גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צינור הנפט לאמירויות תחילה: מה מחכה לתמר זנדברג במשרד להגנת הסביבה

היא נכנסת למשרד מורעב תקציבית, עם סמכויות מצומצמות והרבה תוכניות שלא יצאו מהמגירה ● שמונה החזיתות המרכזיות של תמר זנדברג בתפקיד החדש

תמר זנדברג ח"כ מרצ / צילום: דוברות הכנסת
תמר זנדברג ח"כ מרצ / צילום: דוברות הכנסת

השבוע, מתחילה תמר זנדברג את תפקידה כשרה להגנת הסביבה. על שולחנה סוגיות רבות; מזיהום אוויר, הטמעת חשיבה אקלימית דווקא במשרדים אחרים שהשפעתם על הסביבה ניכרת אך עוצמים לעיתים עיניים לבעיות הנוגעות לנושא, ועד לטיפול במשבר הפסולת והטמנתה. אלו כמה סוגיות מרכזיות שתדרש להן השרה הנכנסת בכהונתה הקרובה.

1. המאבק על התקציב

לאחר שנים ארוכות של קיפאון פוליטי, הממשלה שוקדת על תקציב דו שנתי. המשרד להגנת הסביבה יידרש להיאבק על חלקו בעוגה, ולנסות להגדיל את 370 מיליון השקלים שלו לנוכח האתגרים והאיומים הרבים שנוספו לשולחנו בשנים האחרונות, לאחר שבעשור האחרון סבל משחיקה תקציבית.

למרות שכמות המשימות והאחריויות המוטלות על המשרד גדלו בכל התחומים, כוח האדם קוצץ במהלך השנים האחרונות. בסיס התקציב של המשרד מספיק בקושי למימון הוצאותיו השוטפות והוא ניזון מתוספות חד-פעמיות שלא קיימות בשנים בהן אין תקציב מדינה מאושר. המאבק על התקציב ובתוך כך על חוק ההסדרים, יקבע את עתיד המשרד בכהונתה של זנדברג, ואת יכולתו להשפיע על המציאות.

2. חוק אקלים

בהסכמים הקואליציוניים נקבע לראשונה כי הממשלה תפעל לחוקק חוק אקלים, שיכיל מנגנון לתמחור פחמן. קווי המתאר של החוק כבר הוצגו על ידי המשרד להגנת הסביבה בכהונתה של השרה היוצאת גילה גמליאל. במסגרת החוק, שואף המשרד להגנת הסביבה לקבוע יעדי צמצום פליטות, למסד תוכנית לאומית להפחתתם, לקבוע מנגנון דיווח ובקרה בנושא, ולהקנות למשרד להגנת הסביבה את האפשרות לדרוש תסקיר לשינוי אקלים עבור תוכניות ממשלתיות בתחומי התחבורה, הבנייה, האנרגיה ועוד. תחת הממשלה היוצאת, נרשמה התנגדות לחוק בעיקר במשרד האנרגיה ובמשרד האוצר.

כעת, תצטרך זנדברג לפעול כדי להדגיש את חשיבות הצעדים הללו בפני השרים החדשים, ואת חשיבותה דווקא ליציבות השווקים בתקופת ההתאוששות מהקורונה, תוך יצירת מנגנון של תכנון ארוך טווח. אך זנדברג תצטרך להחליט עד כמה להשקיע את משאבי המשרד בחקיקה ארוכה ומורכבת שדורשת גם תקציבים, על פני קידום תקנות ותוכניות אופרטיביות שמאפשרות התקדמות מהירה יותר.

3. יישום תוכנית לאומית לבריאות וסביבה

בשנת 2018 הסתיימה כתיבת התוכנית הלאומית לבריאות וסביבה, אך מאז היא נחה על שולחן השרים וממתינה לתשומת ליבם. מטרת התוכנית היא לשרטט מפת דרכים בנושא בריאות וסביבה לעשורים הבאים, ולהמליץ על פעולות הסרה או צמצום של מפגעים ותנאים סביבתיים המזיקים או עלולים להזיק לבריאות הציבור, ובמיוחד לאוכלוסיות בסיכון גבוה (כמו ילדים, נשים הרות, קשישים, חולים כרוניים).

התכנית חולשת על 17 תחומי תוכן סביבתיים ומפרטת עשרות פעולות מנהליות וכלכליות שניתן לממש מיד או בטווח ארוך יותר. לפי ההערכות במשרדי הבריאות והסביבה, השקעה של קצת למעלה ממיליארד שקל בשנה בתוכנית, תביא לחיסכון של כ-12 מיליארד שקל בשנה כאשר בהערכת חסר, הפגיעה הסביבתית השנתית בישראל נאמדת בכ-90 מיליארד שקל.

זיהום אוויר מוביל למותם של יותר מ-2,000 בני אדם בשנה בישראל, הכימיקלים במזון פוגעים בבריאות, וחשיפה למפגעים סביבתיים מסכנת אלפי אזרחים בארץ ופוגעת ברווחתם. במשך שלוש שנים, לא היה די בכך כדי לגרום למשרדים לפעול. ואולם, ייתכן שדווקא העובדה שבשני המשרדים - בריאות וסביבה - ישנם כעת שרים ממפלגת מרצ, תסייע לקידום התוכנית.

4. חוק אוויר נקי

למאבק בפליטות הפחמן יש פוטנציאל להפחתה של מזהמים מזיקים לבריאות האדם. אך בזירה הזו, למשרד להגנת הסביבה אין סמכויות רבות. מנגד, המשרד מופקד על יישום חוק אוויר נקי, והפחתה של המזהמים המזיקים לסביבה ולבריאות. לכן, מיקוד בבעיות אקוטיות של זיהום אוויר הגובות חיים מדי יום בישראל, הוא קריטי.

מבקר המדינה קבע בעבר כי פיקוח המשרד להגנת הסביבה על גופים מזהמים הוא חלש. עד היום, לא הותקנו תקנות לסעיף 31 בחוק אוויר נקי, לפיו יקבע היטל על פליטת מזהמים לסביבה, שיוטל על המפעלים המזהמים. הסעיף המדובר, יכול לדחוף אותם להפחתת זיהום, ולמניעת סיכון חיים עבור תושבים.

5. משבר הפסולת

80% מהפסולת בישראל מוטמנים. למרות שהאוכלוסייה הישראלית גדלה ושטח המדינה הצר נותר מוגבל, לאורך שנים נכשל המשרד להגנת הסביבה ביישום אסטרטגיה הוליסטית לטיפול בפסולת, באופן שיצמצם את ההטמנה. היות שמדובר בסמכותו הבלעדית של המשרד להגנת הסביבה, התחלופה התדירה של השרים במשרד הובילה לכך שכל שר בלם את תוכנית הטיפול בפסולת של קודמו, והגה אחת חדשה משלו. וכך, דורכת ישראל במקום במשך עשורים. גמליאל ביטלה את התוכנית של קודמה להקמת משרפות פסולת - שיטה הנחשבת מיושנת ולא סביבתית, לטובת אסטרטגיה של כלכלה מעגלית, והקמה של מעין כלכלת פסולת מקומית, תוך יצירה של תשתיות להפרדה, מיון ומחזור של פסולת, כאשר שריפה תתבצע במדרג האחרון, באין ברירה.

זנדברג אמנם הודיעה שלא תנהג כפי שנהגו קודמיה, ותאמץ את האסטרטגיה של גמליאל, אך הרבה קודם היא תצטרך לפתור בעיה קצרת טווח: בעוד שהקמת אופרציית פסולת רחבה עשויה לקחת שנים, אולי אף עשור, בטווח המיידי שטחי הטמנת הפסולת הולכים ונסתמים. בשנת 2022, עתידים להסתיים נפחי ההטמנה ברוב חלקי מדינת ישראל באתרי הפסולת השונים.

זאת, לאחר שהמדינה צמצמה את שטחי ההטמנה הזמינים בכדי לעודד מיחזור - צעד שנכשל מפני שלה עמד בהלימה לתשתיות מתאימות ותוכנית רב מערכתית. מנגד, גם החוקים הקיימים, דוגמת חוק האריזות האוסר הטמנה של אריזות - לא מיושמים כהלכה על ידי המשרד להגנת הסביבה. כך או כך, משבר הפסולת הולך ומחריף, ומתגלגל לפתחה של השרה החדשה.

6. התשתיות הפוסיליות

למרות שהמשרד להגנת הסביבה נוגע לכלל תחומי החיים, מבריאות, לאנרגיה, לפנים ואפילו לרווחה, סמכויותיו מוגבלות מאוד. כך למשל, למרות שפליטות הפחמן פוגעות באקלים וגורמות לזיהום אוויר, נושא תמהיל הדלקים נמצא בסמכותו של משרד האנרגיה בלבד. לכן, בתחומים רבים, למרות שהם בעלי השפעה ומשמעות סביבתית ניכרת, תצטרך זנדברג לפעול בשיתוף עם משרדי ממשלה אחרים, ולשכנע אותם בצדקת דרכה.

המשימות הראשונות על שולחנה הן ביטול הסכם קצא"א מול החברה האמירתית Med-Red Land Bridge) MRLB), להפיכת ישראל למסדרון נפט דרכו ישונעו כמויות גדולות של נפט לעולם, דרך אזור שונית האלמוגים הרגישה באילת.

זנדברג גם תמשיך לקדם את המלצת ועדת המנכ"לים של הממשלה הקודמת לפינוי התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה (בזן), שעה שכלל לא בטוח שמשרדי האוצר והאנרגיה ירצו להמשיך ולקדם את ההמלצות. בקדנציה האחרונה הרבו משרדי הגנת הסביבה והאנרגיה להתקוטט סביב סוגיות ליבה - מקביעת יעד לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, לתוכנית לאיפוס פליטות בכלכלה והקמה של תחנות כוח מזהמות המבוססות על גז.

הסוגיות הללו ימשיכו ללוות את התקופה הקרובה, כאשר בשלב זה עדיין לא ברור האם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, תמשיך את דרכו של קודמה, יובל שטייניץ, או תבחר במסלול של הצבת מטרות משותפות יחד עם המשרד להגנת הסביבה.

7. המאבק בפלסטיק

בנאום הכניסה שלה למשרד להגנת הסביבה, הציבה זנדברג את המאבק בפלסטיק החד פעמי כנושא דגל, והצהירה שעל ישראל להיגמל מההתמכרות לכלים חד פעמיים.
ישראל היא שיאנית צריכה כלים חד פעמיים לנפש - 7.5 קילוגרם לאדם, פי חמישה מהממוצע באיחוד האירופי.

ההשלכות של השימוש התדיר בפלסטיק החד פעמי, הן הרסניות לסביבה, לבעלי החיים ולאדם. לכן, בשבועות הקרובים שואפת זנדברג להוביל מהלך לצמצום צריכת החד"פ בטבע, בחופים, סביב צריכת המזון ובמשרדי הממשלה. היא צפויה לספוג על כך גם את התנגדות בכנסת, וגם את התנגדותה של הממשלה בה היא חברה. 

8. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה 

הערים בישראל צריכות לעבור תהליך משמעותי שיהפוך אותן עמידות יותר בפני שינויי האקלים. אך מתוקף ההסכמים הקואליציוניים, הוחלט כי פעילות הוותמ"ל דווקא תתרחב בארבע השנים הבאות, לאחר שפעילותה הופסקה ביוני אשתקד. חוק הוותמ"ל חוקק כדי להתמודד עם משבר הדיור, ולהקנות סמכויות רחבות לגוף הגובר על היררכיית התכנון וזכות הערר. לפי ארגוני הסביבה, מדובר בפעילות בהיקף נרחב שהביאה לפגיעה קשה במרחב העירוני הבנוי, בשטחים הפתוחים והחקלאיים, בכפרים ובתושבים.

רבות מהתוכניות הן פרבריות, הפוגעות בשטחים הפתוחים ומעודדות שימוש ברכב פרטי, מקשות על מתן שירותים ומצריכות פריסת תשתיות יקרות הפוגעות דווקא בעקרונות של חידוש ערים וציפוף. בארגוני הסביבה מוחים על המשך פעילות הגוף שזכה לאורך שנות קיומו לביקורת מצד גורמים רבים, מפקידי ממשל לארגונים מקצועיים, חברתיים וסביבתיים, ודורשים להתמקד במקום במלאי התכנוני הקיים ובתוכניות להתחדשות עירונית.

בשנת 2018, חתם השר להגנת הסביבה דאז, זאב אלקין, על מכתב התנגדות להארכת פעילות הוותמ"ל, ודרש את סגירתה. כיום, כשר שיכון, דורש אלקין להחזיר ולהרחיב את פעילותה של הוועדה שמעוררת את חמתם של הארגונים הירוקים. "הוותמ"ל פוגעת בשטחים הפתוחים, פוגעת במערכות האקולוגיות ובנוף, מעודדת פיתוח פרברי בשטחים פתוחים ובשולי ערים, וסובלת מהעדר ראייה תכנונית כוללת", מחה אלקין.

כעת, גם בזירה הזו, יצטרך המשרד להגנת הסביבה להיאבק למען הדורות הבאים, ולנסות להשריש בממשלה את ההבנה שתוכניות פיתוח ותכנון, חייבות לכלול ראייה אקלימית-אקולוגית ארוכת טווח, ולא לנסות לייצר פתרונות בולמוס מהירים שיצוצו בעתיד כפצע פתוח שהנהגה אחרת תצטרך להתמודד איתו, אולי, בשלב מאוחר מדי.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?