גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייק ניוז בפינת הקפה: איך מנהלים חרושת שמועות שקרית בארגון?

כשרכילות טבעית ולא מזיקה של שיחות מסדרון הופכת לחרושת שמועות מסוכנת ולא מדוייקת, היא עלולה להרוס אווירה ומערכות יחסים ● אבל אפשר לנהל את זה אחרת

פייק ניוז בפינת קפה
פייק ניוז בפינת קפה

דניאלה (שם בדוי, הדמויות אמיתיות) הופתעה כשנכנסה למונית ההסעות כהרגלה כל בוקר ושמעון הנהג הקבוע צהל לקראתה: "שמעתי שמגיע לך מזל טוב!". בעודה מגמגמת שיום הולדתה יחול רק בעוד חודש, המשיך שמעון ובירך אותה על תפקידה החדש.

דניאלה, מופתעת, ניסתה להבין במה מדובר בזמן ששמעון פצח בתיאור מפורט של שיחת הטלפון ששמע בנסיעה בערב הקודם. סמנכ"ל השיווק יצא נסער מישיבת ההנהלה ושיתף מישהו מעבר לקו בכל אירועיה. הוא סיפר על ההחלטה הקשה לפטר את מנהל האגף בשל חשדות כבדים שעלו נגדו על התנהלות לא ראויה ותאר בפירוט את התככים, ההתנגדויות והאמירות שנאמרו.

באותה ישיבה עלה שמה של דניאלה כמחליפה פוטנציאלית, סיפר. תומכיה חשבו שהיא בשלה לקידום, אך מתנגדיה העלו טענות קשות, חלקן פוגעניות. שמעון, נלהב וחסר מעצורים, שיתף את דניאלה בפרטים. כשהגיעו לפתח המשרדים, קיבתה התהפכה וכל מה שרצתה היה לחזור כלעומת שבאה.

כך מתגלגל לו סיפור

שמועות הן חלק טבעי מסביבת העבודה, בעיקר בתקופות של שינויים. אבל אם לא מטפלים בהן נכון, הן הופכות לחרב פיפיות. בארגונים רבים ערוץ התקשורת המרכזי הוא בפינת הקפה ובחדרי חדרים. רכילות והפצת שמועות הופכים למקור של מידע, אמין כמו משחק הילדים "טלפון שבור". הן יוצרות תרבות רעילה שלעיתים קרובות משפיעות על האווירה ועל מערכות היחסים.

במקרים כאלה נוצרת ירידה במורל ובשביעות רצון העובדים ממקום העבודה. נסדק האמון ונפגעת הפרודוקטיביות, שלא לדבר על הזמן היקר שמתבזבז. שמועות כמקור מידע מעלות את החרדה ואת חוסר הוודאות, שגם כך גבוהות במצבי שינוי. לעיתים קרובות יצופו על פני השטח יריבויות, מתחים ואף עזיבה של אנשים טובים בגלל האווירה העכורה.

בסקר שערכה העמותה העולמית לניהול משאבי אנוש SHRM ב-2020, עלה כי 20% ממקרי העזיבה מרצון, נגרמו בשל תרבות רעילה בארגון. עלות העזיבה הזו הוערכה ביותר מ-220 מיליארד דולר. נתון מדהים לא פחות, הוא כי 75% מהעוזבים טענו שהמנהלים הישירים שלהם אחראים לתרבות הרעילה הזו ואף יצרו אותה.

המידע שהגיע לאוזניה של דניאלה, היה רחוק מלהיות מדויק. היה שם עירוב של עובדות חלקיות, פרשנות של הסמנכ"ל וחוסר הבנה של הנהג, שהשלים בראשו חלקים רבים מהשיחה אותה לא שמע במלואה או לא באמת הבין.

בפועל, הסיפור שסיפר התבסס על שני ארועים שונים ובלתי תלויים זה בזה. האחד, דיון שנערך בהנהלה לבניית תכניות קידום ופיתוח לבעלי פוטנציאל - שם עלה שמה של דניאלה ואכן דנו במסלולי ההתפתחות האפשריים עבורה. ללא כל קשר, נערך דיון אחר, ביום אחר על התנהלות אשר דורשת שינוי מדיניות באגף המדובר, דיון שהעלה התנגדויות רבות. באותו בוקר, הספיק שמעון להסיע שלושה סבבים לפני שאסף את דניאלה. הסיפור התפתח והתנפח מנסיעה לנסיעה. עד שהגיעה למשרדה, השמועות התפשטו כאש בשדה קוצים.

רכילות כפעולה הישרדותית

בעולם המשובש שמועות מעמיקות את העמימות ואת חוסר הוודאות. מגזין Social Neuroscience 2015 פרסם מחקר מרתק, שבדק את התגובה המוחית לרכילות. מסתבר, שאצל אנשים שהקשיבו לרכילות חיובית או שלילית נמצאה עלייה משמעותית בפעילות המוחית של הקורטקס, הוא החלק שאחראי על עיבוד מידע מופשט, ומעניק יכולת גבוהה לתמרן במצבים חברתיים מורכבים. הצורך האנושי הבסיסי הוא לתת משמעות למציאות, לתת פרשנות אישית לתופעות הסובבות אותנו כדי להבין טוב יותר את המציאות המורכבת ולנווט בה בבטחה.

בניתוח מקיף של שיחות מסדרון שערכה פרופ’ מייגן לורנס (2019) נמצא כי רק 15% מהרכילות היתה בעלת אופי שלילי. שאר השיחות היו בעלות גוון ניטרלי או חיובי. וכל זאת, למה אנשים מרכלים?

לטענת חוקרים רבים, רכילות היא פעולה השרדותית שמקורה באבותינו הקדמונים. היא ממשיכה את טקסי ה"גרומינג" שמקיימים קופי האדם ובו יושבים הקופים בחברותא ופולים פרעושים זה מפרוותו של האחר. זוהי פעולה חברתית שיוצרת חיבור וקרבה. הפסיכולוגית האבולוציונית רובין דנבר טוענת שרכילות היא היכולת האנושית להפיץ אינפורמציה באמצעות רשתות רחבות ומעידה על למידה תרבותית ועל יכולת לבנות מערכות יחסים קרובות ואינטימית. פרופ' יובל נוח הררי אף טוען שהרכילות שיחקה תפקיד משמעותי בהפיכתו של האדם להיות השולט בכדור הארץ.

מוסכם על כולם כי מערכות יחסים ותקשורת בינאישית טובה הכרחיות להצלחת ארגונים. כל עוד מתקיים שיח שכזה והוא מתועל באופן חיובי, זה טוב לארגון. אבל יש מצבים שבהם קורה ההפך, ואותם חשוב למנוע. למשל כשיש חוסר בתקשורת ומידע לא מועבר מההנהלה לכל חלקי הארגון, או כשהמידע שעובר מלא סתירות, ניגודים או כשהוא עמום ולא חד-משמעי. כך קורה גם כשעומד להתרחש שינוי גדול והעובדים חשים חוסר ביטחון, איום או דאגה לעתידם התעסוקתי. חשוב שהמנהלים ישימו לב ויזהו מצבים שבהם שיחות המסדרון הופכות לשיח רעיל ומזיק, כשפייק ניוז מזין את האנשים ויוצר חרדה ואי שקט.

איך עושים את זה נכון?

1. תקשורת ברורה - מעבירים מסרים אחידים ומדויקים, תוך שיתוף בעובדות ובנתונים ויצירת בהירות ככל שניתן. אסיפות עובדים, ישיבות עדכון, שולחנות עגולים, אימיילים מסודרים ו"מדיניות דלת פתוחה" הם ערוצים מקובלים וחשובים, במיוחד כשהמציאות בארגון או בסביבתו בשינוי.

2. קווים אדומים ומדיניות ברורה - החלטה עקרונית וחד-משמעית מה לא אומרים בשום אופן, נקיטת צעדים משמעתיים בכל אירוע של בריונות, פוגענות או הפצת מידע שיש בו פגיעה באדם או בארגון ותגובה מיידית לשמועות שיש בהן נזק.

3. דוגמה אישית - מנהלים בכל הדרגים צריכים להמדד על יושרה, שיתוף ושקיפות.
אף שלא ניתן למנוע שמועות, גם לא רכילות, חשוב להבין מה מניע אותן ולהגיב בהתאם. שמועות מהוות את הסיסמוגרף הארגוני ומציפות את הפחדים, החרדות והציפיות. הדרך הטובה ביותר היא להפוך את המידע הזה לכלי שיאפשר התמודדות.

משימה אחת בשבוע: 

נסו לעקוב אחר שיחות החולין המתרחשות סביבכם בעבודה. העריכו כמה מתוכן הן רכילות על אנשים? כמה הן רכילויות שיש בהן שיפוטיות? כמה מתוכן חיוביות? נסו לזהות איזה חשש או אי בהירות עולה מתוך אלו.

סמדר תדמור היא מנכ"לית ConnAction HR, מומחית בפיתוח מנהיגים וארגונים

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"