גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכנסת הצביעה בעד: ממשלת בנט-לפיד יוצאת לדרך

המליאה התקיימה באי סדר רב, שכולל צעקות והוצאות ח"כים החוצה ● 67 ח"כ תמכו במינוי מיקי לוי לתפקיד יו"ר הכנסת ● 60 ח"כים תמכו בהשבעת הממשלה, 59 הצביעו נגד ואחד נמנע ● חגיגות בתל אביב

יאיר לפיד ונפתלי בנט מרימים כוסית לאחר השבעת הממשלה / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
יאיר לפיד ונפתלי בנט מרימים כוסית לאחר השבעת הממשלה / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

22:13

בישיבת הממשלה הראשונה בראשותו, אמר בנט כי "אנו בפתחם של ימים חדשים. מלאכת הקמת הממשלה מאחורינו וכולם נושאים את עיניהם אלינו. נפעל יחד בשותפות ואחריות לאיחוי הקרע לאחר תקופה ארוכה של שיתוק. הישיבות יחלו בזמן, לא נחכה למאחרים. בחרו מנכ"לים בקפידה ובזהירות ללא דחיפות. מאמין בכל אחד מכם. מרענן שהשרים מתאימים במיוחד למשרדיהם. כדי שהמהלך יצליח צריך לשמור על איפוק וריסון בהיבטים האידאולוגיים. נתמקד בחיים עצמם, כבישים, תחב"צ, חינוך, בריאות, כלכלה וביטחון וכך נשמור על יציבות הממשלה".

לפיד, ראש הממשלה החליפי אמר כי "מה שהקים את הממשלה זו חברות ואמון וזה מה שיחזיק אותה".

21:45

השר זאב אלקין, השר יועז הנדל  והשר מתן כהנא הגישו כעת את התפטרותם ליו"ר הכנסת במסגרת החוק הנורווגי. במקומם ייכנסו לכנסת בעוד 48 שעות ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, צבי האוזר ושירלי פינטו.

21:40

מחר בשעות הצהריים תתקיים פגישת חפיפה בין נתניהו ובנט במשרד ראש הממשלה בירושלים.

21:27

הממשלה ה-36 הושבעה ובזאת נסגרה מליאת הכנסת. במקום מחיאות כפיים וצעקות שמחה.

21:20

בשעה זו מתקיימות חגיגות בכיכר רבין בת"א בעקבות השבעת הממשלה החדשה. במקום נמצאים אלפי חוגגים.

חוגגים בכיכר רבין / צילום: כדיה לויחוגגים את השבעת הממשלה בכיכר רבין / צילום: כדיה לויחגיגות בכיכר רבין בעקבות הקמת הממשלה החדשה / צילום: איל יצהר

21:00

מתחילה הצהרת האמונים של הממשלה הנכנסת. הראשון שעלה להצהיר אמונים הוא ראש הממשלה הנכנס, נפתלי בנט.

נפתלי בנט נשבע אמונים כראש ממשלת ישראל / צילום: שירית אביטן כהן

20:50

תמה ההצבעה על הקמת הממשלה. הכנסת הצביעה בעד: ממשלת בנט-לפיד יוצאת לדרך. 60 ח"כים תמכו בהשבעת הממשלה, 59 הצביעו נגד ואחד נמנע.

20:42

החלה ההצבעה על הקמת הממשלה ה-36. ההצבעה תתבצע שמית.

20:40

ח"כ מיקי לוי הודה לכנסת והודיע כי הוא מוותר על הנאום שלו, זאת כדי שההצבעה על הקמת הממשלה תתחיל. 

יו"ר הכנסת ה-24 מיקי לוי מקבל את הפטיש מיו"ר הכנסת היוצא יריב לוין / צילום: דוברות הכנסת

20:37

תמה ההצבעה על מועמדות ח"כ לוי לתפקיד יו"ר הכנסת. 67 ח"כים הצביעו בעד ומיקי לוי מונה לתפקיד יו"ר הכנסת.

יו"ר הכנסת ה-24 מיקי לוי / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

20:27

תמה ההצבעה על מועמדות ח"כ מרגי לתפקיד יו"ר הכנסת. בעד ח"כ מרגי הצביעו 52 חברי כנסת. כעת מתחילה ההצבעה על ח"כ מיקי לוי לתפקיד.

20:15

כעת מתחילה ההצבעה על בחירת יו"ר הכנסת החדש. יאיר לפיד הציע את מיקי לוי לתפקיד יו"ר הכנסת. מטעם האופוזיציה הוצג לתפקיד ח"כ יעקב מרגי. מדובר בהצבעה שמית, שמתחילה עם המועמדות של מרגי.

20:05

הנואם האחרון שעלה לדבר הוא שר הביטחון בני גנץ. "במהלך השנה האחרונה, במקום אחדות והתמקדות במאבק משותף במגיפה, נאלצנו אני וחבריי להתמודד מול תרגילים פוליטיים בקרבות בלימה בשלטון החוק ובמשרד המשפטים", אמר גנץ. "היום הניצחון במאבק הזה בדמוקרטיה, נושא את פרותיו. אני גאה לעמוד מולכם כשותף לממשלת השינוי. מאז כניסתי לפוליטיקה חזרתי ואמרתי, ש-80% מאזרחי ישראל מסכימים על 80% מהנושאים. היום, יש לנו הזדמנות לקדם את הדברים שכולנו מסכימים עליהם. כולם רוצים תקציב מדינה עם מנועי צמיחה ופיתוח תשתיות. כולנו רוצים שמערכת הבריאות תתחזק אחרי שנים של הזנחה ושנת קורונה. כולנו מאוחדים במאבק נגד הפשיעה והנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי. כולנו רוצים בשלום, בפיתוח נורמליזציה ובמחויבות למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני". 

"ברשותכם - אני חייב להתייחס לדברים החמורים שאמר פה רה"מ היוצא קודם. כן, אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת מבחינה ביטחונית. עם סיום מערכה בעזה, ומול חזיתות פעילות נוספות ביו"ש ובסוריה ובלבנון, אויבנו לא יתנו לנו רגע דל אחד ויתכן שיבחנו אותנו בקרוב. מעולם לא היה תלוי באדם אחד, ולעולם לא יהיה תלוי באדם אחד. יש לנו מערכת ביטחון מנוסה, מיומנת וחזקה".

"אדוני רה"מ, שנינו יודעים היטב מי ניהל את מערכת הביטחון בשנה האחרונה", המשיך גנץ. "שנינו יודעים מי נסע לארה"ב אחרי העסקה F35 שביקשת להסתיר. שנינו יודעים מי פועל מול האמריקאים כדי להשפיע על ההסכם המתגבש מול איראן. העימות הפומבי שאתה מייצר מול ארה"ב בשביל צרכים פוליטיים ידידתנו הטובה ביותר. אני מבטיח לרה"מ היוצא, ואני מבטיח לכולכם, אנחנו נמשיך לחזק את היחסים עם ארה"ב שהיא בעלת בריתנו החשובה ביותר ולעבוד יחד עם הממשל על מנת שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. נמשיך ונפעל להשפיע כדי שההסכם, אם ייחתם, יהיה בעל מרכיבים חיוביים וירחיק את איראן אחורה מהסף הגרעיני. כמובן שנתנגד להסכם רע. כמובן שנתנגד להסכם רעוע. אבל נעשה את זה בפורום המתאים ובאמצעים הנכונים ולא מעל בימה הכנסת".

"וחשוב שתקשיבו היטב. מתוך תפקידי, אדאג שגם לישראל תהיה אופציה הצבאית להגן על עצמה, שתהיה ברת הפעלה אם יהיה בכך צורך. אעשה את זה ביחד עם שותפיי בממשלה, עם אחריות לאומית במדרגה הראשונה. וזה יקרה אם נעבוד יחד עם שותפים בעולם וננהל את המחלוקת בחדרים סגורים. בלי לערבב אינטרסיים אישיים. הקשרים שלנו עם ארה"ב יתחזקו, וכך גם עם מדינות נוספות באזור ומעבר לו. אנחנו נמשיך לחזק את הגורמים המתונים ובהם הרשות הפלסטינית, כדי להביא ליציבות ושקט. כמי שמוביל את מערכת הביטחון, אני יכול להבטיח שנדע לנצח מול כל אתגר. בגלל הימים הקרובים נדרש למספר פעולות, המסר שנשדר לאויבנו הוא קריטי. כל אתגור של ישראל ייענה בעוצמה וביחס שנוח לישראל. אני מציע למי שבונה תוכניות להחזיר אותן למגירה".

"הממשלה הזו שמורכבת מ-8 סיעות השונות ומגוונות - היא הזדמנות לחברה ישראלית. ממשלת השינוי שאנחנו מקימים כעת. המבקשת לאחד פיוס, היא הכרח בחברה בישראל. כן, אני מודע היטב לכך שישנם גם רבים בעם שזה יום עצוב עבורם שבלבם דאגה. ולהם אני מבקש להבטיח שאני מתכוון להמשיך ולפעול כדי שההוגנות והממלכתיות ורוח האחדות תנצח ותגע בכל אחד ואחת מכם, גם באחינו החרדים שזכותם לחיות לפי אורח חיים כפי שהם מבינים אותו. עלינו להבטיח שתהיה זו ממשלה ממלכתית והוגנת, שתפעל אלו למען אלו שהצביעו עבורה וגם אלו שלא".

"אני מבקש לומר לרה"מ בנט הנכנס, כמי שעשה מהלכים קשים, תמיד ידעתי שאזרחי מדינת ישראל שווים כל סיכון פוליטי. אתה יודע כמה זה קשה אבל כמה זה הכרחי. ואנחנו שותפיך, רוצים בהצלחתך ובהצלחת מדינת ישראל שחשובה לנו יותר מיוקרתנו האישית. מילה אחרונה גם לבנימין נתניהו. ביום הזה שהוא יום קשה עבורך. אני רוצה להודות לך על כל מה שעשית למען מדינת ישראל, עם ישראל, אזרחי ישראל וביטחון המדינה. יש לך זכויות רבות ותודה לך על סיעתך, אנחנו נמשיך מכאן".

19:40

לאחר נאומי ראשי הממשלה הנכנסים והיוצא - נאומו חברי כנסת מכל הסיעות בנושאים שונים הנוגעים להקמת הממשלה. ח"כ מיקי זוהר אמר כי "זו ממשלה של מין שאינו מינו, ובאמת שאני לא זוכר מתי הושבעה כאן ממשלה עם כל כך מעט לגיטימציה מהציבור. עוד שנים רבות, היום הזה ייזכר לדיראון עולם. אחרי שהשמאל לא הצליח לנצח את נתניהו והליכוד בקלפי, ואחרי שהמזימה המשפטית כנגדו מתפוררת לה בבית המשפט, יריבנו הפוליטיים מצאו להם פטנט חדש: גניבת הקולות ימין".

ח"כ מתן כהנא נאם לפניו והגיב למתקפות החרדים: "השבוע הותקפנו בצורה קשה ע"י מספר חברי כנסת מהסיעות החרדיות. 'ממשלת שמד' הם אומרים. 'תורידו את הכיפות' הם צעקו לנו. ואני שואל את אותם חברי כנסת - התפללתם אי פעם 18 בשכיבה במארב , ספוגים בגשם, רועדים מקור? הקפדתם על נטילת ידיים גם כשאין כיו"ר ונטלה ליד חדר האוכל בישיבה? גם כשצריך ממש להתאמץ על זה? התפללתם פעם לקב"ה לפני יציאה לקרב? מי אתם בכלל שתלמדו אותנו על יראת שמים? תתביישו לכם. התנהגות שלכם היא החילול ה' הכי גרוע שיכול להיות".

השר יעקב ליצמן נאם ואמר "היום אנו צפויים לראות לראשונה בישראל, השבעת ממשלה ללא תמיכה ציבורית, ללא ניצחון בבחירות, בלי גיבוי של העם, אלא זהו אוסף של שקרים, הונאת בוחרים, וחיבור של שונאים שמצאו דרך, פירצה חוקית, לנקום בשנוא נפשם נתניהו, ללא כל דבר מחבר ביניהם אידיאולוגית וערכית.

