גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לגליזציה באחריות: איך עושים את זה?

אם נאמין להבטחות הפוליטיקאים, מימוש הלגליזציה הינו רק שאלה של זמן ● נתניהו, לפיד, סער, גנץ, העבודה ומרצ התחייבו ללגליזציה - עכשיו כל שנותר לנו הוא להמתין ולקוות שהממשלה החדשה תממש את ההתחייבות ללגליזציה בצורה חכמה ומועילה לכולם

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות, בעיקר בארה"ב, מסירות את ההגבלות השונות על צמח הקנאביס והופכות אותו לנגיש ככל מוצר צריכה אחר. לגליזציה כבר איננה מילה גסה ולאיש כמעט אין ספק שהיא תגיע בסופו של דבר גם אלינו, לישראל. מתנגדי הלגליזציה חוששים, בצדק מסוים, מ"היום שאחרי" שבו המוני אזרחים חסרי התנסות קודמת ימהרו לרכוש מוצרי קנאביס ולעשן עד-לא-ידע.

אם חלילה כך יקרה, אין ספק שמספר הפניות הטלפוניות למוקדי הסיוע הנפשי עשוי לגדול:

כמו שחשוב ללמוד תיאוריה ונהיגה בטרם רוכשים מכונית ועולים על הכביש, כך גם חשוב לעבור הדרכה נכונה לפני שצורכים את צמח הקנאביס לראשונה.

אם כן, כיצד ניתן להוציא את הלגליזציה הבלתי נמנעת אל הפועל תוך כדי מזעור מירבי של הנזקים האפשריים? להלן מספר רעיונות.

מי יהיה רשאי לקנות מוצרי קנאביס? יוקמו מרכזי הדרכה אזוריים לשימוש בטוח בצמח הקנאביס. כל אזרח מעל גיל 21 שירצה להיכנס לחנות לממכר קנאביס יצטרך להציג בכניסה כרטיס שמאשר כי הוא עבר הדרכה לשימוש בטוח באחד ממרכזי ההדרכה המוכרים.

מדוע הדרכה? מוסכם על כל מביני הדבר כי ללא הדרכה נכונה, ישנה אפשרות שהצרכן ייקח מינון יתר שעשוי לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, בעיקר כאשר מדובר בקנאביס שנצרך באכילה או כטיפות שמן.

במהלך ההדרכה, שהיא מעין גרסה קנבינואידית לקורס נהיגה מונעת, יוסבר מהו המינון הנכון, כיצד להתמודד עם מצבים של מינון יתר, מהן התופעות לוואי השליליות אשר עשויות לצוץ ועוד. מי שסיים את ההדרכה, גם אם ייטול מינון גבוה במיוחד של קנאביס, ידע כיצד להתמודד עם ההשפעה מבלי שיהיה צורך להזעיק עזרה חיצונית או רפואית.

בסיום ההדרכה יינתן כרטיס מגנטי (לכל החיים) איתו ניתן יהיה להיכנס לחנויות לממכר קנאביס ולרכוש את תוצרתן באופן חוקי. ההדרכה תהיה כרוכה בתשלום, מעין אגרה חד פעמית לכיסוי עלויות.

מי יהיה רשאי לגדל כדי למכור? כל מי שירשם במשרדי מס הכנסה כעוסק פטור/מורשה/חברה בע"מ/קואופרטיב/עמותה.

לגליזציה אמיתית - משמע שחרור הצמח על כל ההיבטים, כולל העסקיים שלו.

במקומות בהם נמכר קנאביס פנאי, כמו הולנד וברצלונה למשל, המוכר לא נדרש להציג בדיקות מעבדה כלשהן: האחראי על הרכישה בחנויות שמוכרות קנאביס לציבור הרחב יודע לבדוק ולהעריך את הקנאביס המוצע לו באמצעות חוש הריח, חוש המימוש, חוש הראיה וכמובן, מתוך התנסות אישית קודם לביצוע הרכישה.

עם זאת, כל חנות לממכר קנאביס תוכל להציע ללקוחות בדיקת THC/CBD באמצעות מכשיר אמין לבדיקת החומרים הפעילים בצמח הקנאביס.

מי רשאי למכור לציבור הרחב? כל מי שירצה לפתוח חנות לממכר קנאביס שתעמוד בתנאים שיקבעו, לגליזציה אמיתית משמע פתיחת השוק לכל האזרחים!

כמה מיסים? חשוב להבין שהטלת מיסים גבוהים מידי על התחום תנציח את קיומו של השוק השחור ובהעדר ענישה מרתיעה, עשויה אף לחזק אותו.

מיסים גבוהים מדי יגרמו לכך שמחוץ לכל חנות חוקית לממכר קנאביס יעמוד ברנש שיציע את מרכולתו הזהה לדבריו, אבל בחצי מחיר, ללא מע"מ וללא מיסים אחרים כמובן: המדינה תפסיד, בעל החנות החוקית יפסיד, האימרה "תפסת מרובה - לא תפסת" תמחיש היטב את המצב שייווצר. על כן, אני מציע למדינה להסתפק בגביית מס ערך מוסף (17%) ומס הכנסה ע"פ השומה השנתית של העוסק, ולא להטיל מיסים או היטלים נוספים שינציחו את קיומו של השוק השחור.

מה נרוויח מכך? נתחיל בכך שלמעלה ממיליון אזרחים צורכי הקנאביס אשר כיום נחשבים ע"פ החוק ל"עבריינים" יהפכו לאזרחים נורמטיביים שיכולים להפסיק לחשוש מכל מפגש עם המשטרה. נמשיך במשטרה, שתוכל סוף סוף להקדיש את מלוא מאמציה ללחימה בפשע האמיתי ולא בצרכני הקנאביס או במגדליו. נעבור לקופת האוצר, אשר תתחיל לגזור קופון על כל גרם קנאביס שיימכר בארץ (הצפי הוא 10 טון בחודש, דהיינו 10 מיליון גרמים!). ונציין את מגוון מקומות התעסוקה החדשים שיפתחו: החל מגידול קנאביס ועד ליועצי זנים בחנויות, אין ספק שהלגליזציה תביא לפריחה גדולה בארצנו, לא רק של צמחי הקנאביס.

גם בתחום התיירות צפויה לנו פריחה: וכי מדוע לנסוע לחופשה באמסטרדם הקרה והיקרה, כשיש לך בישראל מזג אויר נוח ברוב ימי השנה, קנאביס חוקי ולא פחות איכותי, מקומות קדושים לכל הדתות (חובה לכל תייר), נופים מדהימים וכמובן - הכנסת האורחים הידועה שלנו, הישראלים?

אם נאמין להבטחות הפוליטיקאים, מימוש הלגליזציה הינו רק שאלה של זמן. הרי גם נתניהו התחייב ללגליזציה, וגם לפיד, סער, גנץ, העבודה ומרצ. עכשיו כל שנותר לנו הוא להמתין ולקוות שהממשלה החדשה תממש את ההתחייבות ללגליזציה בצורה חכמה ומועילה לכולם.

הכותב הוא יועץ בכיר ב"עץ הדעת" - המרכז לקנאביס רפואי

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

עליות באסיה; ביפן ובקוריאה אין היום מסחר

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לפני הכניסה לרפיח: השקל צונח אל מול סל המטבעות

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית