גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכי חזק, הכי מהיר, הכי גמיש: זה החומר שאולי יום אחד ייקח אותנו במעלית לירח

כל מה שצריך כדי לייצר גרפן הוא גרפיט ונייר דבק, אבל השאלה איך לנצל את תכונות העל שלו ולייצר אותו באופן מסחרי היא עדיין חידה שמדענים מנסים לפצח ● כנס שהתקיים לאחרונה בישראל חשף מה צפוי בעתיד לחומר הזה, שכבר זיכה את מגליו בפרס נובל

גרפן / צילום: Shutterstock
גרפן / צילום: Shutterstock

קחו נייר דבק ועיפרון, הניחו את נייר הדבק על חוד העיפרון, ומשכו ממנו שכבה אחת דקה של גרפיט, החומר שנמצא בקצה העיפרון. עכשיו הצמידו את חתיכת נייר הדבק לחתיכה נוספת של נייר דבק, וחיזרו על הפעולה שוב ושוב עד שתקבלו שכבה דקה מאוד של חומר. בשעה טובה, בזה הרגע ייצרתם את אחד החומרים המדהימים בעולם - גרפן.

כך בדיוק הוא יוצר לראשונה על ידי פרופ' אנדריי גיים ופרופ' קונסטנטין נובוסלוב מאוניברסיטת מנצ'סטר, שזכו ב-2010 בפרס נובל עבור הגילוי שלו. מאז, מדענים בכל העולם מנסים לפצח את הנוסחה שתאפשר להפוך את החומר הזה למסחרי, ומיד תבינו מדוע.

גרפן הוא למעשה שכבה אחת ויחידה של אטומי פחמן הקשורים זה לזה בצורת משושים. במיקרוסקופ, השכבה הזאת תיראה כמו פרוסה אחת מאוד דקה של כוורת דבורים. מדובר בחומר שהוא ככל הנראה החזק בעולם, מוליך החום הכי טוב ואחד ממוליכי החשמל היעילים שיש. הוא גם גמיש, כך שאפשר לקפל אותו ולמתוח אותו. ואלה רק חלק מהתכונות שהפכו אותו למשאת נפש של מדענים ברחבי העולם.

כשגיים ונובוסלוב קיבלו פרס נובל על הגילוי של החומר, כבר היה ברור שהוא ישנה את העולם. השימושים האפשריים שלו נחשבים אינסופיים. אבל בין ההבטחה למימוש הדרך ארוכה. קשה לייצר גרפן בכמויות גדולות, במחיר נמוך ובאיכות גבוהה.

לפני כשבועיים, התקיים בישראל כנס של מאגד הגרפן הישראלי של רשות החדשנות, שיתוף פעולה של גורמים מהאקדמיה והתעשייה, מהארץ ומחו"ל, שמעוניינים לתקוף יחד את הבעיה. בכנס השתתפו חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', מהמכון הלאומי למדע וטכנולוגיה בקוריאה הדרומית, מכל האוניברסיטאות הישראליות כמעט, מאוניברסיטת קליפורניה וכן מחברות כמו מלנוקס (אנבידיה), אינטל, מלנוקס ועוד. בין היתר זיהה המאגד את המעגלים המודפסים כתחום שיאפשר פריצת דרך וידחף את מחקר הגרפן קדימה.

מה מעניין בחתיכת עיפרון

לפני שנסביר מה בדיוק מעכב את השימוש בגרפן ומדוע דווקא מעגלים מודפסים יפרצו את המחסום, כדאי להבין מהו בדיוק גרפן ומדוע חתיכה של עיפרון כל כך מעניינת.
גרפן הוא דוגמה לננוטכנולוגיה בפעולה. החומר הדק הזה הוא בעל מבנה ייחודי מאוד. אם נערום אותם אטומי פחמן שמרכיבים את השכבה הדקה של החומר לכמה שכבות, הוא כבר יתנהג אחרת לגמרי.

"כבר ב-1947 פורסם מאמר שבו פוענחו התכונות האלקטרוניות של שכבה אחת של גרפיט, למרות שחומר זה לא היה קיים", מספר פרופ' דורון נווה, ראש תחום הננו-אלקטרוניקה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן. "כמו שקורה לעתים קרובות פריצת הדרך המשמעותית במדע הייתה קשורה בניפוץ של פרדיגמה קודמת, ובמקרה זה שורה ארוכה של מדענים סברה שלא ייתכן סדר ארוך טווח בגבישים דו-ממדיים. בשנת 1979 מדען מהטכניון בשם פרופ' משה אייזנברג דיווח לראשונה על היווצרות שכבה בודדת של גרפיט בצורה סינטטית במעבדה, אבל המאמר נשכח וכאשר הגיע הזמן להעניק פרס נובל לתחום, אף אחד אפילו לא הזכיר אותו".

פרופ' דורון נווה / צילום: אוני' בר אילן

לדברי נווה, גם מי שהאמין שניתן לייצר גרפן "חשב שזה יהיה חומר כל כך נדיף, כל כך שביר, שהוא יוכל להיווצר במעבדה לכמה שניות ואז ייעלם. זו הייתה הפתעה לגלות שאפשר להפיק ולמדוד את תכונות החומר בתנאי החדר, ושהוא חומר חזק ויציב מאוד, שיכול לשאת עליו משקל, אפילו כשהוא בעובי של שכבת אטומים אחת".

ב-2009, הדגים לראשונה פרופ' רודני רואוף, אז מאוניברסיטת אוסטין, טקסס, והיום חוקר במכון הלאומי למדע וטכנולוגיה בקוריאה הדרומית, שיטה לייצר שכבות אטומיות של גרפן באופן זול ופשוט יחסית, אשר ניתן בקלות יחסית לממש באופן תעשייתי בסקאלות גדולות.

נוכל להביא מחצבים מהירח

"כבר היום ישנו שימוש בתכונות המכניות של גרפן", אומר ד"ר אלעד מנטוביץ', יו"ר מאגד הגרפן הישראלי וראש תחום פיתוח מתקדם בחברת NVIDIA. "הוא מאוד קל, ומקבלים יחס מאוד מוצלח בין משקל לחוזק. זה הסיפור של מחבט הטניס או הבגדים המשוריינים, מוצרים שכבר קיימים בעולם. מייצרים אותם תוך העשרה של חומרים אחרים בפתיתי גרפן חד-שכבתיים. בעתיד, אולי ייבנו כך בניינים קלים שניתן להזיז או להעביר בקלות ממקום למקום. מוצרים נוספים שקיימים כבר בשוק, הם ממברנות גרפן לאודיו. הממברנה דקה מאוד, ולכן גלי הקול מזיזים אותה באופן מדויק מאוד".

ד"ר אלעד מנטוביץ / צילום: NVIDIA

מה אפשר לעשות עם החומר בעתיד? "לפני גילוי הגרפן, נעשתה עבודה רבה עם יריעות גרפן מקופלות לצורת גליל, אז זה נקרא ננו צינוריות פחמן, עם אתגר לבנות מהצינוריות הללו מבנים קלים וחזקים. כל כך קלים וחזקים - כך הייתה המחשבה - שאפשר אפילו ליצור מעלית שתגיע לחלל. ברמת העיקרון, אם זה אכן יעבוד, אפשר להביא כך בקלות מחצבים מהירח".

תכונה נוספת של הגרפן היא הגמישות שלו. "תארי לך קינדל שלא נראה כמו לוח אלא כמו יריעת נייר שאפשר לקפל. גרפן הוא חומר גם מוליך וגם גמיש. אפשר לצפות יריעה של פלסטיק גמיש בגרפן, ואז להקרין עליו מידע".

יריעה אחת של גרפן יכולה להחזיק כדוררגל בלי שייפול. זה די מדהים, אבל מוגבל למעבדה. ייצור של גרפן אחיד בצורתו עד כדי כך שיחזיק את הכדור הוא תהליך מסובך. רק אם הוא ייוצר באופן מושלם הוא יעמוד במשימה. כל טעות תוביל לכך שיהיו בחומר אזורים שבריריים. עדיין ניתן יהיה להחזיק בעזרתו כדור טניס, וזה לא רע בכלל, אבל לא השינוי שהבטיחה הזכייה בפרס נובל.

