גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמועות על כישלונו של מודל החל"ת היו כנראה מוקדמות מדי

שר האוצר ליברמן עומד לשים סוף לחל"ת לבני 45 ומטה ● למרות שהמודל זכה לביקורת רבה (גם שלנו כאן בגלובס), בחינת הנתונים נכון לשלב זה מלמדת שאולי בדיעבד הוא דווקא מתאים למשבר ארוך ● לדברי המומחים, עדיין לא מאוחר להשקיע הרבה יותר בהכשרות מקצועיות

בית קפה בכיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי
בית קפה בכיכר דיזנגוף בתל אביב / צילום: כדיה לוי

שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן הודיע בשבוע שעבר כי לא יאריך את הזכאות לדמי אבטלה לבני 45 ומטה. ההחלטה מסמנת את סופו של מודל החל"ת שישראל אימצה כדי להתמודד עם משבר הקורונה, וזה זמן טוב לסיכומים. האם הארכת החל"ת הגורפת הייתה טעות מרה ותמריץ שלילי לעבודה, כפי שטענו מבקריה, או שהיא הייתה מחויבת המציאות?

את מודל החל"ת, שאיפשר למעסיקים להוציא את העובדים לחל"ת באופן גורף, "המציא" מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר במאי 2020. החל"ת היה עד אז כלי שנועד ליציאה לחופשה של עובדים בהסכמת המעסיק לצורכי לימודים, חופשה ארוכה או טיפול בבן משפחה. מיד לאחר ההחלטה, היא הוארכה שוב ושוב עד שבאוגוסט 2020, כשהתברר שהסגר השני בפתח, היא הוארכה בהחלטת שר האוצר עד יוני 2021,

הביקורת על מודל החל"ת הממושך גרסה כאמור כי המודל נותן תמריץ שלילי לחזרה לעבודה וחלק מהמומחים נשאו עיניים לעבר "המודל הגרמני", שבמסגרתו המדינה מסבסדת יחד עם המעסיק את המשך העסקתו של העובד, אבל מפרספקטיבה של שנה, יש המסתכלים על זה בצורה אחרת.

"בתחילת המשבר אני ועוד מומחים רבים אמרנו שהמודל הגרמני של החל"ת הגמיש, הוא עדיף על הוצאה גורפת לחל"ת", אומרת הכלכלנית דפנה אבירם ניצן. "עמדתי מאחורי האמירה הזו בתחילת המשבר כי הוא טוב למשברים קצרים, ולא ידעתי שאנחנו עומדים בפני משבר של יותר משנה".

לדבריה, "במשבר קצר אתה מאפשר לעובד לשמור על הקשר עם המעסיק, הוא נשאר במערכת וכך המעסיק יכול להשתמש בו בתקופות של 'פיקים' בעבודה" והיא עדיין סבורה כי "לטווח קצר המודל הגמיש עדיף. צריך לקבע את זה שבמשברים הבאים ישתמשו בו". אבל, "לאורך זמן יכול להיות שדווקא המנגנון הקשיח אצלנו כן התאים, כי היו תחומים שנסגרו, והחל"ת הבלתי מוגבל דחף חלק מהמובטלים שהתחומים שלהם נסגרו להתגמש. הם התנתקו מהחיבור עם המעסיק ויכלו לקחת את זה כהזדמנות לעשות הסבה מקצועית. אנחנו יודעים על סיפורים רבים של אנשים שיצרו מטבחים דינמיים עם משלוחים, ואמנים שיצרו מופעים אונליין".

עוד היא מדגישה, כי "דווקא המודל ששמר את הקשר עם המעסיק כמו באירופה יצר משרות זומבי; המעסיקים המשיכו להעסיק כי קיבלו פיצוי מהמדינה, אבל ברגע שהפיצוי ייגמר הם יפטרו את העובדים".

141 אלף מובטלים בני 45 ומעלה

לפי סקירה על שוק העבודה בשנת הקורונה - שהוכנה לקראת כנס הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שייערך בסוף החודש וכתב גבי גורדון, חוקר במרכז ממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה ובליווי פרופ' קרנית פלוג ואבירם ניצן, במהלך המשבר זינק מספר המבוטלים לממוצע חודשי של כ-525.5 אלף מובטלים (16.4% בהגדרה הרחבה). ניתוח מעמיק של הנתונים מלמד כי רכיב האבטלה המשמעותי ביותר הוא העובדים שהוצאו לחל"ת או נעדרו זמנית מעבודתם מסיבות הקשורות לקורונה, ששיעורם עמד על 10.6%.

לפי הסקירה קבוצות הגיל החסינות ביותר מבחינת התעסוקה במשבר היו גילאי 35-44 ו-45-54, בהן נרשמו שיעורי אבטלה נמוכים ביחס ליתר הגילאים. הנתון הגבוה ביותר נרשם בקרב צעירים בגילאי 25-34, קבוצה בה עמד ממוצע שיעור האבטלה בהגדרתו הרחבה על 19.2% מתחילת המשבר ועד חודש מרץ 2021.

קבוצת זו, אשר אופיינה בשיעורי אבטלה גבוהים יחסית גם בתקופה שקדמה למשבר, היא זו שצריך לדאוג לה ביותר (לתשומת ליבו של ליברמן), כי ספגה פגיעה קשה ביותר בתקופת המשבר, מבחינת שיעורי האבטלה והיכולת לחזור לעבודה בין הסגרים.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, 430 אלף ישראלים קיבלו דמי אבטלה בחודש מאי. 290 אלף מהם הם בני 45 ומטה, ומי מהם שמיצו את תקופת הזכאות לא יקבלו יותר דמי אבטלה. 141 אלף מובטלים הם מבוגרים יותר וההחלטה לא תשפיע עליהם.

 

שיא משרות פנויות, וסכנות חוסר התעסוקה המתמשך

נתוני האבטלה של הלמ"ס למאי מעידים שחל קיפאון בשיעורי האבטלה, לאחר שיפור שנרשם בחודשים האחרונים ביציאה מהמשבר. אולי בגלל מבצע שומר החומות ששיתק את המשק הישראלי ליותר משבוע. לפי שיעור האבטלה הרחב, שהתחיל להימדד בקורונה וכולל גם את המובטלים המסורתיים, גם את החל"תניקים וגם את אלה שנואשו מחיפושים, עלה בסיכום מאי ל-9.9% במאי לעומת 9.6% במחצית הראשונה של החודש.

לצד הקיפאון בנתוני האבטלה, תמונת המאקרו מצביעה גם על עלייה במספר המשרות הפנויות. אם זה עמד עד לפני כמה חודשים על כ-60 אלף, הנתונים האחרונים מעידים על כ-133 אלף משרות פנויות - האומדן הגבוה ביותר שנצפה מאז תחילת הסקר בשנת 2009.

והאומדן הזה הוא הסיבה שאבירם ניצן מצדיקה במידה מסוימת את ההצהרה של ליברמן: "אין ספק שיש פה סיגנל לצעירים על סוף האבטלה. כל עוד היו 60 אלף משרות פנויות את אומרת אוקיי יש לך חצי מיליון מובטלים. יש בעיה. היום יש 440 אלף מובטלים וללא 'המתייאשים' ועצמאים יש 280 אלף איש, והפער בינם לבין מספר המשרות הפנויות הולך ומצטמצם. אז יש פה בעיה של אנשים שלא רוצים לעבוד ואין ספק שהיה צריך להחמיר את הקריטריונים. ייתכן שגיל 45 הוא גבוה מדי ויכול להיות שאפשר לחתוך את זה בגיל 35. אבל היה צריך לעשות צעד בכיוון".

לדברי ד"ר טלי לרום, מומחית בשוק העבודה ממכון אהרן במרכז הבינתחומי הרצליה, "משבר הקורונה הסיג אותנו עשר שנים לאחור מבחינת שוק התעסוקה, שבעשור וחצי האחרון התנהג בצורה אפקטיבית עם הקטנת התמריצים השליליים לאבטלה והגדלת התמריצים החיוביים. הנסיגה הזו נובעת גם מהחל"ת שהיה מנגנון בלתי מותנה ולא היה בו שום תמריץ לחזור לעבודה או להשתתף בהכשרה. אנחנו רואים שיש פה קבוצות שחוסר התעסוקה שלהם יתמשך ויש סכנה שהם ייפלטו משוק העבודה לזמן ארוך. הדבר הזה עלול לפגוע בצמיחה, להגדיל את הפערים ולגרום לעוני".

להקים משרד תעסוקה ולספק הכשרות מקצועיות

הפתרון לדעת החוקרים הוא במתן הכשרות מקצועיות. לדעתה של אבירם ניצן, ההצהרה של ליברמן הייתה צריכה להיות מלווה במתן דמי קיום לעובדים שמעוניינים בהכשרות מקצועיות.

"אם פספסנו הזדמנות להכשיר על חשבון דמי האבטלה, צריך לפחות לעשות את זה היום. לתת חלופה לאנשים בני 28-45 ללכת להסבות מקצועיות לתחומים שמזהים שהמעסיקים צריכים, במודל של השתתפות של המעסיקים בהכשרה, שבמסגרתו המעסיקים משלמים על ימי עבודה והמדינה משלמת על השאר. זה מודל שמתחיל לקרב את החל"תניקים לשוק העבודה. חברות ההייטק מאוד פתוחות למודל כזה וגם חברות התעשייה", היא אומרת.

"לאורך כל המשבר לא פיתחו את המערכת של הכשרות, וזו אחת הבעיות של המשק הישראלי בכלל", אומר פרופ' צבי אקשטיין, דקאן בית הספר טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרון בבינתחומי. "אם היו מכשירים במהלך התקופה, המשק היה יוצא מהמשבר במצב יותר טוב ואנשים היו עם יכולות יותר טובות. יש שינויים בביקושים לא רק בהייטק אלא גם במעטפת של ההייטק ואנשים שאין להם כישורים לא יכולים להצטרף". השבוע יתקיים כנס מכון אהרן למדיניות כלכלית 2021, שיעסוק גם במודל החל"ת, בהשתתפות הכלכלן האמריקאי לארי סאמרס, נגיד בנק ישראל אמיר ירון וח"כ מנסור עבאס.

עלייה בביקוש לעובדים וברמות השכר

לדברי אמנון רדר, יו"ר קבוצת Manpower ישראל, ההחלטה לסיים את החל"ת מוצדקת והא אומר כי את התקופה האחרונה צריך לחלק לשתיים: "תקופת קיפאון עד לפני ארבעה חודשים, שבה הביקושים היו נמוכים; אבל אז המשק במהירות שיא, מאפס למאה, עבר לפער גדול בין הביקושים לעובדים לבין ההיצע".

אז מה לדעתך הממשלה הייתה צריכה לעשות אחרת?
"באיזשהו שלב היה צריך להתאים את החוק. אני חושב שאנשים בעשור השלישי והרביעי בחייהם, גם אם הם עבדו במקצוע בתיירות וכרגע אין עבודה, לתקופה מסוימת הם יכולים לעבוד במשהו אחר. הסיטואציה אמרה להם תמתינו כל עוד משלמים לכם".

מה זה עשה לשוק?
"אני חושב שחלק גדול מהמשק עבד בשחור והפסיק להוציא תלושים. ברגע שזה ייפסק פתאום נראה שכולם חזרו לעבוד. יש לזה השפעה על עלויות השכר. רמות השכר בחודשיים-שלושה האחרונים עלו בשיעור ניכר. אם משרת מזכיר.ה בתל אביב קיבלה שכר של 7,000-8,000 שקל עכשיו זה 9,500 שקל. אני חושב שההחלטה של ליברמן מעולה אבל נתחיל לראות את התוצאות שלה רק אחרי החגים".

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"