גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשקיע שמגלה: כך קניתי 7 משרדים בפריים לוקיישן בתל אביב

יואל רצוני בן ה-33 עבר מהשקעה במגורים להשקעה במשרדים, וגילה עולם קשוח: "אם אין שוכר, במקום הכנסה של 10,000 שקל בחודש, יש לך בור של 4,000 שקל" ● בעוד עשור המינוף על השקעותיו צפוי לרדת, "והכיוון הוא להגשים את חלום ההכנסה הפסיבית" ● האזינו

יואל רצוני / צילום: תמיר לוי
יואל רצוני / צילום: תמיר לוי

התפרצות מגפת הקורונה תפסה את יואל רצוני עם שישה משרדים מאוכלסים בלב אזורי הביקוש. "ישבתי בבית, ועד ה-1 באפריל אף אחד מהשוכרים לא התקשר. אמרתי 'נהדר, השוכרים שלי זה עולם אחר הם לא נפגעים'". אלא שאז השתנה הכול, ובתוך שבועיים חמישה מתוך ששת השוכרים של רצוני התקשרו וביקשו להיפרד.

הם ביקשו לסיים את החוזה?
"הם ביקשו לברוח. ועוד קודם - להתחשב. באותו שלב אני ממונף מאוד, ויכול להיות שלשוכר יש יותר יכולות פיננסיות ממני ויותר אפשרויות ממני. מצד שני, כרגע אני בעל הבית אז חייבים למצוא פתרונות כדי לעזור לכולם".

נלחצת? 
"כן, מאוד. אבל הבנתי שעכשיו אני צריך ממש לעבוד בלאכלס את המשרדים ולחזור למסלול".

בין הפתרונות הראשונים שנמצאו היו דחיית תשלומים והנחות מסוימות, ובמקביל רצוני הבטיח לשוכרים שהוא יעבוד לצידם במציאת שוכרים חלופיים שייכנסו בנעליהם. "הבנתי שאני צריך להיות כל יום בקשר עם כל המתווכים שאני מכיר ולעשות הכול כדי שהמשרדים האלה יושכרו", הוא אומר. במשך כמה חודשים זה לא ממש עזר לו. "עד אוקטובר הכול היה מת. לא הצלחתי למצוא שוכר אחד".

ובינתיים כולם נטשו? 
"לא. הם עדיין משלמים את השכירות כמו שסגרנו, אבל פיזית הם לא במשרד. הם מפעילים עליי לחץ מאוד כבד לסיים את החוזה", הוא אומר. במקביל המתווכים לחצו עליו להוריד מחירים. "אמרו לי, 'שכח מהמחירים שהיו'". לדבריו, הוא התעקש שלא ללכת בדרך הזו. "הבנתי שאם עכשיו אני מוריד את דמי השכירות אני הולך לפגוע בתשואה שלי שנים קדימה ובכלל ביכולת שלי להתמנף הלאה לעסקאות הבאות. התעקשתי ובסופו של דבר אחרי החגים, זה התחיל להשתחרר ונסגרו חוזים".

משפץ משרדים ומוכר ברווח

הפגישה עם רצוני התקיימה במסגרת "כסף בקיר" - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס. רצוני (33) הוא עצמאי, ולתחום הנדל"ן הוא הגיע זמן קצר אחרי השחרור מהצבא, ובדחיפתה של אמו. "קיבלתי הון עצמי מכובד מההורים של 300 אלף שקל, וקניתי דירה בצור יצחק".

מה בער לאמא שלך? 
"לא יודע. היא פסיכולוגית ולא אשת נדל"ן אבל היא דחפה אותי ועשיתי את המהלך", הוא מספר. לדבריו, שנתיים לאחר מכן מכר את הדירה ברווח של כ-200 אלף שקל. ההתנסות הזו סללה את הדרך להמשך ודווקא לעולם המשרדים.

איך אדם צעיר כל כך חושב לפתח קריירה במשרדים? 
"האמת שלא תכננתי. אני בוחר להסתכל על ההזדמנות ואם אני מזהה הזדמנות טובה אני בודק אותה על פי יכולתי לבחון דברים. אני לא חושב למה לא, אלא למה כן".

לדברי רצוני, העסקה כללה שני משרדים בשטח 100 מ"ר כל אחד, בבניין משרדים ישן יחסית באזור מגדלי עזריאלי. "שיפצתי ועשיתי חלוקה נכונה יותר והחלפתי שוכר. הצלחתי להעלות את דמי השכירות מ-70 ל-95 שקל למ"ר", הוא מספר, וממשיך להגיד כי לא עבר זמן רב והוא מכר את המשרדים למשקיע אחר.

"מי שקנה ממני את המשרדים עשה תשואה של 8.5% ברוטו, זאת אומרת שגם הוא עשה עסקה טובה". לדבריו זו הייתה הפעם האחרונה שקנה ומכר, ושמאז הוא גם ממשיך להחזיק בכל הנכסים שרכש. את כל העסקאות הוא עשה עם שני שותפים, ויש לו עוד כלל: השקעה רק בפריים לוקיישן במרכז הארץ.

"מחלץ את ההון ששמתי כדי לעשות בו כרצוני"

שיטה מרכזית שסייעה לרצוני ולחבריו להרחיב את מספר הנכסים שלהם הייתה שימוש בחילוץ הון עצמי, וזאת כמובן הודות לעובדה שהערך שלהם עלה במרוצת הזמן.
"אם הנכס ב-2012 או ב-2013 היה שווה מיליון שקל. מהבנק קיבלתי 70% מימון, שזה 700 אלף שקל, והיתר הבאנו מהבית. לאחר פרק זמן לא ארוך שווי הנכס עלה ואז הוצאנו שמאות חדשה".

עם השמאות החדשה הוא ניגש לבנק כדי למחזר את ההלוואה אלא שהפעם כנגד ערך הנכס הגבוה יותר. "היה לנו מקרה שהשווי עלה ממיליון למיליון וחצי, כלומר אתה מגדיל את ההלוואה, אבל מחלץ את כל ההון ששמת כדי לעשות בו כרצונך. אני בחרתי להשקיע אותו בעסקאות הבאות".

כפי שרצוני אומר אכן מדובר בפעילות עם חשיפה גבוהה לחובות, והוא מדגים מצב כלל לא דמיוני שבו אין שוכר בנכס. "קח לדוגמה משרד בתל אביב בשטח 100 מ"ר שאינו מושכר. דמי הניהול הממוצעים הם 17 שקל למטר במגדלים, והגעת ל-1,700 שקל. על כך יש להוסיף ארנונה עסקית בסביבות קצת יותר מ-30 שקל למטר על הנטו. בוא נגיד עוד 2,400 שקל. אנחנו ב-4,000 שקל. אם הנכס לא מושכר אז במקום לקבל 10,000 שקל בחודש, אתה במינוס של 4,000, וזה יכול להכניס בעלי נכס ללחץ".

לשאלתנו מדוע אם כך כדאי לבחור דווקא בהשקעה במשרדים הוא מצביע על השורה התחתונה של תשואה גבוהה יותר מזו של מגורים, אלא שיש לו כוכבית גדולה למשקיעים: "משקיע שחושב שהוא ישקיע במשרדים בפריים לוקיישן וייהנה מ-6% תשואה במקום להשקיע במגורים בפריים לוקיישן וייהנה מ-2.5% תשואה אבל שיהיה לו חיים קלים והשקעה קלה, כמו במגורים - לא מבין למה הוא נכנס, הולך להיות מופתע. אלה חוקים אחרים וזה עבודה".

זווית אחרת: לחשוב מה יקרה כשהרק"ל תפעל | אריק מירובסקי

יואל מתמקד בפריים לוקיישן וזו גישה שחייבת להביא בחשבון את המורכבות שתהיה כשיופעלו מערכות הרכבת הקלה. בני ברק מוצפת משרדים, כנ"ל קרית אריה בפתח תקווה, ובראשון לציון נבנה מתחם האלף. בניגוד למטרו, הרכבות הקלות כבר לא על הנייר, וייתכן מאוד שבניגוד למצב שעד היום כולם רצו להיות בתל אביב, חלק ירצו לעבוד ליד תחנות רכבת בשטחי מסחר זולים ונגישים יותר.

שוק המשרדים שונה משוק המגורים, וצריך להכיר אותו היטב. אנחנו רואים שהרבה אנשים השקיעו במשרדים במסגרת קבוצות רכישה בלי הבנה, וגילו שהם קנו שטחים קטנים מדי שקשה להשכיר אותם, או שהשטחים הציבוריים גדולים מדי. אלה דברים שצריך להביא אותם בחשבון, וזה עוד לפני הפיל הגדול שנמצא בחדר, והוא האימפקט של הקורונה. אנחנו רואים שאנשים חוזרים למשרדים בניגוד לתחזיות הקודמות. מה יהיה בעתיד, עדיין לא ברור עד הסוף.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

פתיחה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?