"ממשלת בנט-לפיד - וליברמן זו ממשלה רפורמית שקוראת תיגר על כל הקדוש והיקר לעם היהודי לדורותיו. הפקרתם את השבת כיום המנוחה הלאומי, פגעתם בגיור ההלכתי, בכשרות, בחינוך החרדי, בעולם התורה, בכותל, בערכי הדת ומסורת ישראל".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, בנאומה: "אני גאה להיות מי שהכניסה לראשונה בתולדות מדינת ישראל לקווי היסוד של הממשלה מחויבות לשוויון מלא בין גברים לנשים. הממשלה שמושבעת מורכבת ולא מובנת מאליה לאף אחד מהחלקים שמרכיבים אותה. דיברו הרבה על ויתורים, אני רוצה לדבר על ההישגים בסיפור הזה: אני רוצה להראות את התמונה הגדולה, ולהבין שזו תחנה. תחנה ראשונה בדרך המחודשת למימוש החזון והערכים שלנו. תחנה ראשונה בדרך להחזיר את מדינת ישראל לחזון הציוני המקורי".

ח"כ טיבי אמר במליאה: "רה"מ אמר זה או ביבי או טיבי, היום תהיה תשובה ורק אחד מאיתנו יישאר בתפקידו".

ח"כ יפעת שאשא-ביטון אמרה בנאומה: "עברנו מערכת בחירות לא פשוטה בכלל, אבל אמרנו שאנחנו עושים את המהלך הזה כדי להוביל שינוי במדינת ישראל. הממשלה שתושבע היום היא אולי לא פסגת החלומות של אף אחד מאיתנו, אבל היא מביאה את השינוי שביקשנו לעשות. ההתנהגות שראינו כאן היום מצד ח"כים רק הוכיחה כמה חשוב שנעשה את השינוי הזה ומהר". 

17:35

בשעה זו מתקיימים בכנסת נאומים קצרים של ראשי כל הסיעות. בסיום הנאומים, לקראת השעה 19:00, תתקיים ההצבעה על בחירת ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) לתפקיד יו"ר הכנסת החדש.

17:28

נתניהו מסכם את נאומו: "לחבריי בכנסת ולהמוני האזרחים בישראל, אל תפלו קומתכם ורוחכם. אנהיג אתכם במאבק יומיומי בממשלת השמאל הרעה הזו, ובעזרת ה' וזה יקרה הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים".

17:27

נתניהו ממשיך בנאומו: "כל הסקרים בלי יוצא מן הכלל מראים פעם אחר פעם, שהציבור רוצה אותי בתור ראש ממשלה. אתם קוראים לעצמכם שומרי הדמוקרטיה, אבל אתם כל כך מפחדים מדמוקרטיה שאתם מוכנים לחוקק חוקים פשיסטים נגד התמודדתי, חוקים נוסח צפון קוריאה, סוריה ואיראן. בעוד אני נלחם באיראן, אתם מביאים חוקים מאיראן.

אתם מדברים גבוהה גבוהה על אחדות לאומית, אבל ממשלה שמדירה 53 מנדטים של ימין אמיתי, זו ממשלת רעננה מרעאנה. אתם מדברים על ריפוי? 2 מיליוני אזרחים הם מחלה מבחינתכם? כנראה שכן. כי שר האוצר שלכם אומר שצריך להכניס את החרדים למריצה ולשלוח אותם למזבלה".

יו"ר הכנסת לוין הוציא את השרים אוחנה ורגב מהאולם.

17:20

נתניהו: "איך אפשר לתת אמון במי שהונה את בוחריו בהונאה שלא ראינו בתולדות המדינה? בנט התחייב שלא יישב עם השמאל ועם רע"ם. ערב בחירות הוא הישיר מבט למצלמה ואמר שבשום תנאי לא אשב בממשלה עם יאיר לפיד. 'מהטעם הפשוט שאני איש ימין ולא איש שמאל. אני לא פועל נגד הערכים שלי, מה שאני מבטיח, זה מה שאני מקיים'. אם המצביעים של בנט היו יודעים מה שהוא סגר עם לפיד לפני הבחירות, הוא לא היה עובר את אחוז החסימה, ולא היה נמצא בכנסת. בבחירות האחרונות לשם שינוי, ספירת הקולות הייתה כשרה. אבל קבלת הקולות נעשתה בהונאת המאה. בנט הוליך שולל מצביעי ימין והעביר את קולותיהם מימין לשמאל".

"אבל יש צדיק אחד בסדום הזו, חבר הכנסת עמיחי שיקלי. הוא היחיד מבין חברי הכנסת של הימין המדומה שנשאר נאמן לרצון בוחריו. לא הוא עריק, אתם, חברי ימינה, אתם העריקים. שמעתי את התירוצים. שמעתי את בנט מתרץ את העריקה הזו, בכך שהיה צריך להפסיק את הסחרור של בחירות חוזרות לכנסת. אם באמת רציתם למנוע בחירות נוספות לכנסת, למה התנגדתם לבחירות ישירות שהיו מביאות סוף לפלונטר הפוליטי? כי אתם יודעים טוב מאוד שבבחירות ישירות כאלו, אני מביס כל אחד מכם. אתם אלה שהכנסתם את ישראל לסחרור פוליטי של דורות בכך שקבעתם ראשונים שמי שיש לו 6 מנדטים יכול להיות ראש ממשלה בישראל".

17:18

נתניהו עוקץ את ליברמן: "יש לכם שר אוצר נקי כפיים ובר לבב, שיפעל רק על בסיס האינטרס הלאומי. תשתדלו לקלקל כמה שפחות את הכלכלה, כדי שנוכל לתקן כמה שיותר מהר כשנחזור לשלטון".

מתוך מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

17:15

נתניהו: "אשמח להתבדות, אבל אני אומר לכם - לא אתבדה. למן הרגע שארצות הברית תחזור להסכם הגרעין עם איראן, הממשלה הנכנסת לא תאשר פעולות משמעותיות בתוך איראן כדי לבלום את המשך ההתחמשות. לכל היותר חברים בממשלה ישמיעו לפרוטוקול דברים חסרי משמעות, אין לזה ערך. ממשלה שאינה מסוגלת להתייצב עצמה מול הקהילה הבינלאומית בנושאים שחורצים את גורלנו, אינה ראויה להנהיג את ישראל אפילו יום אחד וזו הממשלה הנכנסת. גם באיראן מבינים את זה. אין פלא שחוגגים שם היום. יש לי מסר לצוהלים בטהרן ולעושי דברם בחיזבאללה ובחמאס: לאופוזיציה בישראל יהיה קול ברור וחזק. ויש לי עוד מסר בשבילם: לא פחות חשוב, We Will Be Back Soon!". 

17:10

יו"ר הכנסת יריב לוין עצר את נאום נתניהו כדי להוציא מספר חברי כנסת מהמליאה.

נתניהו: "אמרתי למזכיר ההגנה אוסטין שביקר כאן לפני כמה שבועות: 'כראש ממשלת ישראל, אעשה הכל להתנגד להתחמשותה הגרעינית של איראן, ואממש את ההתנגדות הזו להסכם שאתם מביאים'. הוספתי עוד דבר ואני משתף אתכם: 'הגם שאני מקווה שלא נגיע לכך, אם אצטרך לבחור בין חיכוך בינינו לבין סילוק האיום הקיומי על ישראל, סילוק האיום גובר. עם או בלי הסכם'. 

לבנט אין את המעמד הבינלאומי, את האמינות, היכולת, הידע, הממשלה או המילה שתאפשר לו התנגדות אמיתית. מכל ההבדלים בינינו ובין הממשלה המיועדת, זה ההבדל החשוב והגורלי ביותר לעתיד ישראל. ראש הממשלה חייב להיות יכול להגיד 'לא' לנשיא ארצות הברית לפעולות נגד מדינת ישראל".

17:09

נתניהו בנאומו: "ההישגים שלנו הפכו את ישראל ממדינת שוליים לכוח עולה בזירה העולמית. זו הדרך שלנו, שלי ושל חבריי למחנה הלאומי. חבריי לימין האמיתי. ואם נגזר עלינו להיות אופוזיציה, נעשה את זה בגב זקוף עד שנפיל את הממשלה המסוכנת הזו ונמשיך להנהיג את המדינה בדרכנו".

נתניהו דיבר על איום הגרעין האיראני, וניצל את ההזדמנות לתקוף את בנט: "זה לא סוד שארצות הברית תחזור בקרוב מאוד להסכם הגרעין המסוכן שאני וחבריי מתנגדים לו בכל תוקף. שמעתי את מה שבנט אמר, ואני מודאג - כי בנט עושה הפוך ממה שהבטיח. הוא יילחם מול איראן כמו שהוא לא יישב עם לפיד, עם העבודה ועם רע"ם".

17:00

ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, בנאומו במליאה: "אני מתכוון להמשיך ולמלא את השליחות של חיי, להמשיך את קיומה וביטחונה ושיגשוגה של מדינת ישראל. ספגתי שליחות זו ונאמנות אין קץ למדינת ישראל בילדותי בבית הוריי". 

16:52

ראש הממשלה החליפי המיועד, יאיר לפיד, ויתר על הנאום שלו ואמר: "אני רוצה לבקש סליחה מאמא שלי. היא בת 86, ואנחנו לא בקלות לא מבקשים ממנה לעלות לירושלים. עשינו את זה כי הנחתי שתנהגו בממלכתיות והיא תראה איך מתחלף שלטון, כשהיא נולדה לא הייתה מדינת ישראל. היום היא בטח מתביישת כמו כל אזרח ישראלי אחר ומבינה למה צריך להחליף אתכם".

16:45


בנט בנאומו: "הפלסטינים צריכים לקחת אחריות על מעשיהם. לעומת זאת, שקט ביטחוני ועיסוק אזרחי יוביל למהלכים בתחום הכלכלי להפחתת החיכוך". בנוסף, בנט התייחס לסוגיית השבת הבנים: "משפחות גולדין ושאול, מנגיסטו וא-סייד, הממשלה בראשותי תפעל להשבת החללים והאזרחים הישראלים שנמצאים אצל חמאס".

16:37

בנט: "אני חייב לתת את הקרדיט לראש הממשלה בנימין נתניהו שפרץ את הדרך עם מפגשים עם מנסור עבאס, בהושטת יד. אתה סללת את הדרך". 

16:30

גלית דיסטאל, מיכאל מלכיאלי ומאי גולן הוצאו מהאולם.

כל חברי הכנסת הגיעו למשכן, זאת לאחר ש-18 מתוכם התעכבו בגלל שריפת החורש שפרצה סמוך לירושלים.

מתוך מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה / צילום: רפי קוץ

16:20

נפתלי בנט בנאומו: "הפעם רבותיי ברגע המכריע, לקחנו אחריות. הכי קל להמשיך ככה לפי התוכנית שתכננתם לנו, עוד בחירות. בחירות חמישית וישישיות ועשיריות, כמו שליצמן אמר. עוד פוסט מורעל בפייסבוק. עוד הפגנות ממומנות ומתומזרות. ככה מפרקים מדינה וזו לא אופציה".

"הממשלה שתקום מייצגת רבים ממדינת ישראל, מעפרה ועד תל אביב, מרהט ועד קריית שמונה", הוסיף בנט. "כאן טמונה הזדמנות. אנחנו הולכים לשבת ביחד. במה שאנחנו מסכימים נרוץ ביחד. ומה שמפריד, ויש מה שמפריד, נניח לעת עתה".

בעוד חברי הכנסת צועקים קריאות גנאי לעברו של בנט, ביציע נעמדו לכבודו ומחאו לו כפיים. בנט מבקש להודות "לידידי יאיר לפיד שגילה אחריות לאומית ובלעדיו לא היינו כאן היום".

מתוך מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה / צילום: רפי קוץ

16:10
נאומו של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט החל בהפרעות האופוזיציה העתידית. חברי הכנסת החרדים צעקו לעברו "הנוכל מספר 1", "נוכל" ו"שקרן". בהמשך היו אלה חברי מפלגת הציונות הדתית ששלפו תמונות הרוגי טרור ולאחר מכן יצאו מהמליאה.

בנט הגיב על הצעקות לעברו: "גאה בביקורת. כגובה הצעקות, כך גובה אובדן המשילות בתקופתכם".

מתוך מליאת הכנסת לקראת השבעת הממשלה / צילום: רפי קוץ

15:55

סיעת יהדות התורה תחרים את טקס השבעת הממשלה אך לא את ההצבעה.

15:30

בשל שריפת חורש, המשטרה חסמה את כביש 1 ממחלף חמד לכיוון ירושלים וגם מהיציאה מירושלים לכיוון מבשרת ציון, משמע הכביש הראשי לבירה חסום לתנועה. תיאורטית יכולה להתרחש דחייה של השבעת המשלה, אם לרבים מחברי הכנסת אין יכולת להגיע בשל חסימת הכביש. יו"ר הכנסת וסגניו - הנשיאות יכולים להחליט על כך.

אלא שיש כבישים אחרים המובלים לבירה ואינם חסומים, ובמקרה הצורך המשטרה יכולה להביא את חברי הכנסת בניידות שיעקפו את הפקקים או אפילו במסוקים. באירועים דומים כמו חסימת ירושלים בשל שלג - נשלחו כלי רכב מיוחדים להבאת חברי הכנסת למשכן ובחזרה. בצהריים עם סגירת הכביש חסרו לקואליציה הנכנסת השר המיועד עיסאווי פריג' וחברות הכנסת אמילי מואטי ומירב בן ארי. מנגד באופוזיציה העתידית של מחנה נתניהו חסרים לא פחות מ-15 חברי כנסת.

15:15

ישיבת ראשי המפלגות הסתיימה.

סיעות הקואליציה הנכנסת מקיימות כעת ישיבות נפרדות. 

14:19

בנאום בנט תיכלל התייחסות לנושא השבויים והנעדרים ברצועת עזה. ראש הממשלה המיועד יפנה למשפחות גולדין ושאול ולמשפחות מניגסטו וסייד, ויביע מחויבות להשבת חללי צה"ל ואזרחי ישראל שנמצאים בידי חמאס.

מתוך הנאום: "הרמתי את ידי בקבינט בהצבעה בה שלחנו את הדר ואורון ז"ל להילחם למעננו במבצע צוק איתן. אני רואה בהשבתם חובה מקודשת, שיש לקיימה מתוך אחריות".

14:08

בנט ולפיד החלו את ישיבת ראשי המפלגות. 

נפתלי בנט מגיע לישיבת ראשי המפלגות, לפני זמן קצר / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

13:44

בנאומו במליאת הכנסת, יפנה ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט בפניה ישירה לציבור החרדי, ויאמר כי על אף שהמפלגות החרדיות בחרו שלא להצטרף לקואליציה, הציבור החרדי מיוצג והממשלה מחויבת לו. בנט ידגיש את הסיוע שיוענק לציבור החרדי אל מול המצוקות השונות, בראשן בתחום התעסוקה והדיור, בדגש על קידום הקמת ערים חרדיות חדשות. כמו כן, יתייחס לאסון הר מירון.

13:37 

תם המשברון: ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם יצביע עם חבריו בעד הקמת הממשלה. ישיבת סיעת רע"ם נערכת כעת בכנסת, ואלחרומי הבהיר שם כי הוא מצביע עם שלושת חבריו האחרים.

בכניסתו לישיבת הסיעה אמר אלחרומי: "הערב תקום ממשלה בישראל". בדיון הוא הדגיש כי מדובר במבחן לממשלה הנכנסת למצוא פתרון הולם למצוקות האוכלוסייה הבדואית בנגב, לרבות מצוקת הבנייה, ומוטב שלא תכזיב.

בכיר ברע"ם אמר לגלובס כי הסיעה תעמוד בכל התחייבויותיה, וכי היא ממתינה לקיום התחייבויות לפיד ובנט.

12:38

המסר מדיני של ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט, בנאומו במליאת בכנסת יהיה חיובי וקואופרטיבי כלפי ממשל ביידן. רה"מ המיועד יודה לנשיא ארצות הברית על התמיכה בישראל במהלך מבצע שומר החומות. עם זאת, בנט יביע התנגדות נחרצת לחזרה להסכם הגרעין עם איראן. בהקשר זה, מדיניותו תהווה המשך לקו שנקט נתניהו בנושא הגרעין האיראני.

12:30
 
כצפוי, משברים של הרגע האחרון לקראת השבעת הממשלה. הבולט שבהם הוא מצידו של חבר הכנסת סעיד אלחרומי מרע"ם, שלפי דיווחים שונים איים לא לתמוך בשל סוגיית הריסת הבתים בחברה הבדואית בנגב, שלא קיבלה לדעתו טיפול מספיק.
גורם בכיר ברע"ם אומר כי הוא משוכנע שאלחרומי יישר קו ויצביע בעד, ומסר ברוח זו הועבר גם לנפתלי בנט ויאיר לפיד, אבל פועלים למצוא פיתרון שיניח את דעתו. אלחרומי הוא חבר כנסת בדואי מהישוב שגב שלום, ובישוב עומדים כמה וכמה צווי הריסה נגד מבנים לא חוקיים שנבנו בו, מקצתם אמורים להגיע להריסה בשבועות הקרובים.

לפי סעיף 19 בהסכם עם רע"ם "תהיה בקשה לגורמי האכיפה להקפיא הריסת בתי מגורים שנבנו ואוכלסו עד ינואר 2021". אלחרומי אומר כי מדובר בבקשה בלבד, שאין בה התחייבות למנוע הריסה.

על אלחרומי הופעלו לחצים כבדים מצד הליכוד, כולל פניות של בכירים במפלגה, ומסרים של חברי ליכוד המבטיחים כי הם יוכלו לטפל בסוגיה טוב יותר. כאמור, ככל הנראה המשבר הזה מטופל, ואלחרומי לא יהווה מכשול.

סעיד אלחרומי / צילום: רפי קוץ

ועם זה, בשעות האחרונות נעשו פניות אל חברי הכנסת אחמד טיבי ואיימן עודה לאפשרות של סיוע במקרה ואלחרומי או אלי אבידר לא יתמכו בממשלה החדשה. במקרה כזה הבקשה הייתה כי טיבי לפחות אמור להימנע או להיעדר מההצבעה ואולי גם חבר כנסת נוסף מהמשותפת. 

12:20

כעת מתקיימת ישיבת סיעת הרשימה המשותפת במטרה לקבל החלטה האם לתמוך, להתנגד או להימנע בהצבעה על הקמת הממשלה. אם ישקלו לתמוך במקום חברי הקואליציה העתידית שמתכננים להיעלם ברגע האמת, זה עשוי להיות בעייתי עבור תקווה חדשה וימינה שהודיעו שלא יקימו ממשלה בתמיכת המשותפת. ח"כ טיבי תומך בהימנעות ואילו שאר חברי הרשימה רוצים להתנגד, אלא אם ידרש קולם כדי למנוע מפלה.

בתוך כך, ח"כ איתמר בן גביר נפצע בתאונת דרכים בצפון הארץ. לרכבו נגרם נזק משמעותי, אולם הוא מסרב להתפנות לבית חולים כדי להספיק להגיע ולהצביע נגד הממשלה.

09:19

יום השבעת הממשלה ה-36 נפתח בדרמה מפתיעה. לא מכיוון מפלגות הימין בקואליציה, אלא דווקא בישראל ביתנו. המפלגה פרסמה הבוקר את רשימת המינויים המיועדים בניכוי אחד - אלי אבידר. לגלובס נודע כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הציע לאבידר להתמנות לשר במשרד האוצר תחתיו, ואילו הוא סירב. אבידר שקיבל הבטחות פומביות מליברמן במהלך מערכת הבחירות להתמנות לשר עצמאי - לא היה מוכן לחסות בצלו של שר האוצר המיועד, ולכן צפוי להיות ח"כ פורש.

בפועל מדובר בכאב ראש רוחבי לקואליציה המיועדת. אבידר הוא האצבע ה-61 להעברת רפורמות, חוקים ותוכניות במליאת הכנסת. כשהוא מתכנן להצביע ללא משמעת קואליציונית - הוא מעקר את היכולת של הקואליציה לתפקד בלי אישור מראש ממנו. אולם, בניגוד לאורלי לוי אבוקסיס שפרשה מישראל ביתנו וקיבלה גב מהקואליציה, לאלי אבידר לא מחכה שום דבר מצד הימין באופוזיציה והשאלה איך יצליח לתפקד תלויה במחירים שיסכימו לשלם עבור תמיכתו בקואליציה.

בחזרה לסדר יום ההשבעה הצפוי - בשעה 14:00 יתכנסו בכנסת ראשי מפלגות הקואליציה לישיבה בחדר סיעת ימינה בכנסת. לאחר מכן יתכנסו כל סיעות הקואליציה המיועדת, כל אחת בחדרה לישיבה מיוחדת טרום ההצבעה במליאה. בארבע אחר הצהריים תתחיל הישיבה במליאת הכנסת, שבסופה יצביעו חברי הכנסת על החלפת יו"ר הכנסת וכן על אישור הממשלה ה-36. אם כל זה יעבור בשלום, בשעה 21:00 תתכנס הממשלה ה-36 לישיבת ממשלה חגיגית באולם ירושלים בכנסת ובה ינאמו ראש הממשלה בנט וראש הממשלה החליפי לפיד.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת