת דוקו על ה-7.10

רשת 13 ו-HOT8 ערכו הקרנת בכורה לסדרת הדוקו "מה קרה לצה"ל", העוסקת באירועי ה-7 באוקטובר, בסינמה סיטי גלילות ● חברת נמלי ישראל ו‑SeaNovation משיקים קול קורא ליזמים וסטארט-אפים, במטרה לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור היעילות התפעולית בנמלים ● קבוצת פז משנה את שם אחת מתחנות הדלק שלה ל"מודיעין הראל - דרך צור", על שם החייל צור אברהם ז"ל, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה ביוני 2024 ● אירועים ומינויים

מטילי זהב / צילום: ap, Mike Groll

צבי סטפק מעריך: הסיבה שמחיר הזהב ימשיך לעלות

לעליית מחיר הזהב ל־3,700 דולר לאונקיה יש סיבות מגוונות, חלקן אף סותרות את מה שנהוג לחשוב בעולם ההשקעות על יחסי הגומלין שלו עם שוק המניות, המטבעות וגורמי מאקרו ● איך ניתן להיחשף לזהב, במה עדיף שלא להשקיע, ומדוע רבים - כולל אותי - משוכנעים שהוא ימשיך לעלות

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

השבוע בשווקים: הכל יחוויר ביחס לאירוע הזה

הבורסה המקומית תקבל דחיפה חיובית קטנה ממניות הארביטראז' מחר, לאחר שסיכמה שבוע חיובי, במהלכו שברה שיאים חדשים ● בוול סטריט, מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 נסחרים סביב שיא כל הזמנים, לאחר שתחזית הצמיחה של אורקל הדהימה את השווקים ● ובערב יום רביעי, תפורסם בארה"ב החלטת הריבית שכולם מחכים לה

נמל התעופה הבינ''ל בדובאי / צילום: Shutterstock

ההיעלמות הטורקית והנאמנות האמירותית: כך הפכו הסכמי אברהם לחבל הצלה לנוסעים הישראלים

הסכמי אברהם לא רק הביאו לפתיחת קווים ישירים לאזור המפרץ, אלא שינו את מפת התעופה הישראלית מקצה לקצה ● דובאי ואבו דאבי הפכו לשער נוח למזרח, זמני הטיסות התקצרו, המחירים ירדו - והחברות מהאמירויות שמרו על יציבות גם בשיא המלחמה ● ועדיין, הן מתקשות למלא את הוואקום שהותירו הטורקים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה / צילום: ap, Khalil Hamra

דובר חמאס אישר: "משפחת אל חיה נפצעה בתקיפה בקטאר"

דובר חמאס קיים הצהרה, לראשונה אחרי המתקפה בדוחא: "התנאים שלנו לא ישתנו" ● תיעוד ראשון של אליזבט צורקוב ששוחררה מהשבי בעיראק ● רכב צבאי נפגע מפיצוץ מטען על גדר המערכת בטולכרם ● התגובה הדיפלומטית של קטאר: בדוחא צפויה להתכנס בשבוע הבא פסגת חירום ● גוברת ההערכה שבכירי חמאס שהו בווילה בקטאר, אך טרם ברור מה עלה בגורלם ● 48 חטופים - 706 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300%, הוא מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז ולא משקיעה בהסברה

עומר אדם בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בנק לאומי לא חוזר אחורה, וכובש את פסגת הזכורות יחד עם עומר אדם

הפרסומת האהובה ביותר השבוע שייכת לקופת החולים מכבי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● מכבי גם אחראית להשקעה הגבוהה ביותר, לפי נתוני יפעת ● נהג המונית "אשר" מסיע את הפניקס סמארט למקום השלישי באהדה