אתגר יריעת הגרפן המושלמת חוזר בתחומים נוספים. לדוגמה, בתחומי האופטיקה, יריעת גרפן מושלמת מאפשרת ביצועים מרהיבים. יריעה שהיא פחות ממושלמת נותנת ביצועים טובים יותר מאלה שיש היום אבל לא כאלה שמצדיקים את מחיר הייצור היום.

שמלה עם גרפן / צילום: Reuters

עמק המוות הטכנולוגי של הגרפן

וזה כנראה כשל השוק: כדי לפתח את שיטות הייצור של יריעות הגרפן המושלמות במחיר סביר, יש להשקיע בפיתוח תהליכי ייצור חדשניים. וכדי שיהיה טעם לפתח את תהליכי היצור, צריך להיות שוק למוצר הסופי. אלא שקשה ליצור שוק למוצר הסופי משום שהגרפן עדיין לא מושלם ולא הצליח עדיין להבטיח ביצועים מדהימים ביחס למחיר.

"הגרפן תקוע בעמק המוות הטכנולוגי, בשאלה איך לייצר מספיק בזול ולהביא מוצר שהוא כל כך הרבה יותר טוב, שהוא יהיה שווה את חינוך השוק", אומר מנטוביץ'. "כדי לייצר את הגרפן בכמויות גדולות צריך לשלוט באופן מלא בייצור החומר, כדי שהתכונות שלו ומבנה המשושים המושלמים זה אחר זה יישמרו לאורך כל היריעה. צריך לבנות מכונות ייצור שיתאימו לסקאלה תעשייתית, וכדאי לבנות את המכונות האלה רק אם יש מוצר שיצדיק את ההשקעה".

ייתכן שהכדאיות תגיע מעולם המחשוב, בזכות תכונותיו המוליכות של הגרפן. "תחום הביג דאטה מתחיל היום לאתגר את השימוש שלנו בכבלי נחושת", אומר מנטוביץ'. "הם לא מצליחים להעביר מספיק מידע. גם השבבים בעולם מתחילים להגיע לקצה גבול היכולת שלהם. הם נורא מתחממים. אז כרגע הפתרון הוא לעבור לאופטיקה במרכזי נתונים, כלומר, לסיבים בתוך שרתים, כי כבלי הנחושת אינם מוליכים מספיק.

"גרפן הוא גם מוליך חשמל וגם מוליך חום מעולה ולכן פחות מתחמם בעצמו. אם אני מעביר מידע דרך חוט נחושת, בסופו של החוט המידע נפרק לחומרי קצה, שהיום הם כל מיני פלסטיקים מיוחדים. אנחנו יודעים שאם היה שם גרפן, פחות סיגנל היה נאבד, בגלל הדרך המיוחדת שבה האות החשמלי עובר דרכו. ככל שנאבד פחות סיגנל במפגש הזה, נצטרך להגביר את הסיגנל פחות ואז גם השבב לא יתחמם, וינצל פחות אנרגיה. על פי אותו עיקרון, אפשר ליצור אנטנה באיכות מאוד גבוהה, שתקלוט תקשורת WiFi ותקשורת סלולרית בלי לאבד הרבה מהסיגנל".

יתרון המעגל המודפס על השבב

הבעיה היא ששבבים דורשים דיוק רב. שבב שיש בו פגם זעיר נזרק לפח. "לכן החלטנו לעבוד על מעגלים מודפסים עם גרפן. המעגל המודפס, לעומת הצ'יפ, יכול לסבול יריעת גרפן לא מושלמת, כי גם כך התכונות הממוצעות של היריעה משופרות מספיק כדי להצדיק את ההשקעה", אומר מנטוביץ'.

"במאגד שותפים חוקרים מאוניברסיטת בר אילן, שעובדים על תהליך שיאפשר ליצור יריעות מאוד ארוכות של גרפן. אם זה יצליח, אנחנו ואלביט נייצר את זה. אנחנו מנסים להבין איך אנחנו מכניסים את המוצר הזה לתעשיית המעגלים המודפסים".

לדברי נווה, הכוונה היא ליצור חומר המורכב משכבות של נחושת וגרפן. "אפשר כך לקבל מעגלים שמעבירים מידע בקצב גבוה יותר, תוך ייצור של פחות חום, בזבוז של פחות אנרגיה, והחום שכן נוצר עובר הלאה לצלעות קירור בצורה הרבה יותר טובה. כך המעגלים פחות מתחממים".

הדמיה של מעלית לירח / צילום: Reuters, NASA

איך בעצם הגרפן מעביר חשמל טוב יותר?
נווה: "האלקטרון שעובר דרך הגרפן לא יכול לברוח למעלה או למטה. יש שם רק שכבה אחת, מאוד מדויקת, אז יש לו האפשרות לטוס בתנועה בליסטית בלי הפרעות למרחקים יחסית גדולים. זה גם סוד הולכת החום שלו.

"אנחנו חושבים שקל יותר לעשות את זה במעגל מודפס מאשר בשבב שבו הגודל של רכיב הגרפן הוא בעצמו כמה ננומטרים, כי אנחנו רוצים למנוע פיזור. תתארי לעצמך שאת הולכת במסדרון כמעט ברוחב הכתפיים שלך. את כל הזמן תיתקלי בקירות וזה יאט אותך. זה מה שקורה כשמעבירים את האלקטרונים דרך שכבת גרפן שהיא רצועה צרה, ברוחב של כמה ננומטרים בודדים. דווקא במעגל מודפס שהוא קצת יותר גדול, אפשר להגיע לשכבה דקה אבל רחבה, ושם האלקטרונים רצים במהירות, ואפשר לנצל את היתרונות של הגרפן. אנחנו מאמינים שבעתיד ניתן יהיה לפתור גם את בעיית הפיזור בקצוות, כי השבבים הם המקום שבו הגרפן יכול ליצור שינוי אמיתי. שם בעצם נמצא סיר הבשר".

לפני כמה שנים נחגג גילוי נוסף, תכונות שמתקבלות כששמים את שכבות הגרפן בזווית מסוימת זו מול זו.
מנטוביץ': "כן, יש דרך להציב את השכבות זו ביחס לזו, באופן שמאפשר לממשק ביניהן להיות בעל תכונות של מוליכות-על, שלא חשבו עד כה שיש בחומר הזה".

עולם שלם של חומרים חדשים

ומה בעתיד הרחוק?
מנטוביץ': "כשמייצרים שכבה דקה של אטומי פחמן, זה גרפן. אבל אולי אפשר לפי אותו עיקרון לייצר שכבות דקות גם של חומרים אחרים? כן, זה אפשרי, וזה עולם חדש לגמרי בהנדסת חומרים. כל הזמן יוצרים עוד חומר ועוד חומר חדש, בקצב מטורף. אפשר לייצר חומרים תוך שליטה מלאה במידת המוליכות או הבידוד שלהם, לחלקם יש תכונות מגנטיות, ואז אפשר להשתמש בהם כדי לשמור מידע. אפשר גם לחשוב על שילוב בין חומרים. נחושת בעובי של 10 ננומטרים לא תוליך. אבל מה יקרה אם נשים אותה בין שכבות של גרפן? אנחנו לא יודעים. כל האירוע הזה ממש החיה את עולם הנדסת החומרים. יש לנו עכשיו כר פורה חדש לשחק בו".  

פרס נובל ופרס המחקר המיותר לאותו חוקר

פרופ' אנדריי גיים, חוקר מאוניברסיטת מנצ'סטר, שזכה בפרס הנובל על מחקר הגרפן שלו, יחד עם עמיתו פרופ' קונסטנטין סרגייביץ' נובוסלוב, הוא האדם היחיד עד היום שזכה בפרס נובל וגם בפרס ה-Ig Nobel, שניתן לאנשים שערכו מחקר שנראה מיותר או מצחיק.

גיים קיבל את ה-Ig Nobel בשנת 2000, לאחר שהצליח להרים צפרדע באמצעות מגנט. ולא, הוא לא נתן לצפרדע לבלוע מגנט אחר או חתיכת ברזל קודם לכן, אלא ניצל את המגנטיות הטבעית של המולקולות שמרכיבות את הצפרדע, שלטענתו כלל לא נפגעה מהאירוע.

עשור אחרי, הגיע הנובל האמיתי, הפעם על חומר שעשוי לשנות את חיינו.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות